Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tid til tanker (Generelt)

af keld ⌂, Malling, 4/11 2018, 15:10 (1999 dage siden)

I sommer fandt jeg dette sted i Tyskland:

[image]

Her var ikke den store risiko for at bommen gik op, men en rimelig stor trafik af såvel person- som godstog. Ind imellem kom en eller to røde glenter svævende hen over skoven, og jeg ventede hele tiden på, at et rådyr ville komme ud i skovbrynet.

Her kunne tankerne få frit løb tilbage til den tid, hvor man altid kunne regne med en køreplan. Man kunne altid nå planlagte forbindelser, der var altid information på stationerne, højtalerudkald, af- og ankomsttavler på perronerne, personale i togene og på stationerne, og meget mere. I Danmark var der lokomotivtrukne tog med varieret materiel, og fysiske signaler på såvel strækninger som stationer, som efter planen snart forsvinder.

Mens jeg sad og filosoferede besluttede jeg mig for at fortsætte mine indlæg i Forum.dk, ”Billeder fra en svunden tid”. Det bliver med mere koncentration på landskaber m.m. og mindre på identificerede lokomotiver.

M.v.h.
Keld Zumbach

Tid til tanker

af Niels Munch, 4/11 2018, 15:57 (1999 dage siden) @ keld

[image]


Hej Keld,

Vi vil glæde os til dine fotos! Dit billede ovenfor er fra en Anrufschranke for en Feldweg over en dobbeltsporet, elektrificeret (?) jernbane, og fra den gule boks på standeren, der kan ses t.h. ovre på den anden side, kan man anmode en Fahrdienstleiter åbne bommene.

Er vi evt. i Mecklenburg-Vorpommern?

Med tænksomme hilsener
Niels

Tid til tanker

af keld ⌂, Malling, 8/11 2018, 18:07 (1995 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Den viste overskæring ligger mellem Malsfeld-Beiseförth og Altmorschen.

M.v.h.
Keld Zumbach

Tid til tanker

af Niels Munch, 8/11 2018, 18:24 (1995 dage siden) @ keld

Den viste overskæring ligger mellem Malsfeld-Beiseförth og Altmorschen.


Mange tak for info, Keld.

M.v.h.
Niels

Tid til tanker

af TeamBaumann, Hjordkær, 4/11 2018, 16:33 (1999 dage siden) @ keld

Når jeg ser på din foto, kom jeg til at tænke på denne ende film som jeg har linket til
men den er så enkelt sporet …
link fra youtube "Realer Irrsinn"
https://www.youtube.com/watch?v=kmy6FX8uVqs

Tid til tanker

af keld ⌂, Malling, 4/11 2018, 17:18 (1999 dage siden) @ keld

Hej!

Denne baneovergang ligger i delstaten Hessen. Hvis man kigger til højre ser man dette:

[image]

Og til venstre ser man dette:

[image]

Vil man over banen, skal man kontakte ”ledvogteren”, ved at trykke håndtaget ned:

[image]


M.v.h.
Keld Zumbach

Tid til tanker

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 4/11 2018, 20:49 (1999 dage siden) @ keld

Hej Keld. Forhåbentlig har du mere af det :-)

Et lille dansk "sidespor" ;-)

På Ringe-Faaborg Banen lå der i mange år lige nord for Højrup en lille Overkørsel med et par "blinklys". Der var
marker på begge sider. Jeg har desværre ikke et foto. Nåede at køre som Veteranbanelokomotivfører på banen
mellem Ringe-Faaborg. Undrede mig over hvorfor sådant et anlæg midt ude på "landet".
Historien ifølge de lokale i Højrup hed, at Landmanden betalte for at opsætte anlægget da noget familie var
blevet kørt ned af toget engang

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak