Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Ny" vogn til JBM?

af bj. we., 5/11 2010, 12:10 (4920 dage siden)

Dette billede er taget på Cvk Kh her til middag. Undskyld den dårlige telefonkvalitet. [image]

"Ny" vogn til JBM?

af Niels Munch, 5/11 2010, 12:27 (4920 dage siden) @ bj. we.

Jf. "Sporskiftet" skulle det være CIWL 3929.

M.v.h.
Niels

Avatar

"Ny" vogn til JBM?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/11 2010, 12:33 (4920 dage siden) @ Niels Munch

Har den kørt i Danmark?

--
[image]

"Ny" vogn til JBM?

af Lars B. Christensen ⌂, 5/11 2010, 12:48 (4920 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifølge John Poulsens bog "Sove- og spisevogne i Danmark" har sovevognene i serien YT 3903-32 kørt i Danmark i årene 1949-57. Vognene blev brugt både i tog til det sydlige udland og i spidsbelastningsperioder også i de danske nattog til Esbjerg og Aalborg.

CIWL 3929 skulle være bygget i Nivelle i 1949.

Hilsen
Lars

Det ER en ny vogn til JBM

af Steff, 5/11 2010, 14:20 (4920 dage siden) @ bj. we.

Vognen er ganske rigtig for Danmarks jernbanemuseum. Den er anskaffet som en typisk repræsentant for de talrige blå CIWL sovevogne af hovedtype Y, der kørte i Danmark fra midten af 1930´er og frem til begyndelsen af 1960´erne.
CIWL nr. 3929 er bygget i serien 3903 - 3932 hos Nivelles i 1949 og oprindelig af typen YT.
Hele serien har kørt mere eller mindre regelmæssigt i Danmark.
Danmarks Jernbanemuseum vil udsende en dansk/tysk er klæring indenfor en uge med mere information.

Steff

--
Steffen Dresler

Det ER en ny vogn til JBM

af Holger Cordtz, Kolding, 6/11 2010, 06:02 (4919 dage siden) @ Steff

Hej

Fandt lige et foto af CIWL 3929, det er taget i Schönberg strand
den 1/12 97. Det er ikke supper godt, Men håber det går.

Mvh
Holger Cordtz

[image]
CIWL 3929 den 1/12-97 foto: Holger Cordtz

Avatar

Det ER en ny vogn til JBM

af Sebtus ⌂, Berlin, 7/11 2010, 08:56 (4918 dage siden) @ Holger Cordtz

[image]

Hej

her er et andet billed fra Schönberger Strand 2008. Det er fedt at se vognen på vej til en ny fremtid!

Jeg vil meget gerne skrive noget om CIWL vogne i Danmark på min webside www.sebtus.de - men der mangler desværre nogle kilder... Jeg søger bogen "Danmarks spise- og sovevogne" fra Bane Bøger. Er der nogen der kan tilbyde en brugt bog eller en fotokopi/scan?? Venligst kontaktere mig ved info@sebtus.de. Mange tak på forhånd!

Mvh

Sebastian

Avatar

Det ER en ny vogn til JBM

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/12 2010, 07:22 (4888 dage siden) @ Steff

Vognen er ganske rigtig for Danmarks jernbanemuseum. Den er anskaffet som en typisk repræsentant for de talrige blå CIWL sovevogne af hovedtype Y, der kørte i Danmark fra midten af 1930´er og frem til begyndelsen af 1960´erne.
CIWL nr. 3929 er bygget i serien 3903 - 3932 hos Nivelles i 1949 og oprindelig af typen YT.
Hele serien har kørt mere eller mindre regelmæssigt i Danmark.
Danmarks Jernbanemuseum vil udsende en dansk/tysk er klæring indenfor en uge med mere information.

Steff

Kom der nogensinde en erklæring fra museet?

--
[image]

Det ER en ny vogn til JBM

af Svend, 7/12 2010, 07:34 (4888 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jernbanemuseet har for et par dage siden udsendt information til medlemmerne af museumsklubben om købet i form af en meget fin artikel.

Vognen viser sig at være mere spændende end som så, både fordi den er helt uombygget (og i rigtig god stand indvendigt) og at den har kørt i løb til København. Der findes et foto af netop denne vogn i bogen om sove- og spisevogne, taget på København H da vognen var næsten ny.

--
Svend

Det ER en ny vogn til JBM

af Steff, 7/12 2010, 07:37 (4888 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy m. fl.

Jeg kan ikke svare 100 % på dette, men jeg har i hvert tilfælde ikke set noget. Men når dette er skrevet, har jeg g.d. modtaget det sidste nummer af "Nyt" fra Danmarks Jernbanemuseum til medlemmerne af museumsklubben. Deri er en hele historie om anskaffelsen af sovevognen, hvorfra, hvordan og hvem, billeder fra transporten og ikke mindst billeder "indenøre".
Man bliver lidt slået af, at det indvendige er i en tilsyneladende meget god stand, især når man tager i betraktning, at vognen har stået udendørs i MANGE år.
Men vognen har virket som "klubhus" for de ansatte ved veteranjernbanen dernede. Hvert medlem har haft sin egen kupe og nøgle for overnatning. Derfor er det indvendige i god stand og så velholdt som tingene nu kan være. Der har jo været varme og ventilation på, når de ansatte overnattede i deres egen lille kupé.
Nu skal den så "bare" helt istandsættes på værkstedet på CvK. Men jeg har ingen anelse om hvormeget dette kræver og tiden.

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler

Avatar

Det ER en ny vogn til JBM

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/12 2010, 07:47 (4888 dage siden) @ Steff

Så tillader jeg mig at sakse en artikel fra Kjerteminde Avis, der ser ud som en afskrift af en pressemeddelelse fra museet.

----------------------------------------
Det er ikke Orientexpressen, men tæt på!

Danmarks Jernbanemuseum overtager Wagons Lits sovevogn, der 1949-62 kørte
i Nord-expressen mellem Paris og København, takket være bevilling fra Den
A. P. Møllerske Støttefond.

Det fransk-belgiske sove-og spisevognsselskab Compagnie International des
Wagons-Lits, som fra 1883 til 1977 kørte Orient-expressen fra Paris til
Balkan, stod også bag andre internationale tog, herunder Nord-expressen,
som fra 1935 bl. a forbandt Paris og København. Forbindelsen blev afbrudt
under 2. verdenskrig, men fra 1946 kørte de blå Wagons Lits-sovevogne
igen, og nogle af vognene videreførtes efterhånden til Stockholm og Oslo.
I 1949 opgraderedes kvaliteten af forbindelsen, idet Wagons-Lits
anskaffede hele 29 nye sovevogne til trafikken på Scandinavien. Stykprisen
svarede til 420.000 kr., så hele investeringen kom op på det svimlende
beløb af 12 mio danske kroner.

I 1996 lykkedes det for Danmarks Jernbanemuseum at erhverve en af de blå
Wagons-Lits spisevogne, som også fra 1949 kørte med i Parisforbindelsen.

Spisevognen har siden indgået permanent i udstillingen på Jernbanemuseet i
Odense til stor glæde for museets gæster, ikke mindst de udenlandske
gæster som i sommersæsonen udgør mere end 30%. Spisevognene var imidlertid
kun en lille del af historien. Det vigtigste i de inter na ti onale tog
var sovevog nene, ikke at forveksle med de senere tilkomne liggevogne.

Hvis vi ikke selv har rejst med sådanne sovevogne, hvilket aldrig har
været helt billigt, kender de fleste af os i hvert fald typen fra film som
" Mordet i Orient-ekspressen" eller James Bond-filmen " From Russia with
love".

Derfor har vi på Jernbanemuseet siden 1996 arbejdet på at erhverve en
Wagons-Lits sove vogn fra samme periode som spisevognen, så museet kan
opbygge et komplet udstil lingsmiljø om danskernes udlandsrejser med tog
fra slutningen af 1940erne til ind i 1960erne, før flyvningen for alvor
slog igennem. Der er ingen tvivl om, at et sådant udstillingsmiljø vil
kunne gøres meget effektfuldt med " personer" i tidens påklæd ning,
kufferter med hotelmærkater etc.

Det vi helst ville have, var en af de 29 sovevogne, som i 1949 indkøbtes
af Wagons-Lits til Nord-expressen. Langt de fleste af disse 29 vogne er i
dag hugget op. Enkelte har overlevet i stærkt ombygget form i europæiske
luksus-nostalgi-tog og er absolut ikke til salg. Tre vogne er bevaret i
Grækenland, men i generelt dårlig stand, herunder betydelige rustskader i
bærende konstruktioner.

En enkelt vogn fra serien er bevaret i England i nogenlunde stand, men har
efter en længere forhandling vist sig umulig at erhverve.

Sidste år fandt vi imidlertid en vogn fra serien i nærheden af Kiel,
nemlig vognnummer 3929. Vognen er i ret god stand udvendig efter
omstændighederne, herunder mere end 60 år i fri luft. Den er også meget
komplet indvendig og har ikke været udsat for ombygninger og
moderniseringer, der ville gøre den uinteressant for Museet. Vogn 3929 er
desuden speciel ved, at vi har et billede fra 1949 af netop den vogn i
Nord-expressen kørende ud af København.

Ejere af vognen var en gruppe personer med tilknytning til veteranbanen
mellem Kiel og Schönberger Strand.

Gruppen indvilgede i forsommeren her i 2010 i at afhænde vognen til
Danmarks Jernbanemuseum.

Vognen er derfor nu erhvervet og transporteret til Danmark.

Når erhvervelsen har været mulig, skyldes det, at Danmarks Jernbanemuseum
har fået bevilget det nødvendige beløb til køb og hjemtransport af vognen
fra Den A. P. Møllerske Støttefond, hvilket vi er meget taknemmelige for.

Hjemtransporten til Danmark af den 23,45 meter lange og godt 56 tons tunge
vogn fra Kiel foregik som landevejstransport 3. til 4. november og
udførtes af DSBs Hjælpevognstjeneste.

Vognen står nu på Danmarks Jernbanemuseums værksted i København, hvor
renoveringen skal foregå. Det er planen, at vognen skal indgå i
udstillingen på museet i Odense fra 2012.
----------------------------------------

--
[image]

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak