Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling (Generelt)

af Steff, 6/2 2012, 18:07 (4455 dage siden)

Information vedr. DSB litra CAR (BRh) vognkasser søges + CIWL temaudstilling på museet i Odense.

Godaften.

Bare rolig, dette er IKKE et projekt der har til formål, at finde en tidligere CAR (BRh)vognkasse og derefter tilbageføre denne til en Buffetvogn litra CAR.
Men i forbindelse med indhentning af informationer vedr. spise- og sovevognsdriften i al almindelighed i Danmark, opgiver forskellige kilder, at muligvis to vognkasser overlevede udrangering og senere ophugning.
De skulle dreje sig om følgende vognkasser således:

DSB litra BRh 51 86 85-24 287-8 (ex. Litra CAR nr. 1287), hvor vognkassen angiveligt skulle være anvendt som sommerhus i Frederikshavn og
DSB litra BRh 51 86 85-24 290-2 (ex Litra CAR nr. 1290), hvor vognkassen angiveligt skulle være anvendt af en radioklub i Århus.

Hvis der er nogen af Forums læsere der kender til disse to vognkasser eller deres skæbne, ville jeg da være glad for, at læse om disse her på forum (også forhåbentlig til glæde for andre).
Og når proppen alligevel er af, er der nogen af læserne, der har de eksakte udrangerings datoer for alle 10 vogne?

A pro pos spise- og sovevogne i Danmark, så åbner Danmarks jernbanemuseum en lille temaudstilling til vinterferien om CIWL i Danmark. Der vil være udstillet service, glas, køkkenting, fade, terriner, plakater, uniformer, køreplaner og modeller i størrelse 1, 0 og 1:87. Desuden er der opstillet skærme med dias og power-point fremvisninger af dagligdagen i spisevognene samt om anvendte materieltyper.
Det er som sagt en temaudstilling og derfor ikke så stor. Denne kommer når museets sovevogn er blevet færdig restaureret og bliver udstillet sammen med spisevognen.
Men er læserne i Odense, se forbi og blev lidt klogere på CIWL virke i Danmark.
[image]
Udstilling af modeller i størrelse 0.
[image]
Servise anvendt af CIWL i deres spisevogne.
[image]
Modeller i størrelse 1:87.

--
Steffen Dresler

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Ole M. Nielsen ⌂, 6/2 2012, 18:26 (4455 dage siden) @ Steff

DSB litra BRh 51 86 85-24 290-2 (ex Litra CAR nr. 1290), hvor vognkassen angiveligt skulle være anvendt af en radioklub i Århus.

Hej Steff.

Radioklub-vognen eksisterer stadig i bedste velgående.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Per Hauberg, 6/2 2012, 19:41 (4455 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Radioklubben er vist ovenikøbet jernbanefolk og hører ind under DJIF.
Den står meget tæt på det sted mellem Kongsvang og Langenæs, hvor der p.t. pågår store brobygningsarbejder (ved Åhavevej).
Den skal man bestemt lade de gæve radiofolk ha' i fred; men kan du hitte en anden, Steff, vil jeg glæde mig til, at du byder på Forloren Skildpadde i Odense en gang i en nyistandsat CARvogn !
(-og dét uanset prisen på bestikket, hvis du kan skaffe det et sted... ;-) )

bh

Per

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Steff, 6/2 2012, 20:14 (4455 dage siden) @ Per Hauberg

Go´aften Per og Ole med sikkert flere!

Indledningsvis tak for info vedr. Århus vognen. Nej, den skal HELT SIKKERT IKKE KØBES af museet!!!
JEG var bare nysgerrig over at vide lidt mere om disse to vognes skæbne til lidt muligt skriveri.
Museumstog har jo deres AU´er og museet sin WR, så der er jo IKKE hverken behov eller brug for en CAR kørselsmæssigt. BU (AU´erne) har jo også meget mere og bedre plads til deres rejsende end der kan være i en CAR (BRh).
Og selvom fristende skal der jo være reson i det man beholder og/eller restaurerer/tilbagefører. Og så er der jo også det økonomiske - ikke mindst:-(
Og vogntypen som sådan ER jo repræsenteret i og med CAE på museet og AU/BU hos museumstog.

Er der nogle billeder og eventuelt en mere nøjagtig adresse?

Fortsat god aften!

Steff

NB: Behøver der at være en CAR for at samles til lidt forloren skildpadde, Per?

--
Steffen Dresler

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 6/2 2012, 23:08 (4455 dage siden) @ Steff

Go´aften Per og Ole med sikkert flere!

Indledningsvis tak for info vedr. Århus vognen. Nej, den skal HELT SIKKERT IKKE KØBES af museet!!!
JEG var bare nysgerrig over at vide lidt mere om disse to vognes skæbne til lidt muligt skriveri.
Museumstog har jo deres AU´er og museet sin WR, så der er jo IKKE hverken behov eller brug for en CAR kørselsmæssigt. BU (AU´erne) har jo også meget mere og bedre plads til deres rejsende end der kan være i en CAR (BRh).
Og selvom fristende skal der jo være reson i det man beholder og/eller restaurerer/tilbagefører. Og så er der jo også det økonomiske - ikke mindst:-(
Og vogntypen som sådan ER jo repræsenteret i og med CAE på museet og AU/BU hos museumstog.

Er der nogle billeder og eventuelt en mere nøjagtig adresse?

Adressen kender jeg ikke, men vognen er placeret her:
Google Maps

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Flemming Jakielski, Rødovre, 9/2 2012, 21:16 (4452 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Prøv at kigge i DSB Bladet nr 7 fra september 1984. Det giver de fleste svar på din spørgsmål omkring den BRh omdannet til radiohytte. ;-)

V.H.

Flemming J

Go´aften Per og Ole med sikkert flere!

Indledningsvis tak for info vedr. Århus vognen. Nej, den skal HELT SIKKERT IKKE KØBES af museet!!!
JEG var bare nysgerrig over at vide lidt mere om disse to vognes skæbne til lidt muligt skriveri.
Museumstog har jo deres AU´er og museet sin WR, så der er jo IKKE hverken behov eller brug for en CAR kørselsmæssigt. BU (AU´erne) har jo også meget mere og bedre plads til deres rejsende end der kan være i en CAR (BRh).
Og selvom fristende skal der jo være reson i det man beholder og/eller restaurerer/tilbagefører. Og så er der jo også det økonomiske - ikke mindst:-(
Og vogntypen som sådan ER jo repræsenteret i og med CAE på museet og AU/BU hos museumstog.

Er der nogle billeder og eventuelt en mere nøjagtig adresse?

Fortsat god aften!

Steff

NB: Behøver der at være en CAR for at samles til lidt forloren skildpadde, Per?

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Georg Schmidt, 6/2 2012, 21:41 (4455 dage siden) @ Per Hauberg

Ja det var tider, især dagens ret var jo legendarisk. Var det ikke også samme menu i Ma-lyntogene.:-)
[image]
[image]
En rigtig Car menu til rimelige priser.:-D :-D

Hilsen Georg

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/2 2012, 14:44 (4454 dage siden) @ Ole M. Nielsen

DSB litra BRh 51 86 85-24 290-2 (ex Litra CAR nr. 1290), hvor vognkassen angiveligt skulle være anvendt af en radioklub i Århus.


Hej Steff.

Radioklub-vognen eksisterer stadig i bedste velgående.

Og den har sin egen hjemmeside http://www.agurk.dk/bjarke/AmateurRadio/oz5dsb/ med bl.a interiør-billeder.

Oprindelig var vognkassen placeret ved siden af sporgruppe 500 ved maskindepotet og blev forsynet med dampvarme fra dette. Omkring 1976 blev vognkassen flyttet til sin nuværnde placering. Mener at der på et tidspunkt var billeder på hjemmesiden af flytningen, men de er der ikke mere og jeg gemte dem selvfølgelig ikke dengang jeg så dem første gang :-( .

Jeg har ikke engang selv fået taget et billede af vognen, til trods for at jeg har færdedes i området i omkring 35 år !!

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Information vedr. DSB litra CAR + CIWL temaudstilling

af Steff, 7/2 2012, 11:01 (4455 dage siden) @ Steff

Kære Ole, Georg, Per og Jacob (og selvfølgelig alle andre der har tænkt)!

Tak for hjælp, det er jo essensen af hvad dette forum er til, at hjælpe hinanden og udveksle informationer for belysning af jernbanehistorien på godt og ondt.
Ja, priserne i CAR/BRh var nogle andre, selvom syntes jeg husker det som lidt meget for min pengepung dengang. Og udvalget var jo ikke synderligt stort de sidste år efter ombygning til enmandsbetjening og i flere tilfælde anvendelse "opvarmet konserves". Men i bund og grund var det jo heller aldrig en rigtig spisevogn, altså i de lokale løb. Anderledes i Nordpilen og Englænderen i begyndelsen.
Bemærkelsesværdigt, at udvalget faktisk går igen i visse løb i Tyskland under ansvar af DSG på samme tidspunkt "Schinken mit Spiegeleier", "Wienerwurst mit Sauerkraut" og så videre (kunne fristes til at tro, at det var en slags restautørernes "UIC" aftale m.h.p. ensartet udbud;-) ).

Nå, i princippet mangler jeg kun information om det eventuelle havehus i Frederiskhavn, hvis nogen på den kant skulle have en information.

Så det skal der nok komme lidt mere prosa ud af senere. Tak endnu engang.

Steff

NB: Lidt at se på, en ændring der ikke blev til noget.
[image]

--
Steffen Dresler



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak