Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kukkassen på Lillebæltsbroen (Generelt)

af Georg Schmidt, 3/11 2011, 16:43 (4529 dage siden)

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
[image]
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.:-)
Mvh
Georg

Avatar

Lillebæltsbroen - nu med flere kukkasser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2011, 20:13 (4529 dage siden) @ Georg Schmidt

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
[image]
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.:-)
Mvh
Georg

Kære Georg

Endnu et pragtfuldt billede fra din hånd!

Dit glimrende billede giver anledning til endnu lidt jernbanearkæologi og søgen efter "den historiske sandhed" og den (u)mulige detalje: Der har åbenbart været to forskellige kukkasser på Lillebæltsbroen og med hver sin placering:

[image]
Lillebæltsbroen 1950'erne. Fotograf: Max Petersen. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum.

Billedet er omtalt i "Flere forsvundne stationer", side 76 og her skriver Morten Flindt Larsen bl.a.:

"Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 var strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, der var placeret i en bygning indbygget i broens gitterkonstruktion (.....) [I 1949] flyttedes blokposten til den her viste beliggenhed, og den fungerede derefter atter som sådan, indtil der i 1964 ibrugtoges automatisk linieblok på strækningen."

Se, det rejser jo et interessant spørgsmål: Enten har der været ikke mindre end tre kukkasser eller også bytter Mortens tekst måske bare rundt på de to, der har været?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Lillebæltsbroen - nu med 3 kukkasser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2011, 21:06 (4529 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
[image]
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.:-)
Mvh
Georg


Kære Georg

Endnu et pragtfuldt billede fra din hånd!

Dit glimrende billede giver anledning til endnu lidt jernbanearkæologi og søgen efter "den historiske sandhed" og den (u)mulige detalje: Der har åbenbart været to forskellige kukkasser på Lillebæltsbroen og med hver sin placering:

[image]
Lillebæltsbroen 1950'erne. Fotograf: Max Petersen. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum.

Billedet er omtalt i "Flere forsvundne stationer", side 76 og her skriver Morten Flindt Larsen bl.a.:

"Ved Lillebæltsbroens åbning i 1935 var strækningen Middelfart-Fredericia forsynet med manuel linieblok med tilhørende blokpost og brovagt, der var placeret i en bygning indbygget i broens gitterkonstruktion (.....) [I 1949] flyttedes blokposten til den her viste beliggenhed, og den fungerede derefter atter som sådan, indtil der i 1964 ibrugtoges automatisk linieblok på strækningen."

Se, det rejser jo et interessant spørgsmål: Enten har der været ikke mindre end tre kukkasser eller også bytter Mortens tekst måske bare rundt på de to, der har været?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ved læsning af nedenstående vil man kunne udlede, at der faktisk må have været ikke mindre end tre forskellige kukkasser på ikke mindre end tre forskellige steder på Lillebæltsbroen. Den kukkasse, der er på Georgs billede, må altså være den tredje og den, jeg har gravet frem, må være den anden. Kan nogen fremtrylle et billede af den første? Og kan nogen forklare, hvorfor man på et tidspunkt nedlægger den anden og etablere den tredje?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
-----------------------------------------------
[image]
Artikel i Vingehjulet 6. årgang, nr. 21, 10. august 1949, side 221-222. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Lillebæltsbroen - nu med 3 kukkasser

af Georg Schmidt, 3/11 2011, 22:11 (4529 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Særdeles interessant det du finder frem, tak for det. Det giver da stof til yderligere forskning. Planen jeg har over signalernes placering er gyldig fra 4/11 1963, så det må være ca. det tidspunkt man er nået hele vejen fra Nyborg med fjernstyringen.
[image]
Selvom 1442 fylder godt, kunne det se ud som om "kassen" var fjernet i 1985.
[image]
Her billedet fra årsskriftet 1955, det må være fra den norlige placering. Københavns Foto Service.
[image]
Kunne se ud som om "kassen" hang der endnu i 1985, MS'en blev skubbet over af MX 1036.
[image]
Også en sølvpil kom forbi i kavalkaden i 1985 MA 469.
Mvh
Georg

Avatar

Lillebæltsbroen - nu med 3 kukkasser

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2011, 22:51 (4529 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Kunne se ud som om "kassen" hang der endnu i 1985, MS'en blev skubbet over af MX 1036.

Ja, kassen er der i hvert fald på dette billede, der må være taget ved samme lejlighed:

[image]

Kilde: http://www.bilagentur.dk/registreringsafgiftens_historie_3.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Lillebæltsbroen - nu med 3 kukkasser

af Svend, 3/11 2011, 22:55 (4529 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]

Blokpasseren - banebetjenten/banearbejderen? - har vist fundet sit pæne tøj frem i dagens anledning.

--
Svend

Avatar

Lillebæltsbroens første kukkasse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2011, 23:21 (4529 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 3/11 2011, 23:32

Den kukkasse, der er på Georgs billede, må altså være den tredje og den, jeg har gravet frem, må være den anden. Kan nogen fremtrylle et billede af den første?

Jeg er ikke i tvivl om, at der et eller andet sted findes et rigtig flot billede af Lillebæltsbroens 1. blokpost. Men indtil det dukker op, kommer vi i aften nok ikke emnet nærmere end nedenstående foto, hvor den 1. blokpost med dens tilhørende to signaler kan skimtes (klik på billedet for højere opløsning).

Og det ene signal ses tydeligt på det nederste lille billede.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: http://multimedia.pol.dk/archive/00381/Lilleb_ltsbroen_381804a.jpg

[image]
Kilde: http://m.b.dk/slideshow.pml?guid=5351861

Lillebæltsbroens første kukkasse

af h087 ⌂, køge, 21/12 2012, 22:54 (4115 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-)

hej
fandt noget m lillebæltblokpost kukkassen i arkivet

lillebælt blokpost 1935

[image]

lillebælt blokpost 1935 rev 1964

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Mellembloksignalet Lillebæltsbroen retning mod Fyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2015, 21:38 (3133 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]

Klik på billedet for højere opløsning. Kilde: http://multimedia.pol.dk/archive/00381/Lilleb_ltsbroen_381804a.jpg

Når man klikker på billedet og kigger på det i højere opløsning, kan man tydeligt se mellembloksignalet for køreretningen Fredericia-Middelfart og man kan se, at det hænger til højre for sporet. Det ser ud som signalet ikke er afrundet for oven? Det må vel være synsbedrag?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Mellembloksignalet Lillebæltsbroen retning mod Fyn

af Ove Nygaard, 31/8 2015, 11:35 (3132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ser ud som signalet ikke er afrundet for oven? Det må vel være synsbedrag?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas.

Ja;-)

Bedste Lillebæltsbro hilsener

Ove af Erritsø

Mellembloksignalet Lillebæltsbroen retning mod Fyn

af Anders Færch Hansen @, 31/8 2015, 14:08 (3132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"... man kan se, at det hænger til højre for sporet. Det ser ud som signalet ikke er afrundet for oven? Det må vel være synsbedrag? ...."

Dette foto fra min fars gamle negativer viser bl. a. mellembloksignalet i retning mod Fyn. Som det fremgår er signalet normalt afrundet foroven, og signalet hænger ikke, men ser ud til at stå som en opsvejst konstruktion, måske i forbindelse med gelænderet.
Mvh Anders
[image]

Avatar

Mellembloksignalet Lillebæltsbroen retning mod Fyn - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2015, 15:54 (3132 dage siden) @ Anders Færch Hansen

"... man kan se, at det hænger til højre for sporet. Det ser ud som signalet ikke er afrundet for oven? Det må vel være synsbedrag? ...."

Dette foto fra min fars gamle negativer viser bl. a. mellembloksignalet i retning mod Fyn. Som det fremgår er signalet normalt afrundet foroven, og signalet hænger ikke, men ser ud til at stå som en opsvejst konstruktion, måske i forbindelse med gelænderet.
Mvh Anders
[image]


Kære Anders

Mange tak for den rygende pistol!

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2015, 15:57 (3132 dage siden) @ Anders Færch Hansen

"... man kan se, at det hænger til højre for sporet. Det ser ud som signalet ikke er afrundet for oven? Det må vel være synsbedrag? ...."

Dette foto fra min fars gamle negativer viser bl. a. mellembloksignalet i retning mod Fyn. Som det fremgår er signalet normalt afrundet foroven, og signalet hænger ikke, men ser ud til at stå som en opsvejst konstruktion, måske i forbindelse med gelænderet.
Mvh Anders
[image]


Er der nogen der ved, om mellembloksignalerne på Lillebæltsbroen havde fremskudte signaler? (Der er ingen hjælp at hente i de samtidige TIB'er).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Bjørnmose, 31/8 2015, 16:48 (3132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Hvis du kikker på Morten Flindt Larsen's indlæg længere nede i denne tråd, er der link til 2 filmsekvenser. Den første viser passage af Lillebæltsbroen med fremskudt signal. (1:11-1:25).

Mvh
Finn

Avatar

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2015, 17:12 (3132 dage siden) @ Bjørnmose

Hej

Hvis du kikker på Morten Flindt Larsen's indlæg længere nede i denne tråd, er der link til 2 filmsekvenser. Den første viser passage af Lillebæltsbroen med fremskudt signal. (1:11-1:25).

Mvh
Finn


Kære Finn

Mange tak - endnu en rygende pistol!

Jeg begynder så småt at overveje, om det, som jeg troede var "synsbedrag" på nedenstående billede, faktisk er det fremskudte signal i køreretningen Fredericia-Middelbart og at hovedsignalet (mellembloksignalet) befinder sig 400 meter længere mod syd, og at det måske er derfor, at det viste signal ser "afskåret" ud foroven? Men hvis der er 400 meter mellem det fremskudte signal og hovedsignalet, har hovedsignalet jo nærmest stået på Fyn og det kan jo ikke passe, idet der står i Vingehjulsartiklen, at signalet stod ca. 300 meter syd for kukkassen og at kukkassen var placeret midt på broen.

Jeg synes i øvrigt at det på filmstrimlen "ser ud" som om det fremskudte signal i køreretningen Middelfart-Fredericia står kortere end 400 meter foran hovedsignalet? Men det er svært at "fornemme" på filmstrimlet?

Broen er 1.178 meter lang. Det simpelthen være hovedsignalet, man ser på nedenstående billede.

http://img233.imageshack.us/img233/1821/lillebltsbroen381804a.jpg

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/8 2015, 17:19 (3132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Broen er 1.178 meter lang. Det simpelthen være hovedsignalet, man ser på nedenstående billede.

http://img233.imageshack.us/img233/1821/lillebltsbroen381804a.jpg


I den anden af de to filmstrimler Morten Flindt Larsen linker til, ses det fremskudte signal i retningen Fredericia-Middelfart i 0:18 og man kan se, at det er placeret nord for kukkassen. Underligt at det fremskudte signal ikke er at se her og her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Bjørnmose, 31/8 2015, 19:52 (3132 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas.

Hm - den filmsekvens (0:18) med fremskudt signal mod syd med kukkasse i baggrunden. Er det ikke den samme kukkasse, der ses på billedet sådan ca ud for de 2 personer, der er mellem sporene? Så er det signal jo det fremskudte og dermed med lige overkant. Så er mellemblok signalet, som du skriver, 300 meter efter kukkassen. Og det kan måske ikke ses pga. folkemængden.

Bare en lille tanke

Mvh
Finn

Avatar

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/9 2015, 07:09 (3132 dage siden) @ Bjørnmose

Hm - den filmsekvens (0:18) med fremskudt signal mod syd med kukkasse i baggrunden. Er det ikke den samme kukkasse, der ses på billedet sådan ca ud for de 2 personer, der er mellem sporene? Så er det signal jo det fremskudte og dermed med lige overkant. Så er mellemblok signalet, som du skriver, 300 meter efter kukkassen. Og det kan måske ikke ses pga. folkemængden.


Kære Finn

Jeg er enig. Det vi ser i den røde cirkel være det fremskudte signal i køreretningen Fredericia-Middelfart. Når jeg kigger på billedet, ser det - for mig - ud som om, at signalet er længere væk fra fotografen end kukkassen i den grønne cirkel er. Men det må være det, der er synsbedraget. Det fremskudte signal er 100 meter tættere på fotografen, end kukkassen er.

Mellembloksignalet i køreretningen Fredericia-Middelfart må, som du skriver, være skjult af personerne på billedet - eller også er det skjult af broens krumning i længderetningen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Bjørnmose, 1/9 2015, 07:33 (3131 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Godmorgen Thomas.

Det kan være svært at bedømme afstanden, men for mig er signalet tættere på fotografen end kukkassen. Jeg har prøvet at kikke på signalet i forskellige forstørelser, og jeg kan kun få overkanten til at være lige.

Mvh
Finn

Avatar

Mellembloksignaler Lillebæltsbroen - fremskudte signaler?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/2 2020, 09:50 (1511 dage siden) @ Bjørnmose

Godmorgen Thomas.

Det kan være svært at bedømme afstanden, men for mig er signalet tættere på fotografen end kukkassen. Jeg har prøvet at kikke på signalet i forskellige forstørelser, og jeg kan kun få overkanten til at være lige.

Mvh
Finn


Jeg ved ikke, om vi bliver klogere af at kigge på dette postkort/billede. Men jeg hænger det på tråden, så vi har samling på tingene. Postkortet/billedet er p. t. til salg på stamps.dk.

[image]Kilde (i skrivende stund): https://www.stamps.dk/da-DK/lot/134336/danmark-trafik-paa-lillebaeltsbroen-leonar-no-755

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"

-----

www.lindholm-aalborg-lufthavn.dk
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2011, 23:59 (4529 dage siden) @ Georg Schmidt

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet, jeg synes ikke jeg kan finde den på mine fotos fra broens jubilæum i 1985.
[image]
"Mellemblokposten" som det så ud juli 1973. I hvert fald fra efteråret 1963 var broen dækket af AM-signalerne 2815 mod Fredericia og 1834 mod Middelfart. I DSB's årsskrift fra 1955 er der et foto deroppe fra. Jeg mener endda på mit foto man ser den kontorlampe som også ses på billedet i årsskriftet.:-)
Mvh
Georg

Inden jeg går i seng: Lige en lille hypotese:

Prøv engang at kigge på billederne igen:

Den blokpost, som Georg har fotograferet, er ikke den tredje, men den første. Der har aldrig været tre, men kun to. Da man "flyttede" den første til den andens placering, var der ikke tale om en flytning; der var tale om en dublering. Man byggede simpelthen en ny og lod den gamle og første blokpost stå tom hen. Det er Morten Flindt Larsens og Vingehjulets tekst "flytte", der "snyder" os.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af jiko, 4/11 2011, 08:43 (4528 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sikke nogle gode billeder man kunne have taget dengang, der måtte have været en god udsigt. Men det tænkte man selvføgelig ikke på dengang. Det var jo bare tog i hverdagen, og de var der jo også i morgen..

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Niels Munch, 4/11 2011, 13:19 (4528 dage siden) @ jiko

Sikke nogle gode billeder man kunne have taget dengang, der måtte have været en god udsigt. Men det tænkte man selvføgelig ikke på dengang. Det var jo bare tog i hverdagen, og de var der jo også i morgen..

Mon ikke dette foto kan være taget deroppe fra?

M.v.h.
Niels

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Ekaeli007, 4/11 2011, 14:44 (4528 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels, godt billede du har fået fat i der, men jeg vil nu mene at vi er lidt længere oppe

end kukkassen.


Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Jens Bruun-Petersen, 4/11 2011, 23:38 (4528 dage siden) @ Niels Munch

Toget er "Nordpilen", antagelig på vej sydpå: ... AY/AD-AVM-FK-MK. Trafikken tyder på ferietid.

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af ivar, 4/11 2011, 23:46 (4528 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Så er det lige jeg spærrer øjnene op, Nordpilen på Lillebæltsbroen? Har den ikke altid kørt mellem Hamborg og Frederikshavn (vistnok i perioder afkortet til Aalborg).

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Jens Bruun-Petersen, 4/11 2011, 23:56 (4528 dage siden) @ ivar

Jeg er ikke i tvivl om, at oprangeringen er som nævnt.

Venlig hilsen

Jens Bruun-Petersen

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Peter Linaa Jørgensen, 5/11 2011, 00:00 (4528 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg mener det må Bådtoget "Englænderen" på vej fra Esbjerg til København, da toget kører på det sydlige spor - altså retning østpå. Mon ikke herr Jens Bruun-P. vil give mig ret i denne antagelse?

M v h
Peter Linaa

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Georg Schmidt, 4/11 2011, 10:25 (4528 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kunne nu heller ikke få det til mere end to poster, men man skal virkelig følge med, når man læser den "signalflytte forklaring".:-D
Fandt lige et billede mere fra juli 1973 der viser, at nordposten allerede er væk på det tidspunkt og formentlig nedrevet kort tid efter automatblokkens etablering i 63-64.
[image]
[image]
Snoghøj fik VM-station i 1964, i dag ser der jo noget anderledes ud i Snoghøj.
Mvh
Georg

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen - og mellemblok-signaler - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/8 2015, 20:45 (3133 dage siden) @ Georg Schmidt

Dette postkort er p. t. til salg på http://www.dff-netsalg.dk/catalog.asp?catid=571&n=Danmark&view=gallery&show...

Vi ser fra Jylland mod Fyn. Til venstre ses bagsiden af et to-begrebs AM-signal(?) Midt på broen skimtes kukkassen. Jeg går ud fra, at det AM-signal, vi ser, er for køreretningen Middelfart-Fredericia og dermed er placeret til højre for sporet? Ret beset er det i øvrigt vel ikke et AM-signal, idet der ikke er tale om et automatisk mellembloksignal?

Er der nogen der ved om mellembloksignalet for køreretningen Fredericia-Middelfart var placeret til venstre eller til højre for sporet? Edit: Svaret på det spørgsmål er, at signalet sad til højre for sporet jf. dette billede (vist andet sted i tråden).

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Klik på billedet for højere opløsning. Kilde (i skrivende stund): http://www.dff-netsalg.dk/catalog.asp?catid=571&n=Danmark&view=gallery&show...

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Svend, 4/11 2011, 12:17 (4528 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Svend, 4/11 2011, 12:43

Fra sædvanlig velunderrettet kilde har jeg modtaget disse to tegninger af "kukkasse(r)" på Lillebæltsbroen. De videregives hermed i den kvalitet de er modtaget

[image]


[image]


[image]


Utroligt hvad der findes rundt omkring!

--
Svend

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen - i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/11 2011, 21:10 (4521 dage siden) @ Georg Schmidt

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet

Den var der i hvert fald ikke i dag;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Lillebæltsbroen fredag 11. november 2011 kl. 17.49. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Kukkassen på Lillebæltsbroen - i dag

af Georg Schmidt, 11/11 2011, 23:21 (4521 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak tak Thomas for dit foto fra Lillebæltsbroen, nu har jeg så ro i sindet.:-D ;-)

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen - i dag - rettelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/11 2011, 10:09 (4520 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Måske nogen ved hvornår "kassen" blev fjernet


Den var der i hvert fald ikke i dag;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Lillebæltsbroen fredag 11. november 2011 kl. 17.49. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

For at I ikke skal tro, at jeg har indtaget for mange af disse her:

[image]

Bryggeriet Ørbæk: Jingle Bells, 7,0%

og disse her:

[image]

Thisted Bryghus: Jule Ren, 7,9%

iler jeg med at rette mig selv: Gårsdagens billede af Lillebæltsbroen er ikke taget kl. 17.49 (så ville der jo ikke have været så meget at se). Billedet er taget 2 timer tidligere kl. 15.49. Ikke at det betyder alverden, men.....

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 20/11 2011, 17:29 (4512 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Ifølge bogen "De danske jernbaners signaler og sikkerhedssystemer igennem 150år" fra banebøger 1998, står der på side 78 i billedteksten "Ved fjernstyringsstyringen over Fyn forsvandt mellemblokposten på Lillebæltsbroen (1960), en noget anderledes blokhytte end ellers set rundt omkring i landet."

--
Med venlig hilsen

Michael

[image][image]

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Troels Christensen @, middelfart, 24/1 2013, 21:55 (4081 dage siden) @ trikkeren82

Hvis det stadig har nogens interesse så mener jeg kukkassen midt på broen blev fjernet i forbindelse med elektrificeringen midt 90'
Der ligger et bromuseum her i middelfart det kan være de ved noget mere!
http://www.middelfart-museum.dk/broudstillingen-1

Troels

Avatar

Kukkasse midt på Lillebæltsbroen - nedrivningsår

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2016, 19:51 (2677 dage siden) @ Troels Christensen

Hvis det stadig har nogens interesse så mener jeg kukkassen midt på broen blev fjernet i forbindelse med elektrificeringen midt 90'


Vi fandt aldrig ud af, hvornår kukkassen præcist blev fjernet. Jan Svendsen har givet mig lov til at vise dette fine billede, som er fra foråret 1991. Jan skriver om billedet, at det viser "en rød MR'er, der passerer den gamle Lillebæltsbro en forårsdag i 1991. I baggrunden kraftværket Skærbækværket og bag den Kolding med det karakteristiske vandtårn. Midt på broen kan blokposten, der nu er forsvundet, ses. Billedet er taget fra den vestlige pylon på den nye Lillebæltsbro." Klik på billedet for højere opløsning. Tak til Jan for at billedet må vises her.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Klik på billedet for højere opløsning.

Avatar

Kukkasse midt på Lillebæltsbroen - nedrivningsår

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2016, 21:02 (2677 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis det stadig har nogens interesse så mener jeg kukkassen midt på broen blev fjernet i forbindelse med elektrificeringen midt 90'

Vi fandt aldrig ud af, hvornår kukkassen præcist blev fjernet. Jan Svendsen har givet mig lov til at vise dette fine billede, som er fra foråret 1991. Jan skriver om billedet, at det viser "en rød MR'er, der passerer den gamle Lillebæltsbro en forårsdag i 1991. I baggrunden kraftværket Skærbækværket og bag den Kolding med det karakteristiske vandtårn. Midt på broen kan blokposten, der nu er forsvundet, ses. Billedet er taget fra den vestlige pylon på den nye Lillebæltsbro." Klik på billedet for højere opløsning. Tak til Jan for at billedet må vises her.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Klik på billedet for højere opløsning.


Det viser sig nu, at Jan Svendsen faktisk tog endnu et billede samme dag, og her kan man se kukkassen endnu bedre. Det var kraftværket i baggrunden, han var på jagt efter, og det kan vi andre jo være glade for den dag i dag. Jan fortæller, at der er tale om dias, som har ligget i en kasse i over 25 år, og som netop er blevet scannet i går.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Klik på billedet for højere opløsning.

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Georg Schmidt, 20/5 2013, 11:52 (3965 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
MY 1113 med et 'Århuslyntog' i 1968. Man ser begge "kukkasser" på broen, den på midten fik så lov at "hænge" længst efter automatblokken i 1964. Oprangeringen B B B BL AC, den forreste må være en forstærkningsvogn fra Nyborg i øvrigt en ret ny B-vogn. Toget kunne være lyntog 45 "Lillebælt"
Foto Fredslund, arkiv B. Knudsen/Schmidt.
Mvh
Georg

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2013, 12:49 (3965 dage siden) @ Georg Schmidt

[image]
Man ser begge "kukkasser" på broen, den på midten fik så lov at "hænge" længst efter automatblokken i 1964

Kære Georg

Enestående historisk foto! Det er mig bekendt det indtil videre eneste offentliggjorte foto, hvor man kan se begge kukkasser på én gang.

Bedste hilsner

Thomas

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Anders ⌂, Copenhagen, 20/5 2013, 15:40 (3965 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Alle

Hvilke nummerer på brokonstruktionen sad posterne på?

Når jeg sidder i toget prøver jeg hver gang at se efter spor huller eller konstruktioner fra disse kommandoposter og i den forbindelse har jeg bemærket den tydelige nummerering.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Svend, 20/5 2013, 22:23 (3965 dage siden) @ Anders

Hej Alle

Hvilke nummerer på brokonstruktionen sad posterne på?

Når jeg sidder i toget prøver jeg hver gang at se efter spor huller eller konstruktioner fra disse kommandoposter og i den forbindelse har jeg bemærket den tydelige nummerering.

Interessant at der var en blokpost (ikke kommandopost - det er noget helt andet) for hver køreretning.

--
Svend

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2013, 22:39 (3965 dage siden) @ Anders

Hvilke nummerer på brokonstruktionen sad posterne på?

Hvis vi kan lokke Henning H087 til at forstørre noget af tegningen i dette indlæg, har vi måske svaret for så vidt angår den første blokpost. Den anden blokposts placering giver vel næste sig selv jf. de i tråden viste billeder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Erik V,9 Pedersen ⌂ @, 21/8 2013, 02:09 (3873 dage siden) @ h087

Det er næsten ligesom med vor ststsminister: "Der kommer en god løsning i morgen" - "Der kommer en god løsning i morgen".

Således næsten også her: Der kommer tilsyneladende en god løsning i "Dagens fotos" på lørdag. :-)


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013

[image]

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/8 2013, 00:30 (3870 dage siden) @ Erik V,9 Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 24/8 2013, 00:47

Det er næsten ligesom med vor ststsminister: "Der kommer en god løsning i morgen" - "Der kommer en god løsning i morgen".

Således næsten også her: Der kommer tilsyneladende en god løsning i "Dagens fotos" på lørdag. :-)


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013

[image]

---------------

Som antydet forleden: "Der kommer en god løsning på lørdag".

Nu er det lørdag, --- men om der så kommer en god løsning ? ? ? ! ! !

Her er imidlertid billedet af "Kukkassen" anno 1935:
[image]
Mellemblokposten / "Kukkassen" på Lillebæltsbroen ved selve indvielsen eller i det mindste i dagene lige derefter - formentlig på selve dagen.
Foto: Erik W. Schmidt, arkiv: Christian Ruegaard Hansen.(Med tak.)

Løsningen, --to eller tre "kukkasser" ???

Jeg kunne måske få den tanke, at da man flyttede blokposten til Fyns-enden af broen, behøvede man vel ikke absolut at have fjernet den gamle "kasse". Blev den stående - måske til en særskilt brovagt ??? hvorved der egentlig kun var i alt to "kukkasser" ???

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=august-2013 med yderligere fotos fra broens indvielse (17. og 23. august).

[image]

.

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Morten Flindt Larsen, 24/8 2013, 03:51 (3870 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Interessant foto, der viser, i hvilken halvfærdig stand denne del af Lillebæltsbroen åbenbart har været i ved indvielsen. Mens resten af broen strålede og glinsede af nymalet "stålhud", har man her åbenbart kunnet nøjes med nogle gamle tilrøgede (brugte?) ståldragere og noget pletmaling. Godt at Kong Christian X, trafikministeren og pressen ikke opdagede dette ved indvielseshøjtideligheden, hvor indvielsestogene ellers passerede stedet for lav hastighed.

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Gert, Aalborg, 24/8 2013, 08:46 (3869 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg synes nu snarere, at det ligner rester af den tyske kamuflagemaling, der endnu ikke er blevet overmalet.
Hvis det er tilfældet, er billedet således ikke fra undvielsen.

Gert

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/8 2013, 10:44 (3869 dage siden) @ Gert

Jeg synes nu snarere, at det ligner rester af den tyske kamuflagemaling, der endnu ikke er blevet overmalet.
Hvis det er tilfældet, er billedet således ikke fra undvielsen.

Gert

--------------

Det kan Gert nu godt glemme. Billedet er ud af en negativrække optaget af den på det tidspunkt (1935) DSB-ansatte Erik W. Schmidt. Dateringen hverken kan eller skal der pilles ved.

Det "Gert" opfatter som rester af camouflagemaling, må vel være brokonstruktionens skygger på de bagved værende konstruktioner.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013 (24. og 17. august)

[image]

.

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af esni, Frederikssund, 24/8 2013, 18:19 (3869 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Jeg synes nu snarere, at det ligner rester af den tyske kamuflagemaling, der endnu ikke er blevet overmalet.
Hvis det er tilfældet, er billedet således ikke fra undvielsen.

Gert


--------------

Det kan Gert nu godt glemme. Billedet er ud af en negativrække optaget af den på det tidspunkt (1935) DSB-ansatte Erik W. Schmidt. Dateringen hverken kan eller skal der pilles ved.

Det "Gert" opfatter som rester af camouflagemaling, må vel være brokonstruktionens skygger på de bagved værende konstruktioner.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=august-2013 (24. og 17. august)

[image]

.

Den nederste del af I-bjælkerne har den færdige lyse farve - den øverste er mørk grundfarve - med en tydelig penselkant imellem de to.

På den lyse del ses tydeligt en skygge fra en anden del af konstruktionen.

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Morten Flindt Larsen, 24/8 2013, 06:38 (3870 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/8 2013, 07:10

Om blokposter og togfølgestationer på og ved Lillebæltsbroen

Årsagen til "flytteriet" af diverse "kukkasser" på Lillebæltsbroen er som følger:

Da den faste forbindelse over Lillebælt åbnede for ordinær trafik 15. maj 1935, var der på selve Lillebæltsbroen i km 6,9 fra Fredericia – dvs. midt på broen jf. Thomas Bobergs "saks" fra Vingehjulet - placeret en mellemblokpost med navnet: Lillebæltsbroen (Lbm). Blokposten opdelte den dobbeltsporede strækning Fredericia-Middelfart i to blokafsnit. Oprindeligt synes blokhytten tænkt udformet som en "hængende hytte" jf. tegningerne vist her i tråden, men den synes at være blevet forsynet med en underbygning, som formentlig har været brugt til opbevaring af redskaber etc. Den blev derved til en "stående hytte".

På denne filmsekvens fra 1935/36 ses blokhytten i 1:18, og i 1:21 følger en anden hytte stående på brodækket, formentlig til brug for banekolonnen. Den har et aftræksrør til kakkelovn på taget:
http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_B180A5C7D8844CA0B5C738A34281F0AB

På denne filmsekvens fra 1937 ses blokhytten i 0:11: http://www.euscreen.eu/play.jsp?id=EUS_5E991FF6832A4B19B031E2315A42973A

Ved en mindre brand i broens træsveller 30. september 1945 beskadigedes en skinnedrager, og hastigheden over broen blev derfor sat ned til 60 km/t. Den 27. juli 1946 udbrød der på ny brand i træsvellerne, og der måtte i nogle dage udveksles passagerer på begge sider af broen (ved Broen T og ved Snoghøj). Denne gang gik branden hårdt ud over de bærende stålkonstruktioner under brodækket, der efterfølgende måtte fornyes – mens broen var i brug. Toggangen blev jf. La genoptaget på enkeltspor 29. juli 1946 (evt. 30. juli 1946?), men hastigheden måtte nedsættes til 20 km/t. Højre spor (Fredericia > Middelfart) måtte spærres helt og var spærret de følgende næsten tre år.

Lillebæltsbroen Mellemblokpost blev sat ud af drift ved branden og blev nedlagt. I stedet etableredes 10. august 1946 en forgreningsstation bestående af et sporskifte ved Snoghøj i km 5,3 fra Fa (på broens nordside, Jyllands-siden). Derved kunne strækningen Fredericia-Snoghøj trafikeres på dobbeltspor. Denne forgreningsstation hed: Snoghøj (Sno). Thomas Bobergs 1949-artikel fra "Vingehjulet" omtaler ikke direkte Snoghøj togfølgestation og giver dermed indtryk af, at der hele tiden kun har været tale om en blokpost, men det er "journalistisk frihed". AF tjenestekøreplanen fremgår det klart og tydeligt, at der var tale om en station. Om Snoghøj togfølgestation er blevet betjent fra en hytte "i land" ud for sporskiftet, eller om den blev betjent fra en hytte på broen, fremgår heller ikke af 1949-artiklen, der blot nævner, at den nordligt placerede blokpost er "ny".

Strækningen Snoghøj-Middelfart befaredes som enkeltsporet strækning frem til 31. maj 1949, da kørslen på dobbeltspor over broen langt om længe kunne genoptages. Snoghøj Station blev nedlagt og erstattedes af en ny Lillebæltsbroen Mellemblokpost (Lbm), som var i brug frem til 1964. Mens betjeningen af den i 1946 nedlagte mellemblokpost skete fra blokhytten ("kukkassen") midt på broen, blev den nye mellemblokpost placeret i broens nordende. Det er således – som jeg skriver i "Flere forsvundne stationer" - blokposten, der blev flyttet i 1949, ikke blokhytten.

Den bemandede mellemblokpost blev 19. marts 1964 erstattet af automatisk linjeblok Fredericia-Middelfart. Fra 22. marts 1964 var strækningen fjernstyret fra FC Odense. Ved etableringen af den automatiske linjeblok nedlagdes Lillebæltsbroen M, men blokhytten blev "hængende". Strækningen indrettedes nu med automatisk blok for kørsel ad venstre spor (VM-blok) og der oprettedes et VM-bloksignal med navnet Snoghøj i km 6,3 fra Fa. Det blev i 1971/72 flyttet til km 6,9.

I 1992 er der ved Snoghøj ibrugtaget en fjernstyret forgreningsstation for banen ned til Taulov (udenom Fredericia), men den har ikke noget med kukkasse-historien at gøre.

Fotograf Max Petersens 1950'er-foto i "Flere forsvundne stationer", side 76, viser således Lillebæltsbroen Mellemblokpost nummer to, eller "kukkasse nummer to", om man vil. Efter fotos i tråden at dømme, er den blevet fjernet engang mellem 1968 og 1973.

Hvad den "gamle" blokhytte, der 1934-1946 rummede den første Lillebæltsbroen Mellemblokpost, blev anvendt til efter 1946, er uklart, men man kan forestille sig, at den måske bl.a. har fungeret som frokoststue for de malere, som næsten konstant var i gang med at vedligeholde broens ståldragere. Det var jo "fast arbejde". Når de efter et par års arbejde var færdige med at male broen, kunne de jo begynde forfra i broens modsatte ende. Eller også har her været en af togdriften uafhængig brovagt for skibsfarten? Hvem ved nærmere om det?

At nogen skulle have iagttaget hele tre kukkasse-blokhytter på broen må vist skyldes overdreven indtagelse af et eller andet euforiserende stof. Der har kun eksisteret to.

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af h087 ⌂, køge, 13/10 2013, 22:06 (3819 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

sad og rodede i gamle foto, fundet i kasserne - og fandt dette af Lillebæltsbroen, hvor også begge kukkasser ses ( miderste kan anes i baggrunden - og bedre i stor forstørrelse)
desværre ingen data - men hvornår så
mener ( har jo ikke meget autokøretøjsforstand/kending )
at det er Vespa, Opel Kaptain eller Wauxhall og en Gogomobil/Loyd der ses på broen

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af hjeriksen ⌂, Brobyværk - Fyn - Danmark, 13/10 2013, 23:09 (3819 dage siden) @ h087

Hej

sad og rodede i gamle foto, fundet i kasserne - og fandt dette af Lillebæltsbroen, hvor også begge kukkasser ses ( miderste kan anes i baggrunden - og bedre i stor forstørrelse)
desværre ingen data - men hvornår så
mener ( har jo ikke meget autokøretøjsforstand/kending )
at det er Vespa, Opel Kaptain eller Wauxhall og en Gogomobil/Loyd der ses på broen

[image]

mvh
henning h087

Smiler lidt det er ikke tit det sker at man kan få lejlighed til at rette på dine ting

men men henning det er en heinkel kabine scooter .. goggomobilen var et 4 hjulet projekt den adne heinkel kan du se her på billederne BMW lavede oss en model men den er bredere i rumpen og har tvillinghjul bagerst....

Avatar

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/10 2013, 23:37 (3819 dage siden) @ hjeriksen

( har jo ikke meget autokøretøjsforstand/kending )
at det er Vespa, Opel Kaptain eller Wauxhall og en Gogomobil/Loyd der ses på broen

[image]

Smiler lidt det er ikke tit det sker at man kan få lejlighed til at rette på dine ting

Jeg smiler med her, Henning, for det er ikke en Opel Kaptajn eller Vauxhall, men "konkurrenten" Ford Taunus 17M P2 ("Det flyvende tæppe") blev introduceret i 1957 og afløstes af P3 i 1960 ('51 model). Så vi er efter 1957 men nok ikke ret meget efter 1960.

Edit: Jeg har googlet produktet "Stålhud" for om det evt. blev introduceret omkring 1960 og derved kunne hjælpe med tidsfastsættelsen, men "Stålhud" kom allerede i 1930'erne netop til de to nye broer Storstrømsbroen og Lillebæltsbroen (ifølge Wikipedia)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af h087 ⌂, køge, 13/10 2013, 23:52 (3819 dage siden) @ Michael Deichmann
redigeret af h087, 14/10 2013, 00:18

aften de herrer

tak for hjælpen ang det manglene autokøretøjer kendskab :-)

men kan da så glæde mig over at jeg dog havde ret i det manglene kendskab og Vespaen :-D :-D :-D :-D ;-) ;-)

det giver jo 120 %, således 100% manglende kendskab + 20% rigtig ( 1 ud af 5 mærker ) - det da vist mejet godt - hur ???:-D :-D :-D :-D :-D :-D

synes dog at bagenden og bagruden på Taunusen godt kan minde om en Opel Kaptain, oder

1958 er jo også ganske lang tid siden

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Thorbjørn, 14/10 2013, 01:53 (3819 dage siden) @ h087

aften de herrer

tak for hjælpen ang det manglene autokøretøjer kendskab :-)

men kan da så glæde mig over at jeg dog havde ret i det manglene kendskab og Vespaen :-D :-D :-D :-D ;-) ;-)

det giver jo 120 %, således 100% manglende kendskab + 20% rigtig ( 1 ud af 5 mærker ) - det da vist mejet godt - hur ???:-D :-D :-D :-D :-D :-D

synes dog at bagenden og bagruden på Taunusen godt kan minde om en Opel Kaptain, oder

1958 er jo også ganske lang tid siden

mvh
henning h087

Desværre må jeg ødelægge din glæde, for Vespaen er en Lambretta.
;-)

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af h087 ⌂, køge, 14/10 2013, 11:22 (3818 dage siden) @ Thorbjørn

Hej

ja ja da - så må en jo nøjes med de 100 % absolut ukendskab til autokøretøjer ;-) :-D -
vist godt man aldrig fik anskaffet sig et kørekort :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Georg Schmidt, 14/10 2013, 11:58 (3818 dage siden) @ h087

Hej Henning

Skønne sager du finder frem, både af den ene og anden slags fortsæt endelig. Jeg tænkte nu også på Lambretta, og nu lige et enkelt mere vedr. biler på Lillebæltsbroen fra tresserne.
[image]
Mon ikke en større Opel?
[image]
Den længere fremme har tyske nummerplader (Opel).
MY 1141 kommer med en AV-vogn og ikke under 10 CP.
Foto Fredslund.
Mvh
Georg

Kukkassen på Lillebæltsbroen

af Bent Jensen, 14/10 2013, 13:25 (3818 dage siden) @ Georg Schmidt

Jeg tror det er en Opel Kaptajn.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Kukkassen på Lillebæltsbroen ( biler og lidt ot )

af h087 ⌂, køge, 14/10 2013, 13:53 (3818 dage siden) @ Bent Jensen
redigeret af h087, 14/10 2013, 14:08

Hej

og så vover jeg aligevel

mine forældre havde en sådan - bare i kongeblå

https://www.google.dk/search?q=opel+kaptajn+1958&safe=off&biw=1280&bih=831&...

ialt havde de ( vognmandsforetning, vestervangens taxi i Hg og udlejning )
en bedford lastbil med snude ( kørte blandt andet mælk for Helsingør mejeri i Sct Olai gade i Nordsjælland og trævare til København, også til godsbanegården for Helsingør Savværk )
en opel kaptain 1958 - taxi og privat
mercedes 180 - taxi og privat
en opel rekord - privat og udlejning
en opel caravan - privat og udlejning
en ford fairlaine 500 - privat og taxi
og en eller anden kassevogn, ( privat og udlejning ) jeg ikke lige kan huske navnet på, men ikke den med riller på - tror det var en eller anden transit udgave - og vi taler omkring 1964-65

bla kørte de aviser i Norsjælland for Frederiksborg armts avis og politiken/ekstrabladet i årene 1960 - 1965
ruten var
Hillerød - Fredensborg - ned over Asminderød til Hørsholm, Rungsted kyst, Nivå, Sletten, Humlebæk,Espergærde, Snekkersten og rundt i Helsingør
derefter Helsingør, Hellebæk, Ålsgårde, Hornbæk, Saunte, Gilleleje og så hele vejen op til Tisvildeleje - indover til Helsinge og Græsted og så til Esrum og Kvistgård - og så hjem

og en ( mindre pænt ord kunne også komme på tale ) her interesserede sig ikke for fotografering - og vi ramte alle stationer -

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak