Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog på HTJ anno 1988 (Generelt)

af LBC, 2/1 2012, 20:30 (4469 dage siden)

Efter kørslen med blandettog var holdt op på HTJ, fortsatte kørslen med godsvogne efter en fakultativ køreplan.
Lokomotivføreren skulle så ringe til Fc Dianalund og spørge om der var gods den pågældende dag. Var der det, så var var det ned i Tølløse remise og starte Marcipanbrødet. Var der ikke, ja så kunne man møde noget senere til en omgang med Y-toget.
Jeg havde kameraet med en morgen i sommeren 1988 hvor det var min tur til at kører godstoget.

Billedet viser OHJ 24 foran remisen i Tølløse. Den blev startet inde i remisen, men kørt ud så snart der var lidt luft at bremse med.
[image]

Efter klargøringen kørte maskinen tom til Slagelse, hvor godstoget skulle hentes. Her krydses med Y-tog i Kirke Eskildstrup.
[image]

Denne dag var "godstoget" kun på en enkelt vogn (dobbeltvogn) med tækkerør til Stenlille. Her er toget ankommet på sidesporet i Stenlille. Sporombygningen på stationen er godt igang.
[image]

Så var der kun tilbage at kører tom til Tølløse og sætte lokomotivet i remisen igen inden en omgang med Y-tog sluttede dagen.

Mvh
Lars

--
[image]

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Johnni Lassen ⌂, 2/1 2012, 21:40 (4469 dage siden) @ LBC

Herligt, tækkerør til Stenlille stoppede engang i 90-erne og blev til sidst kørt med en trolje.

Mvh Johnni Lassen

--
[image][image]

Godstog på HTJ anno 1988

af KimC, 3/1 2012, 07:11 (4469 dage siden) @ LBC

Spændende billeder, tak for dem. Sporarrangementet forrest på remisebilledet er lidt interessant!

Godstog på HTJ anno 1988

af Svend, 3/1 2012, 10:02 (4469 dage siden) @ KimC

Spændende billeder, tak for dem. Sporarrangementet forrest på remisebilledet er lidt interessant!

Og vist endda det oprindelige fra dengang remisen blev opført.

--
Svend

Godstog på HTJ anno 1988

af KimC, 3/1 2012, 10:31 (4468 dage siden) @ Svend

Spændende billeder, tak for dem. Sporarrangementet forrest på remisebilledet er lidt interessant!


Og vist endda det oprindelige fra dengang remisen blev opført.

For mig ser det mere ud som en drejeskive er blevet fjernet og erstattet med de sporskifter man lige havde. Arrangementet med de to midterspor der ligger så tæt på hinanden er ikke specielt hensigtsmæssigt. Havde man bygget remisen med udgangspunkt i sporskifter fra starten, havde der ikke været grund til at lave en runding på den, og man havde øget afstanden mellem de to midterspor så der kunne stå noget i det ene spor uden at hindre brugen af det andet spor.
Omvendt kan man sige, at havde der været en drejsekive havde man også kun kunnet bruge et spor ad gangen.

Godstog på HTJ anno 1988

af ottoemil @, Rødovre, 3/1 2012, 11:01 (4468 dage siden) @ KimC

Der har, såvidt jeg ved, aldrig været en drejeskive foran remisen i Tølløse.
Se f.eks. det nyligt udgivne hæfte om remisens historie.

v.h.
Ottoemil

Godstog på HTJ anno 1988

af UTJ, 3/1 2012, 19:42 (4468 dage siden) @ KimC

Spændende billeder, tak for dem. Sporarrangementet forrest på remisebilledet er lidt interessant!


Og vist endda det oprindelige fra dengang remisen blev opført.


For mig ser det mere ud som en drejeskive er blevet fjernet og erstattet med de sporskifter man lige havde. Arrangementet med de to midterspor der ligger så tæt på hinanden er ikke specielt hensigtsmæssigt. Havde man bygget remisen med udgangspunkt i sporskifter fra starten, havde der ikke været grund til at lave en runding på den, og man havde øget afstanden mellem de to midterspor så der kunne stå noget i det ene spor uden at hindre brugen af det andet spor.
Omvendt kan man sige, at havde der været en drejsekive havde man også kun kunnet bruge et spor ad gangen.

Den viste sporudfletning er den oprindelige. Remisen er bygget ganske som remiser med drejeskive foran. Men vinklen (hældningen) ved drejeskiver til privatbaner er normalt større end ved almindelige sporskifter, hvor radius i den afvigende gren ikke må blive for lille.

I de oprindelige skitser af Tølløses privatbanegård var drejeskiven placeret foran remisen. Mon ikke remisen blev opført således, fordi både kontrakt med murermester og tegning var færdig, førend beslutningen om at flytte den kommende drejeskive hen ved enden af hovedsporet, hvorved man sparede lidt i længden og dermed kunne få længere omløb på samme plads.

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Morten Beck, Græsted, 3/1 2012, 10:41 (4468 dage siden) @ LBC

Jeg er lidt nysgerrig omkring OHJ24. Det skulle være det eneste af de 9 marcipanbrød der havde gearring til 90 km/t, pga. Holbæk-København. Men mener jeg har læst at OHJ39 også kunne køre 90 km/t, men det har måske været pga. revision af gear på den ene eller anden enhed?. Har i øvrigt altid godt kunne lide netop OHJ24, fordi den har det blå skjold mellem frontlanternerne. Hvornår fik den monteret slutlygterne, som er gjort på en pæn måde. Samtidig med den højre frontlanterne?, eller blev den leveret med begge monteret. Der var vist noget om, at der var lidt forskel i specifikationerne fra de forskellige baner. F.eks. HHJ ikke ville have deres monteret med turboer, men det er noget nær det eneste jeg ved.

Dejlige billeder i øvrigt:-P

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Godstog på HTJ anno 1988

af Niels Munch, 3/1 2012, 11:08 (4468 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten,

Vedr. ændring af lygter på OHJ 24:

[image]
OHJ 24 i værkstedet, Holbæk 18.04.1984 (nm)

..... tyder mit foto på, at det har været i 1984.

OHJ 24 er i øvrigt her klodset op på de gamle kielervognsboggier fra HTJ C 35.

M.v.h.
Niels

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Morten Beck, Græsted, 3/1 2012, 11:43 (4468 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Tak for svar, jeg troede faktisk det var meget før man ændrede lygteføringen på OHJ 24:-)

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Godstog på HTJ anno 1988

af OJK37, 3/1 2012, 11:55 (4468 dage siden) @ Morten Beck

Hej Morten.
Jeg kan anbefale at købe alt. låne på biblioteket bogen Motormateriel 7. Her finder du bl.a. også historien om ”marcipanbrødene”. Lige her bør nævnes, at LJ M 31-32 også var gearede til 90 km/t, (LJ var/er indhegnet). OHJ 39 ”lånte” i perioder 24’s bogier, når sidstnævnte var på længerevarende værkstedsophold, og kunne således også køre 90 km/t.
Ole-Jørn

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Morten Beck, Græsted, 3/1 2012, 12:59 (4468 dage siden) @ OJK37

Hej Ole-Jørn,

Jeg takker for de gode svar, jeg vil prøve at få fat i Motormateriel 7. Jeg synes jo det er helt unikt, at vi stadig har alle 9 Marcipanbrød i behold. Omend ikke alle er i køreklar stand. Når nu vi er ved Marcipanbrødene. LJ M 31, som fik ny motor. En 8 cylindret, hvordan er den installeret i forhold til de oprindelige 2??

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Godstog på HTJ anno 1988

af jiko, 3/1 2012, 17:18 (4468 dage siden) @ Morten Beck

Hej.

Det vel det samme lokomotiv som i dag hedder SB M 8.
[image]
Generatorrummet.
[image]
De 2 hovedgeneratoer bygget sammen.
[image]
Hovedgenaratorene.
[image]
Dieselmotoren.

Jeg ved godt det ikke er de bedste billeder men man kan da se lidt.

Godstog på HTJ anno 1988

af Jens MO-Møller @, 3/1 2012, 19:30 (4468 dage siden) @ jiko

LJ M 32 fik i 1983 hos Frichs indbygget to nye 3-cyl. dieselmotorer, type 3.185 ACU med hver 375 HK. Motornummer 1556 og 1557.

LJ M 31 fik i 1986 samme sted indbygget een 8-cyl. dieselmotor, type 8.185 ACU med en ydelse på 800 HK og motornummer 1576. Motoren blev placeret som billedet viser i den ene ende af lokomotivet og hoveddynamoerne blev placeret efter hinanden, såvidt jeg ved med en fast forbindelse.

Venlig hilsen

Jens Møller

Godstog på HTJ anno 1988

af Schack, Odense, 3/1 2012, 21:22 (4468 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej

Det er korrekt Jens. Ved de efterfølgende prøvekørseler testede man belastninger og lokomotivets hastigheder. en af dem, kom op på 120km/t ved prøvekørselerne på Lolland.

--
Med venlig hilsen
Peter Schack

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Morten Beck, Græsted, 4/1 2012, 11:09 (4467 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hej Jens,
Har man så forstærket rammen, da denne nye motor er større fysisk (omfang/vægt) og ydelses mæssig. Eller kompenserer dynamoerne for det, det er jo en noget radikal ombygning. Har man så ved samme lejlighed fjernet de 2 oprindelige dieseltanke, og erstattet dem med en?.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Godstog på HTJ anno 1988

af jiko, 4/1 2012, 15:51 (4467 dage siden) @ Morten Beck

Det bedste ville vel være at besøge/kontakte dem nede i Bryrup, der har lokomotivet holdende i deres vognhal.

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Morten Beck, Græsted, 4/1 2012, 16:27 (4467 dage siden) @ jiko

Jo. Det kunne være, men nu kommer jeg ikke så meget på de kanter;-). Sandt skal siges, at jeg slet ikke var klar over, at det var Bryrup der havde SB M8. Jeg vidste bare den er bevaret, men ikke hvor.:-)

Det er jo det gode ved dette forum, vi lærer hele tiden noget.

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Peter-DK, Jægerspris, 3/1 2012, 21:19 (4468 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var i praktik ved DSB i 1983 eller 1984. Jeg fik taget en del billeder, bl.a af denne her maskine. Er der nogle der kan fortælle hvor det er taget, da jeg kom en del rundt omkring.[image]

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Jens, 30 cm bag skærmen, 3/1 2012, 21:31 (4468 dage siden) @ Peter-DK

Det her nok ikke så meget med stedsangivelsen at gøre, men maskinen er tydeligvis OHJ 39.

Med venlig hilsen
Jens

Godstog på HTJ anno 1988

af Niels Munch, 3/1 2012, 21:32 (4468 dage siden) @ Peter-DK

Jeg var i praktik ved DSB i 1983 eller 1984. Jeg fik taget en del billeder, bl.a af denne her maskine. Er der nogle der kan fortælle hvor det er taget, da jeg kom en del rundt omkring.

Det er taget i Holbæk. Hvis det er sidst i 1983/først i 1984, må det være OHJ 39, da OHJ 24 i denne periode gennemgik en større revision, jf. mit tidligere foto.

M.v.h.
Niels

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Peter-DK, Jægerspris, 3/1 2012, 21:42 (4468 dage siden) @ Niels Munch


Det er taget i Holbæk. Hvis det er sidst i 1983/først i 1984, må det være OHJ 39, da OHJ 24 i denne periode gennemgik en større revision, jf. mit tidligere foto.

M.v.h.
Niels

Mange tak Niels og Jens. Hvad med de her foto? De er fra samme tid. Ved du/i hvor de er fra?[image][image][image]

Godstog på HTJ anno 1988

af ottoemil @, Rødovre, 3/1 2012, 22:00 (4468 dage siden) @ Peter-DK

Hej

De er fra Kalundborg

Avatar

Godstog på HTJ anno 1988

af Peter-DK, Jægerspris, 3/1 2012, 22:14 (4468 dage siden) @ ottoemil

Hej

De er fra Kalundborg

Tak for hjælpen.

Mvh Peter

Godstog på HTJ anno 1988

af LBC, 28/1 2018, 17:42 (2251 dage siden) @ LBC

Kan herreværelset hjælpe med hvad litreringen var på dobbeltvognen med tækkerør, også gerne hvilket jernbaneselskab den kom fra?

Mvh Lars

--
[image]

Godstog på HTJ anno 1988

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/1 2018, 19:49 (2251 dage siden) @ LBC

Privatvogn tilhørende "AUSILIARE", Milano. Altså en italiensk vogn.

Litra ; vogntypen fandtes i to udgaver. En 3-akslet litra Lails og en 4-akslet litra Laails.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Godstog på HTJ anno 1988

af LBC, 28/1 2018, 19:53 (2251 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Tak for hjælpen

Mvh Lars

--
[image]

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak