Der mangler en forklaring på hvorfor den skjønne jernbanefærge blev "sat ud" i 1982.
Lidt om jernbanefærgens skæbne er at finde her: http://www.faergelejet.dk/faerge.php?id=189&n=1
og lidt mere her: http://www.kwmosgaard.dk/ferries/hvalpsund_1927.htm .
Desuden:
"I 1977 konstateres, at den gamle jernbanefærge er nedslidt, men at Sallingsundfærgerne, der ville blive ledige ved Sallingsundbroens indvielse den 30. maj 1978 er for små til sejladsen mellem Salling og Himmerland."
"Den 3. september 1980 forlod "M/F Hvalpsund" for sidste gang færgelejet i Sundsøre. ... Den 4. september - i sol og stille vind og med gennemtrængende hyl fra sirenerne - sejlede den 53 år gamle færge mod Fur, hvor den i første omgang skulle ligge i havnen. Færgen blev den 01.06.1981 solgt til en produkthandler i Viborg for 25.000 kr. - til deling mellem Sundsøre og Farsø kommuner. Siden videresolgte produkthandleren til et konsortium i Californien. Efter en tiltrængt istandsættelse og modernisering på værftet i Åbenrå, hvor bl.a. de åbne ender etstattedes af bovporte, skulle færgen selv sejle over Atlanterhavet for at blive indsat mellem Caracas og Puerto Rico i Vestindien".
Citaterne stammer fra den læseværdige bog "Hvalpsund-Sundsøre Færgefart gennem 500 år" af Vegger og Jakobsen, udgivet af færgebestyrelsen for Hvalpsund-Sundsøre Færgefart i marts 2006 (ISBN 87-991248-0-7).
Kan det bekræftes, at færgen forliste kort efter ankomsten til Caribien?
Bedste hilsener
Niels
---------
Hej Niels.
Ja, --bogen købte jeg ved "MARY"s navngivning 8. april 2006, men . . .
Tanken med disse sider -jernbaner, færger såvel som sporvogne- er normalt ikke at skrive den fulde og hele sandhed om emnet, men at vise mine egne fotos vedr. emnet.
OK, --for at det ikke alene skal blive "enkeltstående brudstykker", forsøger jeg så at sætte en "nødtørftig" tekst ind mellem billederne/tegningerne. I det hele skal siderne nok snarere betragtes som et supplement (som det også er anført på adskillige sider) til de allerede udgivne bøger om emnet/emnerne, og som jeg normalt henviser til, når jeg har kendskab til dem *). Jeg har intet ønske om at være konkurrent til disse bøger -tværtimod-, snarere et ønske om at være appetitvækker.
------
Endvidere kommer så det gamle problem, at ikke alle kilder er ganske enige om de forskellige oplysninger. Vedr. HVALPSUND (I) var afslutningen simpelthen "faldet ud" af min tekst på en eller anden måde (læs: aldrig blevet sat ind ).
"Færgen fortsatte sejladsen indtil 1980, da den blev kasseret og solgt til en skrothandler i Nørresundby. Han solgte den videre til et Handels- og Exportfirma i Viborg, som -på Aabenraa Værft- lod færgen forsyne med en ny stævn, ligesom man udskiftede nogle bundplader. I september 1981 sejlede den -under navnet M/F ”Hvalp”- fra Aalborg til Port of Spain med 20 (???) lastbiler og to tons cacaomælk ombord. På turen gennem Den engelske Kanal nåede den at komme i en lidt mindre alvorlig havsnød, men klarede sig. Det siges dog, at mandskabet på resten af sejladsen, efter den oplevelse, overhovedet ikke kom under dæk, førend man var vel fremme ???
M/F ”Hvalpsund” endte sine dage i Britisk Vestindien, hvor den sank i Anquilla i 1981. Færgen var -efter en lokal transportopgave- kommet i havn tungt lastet, hvorefter man frejdigt lossede den alene fra den ene ende. På et tidspunkt gik det da også galt, og den gik til bunds på ganske kort tid. Færgen blev dog straks hævet, istandsat og atter sat i drift for endnu nogle år."
Denne tekst er nu sat ind, men er -som Du kan se- ikke ganske samstemmende med omtalte bog´s tekst. Det er da meget muligt, at bogens tekst er den rigtige, og så skal jeg måske slette min version igen, ---men således er jeg imidlertid for flere år siden blevet underrettet.
Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=fargerne
PS: *) En lignende tekst har jeg tilfældigvis søndag formiddag indsat øverst på første side, netop fordi der "kan skrives bøger" om de fleste af emnerne, men det er der slet ikke plads til her.