Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Daniel Zøllner @, 20/10 2010, 13:48 (4931 dage siden)

Hej Allesammen,

Tit når jeg er hjemme hos min mormor, snakker jeg meget med min mormors mand som er født og opvokset i Nysted, og han fortæller ofte om tiderne fra da han var barn og ung da han kørte med Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted-Banen
og da jeg er meget interesseret i privatbaner og scandia skinnebusser kunne det være sjovt at spørge om der er nogle på dette forum som kunne være interesseret i at lægge nogle billeder ind (hvis i ligger inde med billeder) fra SNNB med scandia skinnebusser på, alt fra denne strækning og med scandia skinnebusser på kunne være interessant at se dokumentation for både sort/hvid og farvebilleder
håber at høre fra nogle og se billeder hvis muligt

M.V.H Daniel Zøllner

Avatar

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 20/10 2010, 13:57 (4931 dage siden) @ Daniel Zøllner

www.evp.dk er der billeder af det meste af Stubbekøbingbanens materiel.

--
[image]

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Daniel Zøllner @, 20/10 2010, 14:18 (4931 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy,

Tak for info, men kender godt hans hjemmeside og har set billederne derfra
men kunne godt tænke mig hvis noget herinde er interesseret, at se deres billeder derfra (også gerne strækningsbilleder) for der må da være andre udover EVP der har billeder derfra.???

M.V.H Daniel Zøllner

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB og SNNB M4

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 20/10 2010, 16:38 (4931 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Daniel,

det er godt nok ikke Scandia skinnebusser, men lidt tidligere postkort fra SNNB.

[image]
Nysted Banegård 1911


[image]
Stubbekøbing 1911


[image]
Stubbekøbing - udsigt fra Grønsundvej


[image]
Stubbekøbing med Triangel

@Knud; det ser for mig ud til at være SNNB M4:-)

--
Mvh

Erik

[image]

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB og SNNB M4

af knud, 20/10 2010, 17:17 (4931 dage siden) @ Aabenraabanen

det er det også

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af Niels Munch, 20/10 2010, 18:52 (4930 dage siden) @ Daniel Zøllner
redigeret af Niels Munch, 20/10 2010, 19:33

Hej Daniel,

Dengang, jeg tøffede rundt og fotograferede privatbaner, inden de blev nedlagt, var der en tilbøjelighed til at ignorere skinnebusserne; "de var jo overalt". Så dem "spildte" man ikke dyr film på. Og SNNB besøgte jeg kun ganske få gange. Men lidt kan jeg da vise dig:

[image]
SNNB Sm 11 og Sp 10, Nykøbing F. 28.12.1961 (nm).

[image]
SNNB Sm 12 ankommer til Stubbekøbing, 23.01.1966 (nm).

[image]
SNNB Stubbekøbing St. 23.01.1966 (nm).

[image]
SNNB vinterstemning i Stubbekøbing, 23.01.1966 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af Daniel Zøllner @, 21/10 2010, 07:48 (4930 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels og Aabenraabanen

Mange tak for de flotte billeder i har haft lyst til at vise frem:)
både postkortene og de stemningsfyldte vinterbilleder fra SNNB
man kunne jo håbe på at der er flere der ligger inde med interessante og spændende billeder.???

De bedste hilsener Daniel Zøllner

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af UTJ, 21/10 2010, 14:57 (4930 dage siden) @ Niels Munch

Hej Daniel,

Dengang, jeg tøffede rundt og fotograferede privatbaner, inden de blev nedlagt, var der en tilbøjelighed til at ignorere skinnebusserne; "de var jo overalt". Så dem "spildte" man ikke dyr film på. Og SNNB besøgte jeg kun ganske få gange.

De to (var der flere?) påhængsvogne endte deres dage i grønne omgivelser. Ulf Holtrup var der med ekstra dyr film, nemlig i farve:

[image]

[image]

Tænk om den typiske påhængsvogn til en skinnebus var gemt, men sådan er der jo så meget.......

Avatar

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 21/10 2010, 15:59 (4930 dage siden) @ UTJ

Tænk om den typiske påhængsvogn til en skinnebus var gemt, men sådan er der jo så meget.......

HHJ Sp 2 er da bevaret hos LFB og der er lavet pladearbejde på hele vognkassen, men "Tordenskjolds soldater" kan desværre ikke nå det hele :-D

Mvh

Michael

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af UTJ, 21/10 2010, 16:12 (4930 dage siden) @ Michael Julsrud

Tænk om den typiske påhængsvogn til en skinnebus var gemt, men sådan er der jo så meget.......


HHJ Sp 2 er da bevaret hos LFB og der er lavet pladearbejde på hele vognkassen, men "Tordenskjolds soldater" kan desværre ikke nå det hele :-D

Mvh

Michael

Sp 2 er desværre model "large", så medmindre I afkorter vognen, så kan vi ikke få et klassisk skinnebustog at se. De "bevarede" Sb-vogne er indtil videre heller ikke noget at skrive hjem om, men det kan der jo gøres noget ved, hvis nogle orker at putte arbejdskraft i sådan en lille æske.

Avatar

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 21/10 2010, 16:22 (4930 dage siden) @ UTJ

Sp 2 er desværre model "large", så medmindre I afkorter vognen, så kan vi ikke få et klassisk skinnebustog at se. De "bevarede" Sb-vogne er indtil videre heller ikke noget at skrive hjem om, men det kan der jo gøres noget ved, hvis nogle orker at putte arbejdskraft i sådan en lille æske.

Ja ok, men det er trods alt en Sp med pakrum. Og en Sb haves også på lager, og begge dele står indendørs sammen med to Sm motorvogne.

Mvh

Michael

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af UTJ, 21/10 2010, 16:26 (4930 dage siden) @ Michael Julsrud

Sp 2 er desværre model "large", så medmindre I afkorter vognen, så kan vi ikke få et klassisk skinnebustog at se. De "bevarede" Sb-vogne er indtil videre heller ikke noget at skrive hjem om, men det kan der jo gøres noget ved, hvis nogle orker at putte arbejdskraft i sådan en lille æske.


Ja ok, men det er trods alt en Sp med pakrum. Og en Sb haves også på lager, og begge dele står indendørs sammen med to Sm motorvogne.


Jeg ved det - og det er abslut bedre end ingen bivogne. Blot trist med al den ensidighed i bevarede køretøjer.

Avatar

Scandia skinnebusser fra SNNB (4 fotos)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 21/10 2010, 16:56 (4930 dage siden) @ UTJ

Jeg ved det - og det er abslut bedre end ingen bivogne. Blot trist med al den ensidighed i bevarede køretøjer.

I dag må vi "bare" være glade for det der ER blevet reddet, at det så måske ikke altid er de rigtige enheder man har valgt for at repræsentere de enkelte materieltyper kan vi jo kun begræde.

Mvh

Michael

Scandia skinnebusser fra SNNB

af Svend, 1/11 2010, 17:05 (4919 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend, 1/11 2010, 17:34

Der var eller meget at vælge imellem, men den største del gik desværre tabt ....

Stubbekøbing juli 1966:

[image]

og den 4. februar 1967 (Sp 10 og Sp 12)

[image]

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af UTJ, 22/10 2010, 16:00 (4929 dage siden) @ Daniel Zøllner

Ikke fra Nysted, men fra banens hovedstation: Stubbekiöbing

[image]

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Svend, 26/10 2010, 20:21 (4924 dage siden) @ Daniel Zøllner
redigeret af Svend, 26/10 2010, 20:40

Jeg har også billeder fra SNNB - de vil blive bragt ved lejlighed når de er blevet scannet. Nogle få af dem kan allerede ses på evp´s hjemmeside. For lige at give en hurtig smagsprøve vises her et billede (i dårlig opløsning) fra juli (!) 1966, hvor en del af materiellet forlader Stubbekøbing for sidste gang. Det kan vel ikke være andet end M4 som er trækkraften.

[image]

Et andet billede - ikke taget af mig men af en anden som sidenhen blev noget meget stort ved DSB - er dette fra Nykøbing F sidst i 50´erne. Det viser en overvejende del af SNNBs skinnebusmateriel

[image]

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Svend, 1/11 2010, 16:45 (4919 dage siden) @ Svend

Lige et mere som jeg faldt over ....

[image]

Avatar

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/11 2010, 18:27 (4918 dage siden) @ Svend

Svend - husk at skrive hvor og hvornår, når du viser os billeder.

--
[image]

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af Svend, 1/11 2010, 19:26 (4918 dage siden) @ Tommy Nilsson

Pardon. Det seneste skinnebus-billede er (også) fra Nykøbing på Falster, tidligt på året 1966

Billeder af Scandia skinnebusser fra SNNB

af ljbanen, 2/11 2010, 04:18 (4918 dage siden) @ Svend

Herlige billeder fra de gode gamle dage. Kender en som har en del billeder derfra det er Erik Nikolaisen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak