Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Langt fra Aarhus...

af John Hansen ⌂, Od, 27/10 2010, 04:46 (4902 dage siden)

...nærmere bestemt på den anden side af kloden, er Frichs 98/1931 bevaret i "King Mongkut Memorial Park of Science and Technology" i Prachuap Khiri Khan, Thailand.

Dette lille museum ligger i forbindelse med "Wa Ko Aquarium", omend det ikke er den mest overrendte turist-attraktion - ikke engang de lokale vagter vidste hvor lokomotivet holdt henne, da jeg besøgte stedet 22. december 2009. Men ved en chaufførs hjælp lykkedes det at finde det.

[image]
Det metersporede Frichs 98/1931, leveret til Royal Siamese Railways som RSR No. 556. Lokomotivet er i overraskende god ydre stand.

[image]
Fabriksplade Frichs 98/1931

[image]
Maskinrummet på RSR No. 556.

Lokomotivet kan ses på Google Maps, hvor det holder sammen med et amerikanskbygget damplokomotiv.


Med venlig hilsen
John

Langt fra Aarhus...

af Svend Jensen, 27/10 2010, 05:30 (4902 dage siden) @ John Hansen

Det ser meget fint ud, men det er vel for meget at håbe på at det kan køre?

Langt fra Aarhus...

af John Hansen ⌂, Od, 28/10 2010, 04:47 (4901 dage siden) @ Svend Jensen

Det ser meget fint ud, men det er vel for meget at håbe på at det kan køre?

Lokomotivet er bestemt ikke køreklart; det er kun på overfladen det er pænt.

Bortset fra det eksisterer der efter sigende fortsat yderligere to Frichs lokomotiver/motorvogne i Thailand, men hvor de befinder sig henne ved jeg ikke. Bang Sue - et stort jernbaneknudepunkt i den nordlige del af Bangkok - har jeg set nævnt, men havde ikke mulighed for at undersøge det nærmere ved mit besøg i december 2009.


Mvh. John

Langt fra Aarhus...

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/10 2010, 06:46 (4901 dage siden) @ John Hansen

.....og man kan så konstatere at Frichs byggenumrene ikke følger driftsnumrene i kronologisk rækkefølge;

RSR 551-556, byggenr 94-99 (ifølge bogen om Frichs).

Langt fra Aarhus...

af UTJ, 28/10 2010, 06:54 (4901 dage siden) @ Ole M. Nielsen

.....og man kan så konstatere at Frichs byggenumrene ikke følger driftsnumrene i kronologisk rækkefølge;

RSR 551-556, byggenr 94-99 (ifølge bogen om Frichs).

Det er jo nok vanskeligt at afgøre, for ved vi hvad der er foregået i Thailand de sidste knap 80 år? Man kan jo forledes til at tro at der kan være byttet om på byggeplader og/eller nomre under værkstedsophold. Men det er jo også sikkert at forfatterne faktisk ikke ved om nummerrækkefølgen er parallel, men blot antager det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak