Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12 (Jernbanen i dag)

af Svend, 17/11 2011, 10:10 (4515 dage siden)

I tjenestekøreplanen for K12 - som kan findes på Banedanmarks hjemmeside
http://baneinfo.bane.dk/Org/Enhed/Drift/TPlan/KapPlan/Documents/K12%20TKV%20pr%20111220...
har togene mellem Odder og Grenå nu ét tognummer. Togene køres af MQ (Desiro) med en højeste hastighed på 120 km/t (denne hastighed er vist anført lidt optimistisk, da strækningshastigheden ingen steder, så vidt jeg ved, kommer over 100 km/t). Operatør er "DSB Aarhus Nærbane A/S".

Men er der nogen der ved mere om, hvordan det rent praktisk kommer til at foregå (hvor skal materiellet overnatte osv) og hvor langt man er kommet p.t.? Er de ekstra Desiro-togsæt (som skal erstatte Y-togene) ankommet, Odderbanens lokomotivførere uddannet til at køre disse tog , er de blevet strækningsindøvet Aarhus-Grenå, er DSB´s lokomotivførere blevet strækningsindøvet Aarhus-Odder og er hele Odderbanens personale blevet virksomhedsoverdraget til det nye selskab?

--
Svend

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 17/11 2011, 10:49 (4515 dage siden) @ Svend

- Hmm - så sidder man og trykker sig ind på Svends link, og så vil den have installeret en hel masse og så kræves der Login. TSK TSK

bare det ikke er noget der sætter spørgsmål vedr. sikkerhed på et netværk for så kan jeg måske lægge en skoles net ned.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Svend, 17/11 2011, 11:01 (4515 dage siden) @ mhv_vsvt

- Hmm - så sidder man og trykker sig ind på Svends link, og så vil den have installeret en hel masse og så kræves der Login. TSK TSK

Pardon
her følger det rigtige link
http://www.banedanmark.dk/publ/TJK/TKVK12111211.pdf

--
Svend

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Bruger4711, 17/11 2011, 18:08 (4515 dage siden) @ Svend

og hvor langt man er kommet p.t.?

Samkørslen banerne i mellem er udskudt til engang i foråret. Man fortsætter som nu på Odder- og Grenåbanen.

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Peter Linaa Jørgensen, 17/11 2011, 18:27 (4515 dage siden) @ Bruger4711

og hvor langt man er kommet p.t.?


Samkørslen banerne i mellem er udskudt til engang i foråret. Man fortsætter som nu på Odder- og Grenåbanen.


Hvor har du det fra, om man må spørge?

M v h
Peter Linaa

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Bruger4711, 17/11 2011, 18:43 (4515 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

og hvor langt man er kommet p.t.?

Samkørslen banerne i mellem er udskudt til engang i foråret. Man fortsætter som nu på Odder- og Grenåbanen.

Hvor har du det fra, om man må spørge?

Det har snakket gået på længe, men jeg kan ikke finde noget officielt på det, men det nævnes kort på DSB's Facebook-profil i en sidebemærkning til en forespørgelse.

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/11 2011, 19:02 (4515 dage siden) @ Bruger4711

og hvor langt man er kommet p.t.?

Samkørslen banerne i mellem er udskudt til engang i foråret. Man fortsætter som nu på Odder- og Grenåbanen.

Hvor har du det fra, om man må spørge?


Det har snakket gået på længe, men jeg kan ikke finde noget officielt på det, men det nævnes kort på DSB's Facebook-profil i en sidebemærkning til en forespørgelse.

Gad vide hvordan de vil løse det i praksis?
Der må komme en opdateret køreplan, med de gamle tider, for de kan vel ikke forvente at vi skal skifte tog på 0 minutter, frem for de 2 minutter vi har nu?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Gert Mogensen, 17/11 2011, 22:16 (4515 dage siden) @ BlackThorneDK

Neeeeej. Det er simpelthen løgn at vi stadig skal mødes med en lukket dør fordi man ikke vil vente på alle 10 der prøver at nå det ene tog fra det andet. Øvøvøvø.

Er det virkeligt sandt? Kan man så ikke sende lokoførerne på et konduite-kursus...:/

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/11 2011, 22:25 (4515 dage siden) @ Gert Mogensen

Neeeeej. Det er simpelthen løgn at vi stadig skal mødes med en lukket dør fordi man ikke vil vente på alle 10 der prøver at nå det ene tog fra det andet. Øvøvøvø.

Er det virkeligt sandt? Kan man så ikke sende lokoførerne på et konduite-kursus...:/

Jeg har nu sjældent problemer med at nå det om eftermiddagen fra Viby mod Skødstrup.
Men om morgenen er det ikke tit at det lykkedes. Folk er simpelt hen for lang tid til at gå ind og ud af toget.
Heldigvis er der en afgang ekstra på Odderbanen kl 8. :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af js, 18/11 2011, 12:15 (4514 dage siden) @ BlackThorneDK

Så er du født under en heldig stjerne...;-) Jeg begriber simpelthen ikke hvorfor man (især grisen) ikke kan vente de tre-fire sekunder ekstra så alle der løber kan nå at kaste sig ind. Det er da bizart, at man kun gider vente på de tre hurtigste... Og hver gang det samme svar fra "perron-manageren". "Jeg kan godt forstå du er sur. Synes du skal klage", hvilket så gir standardsvar om at nu blir det snart lagt sammen...

Krydser for at de når at få lagt dem sammen til den 12. december!

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Keld H. Mikkelsen, 18/11 2011, 17:13 (4514 dage siden) @ BlackThorneDK

Der må komme en opdateret køreplan, med de gamle tider, for de kan vel ikke forvente at vi skal skifte tog på 0 minutter, frem for de 2 minutter vi har nu?

Der ligger nu en rettelse til TKV på http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=1384 .

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Svend, 18/11 2011, 20:09 (4514 dage siden) @ Keld H. Mikkelsen

Der må komme en opdateret køreplan, med de gamle tider, for de kan vel ikke forvente at vi skal skifte tog på 0 minutter, frem for de 2 minutter vi har nu?


Der ligger nu en rettelse til TKV på http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=1384 .


Operatørnavnet DSB Aarhus Nærbane A/S er også rettet tilbage til DBB hhv Midtjyske Jernbaner. Hvad er der gået galt?

--
Svend

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Peter Linaa Jørgensen, 18/11 2011, 20:25 (4514 dage siden) @ Svend


Operatørnavnet DSB Aarhus Nærbane A/S er også rettet tilbage til DBB hhv Midtjyske Jernbaner. Hvad er der gået galt?


Hej Svend

Det er det, jeg prøver på at finde ud af, men har endnu ikke fået svar. Når jeg får svar, kommer det her i Forumet.

M v h
Peter L

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Gert Mogensen, 18/11 2011, 20:26 (4514 dage siden) @ Svend

Nej nej og mere nej. Er der en af jer tjenesteplanskyndige der kan sige om jeg bare ikke kan finde ud af at læse planen eller om mit ekstra morgentog (fra Hornslet 6.56) er blevet fjernet? http://www.banedanmark.dk/publ/TJK/TKVK12111211r1.pdf
Tak!

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Peter Linaa Jørgensen, 18/11 2011, 20:29 (4514 dage siden) @ Gert Mogensen

Nej nej og mere nej. Er der en af jer tjenesteplanskyndige der kan sige om jeg bare ikke kan finde ud af at læse planen eller om mit ekstra morgentog (fra Hornslet 6.56) er blevet fjernet? http://www.banedanmark.dk/publ/TJK/TKVK12111211r1.pdf
Tak!

Hej Gert

Det hedder 4712 og kører 06:55 fra Hornslet.

M v h
Peter L

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Gert Mogensen, 18/11 2011, 21:09 (4514 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Ja for søren da. Tak! Havde kun set under dem fra Grenå. Ak ja...

Ved du mon meget om grenåbanen, så har jeg lige et tillægsspørgsmål (har bare undret mig hver gang). Hvorfor holder det tog fra Århus kl. 22.15 på den "anden" perron på Torsøvej? Der kommer aldrig et tog den anden vej, men lige præcis den afgang holder altid ved perron 2.

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Keld H. Mikkelsen, 18/11 2011, 21:35 (4514 dage siden) @ Gert Mogensen

Hvorfor holder det tog fra Århus kl. 22.15 på den "anden" perron på Torsøvej? Der kommer aldrig et tog den anden vej, men lige præcis den afgang holder altid ved perron 2.

Det lyder som noget fast rustkørsel.

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Peter Linaa Jørgensen, 18/11 2011, 23:48 (4514 dage siden) @ Gert Mogensen

Ved du mon meget om grenåbanen, så har jeg lige et tillægsspørgsmål (har bare undret mig hver gang). Hvorfor holder det tog fra Århus kl. 22.15 på den "anden" perron på Torsøvej? Der kommer aldrig et tog den anden vej, men lige præcis den afgang holder altid ved perron 2.

Hej Gert

Der må jeg blive dig svar skyldig, da jeg ikke kender nok til trafikafviklingen på Grenåbanen til, at jeg kan udtale mig, men måske Georg Schmidt kan give en forklaring, da han er "gammel" FC-leder på Grenåbanen, og hvis han ellers læser denne tråd. ;-)

M v h
Peter Linaa

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Georg Schmidt, 19/11 2011, 11:06 (4513 dage siden) @ Gert Mogensen

Hej Gert
Uden at jeg skal kloge mig på driftsforholdene på Grenåbanen i dag, vil jeg tro det drejer sig om "rustkørsel". I gamle dage blev Torsøvej og Skødstrup brugt som faste krydsningsstationer, men det foregår jo i dag i Lystrup og Hornslet. På stationer med ringe benyttelse af vigesporet er der en regel om, at et vist antal aksler skal hen over sådan et spor pr. dag. Førhen var det godstogene der udførte dette, men den svindende godstrfik har medført, at man må benytte personførende tog til rustkørsel ja sogar IC-tog. På strækninger med megen pendlertrafik er det vigtigt såvidt muligt at holde den samme sporbenyttelse, derfor vælger man nogle faste tog ud til denne trafik.
Mvh
Georg

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Svend, 17/11 2011, 22:28 (4515 dage siden) @ Bruger4711

Citat:
"De Desiro som bliver i overskud, fordi vi endnu ikke er helt klar til at etablere samkørsel fra Grenaabanen til Odderbanen, skal tilbage til Svendborgbanen hvorfra de var udlånt."

Forklar lige engang: Hvis/når samdriften i Aarhus engang kommer til at fungere (udelukkende med Desiro-togsæt), kommer man da til at mangle Desiro-togsæt på Svendborg-banen? Eller er det de manglende (ikke leverede) togsæt der er årsagen til, at man må udskyde ikrafttrædelsesdagen?

--
Svend

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Peter Linaa Jørgensen, 17/11 2011, 22:36 (4515 dage siden) @ Svend

Citat:
"De Desiro som bliver i overskud, fordi vi endnu ikke er helt klar til at etablere samkørsel fra Grenaabanen til Odderbanen, skal tilbage til Svendborgbanen hvorfra de var udlånt."

Forklar lige engang: Hvis/når samdriften i Aarhus engang kommer til at fungere (udelukkende med Desiro-togsæt), kommer man da til at mangle Desiro-togsæt på Svendborg-banen? Eller er det de manglende (ikke leverede) togsæt der er årsagen til, at man må udskyde ikrafttrædelsesdagen?

Hej alle sammen

"Sagen" vil blive undersøgt, og I vil høre nærmere, når svar er indgået.
Jeg tror IKKE på løse rygter.

M v h
Peter Linaa

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af andersj, Aalborg, 17/11 2011, 22:48 (4515 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Citat:
"De Desiro som bliver i overskud, fordi vi endnu ikke er helt klar til at etablere samkørsel fra Grenaabanen til Odderbanen, skal tilbage til Svendborgbanen hvorfra de var udlånt."

Forklar lige engang: Hvis/når samdriften i Aarhus engang kommer til at fungere (udelukkende med Desiro-togsæt), kommer man da til at mangle Desiro-togsæt på Svendborg-banen? Eller er det de manglende (ikke leverede) togsæt der er årsagen til, at man må udskyde ikrafttrædelsesdagen?


Hej alle sammen

"Sagen" vil blive undersøgt, og I vil høre nærmere, når svar er indgået.
Jeg tror IKKE på løse rygter.

M v h
Peter Linaa

Det ser dog ikke ud til at det er løse rygter det hele. Alle tog Odder-Århus-Grenaa er fjernet fra Rejseplanen i den nye køreplan, og alle de nye DSB køreplaner ligger på www.dsb.dk undt. køreplanen for Grenaabanen.

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Ln, 26/11 2011, 08:22 (4506 dage siden) @ andersj

Ja og Århus Stiftstidende i dag står der, at det først bliver fra April. Noget med det var mere omfattende at ændre værkstederne i Odder til Desiro-tog end antaget. Argh. Endnu en vinter med 29,5 min at tilbringe på perronen.

Avatar

Direkte tog Odder-Aarhus-Grenå fra K12

af Per Hauberg, 26/11 2011, 21:55 (4506 dage siden) @ Ln

Enhver god PR-mand er født lystløgner ;-)

Avatar

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2011, 19:22 (4488 dage siden) @ Svend

Samdriften er jf. JP Aarhus d.d. udskudt på ubestemt tid jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 14/12 2011, 20:24 (4488 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Samdriften er jf. JP Aarhus d.d. udskudt på ubestemt tid jf. her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det sidste jeg har hørt fra togpersonalet, er at man snakker om februar nu. Tidligere sagde de april. Jeg ved ikke lige hvad jeg skal tro på, men indtil videre kører toget da endnu.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Peter Linaa Jørgensen, 14/12 2011, 21:01 (4488 dage siden) @ BlackThorneDK

I følge min velunderrettede kilde hos Midttrafik, så påregner både Region Midtlylland og Midttrafik samkørsel på Odderbanen og Grenåbanen fra omkring 01. maj 2012.
Årsagen skulle være, at ombygningen af værkstedet i Odder tager længere tid end forventet og blevet lidt dyrere. Desuden manglede et MQ-sæt, for at få det hele kørt med MQ, ellers skulle der køre et Y-tog i myldretiderne mellem Odder og Østbanetorvet, og det ville blive for dyrt dels at have et Y-tog stående stille i weekenden samt at vedligeholde det.

M v h
Peter Linaa

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Svend, 14/12 2011, 20:33 (4488 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvad er der sket med Aarhus Nærbane A/S. Eksisterer firmaet p.t. med den tidligere Odderbane-direktør som direktør eller .....?

--
Svend

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Peter Linaa Jørgensen, 14/12 2011, 21:03 (4488 dage siden) @ Svend

Aarhus Nærbane (Grenåbanen) køres af DSB, og Odderbanen køres af Mjba under dennes direktør.

M v h
Peter Linaa

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Niels Munch, 14/12 2011, 22:16 (4488 dage siden) @ Svend

Hvad er der sket med Aarhus Nærbane A/S. Eksisterer firmaet p.t. med den tidligere Odderbane-direktør som direktør eller .....?

Den tidligere Mjba-direktør er blevet direktør for DSB Aarhus Nærbane A/S, der som nævnt i tråden ikke er kommet i gang med "samkøringen" endnu.

M.v.h.
Niels

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Svend, 14/12 2011, 23:40 (4488 dage siden) @ Niels Munch

Skal det forstås således, at Aarhus Nærbane A/S - der startede som selvstændigt selskab den 1. oktober 2011 - nu driver jernbanestrækningen Aarhus-Grenå med Erik Hansen som direktør (tidligere direktør for Midtjyske Jernbaner)?
Eller er det stadig "store DSB" som er operatør på strækningen?

Flere spørgsmål:
Midtjyske Jernbaner omfatter fortsat Lemvigbanen og Odderbanen med Martha Vrist som (konstitueret) direktør?
Er personalet blevet virksomhedsoverdraget til Aarhus Nærbane A/S (og muligvis "lånt tilbage" til Midtjyske Jernbaner)?

--
Svend

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Peter Linaa Jørgensen, 15/12 2011, 00:06 (4488 dage siden) @ Svend

Skal det forstås således, at Aarhus Nærbane A/S - der startede som selvstændigt selskab den 1. oktober 2011 - nu driver jernbanestrækningen Aarhus-Grenå med Erik Hansen som direktør (tidligere direktør for Midtjyske Jernbaner)?
Eller er det stadig "store DSB" som er operatør på strækningen?

"Store DSB" er operatør på Grenåbanen.


Flere spørgsmål:
Midtjyske Jernbaner omfatter fortsat Lemvigbanen og Odderbanen med Martha Vrist som (konstitueret) direktør?

Ja.

Er personalet blevet virksomhedsoverdraget til Aarhus Nærbane A/S (og muligvis "lånt tilbage" til Midtjyske Jernbaner)?

Nej, det sker først den dag, banerne får samdrift.

M v h
Peter Linaa

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Svend, 15/12 2011, 22:06 (4487 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Så må vi se, hvornår Aarhus Nærbane A/S får udvidet medarbejderstaben ud over den ene, som foreløbig er ansat.

Men noget må der foregå i kulissen - hvis der vel at mærke skal ske fremskridt - bl a financiering af ombygning af værkstedet i Odder og leje af yderligere Desiro-materiel.

--
Svend

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Niels Munch, 15/12 2011, 22:20 (4487 dage siden) @ Svend

..... og hvad med overenskomster, der tilfredsstiller såvel ledelsen som de personalegrupper, der virksomhedsoverdrages fra DSB hhv. Mjba ??

Tænkte Niels højt.

Uvis fremtid for direkte tog mellem Grenaa og Odder

af Svend, 15/12 2011, 23:00 (4487 dage siden) @ Niels Munch

Der er sikkert en del faldgruber.

Er det i det hele taget i orden, at DSB overtager kørslen mellem Aarhus og Odder, uden at det har være i udbud?

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak