Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Et nyt personvognslitra?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/11 2010, 18:17 (4919 dage siden)

Jeg sidder her en lørdag aften og scanner endnu en fotomappe fra Sven-Erik Vissing, da følgende billede dukker op:

[image]

Hvad er nu det? Litra Bn-n? Er det en aprilsnar? I ingen af mine DSB materielfortegnelser optræder der et litra Bn-n. Har der været en ordblind medarbejder på værkstedet? På bagsiden af billedet er stemplet 1991. I følge Jernbanen.dk blev DSB Bn 816 først i 1995 omlitreret til Bn-o. Skal jeg nu ligge søvnløs i nat på grund af dette? Hvem har en god forklaring?

--
[image]

Et nyt personvognslitra?

af Holger Cordtz, Kolding, 6/11 2010, 18:26 (4919 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Der var noget med at Bn vogne hørte til et "fast" vogne depot hvor
de blev veligeholdt (små ting)
Hvis jeg husker rigtig så hørte "Bn-n" til Nykøbing F. "Bn-v" til Kalundborg og
"Bn" (uden noget bogstav) til København
Men jeg er ikke helt sikker?

Mvh
Holger Cordtz

Et nyt personvognslitra?

af Steff, 6/11 2010, 18:45 (4919 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Holger!

Den er god nok! Men jeg kan ikke huske om det blev helt gennemført. Der skete SÅ meget i DSB Regionaltogs tid.

Steff

--
Steffen Dresler

Et nyt personvognslitra?

af jmp, 6/11 2010, 19:16 (4919 dage siden) @ Holger Cordtz
redigeret af jmp, 6/11 2010, 19:30

Ja! -v = Kalundborg, -n = Nykøbing Fl., ingenting = København.

Dette cirkus varede fra 1987 til 1990 (eller lidt længere). Det blev ikke registreret i f.eks. Driftsmateriellet og heller ikke i diverse tidsskrifter. Der skete ændringer, så der var kun gammeldags trainspotting, der duede her. Jeg er vestdansker, så jeg har desværre ikke et komplet billede ... :-(

Underlitraene blev også brugt på styrevognene, så der var Bns-n, Bns-v, ABns-n, ABns-v, ADns-n (jeg har aldrig set en ADns-v; men derfor kan det godt have forekommet!). I samme periode brugtes -d på vogne, der stadig havde dampvarme og -e var begyndt at dukke op på styrevogne med ZWS (så de kunne bruges med litra EA). Her var der både Bns-e, ABns-e og ADns-e. Og for at gøre det fuldkomment, var der en Bnz og en Bnsz (reservelyntoget).

Jan

Et nyt personvognslitra?

af Steff, 7/11 2010, 04:23 (4918 dage siden) @ jmp

Godmorgen Jan og alle I andre!

Nu begynder der at dukke endnu en ting op i.f.m. "under under" litreringen af Bn vognene.
Det var nemlig sådan, at man også indvendig kunne se om det var en Sydbane- eller Nordvestbanevogn. Sydbanevognene havde en brunlig mønstring (streger) af sæderne, mens Nordvestbanevognene havde en blålig mønstring (streger) af sæderne.
Og man vidste med det samme, hvis der var en fremmed vogn i ens stamme, eller man var kommet i forkert tog i al hast p.g.a. evt. forsinkelser. Så fordele var der faktisk på dette plan.
Ha´ iøvrigt en forhåbentlig fortsat god weekend!

Steff

--
Steffen Dresler

Et nyt personvognslitra?

af jmp, 7/11 2010, 05:51 (4918 dage siden) @ Steff

Det passer godt med, at -v langsomt gled over og fik betydningen "renoveret", mens -n forsvandt fra vognene.

Jan

Avatar

Et nyt personvognslitra?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2010, 06:58 (4918 dage siden) @ jmp

Der må godtnok have været nogle administrative DSB medarbejdere med for meget tid i overskud, til at skrue sådan et system sammen...
Indtil videre så tror jeg, at jeg lader som om, jeg ikke har hørt om disse underlitra (og dermed får de ikke deres eget afsnit under personvogne).

--
[image]

Et nyt personvognslitra?

af jmp, 7/11 2010, 07:43 (4918 dage siden) @ Tommy Nilsson

Indtil videre så tror jeg, at jeg lader som om, jeg ikke har hørt om disse underlitra.

Det er, i mine øjne, også den rigtige løsning. Selv i de årlige driftsmaterielfortegnelser fra DSB angav man kun hvad underlitraene betød, ikke hvilke vogne, der have hvilke underlitra.

Jan

Et nyt personvognslitra?

af jmp, 7/11 2010, 08:12 (4918 dage siden) @ jmp

For at illustrere lidt af cirkusset omkring litraer, har jeg genereret lister over mine Bn-familie-observationer fra 1/1-1987 til 31/8-1990. De findes her:

http://amicable.adsl.dk/seneste/Bn1987-1990.html
http://amicable.adsl.dk/seneste/Bns1987-1990.html
http://amicable.adsl.dk/seneste/An1987-1990.html

Desværre hører perioden fra 1/9-1990 og et par år frem til blandt de data, jeg endnu ikke har haft tid til at "digitalisere". Det er ellers interessant at vide præcis hvornår man holdt op igen med stationeringsunderlitraene.

Der er også et par åbenlyse fejl i listerne; men jeg har ikke lige tid til at rette dem. Bær over med dem!

Jan

Avatar

Et nyt personvognslitra?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/11 2010, 08:23 (4918 dage siden) @ jmp

Tak for kaffe - et kæmpe arbejde - respekt. :-P
(Du siger bare til, når du er klar med det samlede overblik over alle Bn vognes underlitraer gennem tiden.) ;-)

--
[image]

Et nyt personvognslitra?

af Steff, 11/11 2010, 04:54 (4914 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej til alle, lige en sidste "opdatering" herfra vedr. Bn vognene.

Jeg skrev tidligere, at man kunne se på apteringen, bl.a. sæderne, hvor vognen var hjemmehørende (underlitra n eller v). Jeg glemte helt at fortælle, at selvfølgelig havde gardinerne samme farve som sæderne, altså brunstribede til "n" vognene og blåstribede til "v" vognene.
Sidst men ikke mindst, havde alle vognene påklæbet en gennemsigtig "stremer" med (vistnok) påskriften: "Denne vogn bliver vedligeholdt i ........," efterfulgt af et byvåben.
Senere, da den politiske korrekthed også fandt sit indtog i vognmateriellet m.h.t. rygning og rygeafdelingen blev flyttet fra midterkupeen til en af gavlkupeerne, gav det anledning til striber a la 1. klassemarkeringen (glemt farven). Så kunne ikke rygerne hurtigt kunne komme på plads uden blive generet af røgen, der dog samtidig fratog dem muligheden for et 10 minutteres lang foredrag til rygerne med åben dør over farligheden i rygning;-).

Ha´ en go´ dag til alle!

Steff

--
Steffen Dresler

Et nyt personvognslitra?

af Ole M. Nielsen ⌂, 11/11 2010, 06:27 (4914 dage siden) @ Steff

Senere, da den politiske korrekthed også fandt sit indtog i vognmateriellet m.h.t. rygning og rygeafdelingen blev flyttet fra midterkupeen til en af gavlkupeerne, gav det anledning til striber a la 1. klassemarkeringen (glemt farven). Så kunne ikke rygerne hurtigt kunne komme på plads uden blive generet af røgen, der dog samtidig fratog dem muligheden for et 10 minutteres lang foredrag til rygerne med åben dør over farligheden i rygning;-).

Ha´ en go´ dag til alle!

Steff

Ryger-afdelingen var markeret med en mørkeblå stribe.

Et nyt personvognslitra?

af UTJ, 11/11 2010, 06:47 (4914 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Senere, da den politiske korrekthed også fandt sit indtog i vognmateriellet m.h.t. rygning og rygeafdelingen blev flyttet fra midterkupeen til en af gavlkupeerne, gav det anledning til striber a la 1. klassemarkeringen (glemt farven). Så kunne ikke rygerne hurtigt kunne komme på plads uden blive generet af røgen, der dog samtidig fratog dem muligheden for et 10 minutteres lang foredrag til rygerne med åben dør over farligheden i rygning;-).

Ha´ en go´ dag til alle!

Steff


Ryger-afdelingen var markeret med en mørkeblå stribe.

Nix - den blå stribe blev først indført, da man indskrænkede rygerkupeerne yderligere og indførte hele ikke-ryger vogne, litra Bn-i og Bn-oi. Så kunne de jagtede rygere finde deres kupé vhja den blå stribe. men det var flere år efter at rygerkupeen blev flyttet til den ene endekupé.

Avatar

Et nyt personvognslitra?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 1/12 2018, 12:27 (1972 dage siden) @ jmp

Ja! -v = Kalundborg, -n = Nykøbing Fl., ingenting = København.

Dette cirkus varede fra 1987 til 1990 (eller lidt længere). Det blev ikke registreret i f.eks. Driftsmateriellet og heller ikke i diverse tidsskrifter. Der skete ændringer, så der var kun gammeldags trainspotting, der duede her. Jeg er vestdansker, så jeg har desværre ikke et komplet billede ... :-(

Underlitraene blev også brugt på styrevognene, så der var Bns-n, Bns-v, ABns-n, ABns-v, ADns-n (jeg har aldrig set en ADns-v; men derfor kan det godt have forekommet!). I samme periode brugtes -d på vogne, der stadig havde dampvarme og -e var begyndt at dukke op på styrevogne med ZWS (så de kunne bruges med litra EA). Her var der både Bns-e, ABns-e og ADns-e. Og for at gøre det fuldkomment, var der en Bnz og en Bnsz (reservelyntoget).

Jan


Så dukkede det første billede af en Bns-v op:

[image]

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak