Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lygteføring på MA

af petar, 5/11 2010, 17:04 (4919 dage siden)

Hej,

Jeg har et spøgsmål omkring lygteføringen på MA-lyntogene.
Så vidt jeg kan se er både motorvogne og styrevogne udstyret med en ekstra gul lanterne placeret umiddelbart under den øverste frontlanterne.
Jeg mindes en gang at have hørt noget om, at den skulle være i brug når motorvognen var bagerst i et togsæt. Er dette korrekt? Og hvis det er, hvordan er lygteføringen så når to halvsæt var sammenkoblet - var der så lys i den gule lampe på den bagerste, skuppende motorvogn, eller var lampen kun i brug når togsættene var delt?
Eller var den gule lampe ment som markering af noget helt andet?

mvh
Peter

Lygteføring på MA

af jmp, 5/11 2010, 17:34 (4919 dage siden) @ petar

1934-1935 Signal 67m "Særligt slutsignal paa elektriske Tog"
1935-1973 Signal 71 "Særligt slutsignal paa elektriske Tog og paa Lyntog"

Brandgult lys mellem to røde lys.

Førtes bag på S-tog og lyntog, uanset oprangering.

For S-togene var forklaringen, at så kunne man kende forskel på almindelige tog og S-tog på de steder, hvor strækninger løb parallelt.

Jeg har aldrig hørt en god forklaring på, hvorfor det blev indført i 1935 for lyntog.

Jan

Lygteføring på MA

af Steff, 5/11 2010, 18:01 (4919 dage siden) @ petar

Da S-toget blev indført i 1934 og Lyntoget i 1935, indførtes et nyt slutsignal, ”Særligt slutsignal for elektriske tog og for lyntogsmateriel” (signal nr. 71). Det blev beskrevet således:
”På hver side af togets bageste vogngavl rødt lys bagud. Endvidere på gavlen ved vogntaget brandgult lys bagud”.
Derfor kunne man på taget af de første lyntog af litra MS og MB (og S-tog selvfølgelig) på taget se tre lanterner med farver som beskrevet ovenfor. Det skal dog lige bemærkes, at på MB motorvognene (4-vogns lyntogene), blev den øverste toplanterne anvendt som det gule lys, når denne var bagest. Denne signalføring fik også de nye MA lyntog fra 1963, hvorfor selvfølgelig også styrevognene litra BS havde dette.
Omkring midten af 1970´erne bortfaldt det specielle signal nr. 71 og man anvendte nu kun ”Almindeligt Slutsignal” (signal nr. 69), to røde lys bagud. Derfor kan man se, at da MA lyntogene blev designmalede fra ca. 1974 ff, mistede de også den ”gule” lanterne under den store toplanterne.
Når MA lyntogene kørte som halvtog, havde den enhed der var bagest selvfølgelig tændt slutsignal nr. 71 (og senere nr. 69).
Når to halvtog blev samlet til et heltog, var det ALTID med BS vognene mod hinanden. Et heltog og et halvtog (eller et heltog) kunne også være sammenkoblet, men da KUN med MA delene op til hinanden. Altså, en MA og en BS kunne IKKE sammenkobles.
Det er korrekt at den tilbageblevne ”Sølvpil” ved DSB Museumstog har en (gul) lanterne under toplanternen på MA delen. Det skal nok tages som en langsom tilbagevenden til den oprindelige udgave (bemalingsmæssigt), når der er penge til en renovering og opmaling i DSB rød nr. 1.

--
Steffen Dresler

Lygteføring på MA

af petar, 6/11 2010, 06:58 (4919 dage siden) @ Steff

Tak for svarene.

mvh
Peter

Lygteføring på MA

af Dennis Lyng Desezar @, 8/11 2010, 05:16 (4917 dage siden) @ Steff

Steff skrev:
Det er korrekt at den tilbageblevne ”Sølvpil” ved DSB Museumstog har en (gul) lanterne under toplanternen på MA delen. Det skal nok tages som en langsom tilbagevenden til den oprindelige udgave (bemalingsmæssigt), når der er penge til en renovering og opmaling i DSB rød nr. 1

Dette er ikke korrekt!

Det var MA 466 som havde den "ekstra" lygte på snuden.

Ma 460 har denne lygte men BS 480 har den og den er lavet virksom.

Og nej! der ER absolut ingen planer om at ommale MA lyntoget til DSB rød nr.1.

Hvis man ommaler toget skal det også passe til indretningen og det vil koste en mindre formue at føre toget tilbage til udgaven fra 1963.

Og iøvrigt kender folk det også som "Sølvpilen", det vil kun være folk med interesse for jernbane og tog som kan huske at den har haft 3 bemalinger.

Vores MA tog er desværre en del lak skadet og det var bestemt ikke gjort noget godt at det stod ude fra 1990 til 1996 hvor det kunne komme indendørs.

Men det ville pynte at blive oplakeret således at man kan præsentere en nymalet "Sølvpil" i 2013 da det er 50 året for MA i Danmark.

Som alle ved så er det en udfordring at vedligeholde og holde MA toget kørende
idet stort set alle reservedele røg med til Polen i 1993.

Jeg bruger en del tid på at lave "detektiv" arbejde når vi skal finde reservedele.

Håber det giver lidt mening :-)

Dennis
DSB Museumstog

Lygteføring på MA

af Steff, 8/11 2010, 10:52 (4917 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Hej Dennis!

Min fejl m.h.t. den gule slutter, er på 460. Den er jo fjernet. Vi talte om for år tilbage, at den skulle på igen og jeg syntes at have set det gjort. Men min fejl – beklager. Det er også korrekt – ej skrevet – at det var en betingelse ”dengang” museumstog overtog MA´ern, at toget skulle bibeholde sin sølvfarve. Du har også helt ret i, at der FOR TIDEN ingen planer er for at male det om til rødt. Og alle jer der går og pusler med toget (og tusind tak for det), har jo jeres mening om, hvordan det skal se ud.
Men, når og hvis toget engang skal slibes helt ned – sølvmalingen er jo håndværksmæssigt ikke tilfredsstillende udført – for at kunne udbedres skader – og dem er der jo mange af – er der et økonomisk aspekt, der skal tages hensyn til – prisen! Og det er HER det har været på tale at male om til den røde farve igen, da flere gange håndværksmæssigt korrekt sprøjtet sølvmaling samt efterfølgende lakering mv. er langt dyrere og sværere end en rød gang hattelak. Og om det så passer til apteringen er jo fuldstændig ligegyldigt. Toget skal – groft sagt – bare have sæder, så det kan køre penge hjem. Og bl.a. hér passer ”sølvsalonen” ikke ind i konceptet.
Men alle disse tiltag er der heldigvis nogen langt højere oppe i hierarkiet, der tager stilling til for os.

Steff

--
Steffen Dresler

Lygteføring på MA

af Jørn, 8/11 2010, 06:48 (4917 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Som jeg læser det vil i holde sølvpilen kørende i sølv (ganske forståligt) men så forstår jeg slet ikke at der brugt tid på at få lavet den 3 slut lanterne på BS 480 funktionsduelig, dette er på ingen måde virkeligt, det har aldrig kørt sådan som sølv.. så du modsiger dig selv lidt dennis

Jørn

Lygteføring på MA

af Dennis Lyng Desezar @, 8/11 2010, 12:27 (4917 dage siden) @ Jørn

Da vi i 1996 fik MA toget tilbage på de danske skinner udskiftede vi slutlygterne incl. selve lygtehusene da disse ikke længere var tætte og var i meget ringe stand.
Det var der vi lavede den "brandgule" midter lygte virksom igen. Det ser nu ganske pænt ud.

Omkring selve midter lygten på MAéren har det ikke været på tale at sætte den på igen.

Jeg har trods alt været tilhørende på MA toget siden 1996 og er det stadigvæk og jeg kan ikke erindre sætte lygten på igen i forbindelse med en ny lakering i rød.

Det er korrekt at der er forskellige meninger om hvad som ville være det bedste

Skal det nu skal være sølvfarvet eller ikke.

Her tror jeg selv på at man vil tænke på hvad folk kan huske toget efter.

Bestemt synes jeg at den er superflot i rød (1963) udgave, men knap så pæn i 1974 udgave men klart perlen i samlingen i "sølvpil" udgaven.

Det var kun det halvtog bestående af MA 462 (det som kørte præsentationsturen rundt i Danmark i 1984) som blev lavet ordentligt hos Scandia Randers. Desværre kan man sige.. men man fandt ud af at det var svine dyrt og tidskrævende. Derfor blev de "kun" slebet ned inden de blev malet i sølvfarve.

Og selve indretningen?

Det bør tilstræbes at man laver tingene så tæt på den udgave man nu laver det pågældende køretøj i.

Tag feks. B 2000.. Den har indretning som i den vogntype fik i forbindelse med IC køreplanen i 1974, men ser udvendigt ud som den kom i 1963.

Her har vi indgået en kompromis, i at vi lavede den sådan. Ikke korrekt men det ved vi men når turen kommer til den når den skal males igen vil den være en 1971-73 udgave altså igen rød-brun men denne gang med den 12 cifferede nummer kode. Det er mere korrekt og så passer indretningen lidt bedre.

Det er det samme med MA toget. Det vil være det mest korrekte at den forblir i "sølvpil" udgave :-)

Dennis

Lygteføring på MA

af Svend, 8/11 2010, 13:12 (4916 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar
redigeret af Svend, 8/11 2010, 13:30

Så længe I bare har det sjovt, er det da fint nok. Men meget "museum" er der nu ikke over det.

Lygteføring på MA

af Jørn, 8/11 2010, 17:52 (4916 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Du svarer ikke rigtigt på det jeg hentyder til dennis..
Men da i på nogle måder vil være nittetællere og andre ikke, vil det klart være smart at fjerne den gule lanterne på BS 480 hvis i vil bevare toget som sølvpil som nu alle os andre husker det.

Jørn....

Lygteføring på MA

af Svend, 8/11 2010, 18:21 (4916 dage siden) @ Jørn

Problemet er at nogen har frit slag til at gøre hvad de vil: Lygteføringen på lyntoget, ændringen af en forholdsvis moderne B-vogn (nye døre, tre trin, "design"kupeer osv) til en brun/vinrød 60´er vogn, gitre på en MO-vogn hvor frontruderne er gummi-indfattede, stafferinger på vogne som aldrig har haft det osv osv.

Der burde være nogle forstandige mennesker med historisk viden, som kan give de rigtige råd om de forskellige tidsperioder. Men selvfølgelig er de fleste (ikke jernbanekyndige) kunder i museums-/veterantogene helt ligeglade, bare det minder om noget, der kunne have kørt rundt for år tilbage.

Lygteføring på MA

af Jan Kruse Jensen @, 4/1 2012, 22:31 (4494 dage siden) @ Jørn

Hej Jørn.


Jeg husker MA som det røde lyntog med røde lædesæder
og har kørt med det i 1965-66.
Vh Jan

Lygteføring på MA

af Peter Christensen @, 17/5 2011, 15:44 (4726 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Er helt på linje med at det indvendige skal passe til det udvendige.
At skulle skifte (næsten) hele indmaden i toget vil gøre det uvirksomt i mange år - uden den store garanti for at alt bliver 100 % korrekt.
I så henseenede kan en enkelt slutter fra eller til ikke rigtig hidse mig op.

At tilbageføre materiel til "leveringsstand" er svært (hvis overhovedet muligt), tidskrævende og hvor klogt er det samt hvor går grænsen?
Skal vi nøjes med en klat maling eller skal vi også ændre på teknikken?
Tillad mig et voldsomt tankeeksperiment:
Det kunne være morsomt at udstyre damplokomotiver med vacuumbremse (Trafikstyrelsen vil elske det;-) )men det giver en del overvejelser omkring de tilkoblede personvogne. Skal de kun have trykluftsbremse eller vacuumbremse eller begge dele?
Når dette sammenholdes med hvilke bremsesystemer de bevarede vogne var udstyret med fra leveringen, så syntes jeg godt nok at billedet bliver broget.

Vacuumbremse

af UTJ, 17/5 2011, 15:49 (4726 dage siden) @ Peter Christensen

Er helt på linje med at det indvendige skal passe til det udvendige.
At skulle skifte (næsten) hele indmaden i toget vil gøre det uvirksomt i mange år - uden den store garanti for at alt bliver 100 % korrekt.
I så henseenede kan en enkelt slutter fra eller til ikke rigtig hidse mig op.

At tilbageføre materiel til "leveringsstand" er svært (hvis overhovedet muligt), tidskrævende og hvor klogt er det samt hvor går grænsen?
Skal vi nøjes med en klat maling eller skal vi også ændre på teknikken?
Tillad mig et voldsomt tankeeksperiment:
Det kunne være morsomt at udstyre damplokomotiver med vacuumbremse (Trafikstyrelsen vil elske det;-) )men det giver en del overvejelser omkring de tilkoblede personvogne. Skal de kun have trykluftsbremse eller vacuumbremse eller begge dele?
Når dette sammenholdes med hvilke bremsesystemer de bevarede vogne var udstyret med fra leveringen, så syntes jeg godt nok at billedet bliver broget.

Jeg mener at det norske karettog har vacuumbremse, så det er vist kun her man ikke tror på det. Visse at det svenske jernbanemuseums damplokomotiver har vacuumbremse og mange svanske damplokomotiver har dampbremse på lokomotivet - og det er det säkerhetsmedvetande folkhem ikke bange for.

Vacuumbremse

af Peter Christensen @, 17/5 2011, 16:11 (4726 dage siden) @ UTJ

Indrømmet, der er vacuumbremse i andre lande, men de har jo heller ikke en dansk Trafikstyrelse.

Pointen er blot - hvor meget skal man tilbageføre og hvor konsekvent er man i den politik?
Derfor mit meget pragmatiske synspunkt - hold materiellet i den sidste udgave inden udrangering. Blot det at holde en teknisk god stand på den gamle ragelse kan godt æde en god del af ens fritid (jeg roder selv med veterantog i fritiden).

Vacuumbremse

af UTJ, 17/5 2011, 16:18 (4726 dage siden) @ Peter Christensen

Indrømmet, der er vacuumbremse i andre lande, men de har jo heller ikke en dansk Trafikstyrelse.

Pointen er blot - hvor meget skal man tilbageføre og hvor konsekvent er man i den politik?
Derfor mit meget pragmatiske synspunkt - hold materiellet i den sidste udgave inden udrangering. Blot det at holde en teknisk god stand på den gamle ragelse kan godt æde en god del af ens fritid (jeg roder selv med veterantog i fritiden).

Det afhænger af, hvad man vil vise - indrømmet i MA-togets tilfælde er det sjovest at vise det med så originalt inventar som muligt. En genskabelse af det oprindelige interiør bliver aldrig det samme.

Genskabelse af noget nær leveranceudførelse (eller tilbageførelse til et andet tidligere stadium) er mest relevant i de tilfælde hvor der alligevel skal ske mere omfattende fornyelser i forbindelse med en istandsættelse.

Avatar

Lygteføring på MA (+ 1 foto)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/5 2011, 13:13 (4727 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Det var MA 466 som havde den "ekstra" lygte på snuden.

Og den mødte jeg en sommerdag, hvor den holdte middagspause sammen med MA 464.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

MA 466 og 464. Helgoland, 24. juli 1980. Til højre "Nordjyden" og til venstre "Syd-Vestjyden"

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak