Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danske jernbanekraner

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 9/9 2010, 19:00 (4975 dage siden)

Jeg søger information om jernbanekraner. Kender du til bøger, blade eller hjemmesider om dette emner, hvor man kan finde beskrivelser eller billeder herom, er jeg meget interesseret i at høre fra dig. Fokus er på de danske, men udenlandske kunne bestemt også have min interesse.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Danske jernbanekraner

af Steff, 10/9 2010, 13:56 (4975 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Kære Erik!

Jeg kan være lidt i tvivl når du skriver ”danske jernbanekraner” om hvad du mener. Der er jo både stationære og selvkørende, hjælpekraner og kørekraner. Og for at gøre forvirringen lidt større, fandtes der jo også vand- og kulkraner.

Kender ikke til decideret litteratur eller blade, der omhandler jernbanekraner, men jeg kan anbefale dig at anskaffe – antikvarisk – en DSB lærebog. Den er udkommet over flere årtier siden oprettelsen af DSB i 1892 og har heddet ”Vejledning i kendskab til banernes bygning og udstyrelse” og de sidste kun ”Banernes bygning og udstyrelse”.
Den blev bl.a. brugt på jernbaneskolen samt lå på næsten enhver station i denne standard bogbeholdning. Så den skulle ikke være svær at få fat på. Som skrevet giver den en orientering om banernes bygning og udstyrelse og bl.a. omtales ”Læssekraner”, herunder svingkraner, galgekraner og endelig kørekraner (gummihjul eller bæltekraner).
Endelig er der jo de egentlige jernbanekraner, der er beskrevet i ”Driftsmateriellet” bind II, der omhandler specialvogne mv. herunder hjælpekraner, kørekraner og skinneudlægningskraner (de tre nævnte på skinne hjul). Men bemærk at det er DRM II. Her findes et reprint udgivet af ”Banebøger” med DRM af 1933 med tillæg.
DRM II 1941 med tillæg skal findes antikvarisk. Endelig har Erik Olsen på sin hjemmeside en mulighed for at man kan downloade DRM af 1. april 1898.
Så hvis du kan få fat i ovenstående er du meget godt hjulpet vedr. DSB stationære- som kørende kraner i alle disses afskygninger.’
Jeg har vedhæftet et par illustrationer fra ”Banernes bygning og udstyrelse” samt et billede af ”Kørekran 142”.

Med venlig hilsen

Steff
[image][image][image]

--
Steffen Dresler

Avatar

Danske jernbanekraner

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 10/9 2010, 18:42 (4974 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Ja, jernbanekraner kan jo godt dække flere typer, så det fik jeg ikke præciseret godt nok. Det jeg er ude efter lige nu, er hjælpekraner, kørekraner og skinneudlægningskraner. Jeg kan også godt lide ordet skinnekørende, men det har samme tvetydinghed - (skinnekørende læssekran).

Tak for billederne. De to første typer har jeg med på min side om små svingkraner og galgekraner, men yderligere informationer herom er også meget velkomne.

Kørekran 142 og dens ligemænd er, hvad jeg primært leder efter lige nu. Kran 2 / 142 er heldigvis bevaret til vore dage.

Desværre har jeg endnu kun fundet ”Driftsmateriellet” bind II (167 sider) til kr. 750! og bibliotekerne ser ikke ud til at være leveringsdygtige. Det lyder ellers som den helt rigtige bog for mig. Jeg må holde udkig efter den, eller se om jeg kan låne den ad andre veje.

Tak for svaret.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Danske jernbanekraner

af Steff, 11/9 2010, 06:28 (4974 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Kære Erik!

Forhåbentlig lidt til din ”Ph. D. afhandling, DSB Kran studier”. Kørekraner er jo mere end selve kranen så her er vedhæftet:
- Hjælpevogn 477 til kran nr. 157
- Hjælpevogn 422 til kran nr. 157
- Kran nr. 157.
Alle optaget 15-03-1983 i Næstved.

Endvidere galgekranen i Næstved 27-05- 1984.
Hvis jeg finder noget mere skal jeg nok sende det her.

Mvh[image][image][image]

Steff

NB: Jeg går ud fra at Tomme også kan anvende billederne i ”avisen” ved siden af Forum.
[image]

--
Steffen Dresler

Danske jernbanekraner

af Steff, 11/9 2010, 06:35 (4974 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Kære Erik!

De sidste billeder optaget Næstved i denne omgang:

Kran nr. 158 og tjenestevogn nr. 450 til kran nr. 158, Næstved 04-04-1982.

Mvh

Steff
[image][image]

--
Steffen Dresler

Danske jernbanekraner

af Søren Nygaard, 20/9 2010, 18:26 (4964 dage siden) @ Steff

Hej Erik.

Jeg kom til at se at jeg har billede af kran 159.

[image]

Billedet er taget fra ringgadebroen i århus i 1993
Fra venstre mod højre er det:943 3 630-1, 980 3 159-4 & 950 3 444-2.

Hilsen Søren.

Avatar

Danske jernbanekraner

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 20/9 2010, 20:08 (4964 dage siden) @ Søren Nygaard

Hej Søren

Fint billede af kran 159 - og det er en af dem, jeg endnu ikke har et billede af. Kunne jeg få dig til at kontakte mig pr. mail?
Det ender med, at jeg blot kan henvise til denne tråd og til Tommys database istedet. :-)

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

En kupéskurvogn?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 22/9 2010, 09:19 (4963 dage siden) @ Søren Nygaard

Jeg fik lige øje på noget usædvanligt på dette billede; en kupévogn!.
Tjenestevogn 40 86 943 3 630 - 1 er en tidligere Kbs-vogn men hvad er det for en vognkasse, der er monteret på den?

--
[image]

En kupéskurvogn?

af Niels Munch, 22/9 2010, 10:13 (4963 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er det ikke "bare" en plade-EH, hvor kukkassen og skydedøren er blændet?

M.v.h. Niels

Avatar

Danske jernbanekraner

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/9 2010, 07:13 (4974 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Her er et billede af DSB Kørekran 145 på arbejde i Rungsted den 14. august 1980 hvor en Bn-vogn var afsporet i et sporskifte. Bn-vognen skulle have skiftet bogie for at kunne transporteres på egne hjul til Cvk Kh.

[image]

--
[image]

Danske jernbanekraner

af Claus Frost, 11/9 2010, 09:10 (4974 dage siden) @ Tommy Nilsson

og Skovbo Jernbane-arkiv er leveringsdygtig i tegninger, både af kran 145 og de tilhørende værkstedsvogne.

Avatar

Danske jernbanekraner

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 11/9 2010, 11:04 (4974 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Steff og Tommy

Tak for spændende billeder. Må jeg opfatte det således, at jeg kan anvende de viste billeder (med reference) på mine sider?

Det strømmer ind fra flere sider - skønt. Jeg fandt også DRM II fra 1938 noget billige andet sted (men kun på 50 sider), så den er bestilt (selvom jeg allerede har fået tilsendt flere tegninger herfra pr. mail). Tak.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

Danske jernbanekraner

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/9 2010, 11:09 (4974 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Du må gerne snuppe mit billede. Jeg har flere billeder fra samme dag.

--
[image]

Danske jernbanekraner + billeder

af Steff, 11/9 2010, 17:13 (4973 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Kære Erik m. fl.

Selvfølgelig må du anvende de billeder jeg ligger ud på dette forum. Det gælder iøvrigt også andre, bare lige husk kreditering.

Jeg er af den mening, at man skal dele de billeder man nu har, således at alle med interesse for jernbaner eventuelt kan få glæde af dem. Jeg ved godt at nogle mener at "viden (her billeder) er magt". Men hvad hjælper det, at kun en selv nyder godt af at tage et billede frem og se på det?
Jeg har haft glæde af andres billeder i min skrivning om jernbaner, da man tit og ofte opdager detaljer eller andet, der bekræfter/afkræfter en antagelse. Det samme gælder faktisk også for notater og skemaer mv.
Der er ikke noget så irreterende som at skrive et og andet ud fra bedste overbevisning og så få fortalt bagefter, at der er fejl. Disse ting kan sikkert undgås, hvis man deler viden og herunder også billeder.
Eventuelt kan dette forum afhjælpe denne mangel, hvis man åbent her kan spørge om hjælp og dele viden man selv besidder med andre.

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler

Avatar

Danske jernbanekraner + billeder

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 11/9 2010, 18:14 (4973 dage siden) @ Steff

Tak til jer begge

Mht. copyright på egne billeder, så har jeg samme indfaldsvinkel og af samme årsag har jeg en Copyright/Copyleft nederst på min side.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Danske jernbanekraner + billeder

af Søren Nygaard, 12/9 2010, 05:30 (4973 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Jeg er helt enig i at vi bør hjælpe hinanden, hvis vi har billeder / oplysninger andre mangler.
Mange af os "togtosser" har hver vores special område vi går op i, og det kan være svært at støve billeder og oplysninger op selv.
Der er næsten altid nogen der tilfældigvis har taget billede af.. , set.. ,kørt med... eller andet og det er netop styrken ved sådan et forum.

Jeg har for kort tid siden, selv sendt ca. 1800 billeder til tommy, så mon ikke der med tiden dukker nogen op på siden.

Jeg er ganske vist under en anden tråd, men vil alligevel prøve igen.
Er der nogen der har billeder af Ucs-vogn med Novo Nordisk bomærke på, så vil jeg meget gerne se det.
Hvis i har så læg det lige ind i den tråd der er længere nede på siden, om dette emne, for ikke at blande emnerne for meget.

Mvh.
Søren.

Danske jernbanekraner - "mastekran"

af Niels Munch, 16/9 2010, 14:13 (4969 dage siden) @ Erik, My 1 2 87
redigeret af Niels Munch, 16/9 2010, 15:02

Det jeg er ude efter lige nu, er hjælpekraner, kørekraner og skinneudlægningskraner. Jeg kan også godt lide ordet skinnekørende ....

Hej Erik,

Kan du bruge denne, og har du evt. et bud på, hvad den har været anvendt til og af hvem :-P ?

[image]
Kran tilhørende Ingeniørfirmaet H. Bjørn Petersen, Hellerup april 1959 (nm).

Kranen blev anvendt til S-banens køreledningsmaster, som netop korrekt oplyst af Aleman nedenfor.

Bedste hilsener
Niels

Danske jernbanekraner

af Aleman, 16/9 2010, 14:28 (4969 dage siden) @ Niels Munch

Et bud er, at det er den kran, der blev brugt til rejsning af gittermaster for S-banen fra 1931 og frem. Se banebøgers bog om S-banen fra 1984, s. 15, hvor kranen er i funktion. Diverse detaljer passer for de to kraner. Desværre er der ingen yderligere oplysninger om dette køretøj.

Med venlig hilsen,

Aleman

Danske jernbanekraner

af Lars B. Christensen ⌂, 16/9 2010, 16:36 (4968 dage siden) @ Aleman

Jeg kom i tanke om at jeg har et par billeder fra opsætning af køreledningsmasterne på S-banen i 1933-34.

[image]
Den gamle billedtekst lyder: "Ophejsning for Ramning af en 84 cm Rørpæl på Strækningen Hellerup-Grøndal. Tidspunkt 3½ Morgen".

[image]
Original billedtekst: "Nedramning af en 48 cm Rørpæl"

Mange hilsner
Lars

Danske jernbanekraner

af Niels Munch, 16/9 2010, 17:05 (4968 dage siden) @ Lars B. Christensen

Geniale billeder, Lars!

På Islands Brygge brugte man en D-maskine til at levere dampen til en rambuk, der rammede spunsvægge ned:

[image]
DSB D 838, Islands Brygge 20.10.1960 (nm).

Desværre var jeg den gang kun interesseret i loket; det havde været nok så spændende at se rambukken (der på billedet er skjult i dampen), og hvordan den blev flyttet.

Ikke ret langt fra dette sted fotograferede jeg mange år senere dette billede:

[image]
Islands Brygge, nedlagt siloanlæg, 22.12.2005 (nm).

Det har - ganske rigtigt - intet med sagen at gøre, men leveres under henvisning til, at "næst efter kønsdriften er jernbanedriften ....." o.s.v.. 14 dage senere var siloen væk.

Bedste hilsener
Niels

Danske jernbanekraner

af Lars B. Christensen ⌂, 17/9 2010, 03:39 (4968 dage siden) @ Niels Munch

Jamen så kommer der da to fotos mere fra samme serie...

I 1933-34 fik man også hjælp fra et damplokomotiv:

[image]
Original billedtekst: "Nedramning af en 84 cm Rørpæl"

Ved næste foto er de nået lidt længere i processen:
[image]
Original billedtekst: "Montage af Gittermaster"

Mange hilsner
Lars

Danske jernbanekraner

af Steff, 16/9 2010, 14:28 (4969 dage siden) @ Niels Munch

Godeftermiddag!

Man kan jo aldrig være helt sikker, men jeg har et gæt på, at det er den kran fabrikken Frichs anvendte. Vedhæftet et billede, jeg lige har "sakset" fra en gammel Frichsfilm for sammenligning. Som man kan se på billedet, er den underste del af udliggeren skåret af og så passer pengene næsten.
[image]

Steff

--
Steffen Dresler

Danske jernbanekraner

af Steff, 16/9 2010, 14:51 (4969 dage siden) @ Steff

Jeg tror søreme at Aleman har ret!
Se også billedet på side 13 i samme bog samt billedet i samme forlags bog "S-banen 1934-2009, 2009" side 24.
Den underste del af udliggeren på Niel´s billede (den afskårne?)synes at være den del af den mekanisme, der styrede rambukken, når kranen nedrammede betonfundamenter til køreledningsmasterne.

Steff

NB: Så nu har vor gode kranmand hele to billeder til samlingen, som ikke var kommet uden dette forums hjælp:-). Behøver man at sige mere om "nødvendigheden" af dette forum!

--
Steffen Dresler

Danske jernbanekraner

af Aleman, 2/10 2010, 06:48 (4953 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Steff

Ja, jernbanekraner kan jo godt dække flere typer, så det fik jeg ikke præciseret godt nok. Det jeg er ude efter lige nu, er hjælpekraner, kørekraner og skinneudlægningskraner. Jeg kan også godt lide ordet skinnekørende, men det har samme tvetydinghed - (skinnekørende læssekran).

Tak for billederne. De to første typer har jeg med på min side om små svingkraner og galgekraner, men yderligere informationer herom er også meget velkomne.

Kørekran 142 og dens ligemænd er, hvad jeg primært leder efter lige nu. Kran 2 / 142 er heldigvis bevaret til vore dage.

Desværre har jeg endnu kun fundet ”Driftsmateriellet” bind II (167 sider) til kr. 750! og bibliotekerne ser ikke ud til at være leveringsdygtige. Det lyder ellers som den helt rigtige bog for mig. Jeg må holde udkig efter den, eller se om jeg kan låne den ad andre veje.

Tak for svaret.

Selvom emnet måske er uddebatteret, vil jeg alligevel bidrage med dette billede af kørekran 146 og løbevogn 438 (samt en masse andet materiel), fotograferet i Svendborg 1985. Årsagen var vist en afsporet godsvogn, og så måtte hele pivetøjet altså i sving. Desværre tog jeg ikke andre billeder end dette af krantoget, så det er, hvad der er for denne gang!
Venlig hilsen,
Aleman ;-)
[image]

Danske jernbanekraner, kørekran nr. 3

af Steff, 17/9 2010, 09:19 (4968 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hermed et indscannet billede fra en DSB teknisk information, Kørekran nr. 3 samt løbevognene 5 og 6.

Steff[image]

--
Steffen Dresler

Danske jernbanekraner, kørekran nr. 3

af Steff, 17/9 2010, 09:24 (4968 dage siden) @ Steff

Sorry:-( , det blev absolut ikke et godt resultat m.h.t. kørekran nr. 3. Årsagen er resterne i papiret billedet er scannet fra. Håber så at andre har en kvalitetsmæssig bedre kvalitet:-|!

Steff

--
Steffen Dresler

Danske jernbanekraner, kørekran nr. 3

af UTJ, 17/9 2010, 17:31 (4967 dage siden) @ Steff

Sorry:-( , det blev absolut ikke et godt resultat m.h.t. kørekran nr. 3. Årsagen er resterne i papiret billedet er scannet fra. Håber så at andre har en kvalitetsmæssig bedre kvalitet:-|!

Steff

Du skal bare scanne den med en anden dpi, så løser det sig. Det bedste er at prøve sig frem.

Avatar

Danske jernbanekraner, billedekvalitet

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 19/9 2010, 12:43 (4966 dage siden) @ Steff

Jeg kan anbefale, at man selv skalerer sine billeder ned til 800 pixels i et billedebehandlingsprogram inden upload. På den måde undgår man også uploadprogrammets kraftige komprimering.

--
[image]

Avatar

Danske jernbanekraner

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 3/10 2010, 16:55 (4951 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Så fik jeg færdiggjort (første version) af artiklen "Kørekraner" med fokus på kørekranerne i Danmark.

Billeder og informationer modtages fortsat. Kommentarer modtages meget gerne.

En stort tak til de mange, som har bidraget.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

Artikel om kørekraner opdateret

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 26/5 2012, 16:19 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

15 billeder af tre kørekraner er tilføjet artiklen om Kørekraner. De er alle taget af Kristoffer Falk (Kranliste.dk) i maj 2010 ved Cvk Kbh. Tak til Kristoffer.

Billeder og informationer om kørekraner modtages fortsat meget gerne.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

Artikel om kørekraner opdateret

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 26/5 2012, 22:26 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Et billede er også dukket op af Kørekran 1. Den har jeg kun set ét billede af før.
Det er ligeledes tilføjet artiklen Kørekraner.

Tak til Børge Sundahl.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

Artikel om kørekraner opdateret

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/5 2012, 02:10 (4350 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Hej Erik

Tak for updaten.
Under det første billede for Kørekran 146 står der:
"DSB kørekran 146, Frh 19-05-1982"
Er villedet virkelig optaget på Friheden Trinbræt på S-banen ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Artikel om kørekraner opdateret

af Steff, 27/5 2012, 09:36 (4350 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Go´morn Carsten!

Helt sikker på at der er en slåfejl, der skal stå "Fra", for det var dér jeg stod og fotograferede monstret. Kan indsnævre det yderligere til Mdt Fa.
Den nævnte station eksisterede ej heller på optagetidspunktet;-) og da den kom til, var kranen (visnok) udrangeret.

God pinse

--
Steffen Dresler

Avatar

Artikel om kørekraner opdateret

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 27/5 2012, 10:35 (4350 dage siden) @ Steff

Helt sikker på at der er en slåfejl, der skal stå "Fra", for det var dér jeg stod og fotograferede monstret. Kan indsnævre det yderligere til Mdt Fa.

Se, det var jo et helt andet sted. Rettet igen.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

Skinneudlægningskran nr. 151

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/2 2015, 20:44 (3367 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-1194/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak