Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Dødsfald (Generelt)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/7 2011, 08:24 (4629 dage siden)

Jernbanehobbyens "grand old man" William Dancker-Jensen døde den 23.07. (2011) i en alder af 90 år.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-( :-( :-(

Dødsfald

af UTJ, 27/7 2011, 09:58 (4629 dage siden) @ Holger Sørensen

Jernbanehobbyens "grand old man" William Dancker-Jensen døde den 23.07. (2011) i en alder af 90 år.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-( :-( :-(

Det er trist - blot det at høre på ham tale om de elskede damplokomotiver var fantastisk. WDJ fik vist engang en film som pålæg i madpakken, en hentydning til hvad familiens sparsomme penge gik til. Jo familien D-J havde lune, på en måde som (tror jeg) desværre er mere sjældent i dag.

Når man har talt med ham glider de dejlige billeder i baggrunden, for fortællingerne gav nok så meget mental illustration til den verden som var Danckers.

Æret være hans minde

Dødsfald

af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/7 2011, 10:04 (4629 dage siden) @ UTJ

Flot beskrevet - jeg har kendt Dancker i mindst 40 år, hvor vi sammen var på nogle fantastiske rejser rundt i Europa i det der dengang hed "NJS"-regi (Nordisk Järnvägsmännens Sekskab), og derudover truffet ham ved forskellige arrangementer.
Desværre har jeg de sidste år ikke haft megen kontakt med ham - men sådan går det jo!

Men tak for Din flotte beskrivelse.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Dødsfald

af SFJ.., 27/7 2011, 12:15 (4629 dage siden) @ UTJ

Trist, og ikke mindst for hans familie. Han har godt nok fået lavet nogle gode bøger gennem årene.

//Miles

Dødsfald

af Georg Schmidt, 27/7 2011, 13:06 (4629 dage siden) @ UTJ

Dancker var alle tiders museumsfar for alle os entusiaster, når vi besøgte museet om onsdagen øverst oppe i bygningen i Sølvgade.:-)
Dancker kunne på sekunder fornemme ens interesseområde indenfor jernbanen, og var det damp var det selvfølgelig ekstra godt. Jeg husker jeg traf ham for en del år siden i toget mod Viborg, her forklarede han mig vigtigheden af, at vi fik skrevet tingene ned. Dette mener jeg er lykkedes ganske godt de senere år.

Hilsen Georg

Avatar

Dødsfald

af Per Hauberg, 27/7 2011, 15:12 (4629 dage siden) @ Georg Schmidt

Det var en meget trist nyhed.
Dancker var et enestående menneske. -Vidende og givende. -Aldrig gik man forgæves hos ham, -og både muntert og hyggeligt var det såsandelig, når man mødte ham "i marken".
Han vil blive savnet !

Per

Dødsfald

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 27/7 2011, 15:33 (4629 dage siden) @ Per Hauberg

Allerede som ganske ung -i Dansk Model-Jernbane Klub - DMJK på Nørrebro- omkring 1952, lærte jeg "Dancker" at kende. Det var altid hyggeligt, når vi som byggehold sad og bankede svellemåtter sammen, at døren gik og Dancker kom på visit. Der kom ligesom et frisk pust ude fra de lange skinner, når han fortalte.

Huskes må det også, at han var en af initiativtagerne til den første danske entusiast-særtogstur på Kalvehavebanen i 1959. Den blev aftalt over arbejdsbordet i DMJK, og et antal medlemmer fra DMJK, Poul Adamsen, Ulf Holtrup, vist Ole Søndergaard, vist Svend Jørgensen samt Dancker Jensen m. fl. stak hver "en hund" i projektet til kul, som de sagde. I alt blev det til godt 1000.- kr i håb om, at det blev en succes, og at der ville kunne arrangeres flere ture, når man først var i gang.

At det blev en succes, er vist hævet over enhver tvivl.

Senere blev vi kolleger i DSB´s maskinafdeling i nogle år, men sås også jævnligt på diverse ture i forskellige i forskellige regi.

Nej, --dér gik man aldrig forgæves. Der vil blive MEGET tomt efter W. Dancker Jensen.

Æret være hans minde.

Erik V. Pedersen.

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak