Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

aboretet ved Glumsø st

af ole, 6/11 2010, 15:53 (4918 dage siden)

Hej.
Har muligvis selv fundet svaret på aboretet og sidesporene.
Det er muligvis DSBs forstafdeling der har brugt det som en slags udstilling af diverse banebevoksning. Det ser dog noget udrangeret ud og sporene er nu taget op.

Ole

Aboretet ved Glumsø st

af Steff, 6/11 2010, 16:57 (4918 dage siden) @ ole

Aboratet og opstillingsspor ved GLUMSØ

Glumsø station havde som alle andre mindre landstationer før i tiden, et antal side- og læssespor. Men da godstrafikken med bl.a. styk- og vognladningsgods blev ændret, blev sporene overflødiggjorte
I forbindelse med spormodernisering på Sydbanen, blev sporområdet udbygget og ændret, således man kunne anvende dette for diverse sporkøretøjers opstilling, når der ikke var sporspærring. Ligeledes blev området anvendt, da DSB gjorde forsøg med ATC på netop denne strækning.
Da der ikke mere var brug for sporområdet og nogle af sporskifterne taget op, opstod tanken om at anvende dette tomme område som aborat (plante opbevaring/udstilling). Dette skete i samarbejde med private initiativtagere, Glumsø kommune, DO Næstved og Forstområdet i Roskilde.
Der blev udplantet planter, buske og træer, som DSB anvendte langs strækninger og områder under DSB ansvar. Der blev lavet stier og alle de forskellige planter, buske og træer, blev forsynet med tekster.
Hvilken status området nu har ved jeg ikke.

--
Steffen Dresler

Aboretet ved Glumsø st

af ole, 7/11 2010, 14:08 (4917 dage siden) @ Steff

ook og tak for svar. som sagt er sporene nu pillet op, og området ser forsømt ud

Aboretet ved Glumsø st

af gamle ole, 24/5 2011, 11:06 (4719 dage siden) @ Steff

Tak for de gode og hurtige svar.
(Jeg undrer mig iøvrigt stadig, også tidligere tråd, over de "overtallige) spor både på Nyk, Vordingborg og Næstve st, når man ser at alleandre sidespor er blevet kanibaliseret):-) ;-)


Ole

Aboretet ved Glumsø st

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/5 2011, 15:24 (4719 dage siden) @ gamle ole

Det vil nok være fornuftigt at bevare dem indtil videre, nu hvor der skal ske en kraftig udbygning af Sydbanen i forb. med den faste Femarn-forbindelse.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak