Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Evt. bivogne til DSB-motorvogne, primært MO (Generelt)

af gamle ole, 4/4 2012, 12:19 (4376 dage siden)

Hej, og god påske

Er flere gange i litteraturen stødt på et projekt, hvor DSB åbenbart i b30erne, plus/minus havde planer om konstruktion af særlig lette bivogne til motorvogene, primært MO.
Formodentlig boggievogne, men det blev aldrig til noget, men derimod CR-x, CP-x og CL-x mf.
Nogle der ved noget om dette projekt, og hvor konkret var det?


Hilsen Ole

Evt. bivogne til DSB-motorvogne, primært MO

af Ottoemil @, Rødovre, 4/4 2012, 12:58 (4376 dage siden) @ gamle ole

Hej i forummet!

I 'Temahæfte 3, DSB's litra CL, CLS og CLE samt tilsvarende vogne ved danske privatbaner' (UK-modellers FOrlag 1984) står der på side 15, at Scandia i 1950-erne arbejdede på et DSB-projekt til letbyggede vogne (motorvognsbivogne?), litra FH 498-499. Ordren blev imidlertid annulleret, og tegningerne ændret efter OMBs ønsker og brugt til OMB C 19 (som er omtalt er i forum for nylig).

v.h.
Ottoemil

Evt. bivogne til DSB Nærved og Næsten!!

af toylsbjerg, Rønnede, 5/4 2012, 16:15 (4375 dage siden) @ Ottoemil

Hej!
Her er næsten et DSB tog som tænkt!
MBF 484 og FH 498 ! nå ja motorvognen hed nu NFJ MH 9 og vognen OMB c19!
[image]
Nå ja vi skal vel også lige have med at der aldrig har kørt et sådant tog!
hverken på NFJ eller OMB! de var begge kommet til Odense engang i sommeren 1963
bag på Brenderup slæberen!! MH 9 var transporteret via Brenderup for at være
reservedelsforråd til øvrige kielervogne, eller som man også kaldte dem
"gearvogne"
Den aften mødte jeg HGC og Arne Kirkeby på perronen, og Arne var ikke helt overbevist
om at den ikke kom ud at køre mere!" DE finder på de mest mærkelige ting, og man
ved aldrig hvad hvad OMB laver?"
Her er så lige billedet af omtalte OMB slæber, den har lige sat de 2 vogne af
og trykker nu resten af toget ud til godspladsen![image]
Iøvrigt var DSB litra FG stamfaderen til SB F4!
Med venlig hilsen
Thyge

Evt. bivogne til DSB Nærved og Næsten!!

af gamle ole, 5/4 2012, 16:55 (4375 dage siden) @ toylsbjerg

Ja, og så den Syd-og Nordfynske specialitet: lange boggietræmotorvogne. Dem så vi ikke mange af på Sjælland.
(husker kun Grønnehave og Fredeværk st, hvor HHGB og HFHJ havde noget tilsvarende holdende)


hilsen Ole

Evt. bivogne til DSB-motorvogne, primært MO

af Jens MO-Møller @, 4/4 2012, 18:15 (4376 dage siden) @ gamle ole

Der var da fra sidst i trediverne de fire AUM-vogne, 421-424, som senere i 1955 blev til AV 257-260. Disse vogne havde aluminiumsvognkasse og A B styreledninger.

Venlig hilsen

Jens Møller

Evt. bivogne til DSB-motorvogne, primært MO

af Steff, 4/4 2012, 21:56 (4376 dage siden) @ Jens MO-Møller

Godaften!

En mulig vogn for motormateriellet litra MQ, MP og senere litra MO.

På Distriktschefmødet den 14. september 1933 (journal nr. M 7289/33) blev der orienteret om, at:

”for at fremskaffe en i forhold til Pladsantallet let Vogn har man udarbejdet denne type, som i udstyr i det væsentligste minder om Litra Ff-Vognens (1941 litra CR/CRM), udvendige Dimensioner er de samme som for de foregående 3 Typer (der henvises til fjerntrafikvogne, 1941 litrering litra CA, AU og AC ). Det maa straks bemærkes, at vognen i Følge sin Indretning ikke kan benyttes til den egentlige Fjerntrafik, men den tænkes kun anvendt til Kørsler paa højst ca. 2 Timer; til længere Kørsler vil den næppe være tilstrækkelig bekvem. Af hensyn til Fremføring i Hurtigtog er Enderne i Modsætning til Ff-Vognene indbygget og, da man ikke kan gøre krav paa Tilfredshed, hvis Passagererne henvises til Staapladser og hurtig Ind- og Udstigning ikke spiller nogen større rolle, er den for at opnaa det størst mulige Antal Siddepladser ikke forsynet med Midterindgang”.

Sagt på en anden måde. En letløbende bogie (2,5 m med lejer som litra CR) personvogn i udseende som litra CR uden midterindgang, lukkede endeperroner med almindelige døre, storrum og spejlgalsvinduer. Målmæssigt som litra AU, CA og AC. Vognen skulle benævnes litra Fg.
Denne vogntype kunne jf. senere i skrivelsen anvendes til motormateriellet (MQ, MP) som til mindre dampfremførte hurtigtog. Vognens påtænkte litra var Fg.
Som bekendt blev den ikke til noget.
For nærtrafikken ønskedes anvendt CR typen, bl.a. en vogn med tjenestekupe samt en "CRE" type benævnt litra Fh med kombineret rejsegods og post i den ene ende.

--
Steffen Dresler

Evt. bivogne til DSB-motorvogne, primært MO

af gamle ole, 5/4 2012, 14:39 (4375 dage siden) @ Steff

Tak for gode svar.
Konklussionen må jo være, at planerne om nyt materiel som bekendt blev skrottet, og den stod på "genbrug" af gammelt/elksisterende materiel, CR mm, ombyggede ditto, CP mm,og nye/nyere C/Bh mm.
(Dertil diverse mellemvognsvarianter af disse og andre incl. Bno

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak