Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Steff, 12/5 2011, 16:22 (4726 dage siden)
redigeret af Steff, 12/5 2011, 16:44

Jeg blev jo noget overrasket over, hvor dygtige læserne her på Forum er, når det gælder jernbanemotiver. Så for at aflede opmærksomheden fra IC4 og hvad vi hér på Forum ikke kan gøre ved det, så lidt tankegymnastik.
I får ikke andet end billedet!!
[image]
Hvad er så det set i jernbanerelation og hvor?

--
Steffen Dresler

Avatar

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/5 2011, 16:53 (4726 dage siden) @ Steff

Kære Steff

Du er en rigtig filur ;-)

Jeg synes godt nok, at "profilet" ser lidt snævert ud, både i bredden og i højden. Kan man forestille sig, at der her har ligget et jernbanespor og at det har været fyldt med f.eks. Gs-vogne, som så er blevet læsset ud på rampen til højre? Hhhmmm, måske nok. Måske driller billedets proportioner lidt.

Men hvis der har været spor: Det er vel atypisk, at sporet krummer. Normalt er sådanne "snævre" spor ved meget høje godsperroner "indendørs" vel placeret i bygninger med lige spor.

Buekonstruktionen til venstre indikerer, at der bæres en stor vægt og altså ikke bare et almindeligt tag.

Konstruktionen ser ud til at være i brug "i dag" - og det er vel med gaffeltrucks.

Du har jo ikke skrevet noget om, om vi er i Danmark, så måske skal vi til udlandet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Steff, 12/5 2011, 18:05 (4726 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´aften Thomas og dem, der stadig lurepasser (tænker):-)

Så er bunden nået, selv for danske forhold!!
[image]

--
Steffen Dresler

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Per Sørensen @, 12/5 2011, 18:24 (4726 dage siden) @ Steff

Hmmmmm


Valby?

Venligst

Ped

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Steff, 12/5 2011, 19:13 (4726 dage siden) @ Per Sørensen

Tæt å!

--
Steffen Dresler

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Niels Munch, 12/5 2011, 19:26 (4726 dage siden) @ Steff

"Station Hof" ??

M.v.h.
Niels

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Poul Erik Bjerre, 12/5 2011, 19:31 (4726 dage siden) @ Niels Munch

Argh! Hvad skulle alle de flåede tomater på "Station HOF"?:-D

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Per Sørensen @, 12/5 2011, 19:47 (4726 dage siden) @ Steff

Hvis vi er tæt på Valby, tror jeg det har lidt at gøre med dit navn.
Altså ikke vab Deurs, men Steff...

Er jeg for langt ude?

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Steff, 12/5 2011, 20:08 (4726 dage siden) @ Per Sørensen

Godaften til alle I gæve gætterister!

Nej Per, det er du ikke, SELVOM jeg ikke lige havde tænkt på mit navn i den forbindelse, ville være lidt mere udspekuleret.;-)
Det er tunellen fra "Kødsporet" langs Ingerslevsgade under rundkørslen ved Dybbelbro station og ind til "Den hvide Kødby" fra 1930´erne.
I selve kødbyen var der en sporareal på (vistnok) tre/fire parallelle spor og så igen enkeltsporet helt op til den "Brune kødby", der hvor DGI byen idag ligger.
Hvornår man sløjfede sporforbindelsen helt ved jeg ikke, men jeg har altid haft lyst til at efterforske hvor langt man kunne komme.
Jeg prøvede fra "kødbysiden" og fik lov til at gå ind i tunellen, der ender ved en mur ca. 50 meter inde. Man kan tydeligt se betonmurbuerne, men jeg tror at den høje "perron" er kommet til senere. Profilet for sporet passer heller ikke rigtigt som Thomas rigtigt påpegede. Det er et kød engros fima der anvender tunellen til oplagring.
[image]
Her ses indgangen til tunellen fra kødbyen mod Ingerslevgade/Dybbelsbro.
[image]
Her er udsigten fra tunellen og ind mod selve kødbyen.

Lidt mærkeligt at forestille sig "Kødmaskinen" (en litra F II normalt, senere diesel) køre igennem og trykke stammen ind og senere hente de tomme vogne, der nu bruges som ilgodsvogne ud i landet.

--
Steffen Dresler

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 13/5 2011, 14:20 (4725 dage siden) @ Steff

Fra den modsatte side er der stadig spor ind under vejen. Det er Banedanmark Produktion Kørestrøm der har lager derinde idag. Der er monteret en rulleport. Jeg så en 10 tons trolje derinde tirsdag aften. Og så er jeg forresten ved at samle et nyt I signal til Skelbæk. Det kommer til at hedde A6. Det ligger på perronen ved Dybbølsbro

--
Reinholdt
Signalmontør

Piet van Deurs II, men alle tænker IC4

af jesper @, 13/5 2011, 17:25 (4725 dage siden) @ Reinholdt

Har du nogen billeder? Det er et meget interessant projekt. Ligesom kh ig, Jeg bor selv på enghavevej og kan således dagligt følge med i arbejdet!

Avatar

Sidespor til Den Hvide Kødby

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/4 2017, 20:55 (2555 dage siden) @ Steff

Godaften til alle I gæve gætterister!

Nej Per, det er du ikke, SELVOM jeg ikke lige havde tænkt på mit navn i den forbindelse, ville være lidt mere udspekuleret.;-)
Det er tunellen fra "Kødsporet" langs Ingerslevsgade under rundkørslen ved Dybbelbro station og ind til "Den hvide Kødby" fra 1930´erne.
I selve kødbyen var der en sporareal på (vistnok) tre/fire parallelle spor og så igen enkeltsporet helt op til den "Brune kødby", der hvor DGI byen idag ligger.
Hvornår man sløjfede sporforbindelsen helt ved jeg ikke, men jeg har altid haft lyst til at efterforske hvor langt man kunne komme.
Jeg prøvede fra "kødbysiden" og fik lov til at gå ind i tunellen, der ender ved en mur ca. 50 meter inde. Man kan tydeligt se betonmurbuerne, men jeg tror at den høje "perron" er kommet til senere. Profilet for sporet passer heller ikke rigtigt som Thomas rigtigt påpegede. Det er et kød engros fima der anvender tunellen til oplagring.
[image]
Her ses indgangen til tunellen fra kødbyen mod Ingerslevgade/Dybbelsbro.
[image]
Her er udsigten fra tunellen og ind mod selve kødbyen.

Lidt mærkeligt at forestille sig "Kødmaskinen" (en litra F II normalt, senere diesel) køre igennem og trykke stammen ind og senere hente de tomme vogne, der nu bruges som ilgodsvogne ud i landet.


Og set fra luften:

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/74017/danmark-koebenhavns-kommunes-koedby-set-fra-lufte...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak