Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rumænien-Tyskland-Sverige (CFR-KEG-STAB) (Jernbanen i dag)

af Niels Munch, 6/5 2012, 13:22 (4366 dage siden)

Svensk Tågkraft (STAB) føjede sidste år endnu et lokomotiv til sin i forvejen brogede lokomotivpark.

Lokomotivet blev købt fra boet efter Karsdorfer Eisenbahngesellschaft GmbH (KEG), som var en privat operatør opstået på industribanedelen af Zementwerk Karsdorf i Sachsen-Anhalt. KEG var kendt for anskaffelse af lokomotiver af især rumænsk herkomst - fortrinsvis diesel; men omhandlede lok er elektrisk og bygget som en 25 kV 50 Hz udgave af NSB El 15/Hectorrail 161.

[image]
KEG 7001 under prøvekørsel ved RAG Bahn und Hafen december 2000 (KEG - arkiv nm).

KEG havde budt ind på transport af flybrændstof mellem Lingen/Ems og München Flughafen og søgte et kraftigt ellok. Valget faldt på det rumænske CFR 40-0079, bygget 1979 af Electroputere i Craiova på licens fra svenske ASEA. Inden det kom til Tyskland, var det blevet ombygget til 15 kV 16 2/3 Hz, bl.a. med en El 15 reservetrafo fra fa. Per Kure.

Som sådan blev det lanceret på InnoTrans 2000 i Berlin, og som nævnt siden prøvekørt hos RAG (det senere RBH); men det opnåede ingen godkendelse hos de tyske myndigheder, og KEG måtte køre brændstoftoget dels med diesellok i forspand, dels med indhyrede dispolok. Inden KEG fik 7001 i drift, var selskabet gået konkurs. Lokomotivet har siden henstået på det gamle cementværk indtil 22.08.2011, hvor det blev trukket til Rostock og dagen efter overført til Sverige. Lokomotivet er nu under klargøring hos STAB i Nässjö og ventes i drift i sommeren 2012.

[image]
KEG 7001 udstillet på InnoTrans i Berlin, 14.09.2000.

Hos CFR hed loktypen oprindelig 060-EA, og en typeskitse ses her:

[image]
CFR type 060-EA, senere type 40 (ASEA).

Der leveredes i årene 1965–1991 over 900 lokomotiver af af denne type til CFR, de første 10 blev bygget i Sverige; herefter leverede ASEA el-udrustning til de følgende 28, hvorefter resten blev produceret "rent" i Rumænien. Typen blev endvidere solgt til Jugoslavien og Bulgarien.

Lokomotivtypens historie kan nærmere læses her:

http://www.le-rail.ch/text/projekt52.htm

Fabrikkens datablad kan ses her:

http://www.electroputere.ro/vfu/en/P/sgC.php?aCode=g2&aSgCode=s1

[image]
Fabriksfoto CFR 060-EA (arkiv nm).

Selv om jeg klappede lokomotivet på InnoTrans 2000, må jeg tilstå, at jeg dengang var mere optaget af de forskellige lette dieseltog, der blev præsenteret:

[image]
DB AG "641 004-7", InnoTrans 14.09.2000 (nm).

..... f.eks. denne "Walfisch" fra ALSTOM, bag hvilken netop KEG 7001 gemmer sig .....

Jeg har indbygget en masse links, hvis man vil vide, "hvad der ligger bag".


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Rumænien-Tyskland-Sverige (CFR-KEG-STAB)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/5 2012, 16:59 (4363 dage siden) @ Niels Munch

Det er ingen hemmelighed, at det var mig, der satte Niels i gang med at finde info om denne maskine, da den skal med på Svenska-lok.se. Da jeg begyndte på Svenska-lok.se havde jeg ikke forudset, at jeg også skulle til at tegne norske, finske, tjekkiske og rumænske lokomotiver men nu fanger bordet.
Tak til Niels for fremskaffelse af tegning og data - jeg vender uden tvivl tilbage med flere opgaver. :-)
Her er den færdige tegning:

[image]

--
[image]


Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak