Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 10/5 2011, 11:20 (4734 dage siden)

Jeg tilbragte weekenden i spejdernes tegn ved Gelsted på fyn, og da natur og kort uværgeligt hænger sammen med dette, fik jeg benyttet chancen til at "genopdage" det forholdsvis store sidespor der har ligget syd for Gelsted by.

Det er i stadig ganske tydeligt at se på kort. Det starter øst for byen hvorefter det drejer 180 grader syd om byen for til sidst sydvest for byen at fortsætte lidt i denne retning.

Efter hvad jeg har kunne støve op, har det været spor til DSB grusgrav ved Lunge Bakker.
Men hvornår blev det anlagt og hvor længe fik det lov til at blive liggende? På kort efter 1945 synes det allerede at være blevet fjernet, men det ligner heller ikke et spor der kun har ligget i nogle få år da det er forholdsvis langt og anlagt i kuperet terræn der har krævet anlæg af flere dæmninger og gennemskærringer..

Tænker at der nok er nogle af forums udmærkede folk der ved noget mere om dette og sikkert også ligger inde med billeder :-)

Med nysgerrige hilsner på forhånd tak

Klaus A

P.S. Det kan lige nævnes at der igen er snak om at starte grusudving op i området, men dette bliver mødt med store lokale protester..

--
[image][image][image]

Avatar

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/5 2011, 13:47 (4734 dage siden) @ K.B.Andreasen

Men hvornår blev det anlagt og hvor længe fik det lov til at blive liggende?

Hej Klaus

Sidesporet er omtalt i en artikel af Hans Gerner Christiansen i Jernbane-Bladet 1964, nr 1, side 8-10. Udover et oversigtskort tegnet pr. marts 1918, rummer artiklen dog ikke mange faktuelle oplysninger.

Sidesporet har ikke ligget på fri bane, men har udgået fra Gelsted station og derfor er der meget få særskilte optegnelser om det i DSB's instruktionsmateriale.

I "Tjenestekøreplan II, 2. Distrikt (Jylland og Fyn), gyldig fra 15. Maj 1934" er der for strækningern Korsør-Fredericia og Fredericia-Korsør anført fodnoten "Sporet til Lunge Grusgrav udgaar fra Gelsted Station". Tilsvarende gør sig gældende i tjenestekøreplan gyldig fra 15. maj 1931.

Sidesporet er ikke nævnt i publikationerne "Køreplan for Særtog i 2. Distrikt" gyldig fra hhv 15. maj 1918 og 1. oktober 1919 og i disse køreplaner er andre grusgravspor der udgår fra såvel stationer som fra fri bane ellers nævnt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2011, 19:04 (4731 dage siden) @ K.B.Andreasen

Men hvornår blev det anlagt og hvor længe fik det lov til at blive liggende?

Hej Klaus

Lunge Grusgrav har sin egen "sag" på Landsarkivet for Nørrejylland, indeholdt i TTDSB100, Bb 73 og den stødte jeg tilfældigvis på i dag.

På baggrund af nedenstående kan konstateres, at sidesporet er etableret i 1910 og optaget i 1940. Brugen af sidesporet ophørte dog flere år før. Nedenstående brev er ganske vist dateret 26. januar 1939, men sporet blev først pillet op i 1940, hvilket fremgår af en sagsakt, som jeg ikke har fotograferet.

Billeder i højere opløsning kan ses her:

http://dl.dropbox.com/u/7341176/319.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/317.JPG
http://dl.dropbox.com/u/7341176/318.JPG

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]
[image]

Sagsakter fra 14. september 1910 og 26. januar 1939 vedrørende Lunge Grusgrav. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB100, Bb 73/Thomas Boberg Nielsen

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/5 2011, 08:07 (4730 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Meget spændende læsning :-) Dette er jo et god eksempel på videndeling i forum, os der ikke færdes hjemvandt på div. arkiver kan næsten med sikkerhed regne med hjælp fra dem der gør :-D
Det tidligere grusgravområde var for 2-3 år siden en ganske varm kartoffel i lokalområdet, da NCC ønskede at starte råstofudvinding i området igen, med henblik på de fremtidige anlægsarbejder på fyn bl.a. udvidelse af motorvejen, da de ellers skulle hente deres grus på den anden side af Lillebælt. De lokale ønsker dog at bevare det natursmukke område som det ser ud i dag, og jeg må sige at jeg kan sagtens forstå dem, det er et meget spændende og flot istidslandskab at bevæge sig rundt i.

Mvh.

Klaus A.

P.S. Dit fine gamle kort er også kommet til ære og værdighed igen. Det er blevet nænsomt "restaureret" og kommet i fin glas og ramme som beskyttelse de næste mange år og afventer nu bare ophængning et passende sted :-) Og så kan jeg mærke at et besøg på de bornholmske traceér snart skal ske igen ;-)

--
[image][image][image]

Avatar

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/9 2015, 09:46 (3155 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lunge Grusgrav har sin egen "sag" på Landsarkivet for Nørrejylland, indeholdt i TTDSB-100A, BB-73


Grusgraven blev på et tidspunkt afhændet og sagsakterne vedrørende salget befinder sig på Landsarkivet for Nørrejylland i kasse TTDSB-100A BB-1532.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/6 2011, 17:28 (4696 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hvis man har prøvet at kigge i gamle årsberetninger fra DSB, vil man kunne se, at "i gamle dage" gik man virkelig ned i detaljen. Groft sagt kan man i gamle årsberetninger f.eks. se, hvor mange svelleskruer, der er brugt på hver enkelt strækning. Og denne detaljeringsgrad går igen inden for praktisk talt alle årsberetningens områder.

"I gamle dage" interesserede man sig for, hvor meget DSB "var værd". Ikke fordi at DSB stod over for at skulle sælges, men nok mere fordi man godt kunne lide at have styr på tingene.

Alle aktiver skulle værdifastsættes og her tog man udgangspunkt i, hvad det havde kostet at anskaffe tingene. Herfra blev så trukket årenes afskrivninger.

Jeg stødte i dag tilfældigvis på en oversigt over værdien af DSB's grusgrave. Der er tale om anskaffelsespriser. Kvadratmeterprisen har sandsynligvis varieret lidt fra egn til egn, men der er ingen tvivl om, at anskaffelsesprisen også afspejler grusgravens størrelse. Som det fremgår af nedenstående, var Lunge "stor" og udgjorde over en fjerdedel af værdien af alle DSB's grusgraves samlede værdi. Anskaffelsesprisen var opgjort til kr. 28.912,48. Sådan! Et billede i højere opløsning kan ses *her*. Listen er udarbejdet 18. august 1913; senere kom der andre grusgrave til.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Oversigt over DSB's grusgrave pr. 18. august 1913. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB100, Bb 118/Thomas Boberg Nielsen

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 17/6 2011, 19:58 (4696 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Super Thomas :-)

Som altid spændende læsning du henter frem fra arkiverne, til glæde for alle os andre her på forum :-)

Lidt sjovt at se hvordan man har selv ørebeløbene med, men de var jo selvfølgelig også "mere værd" dengang.

Også sjovt at se hvordan man lige skal huske de 250 kr der blevet givet ved ekspropriering af den grav der i forvejen fandtes på stedet i Døstrup..

Skulle du falde over nogle senere lister må du endelig bringe dem her. Kunne bl.a. godt tænke mig at se Dyndet grusgrav ;-)

--
[image][image][image]

Avatar

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav) - ændring af link

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/1 2013, 19:36 (4113 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et billede i højere opløsning kan ses *her*. Listen er udarbejdet 18. august 1913; senere kom der andre grusgrave til.

Af tekniske grunde er ovenstående link ændret til at være placeret her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidespor ved Gelsted (Lunge Grusgrav) - ændring af link

af Søren Plovgaard, 21/2 2015, 20:14 (3351 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det nye Arkiv.dk er det lykkedes mig at finde dette foto fra DSB's grusgravspor til Lunge.
[image]

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak