Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Smalspor på Sønderborg Havn (Generelt)

af KimC, 14/10 2011, 14:04 (4570 dage siden)

Som nogen sikkert husker har der været to sporvidder i brug på Sønderborg Havn. Både normalspor, og meterspor. Men det er slet ikke dem jeg vil spørge om her. Men vi skal nu alligevel have et par billeder:

[image]

[image]

Men det var som skrevet ikke dem det skulle handle om. Mindre end 100 meter fra hvor disse billeder er optaget ligger der noget andet spor. Jeg har spurgt lokalt, og man mener at også disse spor må vere levninger fra amtsbanetiden.
Det har jeg ikke kunnnet få til at passe idet linjeføringen ikke umiddelbart muliggørr nogen forbindelse til amtsbanen. De mure der skulle have været hul i har der ikke været hul i.. Desuden var der en kurve på 180° med en radius på bare 10 meter som jeg tvivler at amtsbanen kunne have klaret.
Ved nærmere eftersyn viser det sig at sporvidden på dette system er 900 mm. Visse målinger får jeg til 910 mm, men 900 synes at være i absolut flertal.

Lokaliteten er Nørre Havnegade 82 i 6400 Sønderborg, i den nordlige del af bygningskomplekset. Der kan ses rester af det endnu, men efter at nogen af billederne er taget blev der lagt asfalt i gården, hvilket har været de nuværende brugere velundt. For cementunderlaget og sporresterne var meget ujævne at arbejde på. Stedet bruges i dag af Sønderborg Havn.

Jeg har taget et luftfoto og tegnet sporene ind, som de lå efter mine optegnelser. En del af systemet er forsvundet under asfalt.

[image]

De røde streger er 900 mm sporet, mens de gule er der hvor metersporet og normalsporet har ligget. Sporet går ud på en bro, og drejer er hvorefter det ender brat.

[image]

Noget af broen må være blevet fjernet. Jeg har antaget at sporet fra broen støder til inde på arealet hvor der er et stikspor til en lille bygning der kunne have været en slags remise.

[image]

Forgrening. Til "remisen" mod venstre, og rundt i 180° kurven mod højre.

Umiddelbart efter dette sporskifte var der et skifte mere, som havde et spor der gik ind under det lyseblå-agtige tag.

[image]

For enden af 180° kurven var der endnu et skifte der havde forbindelse ind til en bygning der kunne have været et værksted.

[image]

Ved dette sproskifte fortsætter sporet ud unde rasfalten på havnekajen, og det har ikke været muligt at finde frem til hvor det har ført hen herfra.

Skinnehovedet er ca 3 - 3,5 cm bredt. Jeg synes at skinnerne er spinkle, og kuveradius lille i forhold til sporvidden på de 900 mm. Det er min formodning at der har været tale om et ret lokalt foretagende, der ikke har haft nogen direkte tilknytning til de øvrige jernbaneanlæg på havnen.

Men hvad har disse spor været brugt til? Jeg kender ikke svaret.
Men jeg synes det er interessant at Sønderborg Havn faktisk har kunnet byde på brugen af hele tre forskellige sporvidder.

Smalspor på Sønderborg Havn.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/10 2011, 14:41 (4570 dage siden) @ KimC

Hvordan var det med Sønderborg Gasværk ??? 1000 (som Amtsbanen) eller kun 900 mm sporvidde.

Hvad med lige at tegne en skitse over den nøjagtige placering i Sønderborg havn - så kunne andre bøger med luftfotos bringe nogen på sporet.

Erik V. Pedersen,
www.evp.dk

Avatar

Smalspor på Sønderborg Havn.

af Mogens V., Esbjerg V., 14/10 2011, 15:48 (4570 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej gruppe

Som jeg har fået det fortalt af mine bedsteforældre i Sønderborg i 60'erne:

Molen var etableret af tyskerne for at skubbe små vogne med topedoer ud til U - både.

Man benytte bla. Høruphav til at prøveskyde, dels på grund af vanddybde, dels var det let at samle topedoerne op igen.

Senere blev faciliteterne overtaget af Statens Farvandsvæsen til oplagring og reparation af bøjer.

Der stod iøvrigt en stor manuelt betjent kran ude på det yderste af molen.

Gasværket lå mere sydlig. Strækningen gik fra kajerne ned mod Sønderborgslot og så skråt op igennem byen til bystationen.

Gasværket blev i øvrigt betjent af amtsbanerne endnu få år efter 1933, da banen på Als blev omsporet til normalspor.

Jeg mener at emnet har været oppe og vende før, men hvor?

Med venlig hilsen

Mogens V.

Smalspor på Sønderborg Havn.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 14/10 2011, 15:59 (4570 dage siden) @ Mogens V.

(...)
Jeg mener at emnet har været oppe og vende før, men hvor?
(...)

---------------


Ja, --det har det vist, --men hvis nogen (lokale ?) nu lagde det( måske blev enige om at lægge det) på en "Fællesside", hvor det ville være mere "langtidsholdbart" og sikkert nemmere at finde ! ! !

Ellers kan vi blive ved at "vende" de samme emner igen og igen, og de "guldkorn", der kommer frem hver gang, går lige så hurtigt i glemmebogen igen, når de er neden-ude af af højre spalte (pt. tre en halv time).

Husk: Mands minde = 14 dage ;-)

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Avatar

Smalspor på Sønderborg Havn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/10 2011, 20:53 (4570 dage siden) @ KimC

Men hvad har disse spor været brugt til? Jeg kender ikke svaret.
Men jeg synes det er interessant at Sønderborg Havn faktisk har kunnet byde på brugen af hele tre forskellige sporvidder.

Jeg er ikke i nærheden af af mit arkiv. Men jeg mener, at Guldvang har redegjort for sporene i sit hovedværk om smalsporede industribaner i Danmark.

Men venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Smalspor på Sønderborg Havn - en gammel sag

af h087 ⌂, køge, 21/2 2012, 04:13 (4441 dage siden) @ KimC
redigeret af h087, 21/2 2012, 04:24

Hej

ja - det er en lidt gammel tråd - men jeg var rundt på Sønderborg Havn og tage nogle foto (36) i slutningen af firserne - og da så det sådan ud ved molen og "topedosporet"

[image]

mvh
henning h087

ps - er ved at lave de 35 andre foto om til jpeg og nedsætte størrelsen - og bringer dem så på forumet!
genfandt disse foto for ca 4 dage siden i forbindelse med at kigge arkivkasser igennem for noget andet - mener også at jeg var rundt på stationen og ved Solo - men dem har jeg ikke fundet endnu!!
det er jo rent faktisk historie nu - selvom det kun er ca20-23 år siden - det går stærkt

og ja Thomas BN - du må godt snappe;-) - og også de andre der kommer - hvis du kan bruge dem:-)
kan også sende dem i stor opløsning - hvis det er bedre :-D

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Smalspor på Sønderborg Havn - en gammel sag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/2 2012, 08:44 (4441 dage siden) @ h087

og ja Thomas BN - du må godt snappe;-) - og også de andre der kommer - hvis du kan bruge dem:-)
kan også sende dem i stor opløsning - hvis det er bedre :-D

Kære Henning

Jeg takker mange gange. Du behøver ikke sende dem i stor størrelse. Bredden her på Forum (800 pixel) passer til "mine" hjemmesider, hvor bidrag i alle størrelser i øvrigt er velkomne.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak