Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse (Generelt)

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/2 2012, 18:21 (4439 dage siden)

Efter et besøg i Brøns for en uge siden i "Torsdagsgætteri" ,
skynder vi os 4 km mod syd til Skærbæk med
Amtsbanegård og tilsidst uidentificeret vognkasse .

Kan nogen hjælpe med vognkassen ?

Først et gensyn med Brøns ( For sammenligningens skyld ).

Hilsen fra Holger og Morten :-)

Brøns
[image]

Skærbæk
[image]
[image]
Amtsbanegården til højre for siloen i baggrunden
[image]
Amtsbanegården
[image]
Vognkasse i Skærbæk[image]
"Miljøet" med vognkassen i baggrunden
[image]
Alle fotos HBDS 1973-05-21

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af Niels Munch, 23/2 2012, 20:01 (4439 dage siden) @ Holger Sørensen

Fine fotos, Holger!

Jeg mener, at den efterspurgte vognkasse er fra en amtsbanevogn, og jeg er sikker på, at jeg dybt i mit arkiv har et JB-P notat derom. Måske han kommer mig i forkøbet :-P .

M.v.h.
Niels

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 23/2 2012, 21:08 (4439 dage siden) @ Niels Munch

Vognkassen er også gengivet med et andet foto i: "Romantik i røg og damp -- Haderslev Amts Jernbaner 1899-1939", Egon Weber Paulsen, Signalpostens forlag, 1971.

Tilsyneladende står en evt. tilhørende nærmere tekst ikke lige ved fotografiet, kun: "Tidligere HAJ post- og pakvogn i Skærbæk 1970. CCP)." (side 125), men jeg har ikke genlæst hele bogen i denne anledning :-)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 24/2 2012, 00:25 (4439 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Vognkassen er også gengivet med et andet foto i: "Romantik i røg og damp -- Haderslev Amts Jernbaner 1899-1939", Egon Weber Paulsen, Signalpostens forlag, 1971.

[image]
"Romantik i røg og damp" / "Tidligere HAJ post- og pakvogn i Skærbæk 1970. CCP)"

Tilsyneladende står en evt. tilhørende nærmere tekst ikke lige ved fotografiet, kun ovenstående fototekst (side 125), men jeg har ikke genlæst hele bogen i denne anledning :-)

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af Jens Bruun-Petersen, 23/2 2012, 22:53 (4439 dage siden) @ Niels Munch

Tak til Holger for de fine fotos. Brøns er helt tilgroet nu, og Skærbæk står så ene, omgivet af parkeringspladser.

Hermed Dyrkildes artikel, jeg beklager igen, at jeg mangler begyndelsen.

Venlige hilsener

Jens

[image]

[image]

Avatar

HAJ vognkasse i Skærbæk

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/9 2013, 22:00 (3855 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

[image]

Jeg hiver lige fat i en gammel tråd om HAJ vognkassen i Skærbæk, da Joen Jensen også har fotograferet den. Står nummeret på vognen i den indscannede tekst? Jeg kan ikke læse den.

--
[image]

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af jaer, 23/2 2012, 22:12 (4439 dage siden) @ Holger Sørensen

Sjovt at se disse billeder, når man lige selv har brugt Skærbæk i anden anledning med billeder fra 2011:
Skærbæk september 2011

/Jan

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af Jens Bruun-Petersen, 23/2 2012, 22:43 (4439 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej venner!

Hvornår er billederne fra? Amtsbanegården i Skærbæk var væk, da jeg kom til egnen i 1978.

Den lange vognkasse: Post- og rejsdegodsvogn fra Haderslev Amtsbaner, omtalt i "Det røde Jernbaneblad" for mindst 50 år siden som byggetegning. Vognkassen er desuden vist på et foto i én af S. A. Guldvangs artikler "På vandring efter nedlagte baner", her Haderslev amtsbaner i maj 1965.

J. B. Dyrkildes lille historie om HAJ's post- og rejsegodsvogne kommer om lidt. Desværre har jeg ikke den første halvdel.

Jens Bruun-Petersen

Torsdagsbilleder fra Holger - Skærbæk + vognkasse

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/2 2012, 09:53 (4439 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej!

Alle billederne er fra den 21.05.1973.


Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-) :-P

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak