Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ-godstog i Svendborg og Hjallelse i 1993 (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 27/11 2011, 13:24 (4506 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 27/11 2011, 14:01

Som det har været nævnt før, så kørte der også i en periode MZ´ere i godstogene på Svendborgbanen. Det var således tilfældet i 1993, hvor jeg var på pletten og fik taget disse forskellige tog.

Man var jo begyndt at køre med to MY til Svendborg, fordi godstogene fik en vis størrelse. Så blev der åbenbart MZ i overskud, og man valgte derfor at indsætte sådanne en enhed i stedet for, der med dens HK ville kunne klare togene. Og det har også været mere økonomisk i forhold til to MY.

Da godset svandt mere og mere ind, vendte MY tilbage igen på banen, men med en enkelt enhed. Og til aller sidst blev det en MK fra Odense.

[image]
MZ 1427 + 5 vogne venter på afgang til Odense ved 14.50-tiden den 19. august 1993. En smal sag for maskinen. Vognene ser meget ud til at have været en tur ude på Kellogs´s sidespor ved Nyborgvej, for at blive læsset med produkter. Pakhuset er til venstre. Området her er i dag ret forandret af udviklingen.

[image]
Fredag den 27. august 1993 var det MZ 1414 der ventede på afgang ved 15-tiden. Og denne her gang med et noget større tog, der ville give noget mere arbejde til maskinen. Bemærk vognene nede bagved til venstre. Mener at kunne huske at der også var fyldt godt op med vogne nede på godsbanegården. Vil tro at der har været en stor ordre hos Kellogg´s, der har skullet ekspederes videre med banevogne.

[image]
Så springes der tilbage til den 21. april 1993. MZ 1413 + 18 vogne buldrer her igennem Hjallelse Station ved 16-tiden, på sin vej til Odense. Tankvognen er tom, da den har afleveret sin last af rødvin til Svendborg Vinkompagni. Transporten dertil foregik i øvrigt med vognbjørn i Svendborgs gader. Også området her i Hjallelse er i dag ret forandret af udviklingen. Desværre er der kommet et kuglepensmærke på foto.

Alle fotos: Claus Hansen

Mvh
Claus

--
[image]

MZ-godstog i Svendborg og Hjallelse i 1993

af Kenneth Verting, Helsingør, 6/12 2011, 15:48 (4497 dage siden) @ Claus E. Hansen

Dit øveste foto viser et stopspor med et lille hvidt skilt af en tegning af en mand, der viser: "Hertil og ikke længere" vækker minder for mig. For jeg har været med i et lille sluttet selskab med folk fra HFHJ, HHGB, samt politifolk fra Helsingør, der en weekend, fra fredag til søndag, har parkeret på det spor med HHGB YM 53 (HHGB's eneste Y-togsmotorvogn med førerrum i begge ender)

Det var kort før Storebæltbroen åbnede. For YM 53 så utrolig lille ud, da den stod ved siden af et IC-3 tog, helt nede i fronten af færgens sejlretning.(Hold kæft hvor passagerne inde i IC-3'eren kikkede noget gennem vinduerne, da vi gled forbi dem inde på vogndækket) :-)

Da vi tog afsted fra Helsingør, sagde direktøren. "Nu passer I godt på den", for den er lige kommet hjem fra Jylland dagen før med helt nye sæder i, samt nymalet, og blevet påmalet med store hvide bogstaver på vognsiderne: HELSINGØR-HORNBÆK-GILLELEJE-BANEN, som de gl. Y-tog var påmalet i deres sidste levetid på HHGB.

I kan tro denne lille nymalede røde skinnebus vakte stor opsigt overalt hvor vi kom frem. Især blandt bilister på Svendborgbanen, der holdt stille ved diverse jernbaneoverskæringer. Og allerede indenfor det første døgn i Svendborg, hvor vi skulle være med i en indensdørs fodboldtturnering, sagde Svendborgenserer, vi kom i kontakt med på byens værthuse, "nåe.. det er jer der holder med "den lille røde" nede på stationen", når vi fortalte hvor vi kom fra. Den havde alle i Svendborg åbentbart hurtigt fået øje på.

Undskyld jeg på dit foto fik øje på det stopspor, og her var lidt uden for denne tråd. Håber jeg bliver tilgivet, hvis nogen læser her for første gang, at HHGB har også været på Svendborgbanen, og føler det var interessant læsning.

Til slut skal jeg lige nævne, at det var ikke første gang YM 53 kørte disse "sportsfolk" til Svendborg. Men det eneste gang jeg var med denne. (Senere i FHV. HT bus vogn 695 hvergang) Samt sidste gang "den lille røde" var i Svendborg. For da broen åbnede, så var det slut med at få tilladelse til at komme over Storebælt. Ærgeligt. For der var indrettet en lille bar i godsrummet på 53'eren. "Hik"...!!:-)

MZ-godstog i Svendborg og Hjallelse i 1993

af Kenneth Verting, Helsingør, 6/12 2011, 21:35 (4497 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels !

Tak for de rosende ord, og linken til en anden tråd, jeg ikke kendte til som ret ny her på dette forum, med flotte foto af 53'eren.

Synd jeg ikke lige var på Stationen, men oppe i byen, da det spec. blandede tog til Fåborg lettede fra Svendborg.

Jeg læser også der, at det var allerede i 1995 jeg var med, og ikke lige før Storebæltsbroen åbnede. Og det er jeg sikker på, så nymalet 53'eren, som jeg beskrev før, ser ud på disse foto. Så 53'eren har været i Svendborg efter jeg var med.

Efter broen åbnede, har jeg og en anden igennem en årrække været buschauffører for de fodboldtspillerer med fhv. HT bus, vogn 695, som jeg til "min" fritidsforening, HELSINGØRBUSSEN købte i 1994 for 1 kr. af Københavns Kommune. :-)

Flere af os kommer stadig i Svendborg (nu med DSB) en gang om året og spiser på Børsens Marthastue forklædt som besætningen i den gamle danske film Martha.

Jeg skynder mig lige at fortælle, inden jeg står til en ordentlig skideballe for at være langt uden for tråden, at vi var med i DR's sommerprogram: DANMARK FRA KYST TIL KYST, hvor man kan se det efterhånden "gamle røvhul" (mig):-D som skipper sidde for bordenden og drikke snaps i Marthastuen på forsidens vidioklip af TV-udsendelsen af vores hjemmeside: www.s-smartha.dk

Vi (Logen S/S Martha - Helsingør) var ekstra inviteret med til den udsendelse, fordi Restauratøren af Børsen, havde sagt til DR, at vi er Danmarks bedst udklædte Martha-besætning. Det var helt rart at få lidt "licenskroner tilbage" iform af mad og en masse drikkevarer. :-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak