Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lyntoget "Neptun" København-Berlin (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 28/11 2011, 21:50 (4530 dage siden)

Jeg kan huske at ruten København - Berlin blev befaret af lyntoget "Neptun".
Jeg har selv set det da det ankom til Gedser fra Warnemünde i sommeren 1971. Jeg undrer mig bare over hvordan D S B kunne få lov at køre af myndighederne i DDR (Østtyskland) der jo var med i Warszawa Pagten, og dengang var Den Kolde Krig jo i fuld gang. Det virker mystisk, men der er jo nok en forklaring!

Hilsen
Erik H

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Hedegaard, 28/11 2011, 22:16 (4530 dage siden) @ Erik H

Mener du brugen af dansk materiel i Østtyskland eller kørslen alene?
Nu var Østeuropa jo ikke fuldkommen lukket for rejsende fra vesten. Faktisk var der en stor international trafik over jerntæppet.
Op til flere internationale dag- og nattog havde som regel "kursvogne" med til Berlin, Prag og Moskva.
Hvor meget disse vogne blev benyttet kan diskuteres, men de var der.

DB og SNCF havde også materiel der krydsede grænsen i DDR op til flere gange.
Det længste øst-løb var nattoget til Athen, der bestod af DB's sove- og liggevogne.

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Winther, Karlskov, 28/11 2011, 22:30 (4530 dage siden) @ Erik H

Hej
Det er ikke så sært, på tysk jord var der tysk personale sammen med dansk personale. Men risikoen for at at DSB personalet skulle hoppe af var nunok minimalt til troods for at muren blev bygget for østblokken ikke skulle blive oversvømmet af vester lændinge der ville over til arbejder og bonde paradiset :-D :-D :-D
Og de kunne ikke see andet end hvad andre kunne se og skulle de komme på afveje blev der holt øje med dem.
Når det var tysk materiel på dansk jord, var det tyske personale, gift - havde børn - relationer til stasi - gerne partibog.
Disse ting var gællende for alle der arbejdede eller rejste i vesten med untagelse af de øverste partifolk
Mvh
Bent

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Steff, 28/11 2011, 22:36 (4530 dage siden) @ Erik H

Forklaringen, eller en del af denne var ganske simpel udligning af kørte kilometer. Derfor MS/MB materiel Berlin.
En forvaltning (her DR og DSB) skal jo betale "kilometerafgift" for kørsel på andres baner.

--
Steffen Dresler

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Hedegaard, 28/11 2011, 22:49 (4530 dage siden) @ Steff

Det må have været en dyr omgang for DSB med kilometerafgiften på Østersø-ruten.
I mange år kørtes der jo udelukkende kun med dansk B-vogns materiel på strækningen, som kun var meget lidt benyttet.
Mener at kunne huske en på et tysk forum der sagde, at vognene tit blev åbnet op for lokale rejsende fra Warnemünde (til deres store begejstring) I forhold til Reichsbahn's vogne, må det have været luksus.

Så med andre ord, DSB betalte for at have et tog kørende i Østtyskland, uden egentlig indtjeninger fra passagerer.
Man kan godt forstå at stammen blev indlogeret i et Regionaltog på dansk side....

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Horst ⌂, 28/11 2011, 23:24 (4530 dage siden) @ Hedegaard

Så med andre ord, DSB betalte for at have et tog kørende i Østtyskland

Det var nok omvendt, at DR måtte betale for leje af danske vogne brugt i Østtyskland. Og DDR havde aldrig vestlige penge til overs.

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Svend, 29/11 2011, 00:06 (4530 dage siden) @ Horst

Så med andre ord, DSB betalte for at have et tog kørende i Østtyskland


Det var nok omvendt, at DR måtte betale for leje af danske vogne brugt i Østtyskland. Og DDR havde aldrig vestlige penge til overs.

Til gengæld havde de passagerindtægterne - i hård vestlig valuta.

--
Svend

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Ekaeli007, 29/11 2011, 07:18 (4530 dage siden) @ Hedegaard

dagtoget Neptun var i mange år danske B vogne, men nattoget var oftest DR materiel inclusiv sovevognen som jo var en MITROPA vogn regnes også med i regnestykket.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Ekaeli007, 29/11 2011, 07:26 (4530 dage siden) @ Ekaeli007

Må hellere skrive AB og B vogne

Bent

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Ekaeli007, 29/11 2011, 16:45 (4529 dage siden) @ Ekaeli007

En lille historie hertil og det påstås at det var sandfærdigt. Der var engang en lyntogsfører der
var blevet så beruset, måske på færgeoverfarten fra Warnemünde, eller en smuk kvindelig STASI agent der ville have nogle oplysninger?? at han ikke selv kunne komme ud af
lyntoget ved egen hjælp, der var et par stærke "smede" der måtte give ham en hånd.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

"Neptun" København-Berlin

af Erik H, Frederikssund, 29/11 2011, 16:57 (4529 dage siden) @ Ekaeli007

Ja som man siger: næstefter kønsdriften er det jernbanedriften der kan sætte flest sind i kog:-D Men hun har sgu nok set godt ud, kvinden fra STASI

mvh.
Erik H

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Georg Schmidt, 27/3 2012, 23:05 (4410 dage siden) @ Ekaeli007

Engang i firserne i DDR-tiden lykkedes det mig at "fange" Neptun i Berlin på Ostkreuz.
[image]
Lidt svært at se lokomotivet, men mon ikke en 118 derefter B-AB-B.
Mvh
Georg

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Leif Jørgensen, København Ø., 28/3 2012, 00:00 (4410 dage siden) @ Georg Schmidt

Et godt og sjovt billede fra et sted der i øjeblikket er en kæmpe byggeplads.

Flytning af perron for Ringbahn, ny perron for regionaltog ved siden af, bygning af hal over dem, forenkling for Stadtbahn med to perroner i stedet for tre, etablering af rulletrapper og elevatorer... - det er bare de mest markante af de ændringer, det store trafikknudepunkt Ostkreuz undergår for tiden. Og da man ikke så godt kan lukke den centrale station helt ned, er byggetiden spredt udover ikke mindre end ti år,fra februar 2006 til forventet 2016.

De tyskkyndige kan læse mere hos Deutsche Bahn.

Med venlige Ostkreuz-hilsner
Leif Jørgensen

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Jens MO-Møller @, 28/3 2012, 00:14 (4410 dage siden) @ Georg Schmidt

Men fy fy; du har brudt loven om forbud mod fotografering fra en bro; var det ikke strengt forbudt dengang!! Een af mine afdøde venner har engang været anholdt for den samme forseelse i DDR og fik konfiskeret nogle film, som han nogle måneder senere fik retur med posten, fremkaldt i kloakvand eller noget lignende!

Venlig hilsen

Jens Møller

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Georg Schmidt, 29/3 2012, 21:03 (4408 dage siden) @ Jens MO-Møller

Ja, brofotografering kunne godt give problemer, har prøvet det i Saalfeld. Efterhånden blev "de blå"(banepolitiet) jo vant til os, og så gik det jo egentlig helt godt. Med hensyn til snapshots fik jeg et af vagttårnet mellm Büchen og Schwanheide engang fra et interzonetog mellem Hamburg og Berlin. Der skulle jo være et hul så banen kunne komme igennem så de har fået set nogle tog fra tårnet, mange endda med damp.:-D
[image]
Det var nu ikke så tosset at køre rund i DDR (for at se på damploko forstås) dengang i 70'erne, der var vikelig kul på også rigtige eksprestog med damp kunne man opleve.
[image]
[image]
Her et par skud fra den bageste vogn i Pannonia express på vej mellem Berlin og Dresden i nærheden af Doberlug-Kirchhein. Trækkraften var en 01.5 kohle, mon ikke det var fyrbøderen der bestemte farten.:-D
Mvh
Georg

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Ekaeli007, 29/3 2012, 10:41 (4409 dage siden) @ Hedegaard

Retfærdigvis må vi nok også sige at dengang der var Berlin delt i Øst og Vest og jeg er da i tidens løb stødt på en del ihvertfald Sjællændere der benyttede dette tog hvis de skulle til Vest-Berlin det var meget mere bøvlet end man skulle til Hamburg og skifte til et Interzonetog fra Hamburg til Berlin. og i Vest-Berlin var der holdt i Berlin Zoologischer Garten og Friedrichstrasse som jo nok må siges at være midt i Berlin, herefter fortsatte toget til Ostbahnhof der var da også nogle danskere der dengang tog til Dresden, Prag og Leipzig. Om almindelige østtyskere fik lov til at benytte de danske vogne ved jeg ikke. De skulle vel ikke få lejlighed til at tale med folk fra Vesten og få gode ideer.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Jan Agersten @, 30/9 2014, 10:22 (3494 dage siden) @ Erik H

Jeg er så heldig at have fotograferet Neptun i 1973, den dag, hvor MS blev brugt sidste gang. Siden da blev det MY og A/B-vogne. Jeg kan huske, at man skiftede med DR og deres BR 175 i 60'erne (husker tydeligt, når DDR-materielet holdt foran lyntogsremisen ved Svanemøllen station). Toget om aftenen hed Østersø-ekspres, og et par gange om ugen havde det russisk sovevogn med, der kørte helt til Moskva.

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 30/9 2014, 14:01 (3493 dage siden) @ Jan Agersten

Hej,
Her et billede af Neptun 11.marts 1971, taget fra Østersø-express et sted udenfor Berlin hvor der var enkeltspor så vi krydsede.

[image]

Østersøexpress var meget forsinket pga snestorm.
Vi blev først koblet forrest i et persontog tog med V100 fra Warnemünde til Rostock,
stillet på et sidespor uden varme og så et par timer efter sat ind i morgenekspressen fra Rostock ved 6-tiden.
Toget endte i Bln-Lichtenberg og så var det S-bahn videre.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Gundersen, 30/9 2014, 14:38 (3493 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det med at DDR borger ikke måtte sidde sammen med kapitalister i samme kupe regulerede sig selv mange gange. Under utallige rejser til Berlin i 1. halvdel af firserne var overgangen mellem lokale DR vogne og DSB vogne låst. Èn enkelt gang var overgangen dog ikke aflåst og nogle "DDR- tanter" formastede sig ind i DSB vognene. Her er der som bekendt stofsæder og det fik dem til at vende om så de kunne placere deres numser i læderimiterede sæder.
Var der noget med at der en kurswagen fra DB med Østersøekspressen København - Berlin - München?

Lyntoget "Neptun" København-Berlin

af Lars Møller Jensen ⌂ @, Röbäck Sverige, 30/9 2014, 16:34 (3493 dage siden) @ Gundersen

Hej.
Ja der gik en kursvogn Münche-Berlin-Warnemünde-København i Østersøexpress fra 1971 til 1983, kilde BAHN-extra 2/2012.

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak