Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trætog (Generelt)

af Aleman, 8/8 2011, 22:39 (4616 dage siden)

Når talen er om trætog, tænker de fleste nok på transporter af tømmer, kævler, stammer til f.eks. Junckers i Køge - eller måske på 'Onkel Haralds Trætog' fra vor barndom for længe, længe siden.

Trætog kan dog også være noget ganske andet - og mere ydmygt, som de følgende billeder vil vise. De stammer fra 1999, og historien følger bagefter (så det er ingen gættekonkurence!).

[image]

Den opmærksomme betragter vil hurtigt kunne stedfæste billedet: Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Året er 1999 som nævnt, og foran værkstedet står oprangeret en stribe trævogne. Hvad var meningen med det?

[image]

Jo, museets samling af ældre stuebirke (Ficus Benjamina) havde pådraget sig en bunke skjoldlus og andet utøj, og de blev derfor sendt på 'aflusningskur' ovre på værkstedet. Her stod de nogle dage, indtil de blev transporteret tilbage igen. Og hvordan transporterer man nemmest tre-fire meter høje træer? På diplorier, selvfølgelig. Læg i øvrigt mærke til, at der åbenbart er blevet rangeret rundt med vognene, for vognen med to træer på - der holder forrest på det første billede - nu er bagest i kortegen.

[image]

Nu vil nogle nok spørge: Hvad er diplorier? Jeg kunne også have skrevet 'deployere', hvilket andre kalder disse små skubbevogne med skinnehjul, men ingen af ordene er at finde i almindelige ordbøger (ejheller i udenlandske leksika). Så hvad hedder disse køretøjer egentlig på dansk (og så endte det alligevel med en slags spørgekonkurrence).

Nuvel, det var så endnu et eksempel på, at livet ved jernbanerne var meget mere spændende DENGANG!

Venlig hilsen,

Aleman

Trætog

af AL, 9/8 2011, 00:22 (4616 dage siden) @ Aleman

Skubbetrolje, har jeg hørt været anvendt af flere.

Trætog

af Niels Munch, 9/8 2011, 09:06 (4616 dage siden) @ Aleman

Nu vil nogle nok spørge: Hvad er diplorier? Jeg kunne også have skrevet 'deployere', hvilket andre kalder disse små skubbevogne med skinnehjul, men ingen af ordene er at finde i almindelige ordbøger (ejheller i udenlandske leksika). Så hvad hedder disse køretøjer egentlig på dansk (og så endte det alligevel med en slags spørgekonkurrence).

"Diplori" er f.eks. defineret i spansk jernbanefagsprog, se:

http://www.ferropedia.es/wiki/Diplori

og med Googels oversætterfunktion fås:

http://translate.google.dk/translate?js=n&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&layout... .

Lidt kluntet, men meningen er da god nok ;-) .

M.v.h.
Niels

Trætog

af Aleman, 9/8 2011, 09:37 (4616 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Niels Munch og AL for oplysningerne.

Venlig hilsen,

Aleman

Trætog

af UTJ, 9/8 2011, 09:55 (4616 dage siden) @ Niels Munch

Nu vil nogle nok spørge: Hvad er diplorier? Jeg kunne også have skrevet 'deployere', hvilket andre kalder disse små skubbevogne med skinnehjul, men ingen af ordene er at finde i almindelige ordbøger (ejheller i udenlandske leksika). Så hvad hedder disse køretøjer egentlig på dansk (og så endte det alligevel med en slags spørgekonkurrence).


"Diplori" er f.eks. defineret i spansk jernbanefagsprog, se:

http://www.ferropedia.es/wiki/Diplori

og med Googels oversætterfunktion fås:

http://translate.google.dk/translate?js=n&prev=_t&hl=da&ie=UTF-8&layout... .

Lidt kluntet, men meningen er da god nok ;-) .

Diplo er "noget med to" eller dobbelt (fra græsk). E.g. diplomati. Så på dansk skulle det være nuget i retning af dobbelthjul.

Trætog

af Maria, 9/8 2011, 14:25 (4616 dage siden) @ Aleman

Hvad er det :-P Trætog .. jeg aldrig set før

Trætog

af Aleman, 9/8 2011, 15:28 (4615 dage siden) @ Maria

Næ, det er unægteligt en sjældent forekommende togart - og vil nok heller ikke kunne ses igen, da træerne forlængst er 'udrangeret'. Synd, for de var ret flotte - men togene er selvfølgelig flottere!

Venlig hilsen,

Aleman

Avatar

Trætog

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 9/8 2011, 21:57 (4615 dage siden) @ Aleman

Nu vil nogle nok spørge: Hvad er diplorier? Jeg kunne også have skrevet 'deployere', hvilket andre kalder disse små skubbevogne med skinnehjul, men ingen af ordene er at finde i almindelige ordbøger (ejheller i udenlandske leksika). Så hvad hedder disse køretøjer egentlig på dansk (og så endte det alligevel med en slags spørgekonkurrence).

Uha - så gjorde jeg det igen: Brugte tid på noget, som jeg ikke burde ha' brugt tid på. Inspireret af denne tråd om diplory dykkede jeg lidt ned i emnet.

Når en diplory har to vogne, mon der så også kan sættes flere under - f.eks. tre - så det bliver til en triplory?

Det kan man bl.a. læse om i det gamle "Teknisk Leksikon - for industrien og haandværk. Bind II. Veje, Jernbaner, Broer, Vandbygning m.v.".

Se mere på my 1 2 87.dk: Diplory

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Trætog

af Aleman, 9/8 2011, 22:08 (4615 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Tak for et meget interessant svar. Og så er navnet vist slået fast én gang for alle, diplorier (og evt. triplorier?). Det får mig næsten til at tænke på en berømt modelbaneartikel i Model Railroader for mange år siden - artiklen hed "Icicle Bicycle and Tricycle Works" - ikke fordi artiklen har relevans for emnet, andet end at titlen klinger lige så humoristisk som ordet triplorier. Nå, men sådan kan man let blive afsporet - så slut herfra!

Venlig hilsen,

Aleman

DSB D827

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak