Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Protolynet lever endnu! (Generelt)

af Tramways.dk, 20/8 2011, 22:43 (4632 dage siden)

Jernbanefoto's veje er åbenbart uransagelige - Min lillesøster sad og kiggede på billeder fra sin forhenværende klassekammerats "feriebilleder" - fra Iran - på Facebook... -Og tænk engang, hvad et af billederne pludseligt viste sig at indeholde:

[image]
Iran, August 2011

Billedet er desværre det eneste der findes, dog er det kun heldigt, at APO'et overhovedet er med, da der helt sikkert ikke er tænkt over dets vigtighed fra fotografens side... ;-)

Udfra en tidligere diskussion her på Jernbanen.dk's forum, var den ellers sidst kendte skæbne, dette billede fra 2005:

http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=146412

Protolynet lever endnu!

af Hedegaard, 21/8 2011, 01:11 (4632 dage siden) @ Tramways.dk

Hvor ville det dog være skønt hvis man havde pengene og ressourcerne til at få dette tog hjem til Danmark.
Sammen med MS og MA, ville man have en komplet lyntogssamling fra alle epokerne.
Jeg gad vide om den originale indretning stadig er intakt?.

Protolynet lever endnu!

af Troldhøj, 21/8 2011, 14:57 (4631 dage siden) @ Hedegaard

Sammen med MS og MA, ville man have en komplet lyntogssamling fra alle epokerne.

Betyder det, at vi så også skal beholde en enkelt IC4?

Protolynet lever endnu!

af MortenLarsen94, Aarhus, 21/8 2011, 19:49 (4631 dage siden) @ Troldhøj

Tja vi skal vel også gemme dem, der gik knap så godt :D De er jo lige så meget en del af historien.

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Protolynet lever endnu!

af Langelandsbanen, 22/8 2011, 06:40 (4631 dage siden) @ MortenLarsen94

Kunne sku være fedt, hvis man fik et Ic5 tog hjem igen, men dette sker desvære nok aldrig :-|

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Avatar

Protolynet lever endnu!

af Jens, 30 cm bag skærmen, 22/8 2011, 11:13 (4631 dage siden) @ Langelandsbanen

Jeg har også hørt noget om at indretningen blev ændret fuldstændig inden afleveringen...

Med venlig hilsen
Jens

Protolynet lever endnu!

af UTJ, 22/8 2011, 11:51 (4631 dage siden) @ Langelandsbanen

Kunne sku være fedt, hvis man fik et Ic5 tog hjem igen, men dette sker desvære nok aldrig :-|


Aldrig på vilkår. Prototoget til Iran og IC4 til Libyen. Hvis blot vi kan slippe for disse håbløsheder, for der er nok i at holde "gode gamle tog" kørende.

Protolynet lever endnu!

af Hedegaard, 22/8 2011, 14:12 (4630 dage siden) @ UTJ

Ah, vent nu lige.
At sammenligne protolynet med IC4 er lige groft nok. Protolynet havde ikke nær lige så mange børnesygdomme, og var mere en økonomisk belastning end en teknisk.
Og har du nogensinde kørt med det? Udover MA-lyntogene var det nok Danmarks mest lydløse og komfortable tog.
Det var skønt at kunne sætte sig i de brune, bløde sofaer og nærmest svæve lydløst henover sporet.

Så jeg synes klart at toget fortjener en hvis respekt.

Protolynet lever endnu!

af kasper t, 22/8 2011, 14:27 (4630 dage siden) @ Hedegaard

ja det kører lige så godt som øresundstoget

Protolynet lever endnu!

af UTJ, 22/8 2011, 15:00 (4630 dage siden) @ Hedegaard

IC4 er en økonomisk belastning - såre simpelt. Hvis ikke der var økonomi og kun teknik, så var projektet skrottet for længe siden. IC4 er dog også en juridisk kludder-sag, for der er tilsyneladende ikke nogen afstigningsmulighed for DSB......

På den måde ligner de to misfostre hinanden ganske meget. Skræddersyet til DSB af DSB, men i praksis ubrugelige.

Og, jo jeg har kørt i prototoget, da det var nyt. Smagte i den grad af 70'er-drømme med alt det brunlige i indretningen. Køreegenskaberne var udmærkede, men det kunne man også opnå med samtidige personvogne som europæiske baner indkøbte på samme tidspunkt.

Protolynet lever endnu!

af Bent Jensen @, 30/9 2011, 10:34 (4592 dage siden) @ Hedegaard

kommentar til apo toget, det var et dejligt tog at køre med som en togfører i et IC tog fra
Nyborg færgehavn (uden de normale lokale vogne) sagde til passagere der stod op, i kan sætte jer overalt
det er førsteklasse i hele toget.

en bibemærkning ideen med et fast sammenkoblet tog er railjet østrigsk intercity kører daglig
i mange forbindelser til Ungarn Tyskland Schweiz og naturligvis også til Salzburg Innsbruck

mvh

Bent

Protolynet lever endnu!

af OLL, Ballerup, 2/11 2011, 22:07 (4558 dage siden) @ Tramways.dk

Har fundet en hjemmeside som viser et meget godt billed af APO, og det ligner at der også er billeder af de danske B vogne, men er ikke sikker :-)
http://documentiran.photoshelter.com/gallery/G0000JyofL9JV1YY

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Protolynet lever endnu!

af Ekaeli007, 2/11 2011, 22:27 (4558 dage siden) @ OLL

Hej Oliver ganske rigtig det er APO lynet eller også kaldet prototypetog, utrolig heldig at falde over sådan et blad fra Iran. men det er BN vogne og ikke vogne hvis mine øjne ikke bedrager mig.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Protolynet lever endnu!

af OLL, Ballerup, 2/11 2011, 22:29 (4558 dage siden) @ Ekaeli007

Hej Oliver ganske rigtig det er APO lynet eller også kaldet prototypetog, utrolig heldig at falde over sådan et blad fra Iran. men det er BN vogne og ikke vogne hvis mine øjne ikke bedrager mig.

Det er det nemlig :-) har også lagt et nyt emne ind på forum, hvor der ligger to links på pt. :-) Lige nu prøver jeg at finde interiør billeder af APO sættet i Iran :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Protolynet lever endnu!

af Danijel Buns Larsen, 15/2 2012, 14:05 (4453 dage siden) @ Tramways.dk

Jeg har ikke været hurtig nok til at se billedet. Kunne det eventuelt være muligt, allernådigst at spørge, om det kan blive uploadet igen?
Nå, men så til et supplerende spørgsmål. Er der nogen som ved, hvor meget af den udtænkte teknologi, man tog med over i IC3'erne, hvis man overhovedet tog noget med sig over?

Protolynet lever endnu!

af Ekaeli007, 15/2 2012, 16:17 (4453 dage siden) @ Danijel Buns Larsen

Tjahh der var vel ideen med lukkede toiletsystemer, det havde man jo ikke haft i Danmark førend protolynet, og så var der klimaanlæg (aircondition) det var jo også noget nyt herhjemme, og så ideen med mere lukkede overgange mellem vognene så kan jeg ellers ikke komme på mere. jeg kom lige til at tænke på en sjov episode, hver gang (middag og aften) når toget kom til Helgoland, så hoppede remiseformand og måske værkmester op i toget ovre ved vaskeanlægget og gik igennem og samlede flasker, nå men en aften der tog jeg toget inde fra hovedbanegården, strengt taget var det nok forbudt for det var jo ikke personførende men tomt materieltog, jeg havde ikke mange penge den dag så jeg samlede hvad der stod af flasker sådan lige til at tage, og jeg gik og grinte for mig selv, så da vi kom til Helgoland hoppede jeg ud i den forreste ende af toget og remiseformand hoppede ind bagerst i toget, jeg skyndte mig over til mit garderobeskab med de flasker jeg havde samlet, formanden fik en lang næse tror jeg, for der var jo ikke ret mange flasker tilbage, men næste morgen da tutten åbnede kl 6.15 der solgte jeg mine flasker og fik penge til 2 rundstykker med ost 2 stk wienerbrød og 2 kopper kaffe, samt der var lidt penge tilovers. Så jeg var mæt og veltilfreds da jeg tog hjem til Amager.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Protolynet lever endnu!

af Ekaeli007, 15/2 2012, 16:23 (4453 dage siden) @ Ekaeli007

næhh hov MA togene havde jo aircondition så det kendte vi da, men det var da en anden type der sad i protolynet. Godt jeg opdagede fadæsen inden Dennis korrekserer mig.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Helgoland

Protolynet lever endnu!

af Jens MO-Møller @, 15/2 2012, 19:30 (4453 dage siden) @ Ekaeli007

Korrekser eller kalder dig til orden og retleder dig!!

Protolynet lever endnu!

af Ekaeli007, 15/2 2012, 22:19 (4453 dage siden) @ Jens MO-Møller

Det er i orden Jens MO-Møller jeg retter ind til højre...

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak