Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sm træf

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 26/10 2010, 05:05 (4903 dage siden)

I forbindelse med udveksling af skinnebus materiel mellem FDSB og LFB, kunne man den 22-05-1994 opleve hele 5 Sm motorvogne samlet på een gang i Aalborg.

På billede 1 og 2 ses fra venstre GDS Sm 5, VGJ Sm 6, AHTJ Sm 1, SVJ Sm 7 og VLTJ Sm 16.

På billede 3 ses SVJ Sm 7, VGJ Sm 6 og VLTJ Sm 16 på Limfjordsbanen (Ab - Abø).

Mvh

Michael

[image]
[image]
[image]

Sm træf

af UTJ, 26/10 2010, 13:05 (4903 dage siden) @ Michael Julsrud

Ak ja, budderne har det bestemt ikke godt her i 2010 - dem i Aalborg dog væsentligt bedre end dem som står i Skælskør (?)

Sm træf

af UTJ, 26/10 2010, 13:08 (4903 dage siden) @ UTJ

Ak ja, busserne har det bestemt ikke godt her i 2010 - dem i Aalborg dog væsentligt bedre end dem som står i Skælskør (?)

tyrkfjel

Avatar

Sm træf

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/10 2010, 18:00 (4903 dage siden) @ UTJ

[image]

[image]

--
[image]

Sm træf

af cristian andersen, 14/3 2011, 12:25 (4764 dage siden) @ Tommy Nilsson

har hørt fra en af mine venner der bor i skælskør at den 6 marts da han var der nede for at lufte sin hund at han så VGJ Sm 6 køre og ranger mens de flyttede en godsvogn

Sm træf

af Daniel Zøllner @, 26/10 2010, 13:52 (4903 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej,

Det ser interessant ud, har du flere spændende billeder af skinnebusserne.?
ja vi er skam enige om at busserne ikke har det godt i skælskør, men har hørt at en af dem skal istandsættes dernede til mulig drift på VSVT efter sammenlægningen
plus at der er jo også busser hos bryrup-vrads ( HBS Sm 212 samt LB Sm 2)

M.V.H Daniel Zøllner

Avatar

Sm træf

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 26/10 2010, 14:50 (4903 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Daniel

Jo jeg har flere, men har ikke helt styr på mit arkiv lige pt. Men jeg når nok ned til dem en dag :-)

Mvh

Michael

Sm træf

af Jimmy K, 26/10 2010, 19:53 (4903 dage siden) @ Daniel Zøllner

I Græsted er der også bevaret en skinnebus fra Nærum-banen Sm 13, Græsted maj 2009.[image]

Sm træf

af TeamBaumann, Hjordkær, 26/10 2010, 15:34 (4903 dage siden) @ Michael Julsrud

Eksister de alle sammen idag endnu..... eller er der nogen som er endt som skrott eller reservedele?
Hvad med disse såkaldt bi- vogne ( Sp / Sb ) findes der nogle af dem endnu?:-|

Avatar

Sm træf

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 26/10 2010, 16:03 (4903 dage siden) @ TeamBaumann

Eksister de alle sammen idag endnu..... eller er der nogen som er endt som skrott eller reservedele?
Hvad med disse såkaldt bi- vogne ( Sp / Sb ) findes der nogle af dem endnu?:-|

ja alle 5 er i live endnu, omend i forskellig grad ! Mener ingen af dem er køreklare, men pt. er GDS Sm 5 under restaurering hos VBV som LB Sm 2.

Ved LFB er der bevaret bade en Sp (Billedet herunder fra 1990) og en Sb "rumpeged" (har ingen billede lige pt.).

Mvh

Michael

[image]

Sm træf

af Svend, 26/10 2010, 21:35 (4903 dage siden) @ Michael Julsrud

Det er noget svært at danne sig et overblik over, hvad der er bevaret. Men som det tidligere er bemærket, er der ikke bevaret alt, bl a en kort bivogn med godsafdeling. Den ene af "rumpegederne", den der stammer fra Kalvehavebanen - hvis den ikke er rustet op endnu - er også atypisk.

Men sådan går det, når interessen primært retter sig mod damplokomotiver og Nohab-lokomotiver .....

Avatar

Sm træf

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/12 2019, 16:50 (1571 dage siden) @ Michael Julsrud

Ved LFB er der bevaret både en Sp (Billedet herunder fra 1990) og en Sb "rumpeged" (har ingen billede lige pt.).

Mvh

Michael

[image]


Vi fik da vist aldrig identificeret denne bivogn?

--
[image]

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/10 2010, 06:20 (4902 dage siden) @ TeamBaumann

I Skælskør står denne "rumpeged" i færd med at hugge sig selv op. Jeg mente, det var OHJ SB 240 men den står åbenbart i Marslev, så hvad dette for en vogn?
Her er en oversigt over skinnebusbivogne, der har været i drift hos DSB´s baneafdeling.

[image]

[image]

--
[image]

"Rumpeged" i Skælskør

af knud, 27/10 2010, 09:24 (4902 dage siden) @ Tommy Nilsson

hej tommy den i skælskør hedder DSB 547a

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/10 2010, 09:43 (4902 dage siden) @ knud

Super! Endnu en brik i det store puslespil. Jeg opdaterer databasen.

NRJ SB 83 bygget af Scandia 1948 (hvem har et billede?)
Solgt 1954 til ØSJS SB 3 og udr. 1975.
Ifølge denne oversigt blev den solgt i 1974 til DSB men i et af mine gamle notater står der, at jeg har set den i Hårlev i 1979? Har vi evt. en Østbanen ekspert med på linien? ;-)

--
[image]

"Rumpeged" i Skælskør

af Niels Munch, 27/10 2010, 10:54 (4902 dage siden) @ Tommy Nilsson

På mit luftfoto fra Hårlev *her* den 22. juni 1976 står den der stadig, på jorden mellem en Y6 og en Sm, foran drejeskiven.

M.v.h.
Niels

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/10 2010, 13:15 (4902 dage siden) @ Niels Munch

Fint - så vælger jeg at tro på mit notat om, at den stadig stod der i 1979.

--
[image]

"Rumpeged" i Skælskør

af Svend, 27/10 2010, 10:20 (4902 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det er da et sørgeligt syn.....

Befinder skinnebusmateriellet sig stadig i Skælskør eller er det også flyttet - og i givet fald hvorhen?

Om som jeg har skrevet tidligere:
Er der nogen som har et overblik over bevaret skinnebusmateriel (uanset hvilken stand det befinder sig i)?

Bevarede skinnebusser

af UTJ, 27/10 2010, 10:35 (4902 dage siden) @ Svend

Skal forsøge med en liste
Skælskør
AHTJ Sm 1, senere OHJ og Aalborg (serie 1)
VGJ Sm 6 (serie 1)
Sb-vogn i DSB Bafd-udgave

Aalborg
VLTJ Sm 16, tidl Aalborgvogn (serie 2)
SVJ Sm 7, senere ETJ (serie 1)
HHJ Sp (lang bivogn, serie 2)
Sb-vogn i DSB Bafd udgave

Nordsjællend (Græsted)
LNJ Sm 13 (serie 2)

Bryrup
HBS Sm 212 (serie 2)
GDS Sm 5, tidl LB Sm 2 (serie 2)

Mariagerbanen
HBS Sm 210 (serie 2)

Avatar

Bevarede skinnebusser

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 11:28 (4902 dage siden) @ UTJ

Skal forsøge med en liste
Skælskør
AHTJ Sm 1, senere OHJ og Aalborg (serie 1)
VGJ Sm 6 (serie 1)
Sb-vogn i DSB Bafd-udgave

Aalborg
VLTJ Sm 16, tidl Aalborgvogn (serie 2)
SVJ Sm 7, senere ETJ (serie 1)
HHJ Sp (lang bivogn, serie 2)
Sb-vogn i DSB Bafd udgave

Nordsjællend (Græsted)
LNJ Sm 13 (serie 2)

Bryrup
HBS Sm 212 (serie 2)
GDS Sm 5, tidl LB Sm 2 (serie 2)

Mariagerbanen
HBS Sm 210 (serie 2)


Hvad med HHJ Sm 22, kom den ikke til Struer ?

Mvh

Michael

Bevarede skinnebusser

af Svend, 27/10 2010, 17:03 (4902 dage siden) @ Michael Julsrud

HHJ Sm 22 = tidligere SNNB Sm 12. Skinnebussen blev for år tilbage opbevaret i remisen i Skælskør, ikke af FDSB men af en privatperson. At sende den til Struer (og hvordan er den i det hele taget kommet derop?) har åbenbart været en katastrofe, for de har ikke passet særlig godt på den - ligesom på så meget andet.

At der ikke er bevaret et typisk privatbane skinnebustog er helt uforståeligt. Veteranbanerne har - halvhjertet - bevaret nogle motorvogne, men har helt glemt vigtigheden af Sp og Sb-vognene, og der har åbenbart ikke været nogen form for samarbejde veteranbanerne imellem. I sidste sekund har man heldigvis fået bevaret et par Y-tog, men det var nær endt lige sådan. Nu må vi så bare håbe på, at Y-togene får lov til at holde indendørs, så ikke historien gentager sig.

Lidt groft sagt/skrevet: At have teknisk forstand på at veligeholde damplokomotiver er ikke (altid) det samme som at have det fornødne overblik over, hvad der bør bevares for at sikre et repræsentativt udvalg af materiel for eftertiden. Ikke alt kan eller skal bevares, men der skal være en linje i det man gør. Det kan ikke være sådan, at Jernbanemuseet - på godt og ondt - skal skal være den, som i sidste ende sikrer dette.

Bevaring af Y-tog

af jmp, 27/10 2010, 18:50 (4902 dage siden) @ Svend

At klandre veteranbanerne for ikke at ville bevare Y-tog er uretfærdigt!

I starten var de simpelthen for dyre for veteranbanerne. I starten troede enhver privatbane med Y-tog, at de kunne sælge dem til Polen. Veteranbanerne skulle give samme pris som Arriva/Polen, hvis de ville have et sæt.

Alle HFHJ/GDS/HHGB Y-tog (pånær et trevognstog) står dog bare i Meyenburg i Tyskland og rådner. Markedet for brugte Y-tog er derved dødt og klubberne kunne nu købe til skrotpriser.

Det er derfor købene kom sent i stand.

Jan

Bevarede skinnebusser

af Jimmy K, 27/10 2010, 17:18 (4902 dage siden) @ Michael Julsrud

Hej Michael.

Den eneste Scandia skinnebus jeg har kendskab til der har været i Struer, kom til klubben i sommeren 1995. Skinnebussen var SNNB Sm 12, bygget i 1952. Men du har ret denne skinnebus kom senere til HHJ som Sm 22. Klubben fik samtidig med skinnebussen en rumpeged/bagagevogn, ligeledes også oprindelig leveret til SNNB (Sb 11) denne vogn kom senere til FFJ (Sb 16) efter denne banes lukning kom den til VLTJ (Sb 1), i 1974 solgtes den til DSB og blev ombygget til mandskabsvogn. SNNB Sm 12 blev senere solgt til Skjern-Videbæk banen men er i dag skrottet, rumpegeden blev skrottet i Struer den var simpelt hen for ringe i vognkassen, og kunne ikke rigtig bruges i klubben.

[image]
Holstebro station 8. juli 1995, SNNB Sb 11 ses bagerest i toget. Materiellet er på vej til Struer.

Avatar

Bevarede skinnebusser

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 17:57 (4902 dage siden) @ Jimmy K

Hej Michael.

Den eneste Scandia skinnebus jeg har kendskab til der har været i Struer, kom til klubben i sommeren 1995. Skinnebussen var SNNB Sm 12, bygget i 1952. Men du har ret denne skinnebus kom senere til HHJ som Sm 22. Klubben fik samtidig med skinnebussen en rumpeged/bagagevogn, ligeledes også oprindelig leveret til SNNB (Sb 11) denne vogn kom senere til FFJ (Sb 16) efter denne banes lukning kom den til VLTJ (Sb 1), i 1974 solgtes den til DSB og blev ombygget til mandskabsvogn. SNNB Sm 12 blev senere solgt til Skjern-Videbæk banen men er i dag skrottet, rumpegeden blev skrottet i Struer den var simpelt hen for ringe i vognkassen, og kunne ikke rigtig bruges i klubben.

Sørgeligt, Skjern - Videbæk fik også GDS Sm 5. Men den blev da heldigvis formidlet videre til VBV, hvor jeg personligt har set flotte fremskridt :-)

Mvh

Michael

Bevarede skinnebusser

af michael, 12/11 2010, 16:00 (4886 dage siden) @ Michael Julsrud

hej,
fulgte med i det her med snnb sm 12,at den skulle være skrottet.
kan oplyse at det er den da heldigvis ikke.
mvh michael

Avatar

Bevarede skinnebusser

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/11 2010, 16:17 (4886 dage siden) @ michael

SNNB SM 12 / HHJ SM 22 er ikke ophugget? Hvor befinder den sig i dag? Hvem ejer den? Billeder?

--
[image]

Bevarede skinnebusser

af michael, 12/11 2010, 17:16 (4886 dage siden) @ Tommy Nilsson

:-D
den er tilbage hvor den var i 1966
privatejet...:-)

Bevarede skinnebusser

af Svend, 12/11 2010, 17:21 (4886 dage siden) @ michael
redigeret af Svend, 12/11 2010, 18:07

Stubbekøbing?

Det ville da næsten være for godt til at være sandt ......! Kan du uddybe nærmere?


[image]
SNNB Sm 12, Stubbekøbing 1965

[image]
... hvis der engang var nogen som fik brug for at genskabe påskriften .....

Bevarede skinnebusser

af michael, 12/11 2010, 18:32 (4886 dage siden) @ Svend

:-)
fine billedere...
jeg fik den hjem over Storebæltsbroen på en udtrækkerblokvogn,da de skilte sig af med den i jylland.
så indtil videre er den bevarede.

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 12/11 2010, 18:48 (4886 dage siden) @ michael
redigeret af Svend, 12/11 2010, 19:08

"Indtil videre bevaret" .... Pas nu godt på den!

I hvilken tilstand befinder den sig og hvordan bliver den opbevaret? Har du et foto vi må se?

Da den i sin tid kørte på SNNB holdt den hver nat i remisen (remiserne), sammen med øvrige skinnebusser, motorvogne og damplokomotiver (Sm10, 11 og 12, M1, M3, M4 og M5, Nr 3 og 5)

:-)

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af René Strandbygaard ⌂ @, København, 13/11 2010, 15:47 (4885 dage siden) @ Svend

Jeg var nede og kigge på Sm12 for et halvt år siden. Det var et sørgeligt syn. Den står udendørs hos en særling på en gård lidt uden for Stubbekøbing. Fyren har en kæmpe samling af gamle busser og lign. Skinnebussen er meget medtaget. Gulvet er nærmest faldet ned igennem vognen. Vinduerne står åbne og det vælter ind med vand. Det mest opmuntrende var at Frichs-motoren rent faktisk kunne startes (sagde fyren). Den blev i sin tid moderniseret med en opfriskning indvendigt. desværre er loftarmaturer og lign. faldet ned og ligger i bunden af vognen.

Manden har en forestilling om at sætte den i stand og kør turistkørsel på Gedserbanen. Han skal bare lige have istandsat 25 gamle busser først.

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 13/11 2010, 16:02 (4885 dage siden) @ René Strandbygaard

Ikke desto mindre er vi da i kontakt med hinanden her på forumet. At skinnebussen er i den tilstand er, er vel mere de tidligere ejeres skyld? Der er ingen tvivl om at der er et kæmpe arbejde at sætte skinnebussen i stand og der er helt sikkert nogle dele som skal skiftes ud, men det vigtigste er, at den stadig eksisterer og bliver opbevaret under betryggende forhold.

Man skal vel være være en smule "særlig" for at finde på at bevare et unikt jernbanekøretøj og arbejde for at få det bragt i sikkerhed - så det "stempel" betragter jeg som noget positivt!

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 13/11 2010, 16:23 (4885 dage siden) @ Svend

du har helt ret Svend.
man gør ihvertfald ikke sådanne noget for at tjene penge på det.
Man gør det vel ud fra at man håber at andre synes at det bør bevares,
men det ser ud som om det kun er skagens maler der er opbakning til fra
komuner og stat..;-)

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 13/11 2010, 17:05 (4885 dage siden) @ michael

Hej Michael

Som du kan se har jeg stor respekt (og er meget glad) for at du har gemt skinnebussen!!

Det hænder at jeg kommer forbi Falster, så hvis du har tid engang til at vise, hvad du "har på lager" vil jeg da meget gerne se det. Og jeg forventer bestemt ikke at se det perfekte :-)

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 13/11 2010, 17:10 (4885 dage siden) @ Svend

hej Svend,
det er jo rart at der er sådanne nogen som dig ,der ser det positive,i at bevare også skrot.
skal nok kontakte dig så vi kan holde kontakten ved lige.
mvh michael

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 13/11 2010, 17:59 (4885 dage siden) @ michael

Hej Michael

For at blive i "jargonen" har jeg oprettet en hotmaíl-adresse hvor du kan kontakte mig: SNNB@hotmail.dk :-) ... også fordi jeg har lidt problemer med min webspeed-adresse p.t.

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 14/11 2010, 13:38 (4884 dage siden) @ Svend

hej Svend ,
sender dig en mail..
mvh michael

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Daniel Zøllner @, Valby, 14/11 2010, 07:08 (4884 dage siden) @ michael

Hej Michael:)

Jeg må ta´hatten af for dig, det er stort af dig at købe en skinnebus til "privat samling" så må tiden vise om den bliver istandsat el om den bare for lov til at stå for det er jo noget du selv afgører da du ejer den og må gøre lige hvad du vil med den, det kunne være at vi to også skulle holde lidt kontakt sammen for er da interesseret i at kigge forbi en dag hos dig (Hvis det er okay med dig.?) og ta et billede el to til min samling (er helt skudt i skinnebusser) og tager det ikke så tungt hvordan dens tilstand er, men... stort af dig det må jeg sige:)

De Bedste Hilsener Daniel Zøllner

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 14/11 2010, 13:36 (4884 dage siden) @ Daniel Zøllner

hej Daniel,
tak for de fine ord,sådan lyder når man har samme interesse..
skal nok kontakte dig
mvh michael

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 13/11 2010, 16:51 (4885 dage siden) @ René Strandbygaard

så først Rene s indlæg nu......:-(
har det ok med at du kalder mig en særling.men tænkt jeg var så flink at spilde min tid på dig og så lukker du sådan noget ....ud
var det bare fordi jeg ikke ville låne dig nogle ting fra toget... ;-)
Rene du er ikke velkommen på min ejendom..
heldigvis er de fleste menesker fornuftige.
har på intet tidspunkt tænkt at den skulle ned at køre på banen med turister.
håbede på et sted i stubbekøbing den kunne stå ,så folk kunne komme og se den,og glæde sig over at den var bevaret af en Særling,som heller ville bruge sine penge på snnb sm 12 end at tage på ferie..
mvh michael

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af knud, 14/11 2010, 03:26 (4884 dage siden) @ michael

har du et billede fra i år så vi kan se den

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 14/11 2010, 13:34 (4884 dage siden) @ knud

hej Knud
skal noget få taget et billede af den
mvh michael

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af René Strandbygaard, 14/11 2010, 09:11 (4884 dage siden) @ michael

En særling skal og bør bestemt ikke altid opfattes negativt. Jeg betragter mig selv som en særling, og det har jeg det særdeles godt med - så ro på. Det er jo oftest en særling der gør det uventede og en særling der bryder gængse normer og måder at gøre tingene på. Så inden i hidser jer alt for meget op, så sæt jer lige ind i betydningen af ordet særling. Der er i altså for hurtige. Jeg er da ked af hvis nogen føler sig stødt, det var ikke meningen.

Mht. Sm12, så holder jeg fast ved at den bare ikke bliver opbevaret godt nok. Ingen tvivl om at de tidligere ejere ikke passede ordenligt på den, men det har da ikke ændret sig væsenligt siden. Jeg kan simpelthen ikke forstå, når der skal så lidt til og der er brugt tid og penge på at få den "hjem", ikke passer bedre på den. Det har jeg vel i grunden lov at mene.

René

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af michael, 14/11 2010, 13:30 (4884 dage siden) @ René Strandbygaard

Rene,
først vil lige sige at jeg ikke vil bruge dette udmærket forum til at forsvare mig mod
dig, når jeg har svaret her.
Først hvor er jeg glad for jeg ikke lånte dig tingen fra snnb 12...
du kom uanmeldt til mig,og ville se den.jeg sad med gæster og sagde det måtte blive en anden dag,du blev ved nu var du jo kommet så langt fra .Jeg forbarmede mig og brugte tid på dig,dum som nu jeg er.havde jeg nu bare afvist dig så haved jeg været fri for det her.
du kalder dig selv særling,nej det kræver meget for at opnå det,også af få respekt fra en særling.ja den burde stå med 30graders varme på,men det gør den ikke,men den er her endnu.
ville gerne se om du ville bruge så meget tid og penge på at bevare noget.
der er da heldigvis folk ude i verden der har nydt at af jeg har redet nogle ting...
jeg tilgiver dig for uvidenhed,men du er aldrig velkommen igen her.

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af René Strandbygaard, 14/11 2010, 16:16 (4884 dage siden) @ michael

Kære Michael. Jeg er da ked af at jeg har generet dig så meget. Det var ikke meningen. Held og lykke med dine projekter

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 13/11 2010, 17:10 (4885 dage siden) @ René Strandbygaard

Allerede da jeg så den holde i remisen i Skelskør for mange år siden, så den ud til at have kendt bedre dage. Det er bestemt ikke blevet bedre af, at den har holdt udendørs hos folkene på Videbæk-banen, så lad være med at klandre Michael.

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 14/11 2010, 04:17 (4884 dage siden) @ René Strandbygaard

Jeg var nede og kigge på Sm12 for et halvt år siden. Det var et sørgeligt syn. Den står udendørs hos en særling på en gård lidt uden for Stubbekøbing. Fyren har en kæmpe samling af gamle busser og lign. Skinnebussen er meget medtaget. Gulvet er nærmest faldet ned igennem vognen. Vinduerne står åbne og det vælter ind med vand. Det mest opmuntrende var at Frichs-motoren rent faktisk kunne startes (sagde fyren). Den blev i sin tid moderniseret med en opfriskning indvendigt. desværre er loftarmaturer og lign. faldet ned og ligger i bunden af vognen.

Manden har en forestilling om at sætte den i stand og kør turistkørsel på Gedserbanen. Han skal bare lige have istandsat 25 gamle busser først.


Jeg synes, at det er en fuldstændig utilstedelig omtale af Michael du fremkommer med i ovennævnte indlæg, og jeg mener, at du skylder ham en undskyldning.

At man i den omgivende verden kan blive opfattet som en "særling" fordi man interesserer sig for jernbaner er til at leve med, men at det samme sker i et forum for nævnte "særlinge" er meget nedslående.

Havde det ikke været for en lang række af "særlinge" ville vi i dag ikke have mulighed for at opleve ret meget bevaret jernbanemateriel.

For god skyld kan jeg oplyse, at jeg ikke kender Michael, men at jeg kun kan have respekt for enhver, der medvirker til at vores kulturhistorie bliver bevaret.

--
Mvh

Erik

[image]

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af René Strandbygaard @, 14/11 2010, 06:14 (4884 dage siden) @ Aabenraabanen

En særling skal og bør bestemt ikke altid opfattes negativt. Jeg betragter mig selv som en særling, og det har jeg det særdeles godt med - så ro på. Det er jo oftest en særling der gør det uventede og en særling der bryder gængse normer og måder at gøre tingene på. Så inden i hidser jer alt for meget op, så sæt jer lige ind i betydningen af ordet særling. Der er i altså for hurtige. Jeg er da ked af hvis nogen føler sig stødt, det var ikke meningen.

Mht. Sm12, så holder jeg fast ved at den bare ikke bliver opbevaret godt nok. Ingen tvivl om at de tidligere ejere ikke passede ordenligt på den, men det har da ikke ændret sig væsenligt siden. Jeg kan simpelthen ikke forstå, når der skal så lidt til og der er brugt tid og penge på at få den "hjem", ikke passer bedre på den. Det har jeg vel i grunden lov at mene.

René

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Jesper Frichs J., 2/5 2011, 12:00 (4715 dage siden) @ René Strandbygaard

Hej kan du finde sådan et billede af den?
Jeg er fra Nordsjællands veterantog. Nogle af os har planer om at anskaffe os den oprindelige Frichs motor. Eller stille os ikontakt med manden? :)

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 2/5 2011, 16:32 (4715 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Jeg vil nu sætte pris på at SNNB SM 12 bevarer sin motor der hvor den holder nu ;-)

--
Svend

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Jesper Frichs J., 2/5 2011, 18:35 (4715 dage siden) @ Svend

Hmm. Der er bevaret mange skinnebusser i Danmark og hvis man sætter det op i en brøk, vil der ikke være lige mange motorer til hver. Derfor er det da ikke meget nært liggende at bruge dem der er tilbage og som ikke er slidt helt ned på nogle af dem der er tættere på drift. Os i NSJK eller LFB ell. lign? I stedet for det vrag? Jeg ved godt det er lokalt og alt det. Vikan da også se tilbage og sige det er ærveligt at Bryrup har en fra GDS eller At vi i 70'erne ophuggede en HHGB vogn? Det er også trist men alt kan ikke gemmes. Derfor mener jeg at dem der er nogenlunde overkommelige skal bevares interiør og teknisk så originalt som muligt.
Mvh jesper. :-)

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 2/5 2011, 22:12 (4715 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Der er bevaret mange skinnebusser i Danmark og hvis man sætter det op i en brøk, vil der ikke være lige mange motorer til hver. Derfor er det da ikke meget nært liggende at bruge dem der er tilbage og som ikke er slidt helt ned på nogle af dem der er tættere på drift. Os i NSJK eller LFB ell. lign? I stedet for det vrag? Jeg ved godt det er lokalt og alt det. Vikan da også se tilbage og sige det er ærveligt at Bryrup har en fra GDS eller At vi i 70'erne ophuggede en HHGB vogn? Det er også trist men alt kan ikke gemmes. Derfor mener jeg at dem der er nogenlunde overkommelige skal bevares interiør og teknisk så originalt som muligt.


Det kan du da have ret i. Men lige så vigtigt det er at bevare nogle skinnebusmotorvogne, skal der bevares nogle skinnebusbivogne (Sb og Sp) og her er løbet desværre kørt for nogle af de vigtigste typer :-|

--
Svend

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Jesper Frichs J., 3/5 2011, 08:56 (4714 dage siden) @ Svend

Enig med hensyn til Sb og SP, Men den vi taler om nu er en med motor? :-)

Bevarede skinnebusser - SNNB Sm 12

af Svend, 3/5 2011, 09:39 (4714 dage siden) @ Jesper Frichs J.

Nå men spørgsmålet er vel heller ikke relevant så længe Michael vælger at beholde sin skinnebus (den er jo heller ikke meget værd uden motor).

--
Svend

Bevarede skinnebusser

af Daniel Zøllner @, Valby, 13/11 2010, 06:59 (4885 dage siden) @ michael

Interessant info:)

kunne det være muligt at se billeder på den.?
så kender jeg en der måske har kørt med den i sine unge dage
det kunne være sjovt at vise ham et billede
det eneste "rigtige" materiel jeg har investeret i er den mellemvogn til det blå Y-togssæt der skal til høng-gørlev fra skælskørbanen, men kommer ikke til at eje den resten af mine dage da den bliver overdraget til DJK
har desværre ikke selv en rigtig skinnebus
men i model har jeg 8 motorvogne og 5 bivogne:)

Mange Hilsener Daniel Zøllner

Bevarede skinnebusser SNNB

af Svend, 13/11 2010, 07:52 (4885 dage siden) @ Daniel Zøllner
redigeret af Svend, 13/11 2010, 08:04

Jeg kender også en som har kørt med dem i sine unge dage :-)


2 x Svend, Stubbekøbing omkring 1956:
Det arme barn er allerede på det tidspunkt blevet inficeret med jerbanebacillen
[image]

Bevarede skinnebusser SNNB

af michael, 13/11 2010, 13:54 (4885 dage siden) @ Svend

kan ikke huske hvilke år det var.
har indkøbt en hal som forhåbentlig bliver [image]klar næste år til toget store tur.

Bevarede skinnebusser ved SNNB - især Sm 12

af Svend, 13/11 2010, 15:43 (4885 dage siden) @ michael
redigeret af Svend, 13/11 2010, 16:05

Hej Michael

Den er vel købt som beset :-)

Jeg kunne have frygtet noget endnu værre. Hvis du får den placeret under tag, synes jeg bestemt at der er håb forude. Om der venter overraskelser i form af tæringer osv må tiden vise, men på den anden side skal den vel ikke ud at køre (med mindre du også køber nogle meter skinner og ikke fortæller det til nogen - og især ikke til Trafikstyrelsen).

Det er forståeligt, hvis du ikke ønsker at fortælle mere - herunder hvor du gemmer din skat - men måske vi alligevel kan lokke dig til at tage et billede af interiøret. Og måske fortælle lidt mere om postnummeret hvor du gemmer den ... og så selvfølgelig historien om hvordan og hvornår du fik fingre den og hvorfor du syntes at den skulle "hjem" igen.

Alle troede at skinnebussen var ophugget for længst, så din information om at du her reddet den, har virkelig medført røre rundt omkring! Og så er det jo ingen hemmelighed, at jeg har oplevet SNNB på nært hold gennem min barndom/ungdom og derfor har et specielt forhold til denne bane - og til skinnebussen.

Avatar

SNNB SM 12

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 13/11 2010, 07:15 (4885 dage siden) @ michael

Hvilket år købte du den?
Var sælgeren Videbæk-Skjern Veteran Jernbane?

--
[image]

SNNB SM 12

af michael, 14/11 2010, 16:19 (4884 dage siden) @ Tommy Nilsson

hej Tommy,
kan bare huske det var på en lille station udenfor Herning.
der var nogle børn der havde lavet hærværk på den.
har vistnok nogle billedere derfra skal prøve og poste dem
mvh michael

Bevarede skinnebusser

af togfyr, 30/1 2011, 16:23 (4807 dage siden) @ Jimmy K

hvad er der sket med SNNB Sb 11

Bevarede skinnebusser

af togfyr, 31/1 2011, 09:07 (4806 dage siden) @ Tommy Nilsson

okay tak for svar bare synd de ophugger alt i sturer

Bevarede skinnebusser

af lkfsteen, 28/10 2010, 15:33 (4901 dage siden) @ Michael Julsrud

Mht bevarede skinnebusser, synes jeg at kunne huske noget om at en rumpeged der stod i køge er kommet til Bryrup ? Muligvis er det den der stammer fra NRJ ?
Nogen der ved noget ?

Hvad med en tur i felten?

af TLJ, 24/1 2011, 21:24 (4813 dage siden) @ UTJ

Jeg har kendskab til endnu en vognkasse. Søg på "haveforeningen musikbyen" og kig på det foto jeg har vedhæftet. (lorterenden -> guldkysten for de som kender til området) Jeg har igennem tidligere bekendte i KBH SV fået fremvist dokumentation fra tiden i DSB vedrørende vognkassens litra. På daværende tidspunkt fandt jeg frem til at disse informationer ikke var korrekte men husker ikke detaljerne...

God jagt! Skatten ligger ved den gule ring... (krak har bedre kvalitet end det vedhæftede fra google maps)

[image]

Hvad med en tur i felten?

af michael, 13/2 2011, 06:00 (4793 dage siden) @ TLJ

er det ikke en skinnebus der står derude

Hvad med en tur i felten?

af Jean Henrik ⌂ @, 28/3 2012, 17:10 (4384 dage siden) @ michael

Hej Michael

Hvad blev der ud af turen ud til Musikbyen ?????

var du derude og hvad så så du??? Fik du fotos ??

eller hvad ???


hilsen Jean Henrik

Hvad med en tur i felten?

af Anders ⌂, Copenhagen, 29/3 2012, 17:48 (4383 dage siden) @ Jean Henrik

Jeg kørte derud på vej til arbejde i dag. Der er langt derud. Vejen det sidste stykke er vanselig for en lille AX. Når man kommer ud bag Haveforeningen "Musikbyen" er det det rene klondyke. Vanvittige huse/skurvogne/skinnebus omgivet af alle mulige efterladenskaber... Store jerntanke, biler på hovedet og vogne, folk som drikker bajer... Sjovt sted men ikke noget for Teknik og miljøborgmesteren.

Nå, da jeg endelig kom derud var tiden jo gået for mit vedkomned og jeg kunne kun se at vi taler om en Scandia Skinnebus som er godt rusten og malet grøn. Fotos orkede jeg ikke da en lille forsamling allerede havde taget opstilling ved stedets eneste flugtvej. Den vej jeg var kommet ind af og max hastigheden på denne indfaldsvej var under skridtgang.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Hvad med en tur i felten?

af Jean Henrik ⌂ @, 29/3 2012, 19:04 (4383 dage siden) @ Anders

Hej tak for svar

Når vi nu kommer ud på den anden side af Påske såååå......
ville jeg da nok gerne selv, gående ( evt. selskab) gå derud
for at se nærmere, tilbud til turen modtages gerne, afg. gående
evt fra Mozarts plads, kender ikke lige linie 3 -Lørdag-Søndag.

Lad os se vejr forholdene - flere personer er bedre end 1 person,
jeg er klar over hvad det er for et sted, vi har jo vores mobil med,
evt kan jeg måske finde mine personalarmer frem.

Lad os lige se 1 / 2 uger frem hvis nogen har lyst til en tur i "byen" lol:-)

hilsen Jean Henrik

Hvad med en tur i felten?

af marrix, Valby, 16/6 2013, 12:43 (3939 dage siden) @ TLJ

Så kom jeg endeligt i nærheden af Musikbyen og fik taget et billede - det må være denne der snakkes om, hvis der stadigt er nogen der har interesse:
[image]

- Martin

Avatar

Kolonihaveskinnebus

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/6 2013, 20:25 (3939 dage siden) @ marrix

Så kom jeg endeligt i nærheden af Musikbyen og fik taget et billede - det må være denne der snakkes om, hvis der stadigt er nogen der har interesse:
[image]

Fint billede. Fandt vi nogensinde ud af, hvilken vogn det er?
Vil du sende mig billedet pr. mail (hvis det må bruges til databasen)?

--
[image]

Kolonihaveskinnebus

af UTJ, 16/6 2013, 21:33 (3939 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mit bud (rent skøn) er at det er en tidligere gul DSB Baneafdelings-vogn. Det betyder at det kan være resterne af fx HHGB Sm 3 eller den LNJ Sp som blev til gul specialvogn.

Avatar

Kolonihaveskinnebus - ex-HHGB Sm 3 ?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/6 2013, 08:36 (3938 dage siden) @ UTJ

Mit bud (rent skøn) er at det er en tidligere gul DSB Baneafdelings-vogn. Det betyder at det kan være resterne af fx HHGB Sm 3 eller den LNJ Sp som blev til gul specialvogn.

Hej Ulrik

At dømme ud fra dørene ligner den mere ex-HHGB Sm 3 (som også blev omtalt i denne tråd) end ex-LNJ Sp 21, såfremt at dørene ikke er blevet ændret siden.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Kolonihaveskinnebus - ex-HHGB Sm 3 ?

af martin, 18/6 2013, 02:22 (3937 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det er da spændende der ligefrem dukker en skinnebus op.
Jeg syntes engang at have fået af vide at brorfeldevognen var HHGB Sm 3 hvis det er LNJ sp 21 må den da være ret sjælden da der mig bekendt kun er bevaret den bivogn som er i Ålborg.
Var selv ovre og se den bivogn de havde i Brøsap i sverige for snart mange år siden men dengang var den allerede ret ringe, nu er den mig bekendt hugget op :-(

"Rumpeged" i Skælskør

af Klaus eriksen, 18/11 2010, 13:54 (4880 dage siden) @ Svend

prøver lige at lave eb liste

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 11:20 (4902 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ingen tvivl om at den i Skælskør er 547a, den ankom til Ab sammen med R 569 den 7. juni 1993 (nedstående billeder taget et par dage efter). Men hvad 547a er oprindeligt er jeg i tvivl om, synes bare jeg engang har hørt noget om OHJ i forbindelse med at de ville restaurere AHTJ Sm 1 som OHJ Sm 14 !!!!

R 569 står i dag i "skinnebus hallen" hos LFB.

Mvh

Michael

[image]
[image]

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/10 2010, 13:03 (4902 dage siden) @ Michael Julsrud

Ingen tvivl om at den i Skælskør er 547a, den ankom til Ab sammen med R 569 den 7. juni 1993 (nedstående billeder taget et par dage efter).

Hvor kom den fra?
Hvem solgte den?
Hvem købte den?
Hvornår forsvandt den fra Aalborg?
(Den er vist set i Skælskør i 1999)

Jeg var ikke klar over, at I havde ØSJS SB 4 - jeg opdaterer databasen.

--
[image]

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 14:04 (4902 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvor kom den fra? Ca. ½ år før den kom til Ab har jeg taget dette billede, men min hukommelse svigter mig mht. til hvor!!

Hvem solgte den? De kom fra DSB baneafdeling, om de blev købt eller foræret ved jeg ikke.

Hvem købte den? Den blev "leveret" hos LFB sammen med R 569.

Hvornår forsvandt den fra Aalborg? Den forlod Aalborg sammen med AHTJ Sm 1 d. 23 eller 24- 05-1994.
(Den er vist set i Skælskør i 1999)

mvh

Michael

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/10 2010, 14:17 (4902 dage siden) @ Michael Julsrud

Hvor kom den fra? Ca. ½ år før den kom til Ab har jeg taget dette billede, men min hukommelse svigter mig mht. til hvor!!

Hvem solgte den? De kom fra DSB baneafdeling, om de blev købt eller foræret ved jeg ikke.

Hvem købte den? Den blev "leveret" hos LFB sammen med R 569.

Hvornår forsvandt den fra Aalborg? Den forlod Aalborg sammen med AHTJ Sm 1 d. 23 eller 24- 05-1994.
(Den er vist set i Skælskør i 1999)


mvh

Michael

Jeg takker for svar og stiller endnu et spørgsmål: Ved du, om den kom til Skælskør i 1994?

--
[image]

Avatar

"Rumpeged" i Skælskør

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 14:37 (4902 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg takker for svar og stiller endnu et spørgsmål: Ved du, om den kom til Skælskør i 1994?

Ja det vil jeg tro, for den blev trukket fra Ab sammen med AHTJ Sm 1 af VGJ Sm 6. Og jeg mindes ikke at der blev "droppet" hverken Sm eller Sb på vejen til Skælskør.

Mvh

Michael

"Rumpeged" i Skælskør

af knud, 28/10 2010, 10:41 (4901 dage siden) @ Michael Julsrud

på vejen hjem fra ålborg var den rumpeged der nu står i skælskør

"Rumpeged" i Skælskør

af Daniel Zøllner @, 28/10 2010, 12:39 (4901 dage siden) @ knud

Hej Allesammen

Da jeg er tidligere medlem i FDSB nu VSVT kan jeg fortælle at der er ingen former for redningsplan for den rumpeged der står i skælskør, (Kan sige at den er så ødelagt så den faktisk ikke er værd at satse penge på at genopbygge) noget af den ene side er helt smuldret så der er et hul ind i vognen plus at den er ret rusten på det meste af vognen (har ikke noget bevis foto lige P.T.) men kan fortælle at det meget gerne skulle være blevet besluttet af istandsætte enten AHTJ Sm 1 eller VGJ Sm 6 nede i skælskør og derefter bliver den transpoteret til VSVT i Høng så den kan indgå i materielparken der, fremtiden for den der ikke bliver istandsat er nok at den skal til marslev og stå, hvad jeg har fået fortalt så er en af dem hvis jeg husker rigtig, DJK´s ejendom og den anden er privatejet

M.V.H Daniel Zøllner

Avatar

ØSJS Sb 3 i Hårlev (5 foto)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 27/10 2010, 14:31 (4902 dage siden) @ Michael Julsrud

Fik for en del år siden disse foto´s af en god ven (Jan Eriksen), og med hans tilladelse viser jeg dem her. Har bedt ham finde ud af hvornår han tog disse billeder i Hårlev.

Mvh

Michael

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Avatar

SSR 529 ex ØSJS Sp 2

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 29/10 2010, 12:42 (4900 dage siden) @ Michael Julsrud

I 1993 tog jeg dette billede af SSR 529 som skulle være ex. ØSJS Sp 2, mener stedet er Roskilde !

Mvh

Michael

[image]

Avatar

Bf 543a

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 29/10 2010, 12:46 (4900 dage siden) @ Michael Julsrud

Dette billede af Bf 543a (hvor tid og sted fortoner sig i det uvisse) har jeg endnu ikke kunnet spore fortiden på.

Mvh

Michael

[image]

Avatar

Bf 543a

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/10 2010, 13:16 (4900 dage siden) @ Michael Julsrud

Det er OHJ SB 240, der i mange år stod på betonvarefabrikken i Langå, men nu er flyttet til Marslev.

[image]

--
[image]

SSR 529 ex ØSJS Sp 2

af UTJ, 29/10 2010, 12:48 (4900 dage siden) @ Michael Julsrud

I 1993 tog jeg dette billede af SSR 529 som skulle være ex. ØSJS Sp 2, mener stedet er Roskilde !

Mvh

Michael

[image]

Det var lige præcis sådan en man skulle have gemt.

Avatar

ØSJS Sb 3 i Hårlev (5 foto)

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 31/10 2010, 15:31 (4898 dage siden) @ Michael Julsrud

Har nu fået melding tilbage at billederne af ØSJS Sb 3 er taget mellem d. 5. februar og 1. april 1983.

Mvh

Michael

Fik for en del år siden disse foto´s af en god ven (Jan Eriksen), og med hans tilladelse viser jeg dem her. Har bedt ham finde ud af hvornår han tog disse billeder i Hårlev.

Mvh

Michael

ØSJS Sb 3 i Hårlev (5 foto)

af lkfsteen, 31/10 2010, 17:46 (4898 dage siden) @ Michael Julsrud

Nu har der været skrevet så meget om ØSJS Sb 3, synes jeg lige jeg vil nævne, at jeg den anden dag fik fortalt, at ØSJS Sb 5 ex LJ Sb 69 sidste år blev overdraget til VBV efter at have stået en del år hos ØSJK.

Avatar

ØSJS SB 5

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 31/10 2010, 19:08 (4898 dage siden) @ lkfsteen

Nu har der været skrevet så meget om ØSJS Sb 3, synes jeg lige jeg vil nævne, at jeg den anden dag fik fortalt, at ØSJS Sb 5 ex LJ Sb 69 sidste år blev overdraget til VBV efter at have stået en del år hos ØSJK.

Kan det passe? Kan nogen bekræfte, at denne vogn eksisterer hos VBV? Jeg havde fået forståelsen af, at den var hugget op.

--
[image]

Avatar

ØSJS SB 5

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/11 2010, 07:50 (4895 dage siden) @ Tommy Nilsson

Nu har der været skrevet så meget om ØSJS Sb 3, synes jeg lige jeg vil nævne, at jeg den anden dag fik fortalt, at ØSJS Sb 5 ex LJ Sb 69 sidste år blev overdraget til VBV efter at have stået en del år hos ØSJK.


Kan det passe? Kan nogen bekræfte, at denne vogn eksisterer hos VBV? Jeg havde fået forståelsen af, at den var hugget op.

Stadig ingen, der kan bekræfte, at ØSJS SB 5 befinder sig hos VBV?

--
[image]

ØSJS SB 5 ... og alle de andre

af Svend, 3/11 2010, 11:15 (4895 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så kan jeg da se, at der er endnu længere udsigter til at få en fuldstændig oversigt over det skinnebusmateriel der findes endnu.......

Svend

ØSJS SB 5

af René Strandbygaard, 14/11 2010, 10:37 (4884 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den står nu i Vrads - forsvarligt pakket ind. Det morsomme er faktisk at jeg formidlede at den fik et nyt og bedre hjem. Krøllen på historien er at jeg på det tidspunkt troede at det var den fra NRJ, men den står i Skælskør lidt tid endnu.

ØSJS Sb 5 - DSB Bum 591a (+ 1 foto)

af Niels Munch, 1/11 2010, 05:57 (4897 dage siden) @ lkfsteen

Hej Steen,

Synes lige, jeg vil kaste et billede i ringen af DSB Bum 591a, ex ØSJS Sp 5:

[image]
DSB Bum 591a, Roskilde 17.05.1986 (nm).

Gad vide, hvad der fik de gode folk på Sporværktøjsdepotet til at give vognen et slags "privatbanedesign"?

Bedste hilsener
Niels

ØSJS Sb 5 - DSB Bum 591a (+ 1 foto)

af lkfsteen, 1/11 2010, 16:26 (4897 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels Ja den ser rigtig fin ud:-)

ØSJS Sb 5 - DSB Bum 591a (+ 1 foto)

af OD, Od, 26/3 2011, 04:36 (4752 dage siden) @ lkfsteen

Bum 591a i Vrads 09.05.2009
[image]

Sm træf

af Bendix Riis, 3/11 2010, 11:59 (4895 dage siden) @ Michael Julsrud

Fandt nogle billeder af AHTJ Sm 1 i Mariager

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

Sm træf

af Per Hauberg, 13/12 2010, 19:48 (4855 dage siden) @ Bendix Riis

Hvor gamle er mon de billeder fra Mrg ?
Sm1 er jo rigtig flot dér. -Allerede i 1994, undervejs til Ss lignede den ikke noget, jeg ville tage ansvaret for at sende ud på så lang en tur.
Jeg går lige på jagt efter mit billede af AHTJ-bussen på Århus H, hvor den burde have haft sin fart, før det var for sent.

vh

Per

Bevarede skinnebusser

af Svend, 14/11 2010, 17:52 (4884 dage siden) @ Michael Julsrud

Jeg har efter fattig evne forsøgt at udarbejde en liste over bevaret skinnebusmateriel. Jeg garanterer dog ikke at denne første udgave er helt korrekt og modtager derfor gerne kommentarer og rettelser.

Listen er udarbejdet som wordfil og derfter ændret til jpeg-fil i Paint. De kan være årsagen til ikke bare at der mangler diverse streger, men også at teksten kan være lidt svær at tyde. Men prøv alligevel:-)

[image]

_____________
AHTJ Sm 1
VaGJ Sm 6
SVJ Sm 7
LNJ Sm 13
HBS Sm 40
HV Sm 60
LB Sm 2
AHB Sm 8
SNNB Sm 12
HHJ Sp 2
NRJ Sb 83
KB Sb 1
LJ Sb 94
OHJ SB 240

Bevarede skinnebusser

af knud, 15/11 2010, 10:12 (4883 dage siden) @ Svend

du har byttet om på VGJ Sm 6 og AHTJ Sm1

Bevarede skinnebusser

af Svend, 15/11 2010, 10:38 (4883 dage siden) @ knud

Jeg retter efterhånden som nye informationer kommer ind.
Når vi er helt på plads, sender jeg en revideret oversigt ud.

Bevarede skinnebusser

af ronold, 15/11 2010, 10:41 (4883 dage siden) @ Svend

Jeg ser at listen medtager oversigt over skinnebusser ophugget af danske jernbaneklubber. Denne liste kan suppleres med HBS Sm 211, der så vidt jeg ved blev ophugget af VBV for mange år siden.

Mvh Knut Ronold

Avatar

Bevarede skinnebusser

af Per Hauberg, 13/12 2010, 19:50 (4855 dage siden) @ ronold

Jeg ser at listen medtager oversigt over skinnebusser ophugget af danske jernbaneklubber. Denne liste kan suppleres med HBS Sm 211, der så vidt jeg ved blev ophugget af VBV for mange år siden.


Ja, uha - det var vist noget med nogle "slemme drenge", der havde lavet så meget hærværk på den, at den kun kunne bruges som reservedele.

Bevarede skinnebusser

af ronold, 15/11 2010, 10:46 (4883 dage siden) @ Svend

Det er muligt, at der er noget der er gået mig hus forbi, men hvad er der blevet af VLTJ Sm 17 ex FFJ Sm 9? Jeg troede den kom til ØSJK?

Mvh Knut Ronold

Bevarede skinnebusser

af UTJ, 15/11 2010, 11:18 (4883 dage siden) @ ronold

Det er muligt, at der er noget der er gået mig hus forbi, men hvad er der blevet af VLTJ Sm 17 ex FFJ Sm 9? Jeg troede den kom til ØSJK?

Mvh Knut Ronold

Jo og så blev den hugget op senere.........

Skinnebusserne i Skåne blev hugget op omkring 1995-1997

Bevarede skinnebusser

af lkfsteen, 15/11 2010, 17:45 (4883 dage siden) @ UTJ

Ja VLTJ Sm 17 blev hugget op af ØSJK. Der også har ophugget ØSJS Sm 13, Sm 15, Sm 17 og Sp 6.
SNNB Sm 12 har aldrig tilhørt ØSJK, men en privatmand, der havde den stående på arealet i Køge. Den blev på et tidspunkt trukket til Gedser.

Bevarede skinnebusser

af ronold, 16/11 2010, 03:28 (4882 dage siden) @ UTJ

Skinnebusserne i Skåne, to Sm og en Sp, stod fremdeles i Brösarp, da jeg kom forbi i 2000, men de var ikke i køreklar stand. Den sidste Sm var under ophugning i Brösarp, da jeg kom forbi en efterårsdag nogle år senere. Det har været enten i 2004 eller i 2006.

Mvh Knut Ronold

Bevarede skinnebusser

af ronold, 17/11 2010, 12:18 (4881 dage siden) @ ronold

Jeg har ledt i mine gemmer og har fundet to billeder af de danske skinnebusser i Skåne. Det ene viser de to motorvogne litra Sm; det andet viser bivognen litra Sp. Billederne er taget i Brösarp en søndag i november 2000; den nøjagtige dato har jeg ikke.

Mvh Knut Ronold

[image]

[image]

Sm - vogn, hvilken

af TeamBaumann, Hjordkær, 20/11 2010, 09:02 (4878 dage siden) @ ronold

Er der nogen, der kan genkende denne SM- motorvogn - det er fotograferet i 1975.
Måske nogen kan genkender området bagved.
[image]

Sm - vogn, hvilken

af klaus, 20/11 2010, 09:52 (4878 dage siden) @ TeamBaumann

sted: mariager
skinnebus: AHTJ Sm 1

Avatar

Sm - vogn, hvilken

af Per Hauberg, 13/12 2010, 19:55 (4855 dage siden) @ klaus

sted: mariager
skinnebus: AHTJ Sm 1


Med dé farver ? - Og Aalborg-meldelygter, naaarj hva' ?

Sm - vogn, hvilken

af klaus, 25/3 2011, 13:03 (4753 dage siden) @ Per Hauberg

jo den er skam god nok den hedder bare AHJ Sm 14 på det tidspunkt og mariager malede den jo så det er Sm 1

Sm - vogn, hvilken

af klaus, 25/3 2011, 13:11 (4753 dage siden) @ Per Hauberg

jo den hedder bare AHJ Sm14 på billedet, den blev jo ommalet til sm1 som er i skælskør nu snart høng

Sm - vogn, hvilken

af knud, 4/12 2010, 14:04 (4864 dage siden) @ TeamBaumann

mit gæt ligger også på AHTJ Sm 1

Bevarede skinnebusser

af martin, 24/11 2010, 19:45 (4874 dage siden) @ ronold

Hej Alle
Jeg er ny her inden men kommer fra Skælskør og vil lige bidrage med en kort opdatering på busserne dernede.
Rumpegeden er MEGET MEGET ringe det er kun et spøgsmål om hvonår der kommer en kraftig storm så er den ikke højere end hjulene.
Vi har iøvrigt i skælskør troet det var OHJ Sp 240 vi havde men det kan godt være vi har taget fejl.
Rumpegeden er sammen med AHTJ Sm 1 solgt til en privat person og forlader forhåbentlig Skælskør 3 december eller i starten af december for at blive kørt til c vk i kbh.
Det er hjælpevognen der skal hente den.
Sm 6 er stadig ikke pæn udvendig, der skal laves lidt rust arbejde i vognkassen og så skal den males.
Indvendig fremtræder den stadig hel og indtakt i rigtig flot stand så snart Vsvt få bygget deres hal i Høng flytter vores y tog derop til den mellem vogn der står deroppe og venter på det og så kommer Sm 6 ind, nede i Skælskør hvor den skal sættes i stand inden den kommer til Høng.
Og til ham "særlingen" med Sm 12 Kanonrespekt her fra sig til hvis vi kan hjælpe vi har jo haft meget SNNB blod i årene nede i Skælskør.
Den har iøvrigt gjort det meget godt Sm 12 for hvis jeg husker rigtig og det er ikke sikkert jeg gør så fik omstigningsklubben den fordi de ville bruge boogierne til en sporvogn og hugge resten op det nåede de heldigvis aldrig.
Mvh Martin

Bevarede skinnebusser

af LK banen, 1/12 2010, 10:22 (4867 dage siden) @ martin

hej martin kan du ikke skirve hvornår den bliver hentet (tidspunkt og dato) så kan jeg få nogle billeder på cvk og i skælskør

Bevarede skinnebusser

af martin, 3/12 2010, 17:32 (4865 dage siden) @ LK banen

Jo det kan du tro, det skal jeg nok men vejret gør nok at det bliver udsat.
Jeg skal nok skrive her på forum når der sker noget.

Bevarede skinnebusser

af LK banen, 4/12 2010, 13:52 (4864 dage siden) @ martin

tak martin

Bevarede skinnebusser

af Jesper Reinfeldt, 21/1 2011, 21:10 (4816 dage siden) @ martin

Jeg tror ikke bogierne skulle bruges til sporvogne, derimod var det et medlem af
omstigningsklubben, der var skinnebusfan. Jeg tror ikke den nogensinde kørte (ret meget) for egen kraft.
Hilsen
Jesper

Bevarede skinnebusser

af martin, 22/1 2011, 04:32 (4815 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej Jesper
Det har du ret i, jeg er blevet irettesat af Peter J :-P
Hvordan går det ellers over på øen ?
Man kan jo ikke sige det går specielt godt i Skælskør vi er blevet opsagt på stations området nu og skal være ude senest 1/7-11 omstigningsklubben har til 1/12-11.
Så bliver hele området jævnet med jorden dermed ryger en dejlig 2 sporet remise der står intakt siden DSB flyttede Danmarks måske eneste tilbage værende rangereheste stald stadig helt intakt og jo selvfølgelig vores dejlige varehus.
Alt sammen fordi Harbo har købt området.
Omstigningsklubben er blevet bedt om af kommunen og finde ud af hvad det vil koste at lave en ny bane ned til havnen den modsatte vej rundt om varehuset utroligt når der ikke var nogen penge til at rede veteranbanen i kommunen, men man kan jo sige sig selv det luft karstel heller aldrig bliver til noget.
Ellers lader rygter jo vide at der ikke er flere penge i kassen til "fodsporet" og at entrepenøren har sendt skov og naturstyrelsen en gigant regning fordi afbrænding at 4 gange så mange sveller som de havde regnet med oppe i sverige ikke var med i licitationen.
Men det er jo hvad jeg hele tiden har sagt det har aldrig handlet om en sti men kun at fjerne banen.
Mvh Martin

Avatar

Bevarede skinnebusser

af Per Hauberg, 13/12 2010, 19:53 (4855 dage siden) @ ronold

Var det de to sæt, svenskerne købte, fordi man havde "glemt" at bevare bare et enkelt sæt af de oprindelige Carlsson-busser ? De var da ellers gjort meget flot istand på et tidspunkt.
Brösarp er vel ikke venskabsby med Struer ? (Sorry, -jeg ku' ikke dy mig):-P

Bevarede skinnebusser

af lue., 22/1 2011, 13:46 (4815 dage siden) @ Per Hauberg

Hvad mener du med det??????

Avatar

Bevarede skinnebusser

af Per Hauberg, 22/1 2011, 21:07 (4815 dage siden) @ lue.

Det dér med ophugning - er det ikke lidt et fælles træk ??

Bevarede skinnebusser

af ronold, 20/2 2011, 11:03 (4786 dage siden) @ ronold

Jeg har ledt lidt mere i mine gemmer og har fundet vedstående foto af den sidste af de "skånske" skinnebusmotorvogne fra Østbanen under ophugning ved remisen i Brösarp den 13. november 2004.

Mvh Knut

[image]

Bevarede skinnebusser

af OD, Od, 26/3 2011, 05:07 (4752 dage siden) @ Svend

Jeg har efter fattig evne forsøgt at udarbejde en liste over bevaret skinnebusmateriel. Jeg garanterer dog ikke at denne første udgave er helt korrekt og modtager derfor gerne kommentarer og rettelser.

Listen er udarbejdet som wordfil og derfter ændret til jpeg-fil i Paint. De kan være årsagen til ikke bare at der mangler diverse streger, men også at teksten kan være lidt svær at tyde. Men prøv alligevel:-)

[image]

_____________

HBS Sm 210 står på Bombardier i Randers.

AHTJ Sm 1 og BF 547a er mig bekendt solgt til en 'særling', og skal muligvis til København.

Endvidere eksisterer VNJ Sb 1 (DSM 561a). Den skulle stå i København og tilhører Museet.

Bevarede skinnebusser

af OD, Od, 26/3 2011, 05:51 (4752 dage siden) @ Svend

Jeg har efter fattig evne forsøgt at udarbejde en liste over bevaret skinnebusmateriel. Jeg garanterer dog ikke at denne første udgave er helt korrekt og modtager derfor gerne kommentarer og rettelser.

Listen er udarbejdet som wordfil og derfter ændret til jpeg-fil i Paint. De kan være årsagen til ikke bare at der mangler diverse streger, men også at teksten kan være lidt svær at tyde. Men prøv alligevel:-)

[image]

_____________

VNJ MT 1 er ex. VGJ Sm 7, og den står i vognhallen i Marslev.

Bevarede skinnebusser

af Georg Schmidt, 26/3 2011, 07:19 (4752 dage siden) @ OD, Od

HHJ Sp 2 stod nymalet en tid ved enderampen i Odder 1970.
[image]
[image]
HHJ Sp 2 i Tranbjerg jan 1974 vistnok brugt af baneafdelingen.
Vh
Georg

Sm træf

af Georg Schmidt, 22/1 2011, 19:22 (4815 dage siden) @ Michael Julsrud

Jeg ved ikke om de hører hjemme her, men her er nogle fra VNJ de sidste dage af juli 1973.
[image]
VNJ SM 17 Oxbøl juli 73, D 12 var på vej til Nr Nebel og Nymindegab H[image]
VNJ SM 17 i Nr Nebel
[image]
VNJ SM 17 i Oxbøl juli 1973
[image]
VGJ SB 2 i Nr Nebel juli 73
[image]
VGJ SB 2 Nr Nebel 1973
[image]
VGJ SB 2 juli 1973

I øvrigt var SM 15 og 17 idrift, SM 16 hensat med skade. VGJ SM 5 hensat, VGJ SM 7 bremseuorden, VGJ SM 6 i drift som nedbrudsreserve. I Nørre Nebel VGJ SB 2 Og VNJ Sp 1. I det lange skur stod VNJ C 34 og 35 ex DSB Cp.

Mvh
Georg

Sm træf

af Lars, 23/1 2011, 10:33 (4814 dage siden) @ Michael Julsrud

Og her gik jeg og troede at et SM-træf var noget helt andet...:-P

--
mvh
Lars
Esbjerg

Avatar

Sm træf

af Per Hauberg, 20/2 2011, 18:57 (4786 dage siden) @ Lars

Og her gik jeg og troede at et SM-træf var noget helt andet...:-P


"Sex & Mad" ?? :-D

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak