Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ulykke i Korsør november 1979 (Generelt)

af Uffo2, 20/3 2012, 10:11 (4410 dage siden)

Jeg har sammen med en kollega, som på daværende tidspunkt var ansat i DSB, talt om den ulykke, der skete i Korsør Havn i november 1979, hvor to MZ-lokomotiver kørte i havnen. Min kollega fortalte, at der i havarirapporten angiveligt skulle stå, at ulykken var forsætlig, da en trafikassistent angiveligt skulle have givet lokomotivføreren grønt lys til et rangérspor, men bevidst skiftet sporet, så lokomotiverne kørte i havnen.

Jeg har kontaktet Havarikommissionen, som ikke er i besiddelse af rapporten. De kunne fortælle, at ulykken er omtalt i DSB-bladet nr. 1 1980. Kender nogen af jer til ulykken og beskrivelserne af den, herunder rygtet om det forsætlige i ulykken?

Vh
Nikolaj

Ulykke i Korsør november 1979

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/3 2012, 10:43 (4410 dage siden) @ Uffo2

Jeg har sammen med en kollega, som på daværende tidspunkt var ansat i DSB, talt om den ulykke, der skete i Korsør Havn i november 1979, hvor to MZ-lokomotiver kørte i havnen. Min kollega fortalte, at der i havarirapporten angiveligt skulle stå, at ulykken var forsætlig, da en trafikassistent angiveligt skulle have givet lokomotivføreren grønt lys til et rangérspor, men bevidst skiftet sporet, så lokomotiverne kørte i havnen.

Jeg har kontaktet Havarikommissionen, som ikke er i besiddelse af rapporten. De kunne fortælle, at ulykken er omtalt i DSB-bladet nr. 1 1980. Kender nogen af jer til ulykken og beskrivelserne af den, herunder rygtet om det forsætlige i ulykken?

Vh
Nikolaj

--------------------------


Personlig ville/vil jeg da ikke udlevere så personfølsomme oplysninger anonymt på nettet - og må da egentlig også håbe, at ingen andre gør det.

Ikke for at "sabotere" din formentlig hæderlige interesse, --men udvekslinger af den slags må --efter min mening-- ske i andet regi.

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

(DSB-artiklen er jo offentliggjort, så den er i forvejen kendt - det er ikke den, der er problemet, --men hvad der i øvrigt kan komme frem.)

Ulykke i Korsør november 1979

af Uffo2, 20/3 2012, 10:51 (4410 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tak for dit svar. Det er jo helt fair at have den holdning, at det bør foregå i andet regi. Jeg er ny her på jernbaneforum og har ingen interesse i personfølsomme oplysninger, såsom navn på eller billeder af de involverede. Det er alene omstændighederne omkring ulykken i Korsør, der har min interesse. Hvis nogen skulle føle sig stødt af det, er det vel fordi de har noget i klemme?

Ulykke i Korsør november 1979

af Henrik Hansen, Vejen, 20/3 2012, 11:05 (4410 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Personlig ville/vil jeg da ikke udlevere så personfølsomme oplysninger anonymt på nettet - og må da egentlig også håbe, at ingen andre gør det.

Ikke for at "sabotere" din formentlig hæderlige interesse, --men udvekslinger af den slags må --efter min mening-- ske i andet regi.

Sålænge man ikke omtaler personer med navn og/eller personnummet, er der ikke tale om personfølsomme oplysninger i lovens forstand. At omtale at en lokomotivfører eller en anden DSB medarbejder gjorde eller ikke gjorde hvad man forventede af vedkommende, er jo hvad der sker i havarikommisionens rapporter i dag.

Var der iøvrigt ikke et dværgsignal i sporet mod færgelejerne, som havde funktion af dækningssignal, for netop at undgå at køre på færgeklappen uden den var aflastet på en færge ??

/Henrik

PS: Lokomotivføreren der kørte i havnen, fik vist iøvrigt tilnavnet 'Dykkeren'...

Ulykke i Korsør november 1979

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/3 2012, 11:46 (4410 dage siden) @ Henrik Hansen


PS: Lokomotivføreren der kørte i havnen, fik vist iøvrigt tilnavnet 'Dykkeren'...

-----------------------------------

Hej igen.

Ja, --jeg er også blot ude på at minde om det med f. eks. navene og fotos af de berørte parter. Et er måske også, at der ikke er noget juridisk i det, noget andet er det mere moralske/etiske.

Det kunne være en af Forums egne læsere, der pludselig skal se sit eget mareridt oprullet på nettet som en slags "underholdning".

Ville Du / vi selv synes om det, hvis vi var en af parterne ??? Et er at nogen måske har gjort noget, man ikke burde have gjort, men det er jo ikke sikkert, at det blev gjort bevidst.

----------

Havarikommission - det er jo en ganske anden sag. Deres udtalelser vil normalt være "vejet på guldvægt", og "støvsuget" for alt personfølsomt inden offentliggørelsen. Det samme for DSB-artiklen.

----------

Dog, --først og fremmest, ville jeg da vide, hvem jeg fremlægger oplysningerne for.

----------
----------

Skulle jeg endelig gå ind i debatten, var det vel netop det med at køre tunge maskiner ud på en færgeklap, hvor der ikke lå en en færge i lejet, der blev fremhævet som årsag til uheldet.

Rent humoristisk hævdede "At tænke sig" (dagbladet POLITIKEN), at føreren efterfølgende var blevet forflyttet:
Til Vanløse.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=marts-2012

Avatar

Ulykke i Korsør november 1979

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/3 2012, 10:50 (4410 dage siden) @ Uffo2

Jeg kender ikke de nærmere omstændigheder og har ikke læst den nævnte rapport.

Men jeg kan bidrage med en konkret observation fra min tid som togbetjent på Sjælland 1980-1981: Som en konsekvens af ulykken blev der ved jernbanefærgeklapperne (og det gjaldt vistnok samtlige DSB-jernbanefærgeklapper i Danmark) opsat skilte, hvoraf det i klar tekst fremgik, at man kun måtte befare færgeklapperne, når der lå en færge i lejet. Jeg husker ikke sætningens nøjagtige formulering - måske nogen kan bidrage med et billede?

Men jeg kan huske, at vi i et eller andet omfang trak lidt på smilebåndet, dengang skiltene blev sat op og "mand og mand imellem" drøftede, om skiltene kunne have afværget ulykken. Dette skal ikke misforståes; jeg er helt klar over, at det kunne være gået grueligt galt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ulykke i Korsør november 1979

af KimC, 20/3 2012, 13:22 (4410 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Skiltet har vi her, som det så ud i Nyborg kørt før IC færgerne indstilede driften. Om man har brugt andre formuleringer ved andre overfarter skal jeg ikke kunne sige.

Bemærk iøvrigt at der siden er sat en gittermast op foran skiltet som reducerede synligheden til skiltet noget.

[image]

Ulykke i Korsør november 1979

af D 826, 20/3 2012, 13:27 (4410 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hejsa

Jeg har noget jeg kan bidrage lidt med. Fandt lige en side på hjemmeside på nettet med et par billeder af den ene MZ hængende i virene på flydekranden herkules.

http://www.gate2train.dk/30145270

Der var vist også noget med at de virer der skulle holde broklappen ikke kunne holde til at sådanne 2 mz'ere kom for langt ud når der ingen færge var, så de sprang og maskinerne trillede ud i færgelejet. Jeg mindes at have hørt at lokomotivføren på den maskine dykkede ned igen efter at være kommet op til overfladen, han ville hente sin taske med madpakken..


Min gamle afdøde far var på det tidspunkt ved Falck i Korsør og i en gammel fint indbundet falck bog, som jeg har kigget i nogle gange er der et par fine billeder af brandfolk der spuler de to lokomotiver rene.

Og en gammel beretning som jeg har hørt fra den tid lyder på at da de 2 mz lokomotiver havde stået på amerikakajen i et stykke tid tror jeg nok, så startede deres generatore op igen, så de brandfolk som gik og spulede ferskvand på mz'erne, fik en chok af den anden verden og sprang væk, de havde nær skidt i bukserne..

--
Vh. D 826

Ulykke i Korsør november 1979

af Rasmus Arndal ⌂ @, Vejle, 20/3 2012, 17:04 (4410 dage siden) @ D 826

Min gamle fysiklærer fra HTX, som i sin tid var Ingeniør hos DSB, berettede om at det var termokanden denne lokofører dykkede ned efter.

Den omtalte artikel, hvor finder man den?

Mvh Rasmus

Ulykke i Korsør november 1979

af Henrik Hansen, Vejen, 20/3 2012, 17:43 (4410 dage siden) @ Rasmus Arndal

Emnet har været diskuteret før på nettet:

http://www.ezz.dk/698530-lokomotivvask-i-korsor-havn

Iflg. linket skulle årsagen være en misforståelse mellem lokomotivføreren og rangerlederen, der førte til vask af 2 stk. MZ + 2 stk. tankvogne.

DSB bladet fra januar 1980 omtaler intet om årsagen til uheldet, kun selve uheldet.

/Henrik

Ulykke i Korsør november 1979

af Børge Sundahl, 20/3 2012, 17:52 (4410 dage siden) @ Henrik Hansen

Hej

Så vidt jeg husker, hvad jeg fik fortalt dengang, så var det, at man skulle koble Mzerne fra + en tankvogn til mdt.

Normalt gjorde man det hver gang,når man skulle løbe om, men da der denne dag var forspand og der ydermere var en vogn, så skulle man lidt længere frem, altså ud på færgeklappen for at komme fri af sporskiftet, og så skete uheldet.

Børge

PS Diverse aviser havde dengang fyldig reportager af uheldet krydret med flere billeder.

Ulykke i Korsør november 1979

af Svend, 20/3 2012, 22:13 (4410 dage siden) @ Børge Sundahl

Børge er den der er tættest på. Jeg har hørt samme version af folk som var stationeret i Korsør dengang - og den ene af dem endda stationsbestyrer på det pågældende tidspunkt.

Historien om en trafikassistent der havde givet grønt lys og forsætligt ... bla bla er vrøvl fra ende til anden (det skal man ikke have ret meget jernbanemæssig forstand for at kunne se og forstå).

--
Svend

Ulykke i Korsør november 1979

af Jens MO-Møller @, 20/3 2012, 19:06 (4410 dage siden) @ D 826

Den røverhistorie om de to MZ`ere er som historien om fjeren, som blev til fem høns. Der er dog et gran af sandhed i historien. Lørdag aften den 24. november blev 1445 fisket op af havnebassinet og anbragt på siden på Amerikakajen. På et tidspunkt gik blæsermotoren til oliefyret pludselig i gang kortvarigt, formentlig som følge af en kortslutning. Efter spuling blev lokomotivet transporteret til remisen, hvor folk fra Valvoline A/S besprøjtede hele lokomotivets indre med en specialolie, som skulle hindre korrosion af de ædlere dele.

Jeg har over 100 billeder fra seancen med hævningen af 1455 om søndagen, men har desværre - formentlig - mistet alle disse billeder!

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke i Korsør november 1979

af Georg Schmidt, 20/3 2012, 19:35 (4410 dage siden) @ D 826

Nogle billeder fra dagen hvor flydekranen var nået frem til Korsør.
[image]
Korsør leje 3 med kran 24/11 1979.
[image]
[image]
[image]
[image]
Lokomotiverne blev vist først fisket op i de mørke timer, havde desværre ikke tid at vente så længe da jeg skulle møde på den anden side.
Mvh
Georg

Ulykke i Korsør november 1979

af Jens MO-Møller @, 20/3 2012, 19:52 (4410 dage siden) @ Georg Schmidt

MZ 1445 blev som tidligere nævnt, forsøgt hævet lørdag, men blev "tabt" et par gange, inden det lykkedes at få maskinen oven vande, hvilket vognkassen også bar præg af! MZ 1455 blev hævet om søndagen og sejlet over til Amerikakajen, hvor den blev sat på kajen. Herefter blev bogierne afmonteret og trillet væk og nogle i plastic indhyllede bogier blev placeret under lokomotivet. Der var i hundredevis af tilskuere til stede om søndagen, tillige TV-avisen med Rolf Jonshøj som vært, som valgte at bringe hele 15-20 sekunder fra seancen, medens rulleteksterne kørte over skærmen; skammeligt!

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke i Korsør november 1979

af Asger Christiansen, 20/3 2012, 23:40 (4410 dage siden) @ Jens MO-Møller

Her er MZ 1445 ved at blive landsat på Amerika-kajen

[image]

Ulykke i Korsør november 1979

af Jens MO-Møller @, 20/3 2012, 23:54 (4410 dage siden) @ Asger Christiansen

Du har vist glemt at skyde billedet afsted, men det glæder vi os rigtig meget til. Der var vist ikke ret mange fotografer til stede lørdag aften, da 1445 blev landsat. Jeg selv har et par farvebilleder af førerrummet sent lørdag aften, hvor maskinen var kørt ind i remisen.

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke i Korsør november 1979

af Asger Christiansen, 21/3 2012, 00:28 (4410 dage siden) @ Jens MO-Møller

har jeg gjort en fejl ? - på min PC-skærm er billedet at se på mit indlæg i denne tråd

Ulykke i Korsør november 1979

af Georg Schmidt, 21/3 2012, 00:36 (4410 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg ser billedet af 1445 fint her hos mig.
Hilsen Georg

Ulykke i Korsør november 1979

af Jens MO-Møller @, 21/3 2012, 00:47 (4410 dage siden) @ Asger Christiansen

UNDSKYLD UNDSKYLD OG ATTER UNDSKYLD!!

Jeg kom til udelukkende at fokusere på dit sidste budskab, men går man blot en bittelille smule opad, dukker dit billede selvfølgelig op! Den var godt nok flov og jeg beklager dybt, men kan jeg bruge det fremskredne tidspunkt som undskyldning?

Venlig hilsen

Jens Møler

Ulykke i Korsør november 1979

af Jens MO-Møller @, 21/3 2012, 00:56 (4410 dage siden) @ Asger Christiansen

Dit billede burde have været udnævnt til årets pressebillede i 1979, for det oser af stemning og dysterhed; mørke skyer og et lokomotiv i en aldeles abstrakt situation; hvor er dette billede dog perfekt!

Jeg tør næsten ikke spørge, men tog du et par stykker mere?

Venlig hilsen

Jens Møller

Ulykke i Korsør november 1979

af Asger Christiansen, 21/3 2012, 07:58 (4409 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jamen, her er så et foto mere - der er nærmest lige så grotesk

[image]

Ulykke i Korsør november 1979

af re20000, 21/3 2012, 23:03 (4409 dage siden) @ Asger Christiansen

Hvordan blev den landsat? Smed de den bare op på kajen med bunden i vejret?
det ligner noget fra sønnens Märklinbane...

Nold

Ulykke i Korsør november 1979

af Asger Christiansen, 25/3 2012, 13:50 (4405 dage siden) @ re20000

Lokomotivet blev lagt på siden, direkte på kajen, hvorefter det blev spulet grundigt

[image]

[image]

Ulykke i Korsør november 1979

af Ruben Schmidt ⌂ @, 23/11 2012, 23:45 (4162 dage siden) @ D 826

Hej D826 Min far (Marius Schmidt) har også været ansat på Falck i Korsør i 70'erne frem til 2000. Jeg husker jeres omtalte sag med de 2 MZ lokomotiver i havnen. Jeg var selv 5 år gl. Og husker ventetiden og oplevelsen dengang. Har du eventuelt den omtalte Falckbog endnu med de forskellige oplevelser omkring Korsør, og er det muligt at kopiere den eller lignende? Jeg kom også meget selv på Falck i Korsør. Skælskør og Slagelse i omtalte periode og kender (kendte)måske din far eller dig. Ruben Schmidt 4261 Dalmose

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak