Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 5/5 2011, 08:11 (4712 dage siden)

Så kom Hvalpsund-Sundsøre-overfarten "på nettet".

Foranlediget af Forum´s indlæg om Pakhuset i Sundsøre og de -nu- dertil knyttede nedenfor bl. a. viste godsvogne:

LJ Q 162
[image]
v/. Pakhuset, Sundsøre, 4.september 2003. I baggrunden anes den åbne SB T 405.

[image]
SB T 405, samme sted og dag.

De tre sider er endnu ikke færdigredigerede, og relevante fotos omkring overfarten -herunder et par gode fotos af den nye færge MARY, som jeg desværre ikke selv fik taget billeder af- modtages gerne.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten
http://evp.dk/index.php?page=fargerne
http://evp.dk/index.php?page=sundsore-station

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/5 2011, 08:21 (4711 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Se de seneste "rædselsfotos" af Pakhuset i Sundsøre før renoveringen, og nyd det flotte resultat efter det store arbejde.

Senere på dagen følger nogle flotte fotos af den nyeste færge "MARY".

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=sundsore-station

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Anders Madsen, 6/5 2011, 09:08 (4711 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Dejlige og grundige sider om Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

Du skal ikke være så beskeden. Jeg synes lige, jeg i den forbindelse vil nævne - til modelbanefolket - at Erik V. Pedersen har bygget og skrevet om "M/F Hvalpsund" i modeljernbanebladet BANEN nr. 74 - 77.

Hvis man ikke har bladet, kan det lånes på biblioteket, så man kan bygge en lille jernbanefærge efter Eriks byggetips.

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 6/5 2011, 09:39 (4711 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Erik

Dejlige og grundige sider om Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

Du skal ikke være så beskeden. Jeg synes lige, jeg i den forbindelse vil nævne - til modelbanefolket - at Erik V. Pedersen har bygget og skrevet om "M/F Hvalpsund" i modeljernbanebladet BANEN nr. 74 - 77.

Hvis man ikke har bladet, kan det lånes på biblioteket, så man kan bygge en lille jernbanefærge efter Eriks byggetips.

-----

Hej Anders.

Tak for "roserne", --de er ganske ufortjente. Jeg har vist nævnt også disse artikler i en tidligere tråd, men det glæder mig da at høre, at/hvis/når nogle har kunnet bruge dem.

Hilsen
Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 7/5 2011, 20:15 (4709 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 7/5 2011, 21:15

Hej.

Så kom der også færgelejer med ....... (fotografierne er måske især henvendt til modelbyggere,

[image]

--meeenn andre må da også gerne kikke med ! ! ! :-) )

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=fargelejerne

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af UTJ, 8/5 2011, 15:10 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej.

Så kom der også færgelejer med ....... (fotografierne er måske især henvendt til modelbyggere,

[image]

--meeenn andre må da også gerne kikke med ! ! ! :-) )

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=fargelejerne

Der mangler en forklaring på hvorfor den skjønne jernbanefærge blev "sat ud" i 1982. Jeg kan ikke finde den, men er ganske nysgerring, og måske ved evp besked? Ellers som sædvanlig oplysende og dejlig side - også uden modelplaner.

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/5 2011, 17:03 (4708 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik.

Ja, ---jeg ved det.

Der er en "slutning" på vej, men den korte version er, at man betragtede den som udslidt, og så -ved Du-, der kommer en dag, hvor balancepunktet får økonomien til at tippe.

Jo, --der kommer lidt mere om afslutningen, og de seks år, der er gået siden. "Vor mand" (dame:-) )i Sundsøre har lovet lidt på skrift om tiden siden MARY´s ankomst.

Hilsen / tak for de pæne ord.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=fargelejerne

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Niels Munch, 8/5 2011, 18:32 (4708 dage siden) @ UTJ

Der mangler en forklaring på hvorfor den skjønne jernbanefærge blev "sat ud" i 1982.

Lidt om jernbanefærgens skæbne er at finde her: http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=189&n=1

og lidt mere her: http://www.kwmosgaard.dk/ferries/hvalpsund_1927.htm .

Desuden:

"I 1977 konstateres, at den gamle jernbanefærge er nedslidt, men at Sallingsundfærgerne, der ville blive ledige ved Sallingsundbroens indvielse den 30. maj 1978 er for små til sejladsen mellem Salling og Himmerland."

"Den 3. september 1980 forlod "M/F Hvalpsund" for sidste gang færgelejet i Sundsøre. ... Den 4. september - i sol og stille vind og med gennemtrængende hyl fra sirenerne - sejlede den 53 år gamle færge mod Fur, hvor den i første omgang skulle ligge i havnen. Færgen blev den 01.06.1981 solgt til en produkthandler i Viborg for 25.000 kr. - til deling mellem Sundsøre og Farsø kommuner. Siden videresolgte produkthandleren til et konsortium i Californien. Efter en tiltrængt istandsættelse og modernisering på værftet i Åbenrå, hvor bl.a. de åbne ender etstattedes af bovporte, skulle færgen selv sejle over Atlanterhavet for at blive indsat mellem Caracas og Puerto Rico i Vestindien".

Citaterne stammer fra den læseværdige bog "Hvalpsund-Sundsøre Færgefart gennem 500 år" af Vegger og Jakobsen, udgivet af færgebestyrelsen for Hvalpsund-Sundsøre Færgefart i marts 2006 (ISBN 87-991248-0-7).

Kan det bekræftes, at færgen forliste kort efter ankomsten til Caribien?

Bedste hilsener
Niels

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 8/5 2011, 21:22 (4708 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Erik V. Pedersen, 8/5 2011, 21:39

Der mangler en forklaring på hvorfor den skjønne jernbanefærge blev "sat ud" i 1982.


Lidt om jernbanefærgens skæbne er at finde her: http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=189&n=1

og lidt mere her: http://www.kwmosgaard.dk/ferries/hvalpsund_1927.htm .

Desuden:

"I 1977 konstateres, at den gamle jernbanefærge er nedslidt, men at Sallingsundfærgerne, der ville blive ledige ved Sallingsundbroens indvielse den 30. maj 1978 er for små til sejladsen mellem Salling og Himmerland."

"Den 3. september 1980 forlod "M/F Hvalpsund" for sidste gang færgelejet i Sundsøre. ... Den 4. september - i sol og stille vind og med gennemtrængende hyl fra sirenerne - sejlede den 53 år gamle færge mod Fur, hvor den i første omgang skulle ligge i havnen. Færgen blev den 01.06.1981 solgt til en produkthandler i Viborg for 25.000 kr. - til deling mellem Sundsøre og Farsø kommuner. Siden videresolgte produkthandleren til et konsortium i Californien. Efter en tiltrængt istandsættelse og modernisering på værftet i Åbenrå, hvor bl.a. de åbne ender etstattedes af bovporte, skulle færgen selv sejle over Atlanterhavet for at blive indsat mellem Caracas og Puerto Rico i Vestindien".

Citaterne stammer fra den læseværdige bog "Hvalpsund-Sundsøre Færgefart gennem 500 år" af Vegger og Jakobsen, udgivet af færgebestyrelsen for Hvalpsund-Sundsøre Færgefart i marts 2006 (ISBN 87-991248-0-7).

Kan det bekræftes, at færgen forliste kort efter ankomsten til Caribien?

Bedste hilsener
Niels

---------

Hej Niels.

Ja, --bogen købte jeg ved "MARY"s navngivning 8. april 2006, men . . .

Tanken med disse sider -jernbaner, færger såvel som sporvogne- er normalt ikke at skrive den fulde og hele sandhed om emnet, men at vise mine egne fotos vedr. emnet.
OK, --for at det ikke alene skal blive "enkeltstående brudstykker", forsøger jeg så at sætte en "nødtørftig" tekst ind mellem billederne/tegningerne. I det hele skal siderne nok snarere betragtes som et supplement (som det også er anført på adskillige sider) til de allerede udgivne bøger om emnet/emnerne, og som jeg normalt henviser til, når jeg har kendskab til dem *). Jeg har intet ønske om at være konkurrent til disse bøger -tværtimod-, snarere et ønske om at være appetitvækker.

------


Endvidere kommer så det gamle problem, at ikke alle kilder er ganske enige om de forskellige oplysninger. Vedr. HVALPSUND (I) var afslutningen simpelthen "faldet ud" af min tekst på en eller anden måde (læs: aldrig blevet sat ind :-) ).

"Færgen fortsatte sejladsen indtil 1980, da den blev kasseret og solgt til en skrothandler i Nørresundby. Han solgte den videre til et Handels- og Exportfirma i Viborg, som -på Aabenraa Værft- lod færgen forsyne med en ny stævn, ligesom man udskiftede nogle bundplader. I september 1981 sejlede den -under navnet M/F ”Hvalp”- fra Aalborg til Port of Spain med 20 (???) lastbiler og to tons cacaomælk ombord. På turen gennem Den engelske Kanal nåede den at komme i en lidt mindre alvorlig havsnød, men klarede sig. Det siges dog, at mandskabet på resten af sejladsen, efter den oplevelse, overhovedet ikke kom under dæk, førend man var vel fremme ???

M/F ”Hvalpsund” endte sine dage i Britisk Vestindien, hvor den sank i Anquilla i 1981. Færgen var -efter en lokal transportopgave- kommet i havn tungt lastet, hvorefter man frejdigt lossede den alene fra den ene ende. På et tidspunkt gik det da også galt, og den gik til bunds på ganske kort tid. Færgen blev dog straks hævet, istandsat og atter sat i drift for endnu nogle år."

Denne tekst er nu sat ind, men er -som Du kan se- ikke ganske samstemmende med omtalte bog´s tekst. Det er da meget muligt, at bogens tekst er den rigtige, og så skal jeg måske slette min version igen, ---men således er jeg imidlertid for flere år siden blevet underrettet.

Hilsen,

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=fargerne

PS: *) En lignende tekst har jeg tilfældigvis søndag formiddag indsat øverst på første side, netop fordi der "kan skrives bøger" om de fleste af emnerne, men det er der slet ikke plads til her.

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Niels Munch, 9/5 2011, 03:10 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik,

Mit indlæg ovenfor om M/F Hvalpsund må under ingen omstændigheder opfattes som kritik af den måde, hvorpå du har opbygget og redigeret din meget fine hjemmeside.

Mit indlæg var alene tænkt som et svar på Ulriks spørgsmål om, "hvorfor den skjønne jernbanefærge blev "sat ud" i 1982".

I øvrigt ser jeg ingen væsentlige faktuelle forskelle på - endsige modstrid mellem - "din" og "min" version (jf. de respektive citater). Tillige er der nu skabt klarhed over, at færgen åbenbart ikke gik til grunde ved det omtalte forlis!

Og jeg kan fra nævnte bog supplere med, at lasten med den megen kakaomælk beroede på, at "prisen på kakaomælk i Danmark kun er 1/3 af prisen i Vestindien".

Endelig er jeg enig i dit grundsynspunkt om, at web-mediet er særligt egnet til at belyse forskellige emner med fotos, skitser og andre illustrationer, som måske oven i købet ikke har været vist andre steder, men som supplement til de historier, der evt. måtte være blevet trykt.

Det er i hvert fald "den ånd", hvori vore "fælles hjemmesider" er blevet til. Og i det hele taget, Erik, er vi mange, der er glade for den linie, hvorefter du har anlagt dine fortræffelige hjemmesider.

Bedste hilsener
Niels

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/5 2011, 05:54 (4708 dage siden) @ Niels Munch

Kære Erik,

Mit indlæg ovenfor om M/F Hvalpsund må under ingen omstændigheder opfattes som kritik af den måde, hvorpå du har opbygget og redigeret din meget fine hjemmeside.

Mit indlæg var alene tænkt som et svar på Ulriks spørgsmål om, "hvorfor den skjønne jernbanefærge blev "sat ud" i 1982".

I øvrigt ser jeg ingen væsentlige faktuelle forskelle på - endsige modstrid mellem - "din" og "min" version (jf. de respektive citater). Tillige er der nu skabt klarhed over, at færgen åbenbart ikke gik til grunde ved det omtalte forlis!

Og jeg kan fra nævnte bog supplere med, at lasten med den megen kakaomælk beroede på, at "prisen på kakaomælk i Danmark kun er 1/3 af prisen i Vestindien".

Endelig er jeg enig i dit grundsynspunkt om, at web-mediet er særligt egnet til at belyse forskellige emner med fotos, skitser og andre illustrationer, som måske oven i købet ikke har været vist andre steder, men som supplement til de historier, der evt. måtte være blevet trykt.

Det er i hvert fald "den ånd", hvori vore "fælles hjemmesider" er blevet til. Og i det hele taget, Erik, er vi mange, der er glade for den linie, hvorefter du har anlagt dine fortræffelige hjemmesider.

Bedste hilsener
Niels


Hej Niels.

Faren ved denne type "brevveksling" er jo, at man ikke har øjenkontakt, men må erstatte denne med :-) :-( eller grader derimellem. Hvis man husker det.

Det var en -om ikke kærkommen, så "kommen" :-)- lejlighed til også her at bringe den lille tekst, som jeg netop om formiddagen havde indsat på Hv-Su-indledningssiden.

Et andet problem er også, at når jeg bestemmer min for at lave en underside om et emne i Forum, så skal -i det mindste jeg- til at finde billeder mange forskellige steder i samlingen: Negativ-albums, "positiv-albums", moderne SD-hukommelser, filer på kørende og gamle PC-er, og kombinere det hele med det man (jeg) stadig husker. Så skal der scannes, beskæres, tilrettelægges, læses op på stoffet, måske tegnes sporplaner, og skrives. Somme tider er der endda også fotos fra læsere (herligt - tak), der skal puttes ind.

Når alt dette så efterhånden er ved at være sket, --er der "ikke et øje", der kan huske udgangspunktet, for det forsvandt fra Forums forside efter ca. 24 timer (lidt længere i øjeblikket på gr. af det gode vejr).

Også derfor, er jeg begyndt på, at åbne siderne "drypvis", med de gener det kan medføre. Tiden må vise, hvordan / om det fortsætter.

. . . og nu til "siderne" ! ! !

Hilsen,

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Søndenfjords, 9/5 2011, 04:19 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

I bogen Aalborg-Hvalpsund jernbane skriver Else Klit Kristensen, Sundsøre, følgende på side 112:
"Jeg vil gerne benytte lejligheden til at afkræfte et rygte om, at færgen sank umiddelbart efter ankomsten til Anguilla under losning af betonsokkelsten, hvorefter den dog hurtigt blev hævet gen. Den sank absolut ikke, og i øvrigt var der ingen beton i lasten. Måske kan man have forvekslet den med et andet skib (...) eller det kan være sket med "Hvalp" på et senere tidspunkt (...)"
Citat slut.

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/5 2011, 06:15 (4708 dage siden) @ Søndenfjords

I bogen Aalborg-Hvalpsund jernbane skriver Else Klit Kristensen, Sundsøre, følgende på side 112:
"Jeg vil gerne benytte lejligheden til at afkræfte et rygte om, at færgen sank umiddelbart efter ankomsten til Anguilla under losning af betonsokkelsten, hvorefter den dog hurtigt blev hævet gen. Den sank absolut ikke, og i øvrigt var der ingen beton i lasten. Måske kan man have forvekslet den med et andet skib (...) eller det kan være sket med "Hvalp" på et senere tidspunkt (...)"
Citat slut.

-----

Hej "Søndenfjords".

Se venligst også mit netop afsendte svar til Niels Munch.

Som "den opmærksomme læser" (og måske holder af "banen") måske har bemærket, har jeg i høj grad benyttet mig af genbrug af min artikel i "banen" ( årg. 2003) om emnet, omend der er rettet lidt i tid (grammatisk tid) og tilføjet et og andet, bl. a. lidt om godsvognene.

Derfor er også den lille historie om færgens havneforlis kommet med, selvom Else Klit Kristensen afkræfter historien i nævnte bog (som jeg ikke har - man kan ikke have det hele :-) ).

Det var da en ganske "sød" historie, men vi lever jo ikke på sjove historier, så jeg trækker min version ud igen.


Tak for korrektionen.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Søndenfjords, 9/5 2011, 07:36 (4708 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Se venligst også mit netop afsendte svar til Niels Munch.

Som "den opmærksomme læser" (og måske holder af "banen") måske har bemærket, har jeg i høj grad benyttet mig af genbrug af min artikel i "banen" ( årg. 2003) om emnet, omend der er rettet lidt i tid (grammatisk tid) og tilføjet et og andet, bl. a. lidt om godsvognene.

Derfor er også den lille historie om færgens havneforlis kommet med, selvom Else Klit Kristensen afkræfter historien i nævnte bog (som jeg ikke har - man kan ikke have det hele :-) ).

Det var da en ganske "sød" historie, men vi lever jo ikke på sjove historier, så jeg trækker min version ud igen.


Tak for korrektionen.

Erik V. Pedersen

Kære EVP,
Jeg synes ikke, du nødvendigvis behøver at trække din version tilbage igen, for vi ved jo stadig ikke, hvor sandheden ligger - og hvor færgen ligger - om den ligger på havsens bund.
Else Klit Kristensen skriver jo netop, at den kan være sunket efter, hun forlod stedet.
Tak for Sundsøre-siden i øvrigt, det er dejligt at så specielt et lille stykke jernbanehistorie nu er blevet ophøjet og gemt for eftertiden.
Og at færgen også er det, for det er jo ikke kun et stykke færgehistorie, netop fordi den var den eneste privatbaneejede færge i Danmark.
Jeg kan i øvrigt anbefale bogen om Hvalpsundbanen, navnlig på grund af informationerne. Illustrationsmæsigt savner den desværre noget, for dels er billedmaterialet relativt beskedent sammenholdt med, hvad vi ellers er blevet vænnet til, og dels er f.eks. farvebillederne ikke bare få, men også små. Men måske har de ikke kunnet tåle at blive blæst op.
mvh
Søndenfjords

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/5 2011, 08:02 (4708 dage siden) @ Søndenfjords
redigeret af Erik V. Pedersen, 9/5 2011, 08:23

Kære EVP,
Jeg synes ikke, du nødvendigvis behøver at trække din version tilbage igen, for vi ved jo stadig ikke, hvor sandheden ligger - og hvor færgen ligger - om den ligger på havsens bund.
Else Klit Kristensen skriver jo netop, at den kan være sunket efter, hun forlod stedet.
Tak for Sundsøre-siden i øvrigt, det er dejligt at så specielt et lille stykke jernbanehistorie nu er blevet ophøjet og gemt for eftertiden.
Og at færgen også er det, for det er jo ikke kun et stykke færgehistorie, netop fordi den var den eneste privatbaneejede færge i Danmark.
Jeg kan i øvrigt anbefale bogen om Hvalpsundbanen, navnlig på grund af informationerne. Illustrationsmæsigt savner den desværre noget, for dels er billedmaterialet relativt beskedent sammenholdt med, hvad vi ellers er blevet vænnet til, og dels er f.eks. farvebillederne ikke bare få, men også små. Men måske har de ikke kunnet tåle at blive blæst op.
mvh
Søndenfjords

Hej igen.

Som Du kan se, så er det dog gjort alligevel, men indtil videre gælder det dog kun den sidste del, som er erstattet af en mere "blød" version. Tiden må vise, hvad der kommer frem i sagen. Det er jo netop fordelen ved hjemmesiden: Den "historie" vi får bekræftet, kan vi hurtigt sætte på (igen ???)

Man kan ikke ha´ alt, og man kan ikke vide alt, så "siden" er åben for rettelser, og især tilføjelser (der er allerede nogle flere MARY-fotos at skimte i horisonten).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten

PS: . . . og nu får Pakhuset i Sundsøre tilsyneladende af konkurrence af "Logihuset" i Hvalpsund, --et lille lokalt jernbanemuseum på den anden side af Hvalpsund, i Hvalpsund.

http://www.hvalpsund-by.dk/index.php?id=455

"Logihuset" åbnes d. 18. juni 2011.

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Claus Sørensen, 12/5 2011, 19:22 (4704 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Først vil jeg sige dig tak for at have lavet en så dejlig hjemmeside,
særlig glad blev jeg da jeg opdagede du nu også har fået AHB med Hvalpsund med.

Da det er temaet sammen med Svenstrup station, Aalborg banegård, den gamle DSB godsterminal samt APB´s remiseanlæg, på den modeljernbane jeg er ved at planlægge, har det selvfølgelig min særlige interesse.

Jeg kan lige supplere med nogle billeder fra 2010, som du gerne må bruge hvis du har lyst.


[image]
Stationen Juli 2010
[image]
Remisen Juli 2010
[image]
Remisen indenfor Juli 2010
[image]
Logihuset Juli 2010

Venlig Hilsen
Claus Sørensen

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten. - Det måtte jo ske ! ! !

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/5 2011, 10:38 (4703 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 14/5 2011, 10:54

Det måtte jo ske:

"Grisebil kørt i havnen i Sundsøre:
En grisebil kørte hele vejen gennem en færge og i havnen." -- Således skriver TV/MIDT-VEST:

Se indslaget på: http://www.tvmidtvest.dk/indhold/grisebil-koert-i-havnen


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=hvalpsund---sundsore-overfarten Se evt. en lidt fredeligere version af overfarten på denne side.

Avatar

Hvalpsund-Sundsøre-overfarten.

af Johnni Lassen ⌂, 24/6 2017, 09:05 (2470 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg var forbi Sundsøre pakhus 22/6 2017. De 3 godsvogne som står der har fået en stor omgang renovering:
SB G 1, LJ Q 162 og SB T 405.
[image]
[image]
[image][image]
[image]
[image]
De sidste to billeder er inde fra pakhuset.
Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak