Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Synlig ledelse - 11 år efter (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/3 2012, 10:58 (4385 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 27/3 2012, 11:29

Dette lille indlæg kunne starte med et surt opstød om mangel på synlig ledelse. Det kunne også handle om decentrale DSB-chefers eller decentrale Banedanmark-chefers manglende tilsyn med egne ansvarsområder.

Det kunne også dreje sig om ansvarsområder, der falder ned mellem stolene. Eller det kunne dreje sig om manglende bevillinger til almindelig vedligeholdelse, oprydning m.m.

Men man kan i hvert fald gøre sig følgende overvejelse: Hvem har ansvaret og hvorfor er dette ansvar ikke "røgtet", som det burde?

Nå, men til "sagen":

DSB stykgods blev solgt pr. 1. august 2000 og DSB vognladning blev solgt pr. 1. januar 2001.

Den 13. august 2006 - altså over 5½ år efter at DSB gods var en saga blot - "luskede" jeg lidt rundt i den sydvestlige del af Skanderborg station for at fotografere "godspladsen". Lokalkendte vil vide, at godspladsen i Skanderborg er af nyere dato og ligger lidt for sig selv sydvest for broen, der fører Låsbyvej over jernbanen.

På Låsbyvej ved indkørslen til godspladsen mødte jeg dette skilt:

[image]
Skilt på Låsbyvej i Skanderborg 13. august 2006. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Og set lidt tættere på:

[image]
Skilt på Låsbyvej i Skanderborg 13. august 2006. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Alt i alt jo et nydeligt skilt, der overholder DSBs daværende design manual. Det kan i al evighed diskuteres, om der skulle have stået "DSB godsplads" eller om det skrevne "DSB Godsplads" er korrekt. Det har også noget at gøre med, om teksten står på én eller to linier. Vi kan samtidig se, at de fire øverste skilte på standeren passer sammen størrelsesmæssigt og at indramningen er identisk. Så der er ingen tvivl om, at "man har talt sammen", da man etablerede dette skilt, der jo er et samarbejde mellem et par private firmaer og statsinstitutionen DSB.

Så vidt så godt. Jeg trak lidt på smilebåndet over, at dette skilt over 5½ år efter at DSB gods var afgået ved døden, stadig kunne ses "ude i landskabet". Men det var såmænd ikke noget særtilfælde og selv den dag i dag, kan man finde mange eksempler på DSB skilte, der burde have været fjernet for år siden. Mange år siden.

Efter 2006 passerede jeg ofte forbi stedet på Låsbyvej. Skiltet blev ved med at være der og hver gang kunne jeg jo kun smile og tænke mit.

I fredags den 23. marts 2012 - 11 år efter at DSB gods døde - kørte jeg atter forbi og stor var min forbløffelse:

[image]

[image]

[image]
Skilt på Låsbyvej i Skanderborg 23. marts 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Man har sat et fint nyt skilt op. "DSB Godsplads" overholder ikke helt den daværende designmanual (som altså ikke eksisterer mere). De røde bogstaver i "DSB" er ikke "fede" nok. Men man har da bestræbt sig.

Og vi kan jo tænke vores: De private firmaer har trængt til et nyt skilt. Man har taget sagen i egen hånd og har fået et skiltefirma til at lave et nyt skilt. Man kontaktede DSB og blev "stillet om" et utal af gange og fik aldrig svar på, om DSB fortsat ønskede "at være med" på skiltet. Og da man aldrig fik svar fra DSB - eller kunne finde en ansvarlig decentral chef - tog man sagen i egen hånd og "reproducerede" det tidligere DSB-skilt, så godt man kunne. Man bestræbte sig og man gjorde sig umage. Og skiltet blev fint. Og var det ikke fordi der kom en tidligere decentral og nørdet DSB-chef forbi og fotograferede "sagen", havde "ingen opdaget noget".

Men selv om "sagen" nu er "opdaget", sker der nok ikke noget. Hvem skulle føle sig ansvarlig? Men de private firmaer følte sig ansvarlige og gjorde noget og fornyede DSB skiltet. Ros til dem.

Afslutningsvist skal vi da lige se bagsiden af skiltet - bagsiden er ikke blevet fornyet:

[image]
Bagside af skilt på Låsbyvej i Skanderborg 23. marts 2012. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Synlig ledelse - 11 år efter

af Svend, 27/3 2012, 11:48 (4385 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lige så bizart er det, at DSB stadig står som ejer af godspladsen og tilhørende sporanlæg.

--
Svend

Synlig ledelse - 11 år efter

af Ekaeli007, 27/3 2012, 12:09 (4385 dage siden) @ Svend

et nyt ordsprog sidste mand lukker og slukker og glemmer at fjerne eventuelle skilte, minder mig om at i lang tid efter godsbanegården i København var lukket der stod der stadig skilte ved Bernstorffsgade med henvisning til DSB god, næsten ligeså sjovt der har ikke været sporforbindelse til postterminalen men på muren til den hænger der stadig 3 signaler på muren, men man skændes nok med Postdanmark eller hvad det nu hedder, om hvem der skal betale for at få dem fjernet og så kan vi holde et par møder om året om det!!!!

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Synlig ledelse - 11 år efter

af Ekaeli007, 27/3 2012, 12:42 (4385 dage siden) @ Ekaeli007

Faktisk det endnu mere paradoksale at muren blev med meget andet renoveret og det undrede mig virkelig at der ikke var nogen der tog kontakt med f.eks Banedanmark om man ikke kunne pille de signaler ned, men måske har man ringet og blev stillet om fra Herodes til Pilatus og ingen kunne eller turde svare på om de signaler bare kunne pilles ned.Uagtet at sporforbindelsen til terminalen er fjernet ligesom men måske ikke helt det samme forbindelsen til postcenter i Glostrup er elektrificeret og der er stadig spor, men Postdanmark er jo helt holdt op med at bruge jernbanen til deres postcentre.

Jeg er lidt bange for at der er flere eksempler rundt omkring i landet.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Synlig ledelse - 11 år efter

af Willie Garvin, 27/3 2012, 14:48 (4384 dage siden) @ Ekaeli007

Der ER også et eksempel fra Aalborg, hvor der stadig synes at være sporforbindelse til postterminalen; endda hele 2 spor!
Men området indenfor bruges til alt muligt andet, og det ene spor er endog dækker over med grus og sf-sten.
Indenfor sidder der stadig tavler til styring af signaler og porte, og der er så´gu også en telefon til den lokale kmp; der er dog ikke hul igennem mere.
I kælderen under postterminalen er der et særligt rum med en masse relæer og anden elektronik, som også relaterer til det førnævnte.

Limfjordsbanen har brugt det eneste anvendelige spor til vinterhi for noget af deres materiel, men ellers har der ikke været jernbanerelaterede aktiviteter i en hel del år efterhånden.

Sommetider holder der, lige syd for terminalen og ved siden af det gamle øldepot en enkelt eller to selvtømmervogne med eller uden skærver.

Synlig ledelse - 11 år efter

af Jens MO-Møller @, 27/3 2012, 18:47 (4384 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er en rigtig sjov og samtidig grotesk historie du her har bragt. Det bliver spændende at se, om andre kan bringe lignende historier, for der er sikkert masser af lignende slendrian i resten af landet.

Venlig hilsen

Jens Møller

Synlig ledelse - 11 år efter

af jiko, 27/3 2012, 20:08 (4384 dage siden) @ Jens MO-Møller

I Skjern står der stadig et skilt, hvor der står DSB Læsseplads. DSB kører slet ikke til/igennem Skjern mere desvære. Nu er det jo Arriva land.

Synlig ledelse - 11 år efter

af jiko, 27/3 2012, 20:11 (4384 dage siden) @ jiko

Jeg glemte lige at nævne, at her i Struer stod der skilte i mange år efter at værkstedet i Struer blev nedlagt. Der stadig henviste til MR-værksted Nordvest Jylland.

Avatar

Synlig ledelse - 11 år efter

af T. Rithmester ⌂, Struer, 27/3 2012, 21:27 (4384 dage siden) @ jiko

I Skjern står der stadig et skilt, hvor der står DSB Læsseplads. DSB kører slet ikke til/igennem Skjern mere desvære. Nu er det jo Arriva land.

Og for at det ikke skal være løgn, så er skiltet udskiftet indenfor de sidste par år.
For en 5-6 år siden var skiltet slidt og i stykker, nu sidder der et helt nyt skilt.
Skilt med DSB Læsseanlæg

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Synlig ledelse - 11 år efter

af Svend, 27/3 2012, 22:10 (4384 dage siden) @ jiko

Hvis du ser ordentligt efter, ejer DSB sikkert en meget stor del af området i Skjern, herunder stationsbygningen.

--
Svend

Avatar

Synlig ledelse - 11 år efter - rettelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/5 2015, 09:45 (3230 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I det oprindelige indlæg er anført, at visse af billederne er taget 13. august 2006. Det er ikke korrekt. Det korrekte tidspunkt er 13. august 2005.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Synlig ledelse - 11 år efter

af mss ⌂, 27/5 2015, 23:42 (3228 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja det er sjovt med disse relikvier.

Den kedelige forklaring kunne dog være at de fleste sådan beskiltede arealer stadig tilhører DSB, og stadig kan fungere som ladepladser -blot ikke længere for DSB.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak