Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB litra Os

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/11 2010, 05:41 (4898 dage siden)

I en af mine lister over usorterede oplysninger optræder følgende:

Os
21 74 370 1 451: lokalvogn Ng 1998.
21 74 370 2 004: lokalvogn Ng 1998.
21 74 370 2 xxx: lokalvogn Ng 1998.
21 74 370 2 618: I drift 1998?

Hvem kender mere til dette litra? Hvad var vognene omlitreret fra? Var der mere end 4 vogne? Billeder?

--
[image]

SJ litra Os?

af John Hansen ⌂, Od, 18/11 2010, 06:57 (4898 dage siden) @ Tommy Nilsson

I en af mine lister over usorterede oplysninger optræder følgende:

Os
21 74 370 1 451: lokalvogn Ng 1998.
21 74 370 2 004: lokalvogn Ng 1998.
21 74 370 2 xxx: lokalvogn Ng 1998.
21 74 370 2 618: I drift 1998?

Hvem kender mere til dette litra? Hvad var vognene omlitreret fra? Var der mere end 4 vogne? Billeder?


Ud fra landekoden at dømme er der tale om svenske vogne, idet UIC landekode 74 = SJ. Er du sikker på, at der er tale om danske (DSB) vogne?

Litra Os er en vogntype som primært har været anvendt i Norge og Sverige (hvorfra der senere blev eksporteret en del brugte vogne til det daværende DDR), typisk til transport af tømmer.

Avatar

SJ litra Os?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/11 2010, 07:02 (4898 dage siden) @ John Hansen

Ud fra landekoden at dømme er der tale om svenske vogne, idet UIC landekode 74 = SJ. Er du sikker på, at der er tale om danske (DSB) vogne?

Litra Os er en vogntype som primært har været anvendt i Norge og Sverige (hvorfra der senere blev eksporteret en del brugte vogne til det daværende DDR), typisk til transport af tømmer.

Jeg kan ikke huske, hvorfra listen stammer. Kan det være svenske godsvogne, der er indkøbt af DSB for at blive ombygget til tjenestegodsvogne, og midlertidigt er optaget i en liste med deres gamle numre?

--
[image]

SJ litra Os?

af UTJ, 18/11 2010, 07:07 (4898 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg kan ikke huske, hvorfra listen stammer. Kan det være svenske godsvogne, der er indkøbt af DSB for at blive ombygget til tjenestegodsvogne, og midlertidigt er optaget i en liste med deres gamle numre?

Det kan sagtens være indkøb til tjenestegodsvogne. DSB købte en del Kbs (og formentlig også Os) af SJ til netop dette formål og en del findes formentlig fortsat. Bortset fra sideklapperne er der ikek den store forskel i anvendeligheden på de to typer og fjernes støtter og klapper er anvendelsen ens. kbs er dog en ældre type i svensk sammenhæng og derfor sikkert også dem SJ først og fremmest ville skille sig af med.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak