Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget? (Generelt)

af Erik Kjærgaard, 27/4 2012, 13:05 (4375 dage siden)

Jeg har fået henvendelse fra Lokalhistorisk samling i Sulsted-Ajstrup om, hvor vogterhus nr. 5 lå på strækningen mellem Nørresundby (Lindholm) og Brønderslev.
Jeg har en bog med længdeprofil på strækningen Aalborg - Frederikshavn fra DSB i 1946. Heraf fremgår, at vogterhusene nr. 4, 4a, 4b og 4c lå ved Hvorupgaard. Der er ikke markeret nogen nummer 5. Næste er vogterhus nr. 6 ved Vang i Vestbjerg. I dag er der ingen vej- eller markoverkørsler på strækningen mellem Hvorupgaard og Vang.
Vogterhus nr. 6 ved Vang nedbrændte ubeboet efter en påsat brand for nogle år siden.

Er der nogen af jer, der ved mere om nr. 5?

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af John, 27/4 2012, 14:12 (4375 dage siden) @ Erik Kjærgaard

På dette kortudsnit ses noget der kunne være et vogterhus ved vejen fra Bjørumgaard. Er det et Hvoruphusene eller kan det være nr 5?
Der er - heller ikke på ældre kort noget tegn på vej, der skulle afføde et vogterhus før ved Vang

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Georg Schmidt, 27/4 2012, 14:21 (4375 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Iflg. Togplan 11 (telefonposter på fri bane) af 1/5 1916 lå vogterhusene 5 og 7 mellem Hvorupgaard og Sulsted. 5'eren kunne være ved den lille vej mellem Bjørumgård og Melsted som ses på generalstabens kort fra 1914.
[image]
Mvh
Georg

Avatar

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 27/4 2012, 22:06 (4375 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Der ligger et hus på Hvorupgårdvej 65, der godt kunne være nr 5. Huset er ifølge BBR opført i 1900. Her ses det på Google-maps:

http://maps.google.dk/maps?hl=da&ll=57.120399,9.931533&spn=0.001251,0.004128&am...


Og på BBR:

http://www.boliga.dk/bbrinfo/cc80d2c9-c37f-4961-ad4a-62030dc90cc5

Overkørslen har ihvertfald befundet sig her, så det er da en mulighed.

Hilsen
Henrik

--
[image]

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Jens Bruun-Petersen, 27/4 2012, 22:56 (4375 dage siden) @ Henrik Thomsen

Det afbildede hus ser ud til at være model 1898 og kan så næppe være fra Vendsysselbanens start i 1871. 1898-huset må have heddet 5 a eller lignende, sådan som stratigrafien normalt er for vogterhuse: De oprindelige har numrene, de senere får "a" og "b" etc. tilføjet indtil næste hus, hvor man så begynder med alfabetet igen for de senere huse.

Venlig hilsen

Jens

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Georg Schmidt, 27/4 2012, 23:15 (4375 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

I togplan 11 fra 25/8 1917 hedder det 4b og 7 mellem Hvorupgaard og Sulsted. Man kan have fjernet telefonposten fra 5 eller 5 er blevet til 4b. I 1917 var man gået fra 2., 3. og 4. Trafikkreds til 2. og 3. Distrikt. Nogle vogterhuse havde ikke telefonpost og var forsynet med en sort pil der angav retningen hen mod nærmeste telefonpost en sådan kan 5 måske have fået i 1917. Både i 1916 og 17 var det 3 og 4 mellem Nørre Sundby og Hvorupgaard og 8 mellem Sulsted og Tylstrup.
Mvh
Georg

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Erik Kjærgaard, 28/4 2012, 14:09 (4374 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak for jeres svar. Jeg har netop i formiddags været ude og "botanisere" i området. Og det med, at nr. 5 kunne være lavet om til nr. 4b ser sandsynligt ud.
Overkørsel 26 i km 257,6 ved Skelvej (som Søvej på Googlekortet er en sidevej til) er i længdeprofilbogen fra DSB betegnet som "Privat vej for flere Bjørumgaard-Hvorupgaard". Hvorupgaardvej 65 ligger 100-150 meter nord for ovk. 26. Her nord for ovk. 26 går vejen idag ind til Bjørum Hovedgaard. Overkørslen må så være flyttet det lille stykke mod syd inden oversigten fra 1946?

Jeg orienterer lige Egnsmindesamlingen herom - og selvfølgelig om jernbanen.dk

De venligste hilsener
Erik Kjærgaard

Avatar

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/4 2012, 20:45 (4374 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Og det med, at nr. 5 kunne være lavet om til nr. 4b ser sandsynligt ud.

Kære Erik

Jeg har intet "videnskabeligt bevis" og måske læser jeg forkert. Men jeg tvivler på - efter al erfaring - at man har omdøbt nr. 5 til nr. 4b.

Jeg tror mere på, at nr. 5 simpelthen er revet ned og at nr. 4b er et nyt/andet hus opført et (lille) stykke fra nr. 5. Men det er måske også det, du skriver?

Bedste hilsner

Thomas Boberg Nielsen

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af h087 ⌂, køge, 29/4 2012, 04:38 (4374 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

en sporplan af Hvorupgård 1949 hvor der ved den ene ovk 25 ligger hus 4a og 4 c - ved ovk 26 i den anden ende intet hus
sporplan og udsnit
[image]
[image]
[image]


ved så ikke om det er/var en hjælp
mvhhenning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Erik Kjærgaard, 29/4 2012, 13:29 (4373 dage siden) @ h087

Hej, Thomas, Henning - og I andre.

Det er netop ved km 257,8 nr. 4b er indtegnet på længdeprofilen. Ved overkørsel 26 er der ingen vogterhus indtegnet - og i materialet fra 1946 står der, at overkørslen er betjent fra stationen.
Et spørgsmål er derfor, om vejen til Bjørumgaard (og vejen mellem Vang og Hvorupgaard) tidligere har været ved km 257,8. Og på et senere tidspunkt - inden 1946 -flyttet til den nuværende ovk. 26?
Om der er sket omnummerering eller ej, ved jeg simpelthen ikke noget om.
Nu er der ikke så mange mennesker på gaden i Hvorupgaard, men når jeg næste gang kommer igennem, vil jeg se, om jeg kan finde nogle ældre mennesker og spørge.
Egnsmindesamlingen tager også kontakt til vedkommende, der vist havde en eller anden tilknytning til nr. 5, for om muligt at skaffe flere oplysninger.
Bliver jeg klogere, vender jeg selvfølgelig tilbage.

De venligste hilsener

Erik Kjærgaard

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Erik Kjærgaard, 29/4 2012, 15:59 (4373 dage siden) @ h087

Hej igen.
Jeg kom i tanker om, at en venlig sjæl for nogle år siden forærede mig noget kortmateriale, der ellers blot skulle have være smidt ud. Og jeg fandt også et kort (lystryk hedder det vist) over området ved Hvorupgaard. Kortet er fra Stat. 180-240 og kopieret i November 1918 af A. Liebst.
Af kortet fremgår imidlertid, at der HAR været overkørsel ved vogterhus 4a eller 5.
På kortet står der "Pr. Niv. Ovkj", overstreget til "Off." og nedenunder "Nedlagt".
På kortet er anført: "Den priv. Niv. Ovk i St. 229-30 er i Aar 1902 forandret til off. Ovk. i Henhold til Skrivelse af 16/8-1915 fra Direktøren for Baneafdelingen. 1916 (sign). P. Bentzon". Det fremgår ikke af kortet, hvornår nedlæggelsen har fundet sted. (Jeg er ikke i besiddelse af scanner, så jeg kan desværre ikke vise kortet her).

Dette afklarer imidlertid ikke spørgsmålet om, hvorvidt det anførte vogterhus 4a er identisk med nummer 5????????

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af h087 ⌂, køge, 29/4 2012, 22:09 (4373 dage siden) @ h087

Hej

og her link til tiff og pdf af sporplanen af Hvorupgård 1949
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=686

så mangler der bare et par foto af stationen!!
nogen der kan hjælpe der

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - foto Hvorupgaard m.m.

af Erik Kjærgaard, 4/5 2012, 18:46 (4368 dage siden) @ h087

Så er der lige et par billeder fra vejsiden af Hvorupgaard Station. Og nu da jeg var i gang også et par billeder af den afpillede "Jernbanebroen over Limfjorden" fra i dag.[image][image][image][image]

Avatar

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/4 2012, 17:26 (4373 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg har fået henvendelse fra Lokalhistorisk samling i Sulsted-Ajstrup om, hvor vogterhus nr. 5 lå på strækningen mellem Nørresundby (Lindholm) og Brønderslev.

Kære Erik

Måske kunne nævnte forening (også) have interesse i at byde på denne auktion:

http://www.qxl.dk/pris/modelhobby-rc/dansk/dsb/dsb-gammelt-lystryk-med-signalhus-paa-hv...

Auktionen forsvinder på et tidspunkt fra QXL, men jeg har "frosset" den her.

Sælger skriver, at "bygningen" stadig eksisterer. Det passer da vist ikke? Stationsbygningen eksisterer men signalhuset er da revet ned?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Erik Kjærgaard, 29/4 2012, 18:49 (4373 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, i dag er kun stationsbygningen tilbage af jernbanebygningerne i Hvorupgaard. For nogle år siden så jeg dog rester af læsserampe ind imellem træerne fra stationsområdet og det tidligere teglværk mod syd.

I publikationen "Stationsbyen HVORUPGAARD fra o. 1850 til vore dage" udgivet af Sundby-Hvorup sognehistoriske Forening og Arkiv Oktober 1986 er der en længere artikel om stationen, dens personale og beboere.

På side 13 heri står der, at pakhus og signalhus blev nedrevet i 1974. Jeg har desværre ingen billeder heraf. Men næste gang, jeg kommer til Hvorupgaard vil jeg tage nogle billeder til Jernbanen.

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af Gitte Kristensen @, 1/3 2013, 21:41 (4067 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Hej Erik

Jeg er i gang med at slægtsforske min kærestes familie.

Jeg har fundet tilbage til hans oldemor, der tjente på Bjørum Vogterhus.
Det der især har interesse for dig er de, der stod faddere til hendes datter.
Her er der henvisning til Vogterhus 4b og 5, så det er helt sikkert to forskellige lokationer.

Anna Sofie Hansen født Bjørum Vogterhus, Sulsted Sogn, Kær Herred (4-8-1909)
Moder Polakinde Josepha Magdzeak.

Faddere:
Ledvogter Martin Nielsens Hustru, Vogterhus nr 4 b
Pigen Ida Costamonia, Bjørum
Ungkarl Kristian Martinus Larsen, Julianeholm
Banearbejder Jens Christian Jensen/eller Jonsen, Vogterhus 5
Arbejdsmand Laust Nielsen, Bjørums Huse

Du kan finde dokumentet på Statens Arkiver (online).

[image]

Venlig hilsen
Gitte Kristensen

Vogterhus nr. 5 på Vendsysselsbanen - ved nogen noget?

af h087 ⌂, køge, 1/3 2013, 22:58 (4067 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Hej

kom i tanke om at jeg jo har længdeprofilen af Aalborg - Frederikshavn 1946
ved så ikke om det er til hjælp - men her et udsnit fra vogterhuse 4 til 6, intet hus 5 - men der er et par markveje med led

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Vogterhus 5 Vendsysel - nu med rygende pistol

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/8 2013, 17:08 (3914 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg har fået henvendelse fra Lokalhistorisk samling i Sulsted-Ajstrup om, hvor vogterhus nr. 5 lå på strækningen mellem Nørresundby (Lindholm) og Brønderslev.
Jeg har en bog med længdeprofil på strækningen Aalborg - Frederikshavn fra DSB i 1946. Heraf fremgår, at vogterhusene nr. 4, 4a, 4b og 4c lå ved Hvorupgaard. Der er ikke markeret nogen nummer 5. Næste er vogterhus nr. 6 ved Vang i Vestbjerg. I dag er der ingen vej- eller markoverkørsler på strækningen mellem Hvorupgaard og Vang.
Vogterhus nr. 6 ved Vang nedbrændte ubeboet efter en påsat brand for nogle år siden.

Er der nogen af jer, der ved mere om nr. 5?

Vi fik aldrig fastslået præcist, hvor vogterhus 5 lå. Jeg fandt i dag på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg, den rygende pistol. Vogterhus 5 lå i anlægsstation 241. Anlægsstation 241 svarer til km ca 258,3.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Brev af 30. januar 1906 fra Banebestyreren i 3die Kreds til Overbanemester Wæver, Aalborg. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-608/Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Bilag til ovenstående. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-608/Thomas Boberg Nielsen.

[image]
Længdeprofil 1946. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: www.jernbanearkivalier.dk.

[image]
Arkiv: www.banevagt.dk.

[image]
www.historiskatlas. dk "1899"

Vogterhus 5 Vendsysel - nu med rygende pistol

af h087 ⌂, køge, 1/8 2013, 20:57 (3914 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

:-)

1997 hvor vogterhus 5 ......;-)

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Vogterhus 5 Vendsysel - nu med rygende pistol

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/8 2013, 13:09 (3913 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Googlomobilen har sgu været ude ad de små veje - er det ikke her?

Der er vel lige plads til et vogterhus og en køkkenhave og ikke mere mere.....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak