nattoget til Tyskland med mere (Generelt)
af Birger Jensen, onsdag 16. maj, 2012, 18:26 (373 dage siden)
Der var fornylig en bemærkning der blev lidt i hovedet på mig er det usikkert med fremtiden for vores ellers udmærkede nattog, eller bliver det måske afkortet fremfor at køre til Schweiz og Holland/Tjekkiet eller er det Slovakiet Prag ligger i, foriøvrigt hvem betaler for driften er det DSB der betaler eller er det selskabet DB nachtzug der har spenderbukserne på????
Jeg håber det tog får lov at leve,
Med venlig sovevogns hilsen
Birger Jensen
nattoget til Tyskland med mere
af Fysikeren, onsdag 16. maj, 2012, 18:29 (373 dage siden) @ Birger Jensen
Hvem der betaler skal jeg ikke kunne sige, men læste engang dele af DSB's kontrakt med staten. Her fremgår det, at DSB skal køre et nattog fra København til Padborg såfremt der kan opnås aftale med andre om driften af et sådan tog.
af Svend
, Storkøbenhavn, onsdag 16. maj, 2012, 20:32 (373 dage siden) @ Fysikeren
Det skulle såmænd ikke undre mig, hvis DSB på et tidpunkt forsvandt helt fra den internationale trafik"scene". Interessen ligger vist også på et meget lille sted. Mod Sverige er man steget helt af (SJ har etableret sit eget rejsecenter på København H) og mon ikke DB på et tidspunkt selv vil tage sig af både dagtog (EC-tog) og nattog. I dag kan man købe billetter hos DB i København, men de kunne jo også købe sig ind på København H (eller blot have en netbaseret salgsorganisation). DSB har - efter min opfattelse - malet sig helt op i hjørnet og i den grad fjernet sig fra "gadebilledet". Uanset hvor i landet man kommer (næsten), ser man jo kun reklamer for kioskvirksomheden 7eleven - hvilket andet firma kunne i den grad finde på at "af-brande" sig på den måde, men DSB har gort det/formået det med stor "succes"?!
--
Svend B J
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SB10.gif)
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
Nattog til Tyskland via Fyn/Jylland
af Thomas Boberg Nielsen
, Godsbanen i Aalborg, spor 47, onsdag 16. maj, 2012, 20:51 (373 dage siden) @ Svend
Det skulle såmænd ikke undre mig, hvis DSB på et tidpunkt forsvandt helt fra den internationale trafik"scene". Interessen ligger vist også på et meget lille sted. Mod Sverige er man steget helt af (SJ har etableret sit eget rejsecenter på København H) og mon ikke DB på et tidspunkt selv vil tage sig af både dagtog (EC-tog) og nattog. I dag kan man købe billetter hos DB i København, men de kunne jo også købe sig ind på København H (eller blot have en netbaseret salgsorganisation). DSB har - efter min opfattelse - malet sig helt op i hjørnet og i den grad fjernet sig fra "gadebilledet". Uanset hvor i landet man kommer (næsten), ser man jo kun reklamer for kioskvirksomheden 7eleven - hvilket andet firma kunne i den grad finde på at "af-brande" sig på den måde, men DSB har gort det/formået det med stor "succes"?!
Vi jyder drager jo i dag fordel af, at nattoget kører København-Fyn-Jylland-Basel m.v. Det er faktisk yderst komfortabelt f.eks. at tage toget fra Aalborg til Odense, skifte i Odense og hoppe om bord på nattoget til Basel. (Eller gøre det samme i Kolding).
Når Rødby og Puttgarden bliver forbundet med en fast forbindelse, er der næppe nogen operatør, der vil køre nattog fra eller via Fyn/Jylland. Men pyt, så nyder vi da bare en pilsner mere undervejs og håber på mulighed for at kunne skifte i Ringsted "til samme pris".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Ullrich Lück, onsdag 16. maj, 2012, 21:36 (373 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas,
det ville naturligt väre hurtigere at köre Nattoget via femern, men for det förste saa skal forbindelsen se dagens lys, og paa den anden side - skönner jeg - er der mellem Kbh og Hamborg (begge exclusive) mere potentiale at hente paa sträkningen via Fyn/Jylland (med Odense/Korsör/Aarhus/Flensborg/Neumünster/Kiel) end via Lübeck.
Ullrich
af Søren Jakobsen
, Randers, fredag 18. maj, 2012, 09:36 (371 dage siden) @ Ullrich Lück
det ville naturligt väre hurtigere at köre Nattoget via femern, men for det förste saa skal forbindelsen se dagens lys, og paa den anden side - skönner jeg - er der mellem Kbh og Hamborg (begge exclusive) mere potentiale at hente paa sträkningen via Fyn/Jylland (med Odense/Korsör/Aarhus/Flensborg/Neumünster/Kiel) end via Lübeck.
Helt enig, nattoget betjener jo foruden Jylland og Slesvig området så er også ret sikker på at de fortsætter via Jylland.
Er der nogen der kender begrundelsen for at man valgte at sløjfe München som distination, det virker ret underligt?
af Birger Jensen, fredag 18. maj, 2012, 10:48 (371 dage siden) @ Søren Jakobsen
Enig jeg forstod heller ikke hvorfor man sløjfede München/Innsbruck som destination Østrig har jo i mange år været et af dansernes feriemål. Hvorimod det virkede som om ikke så mange ville til Schweiz og der havde vi jo så udmærket nattog Hamburg-Zürich. Jeg ved ikke helt stopper toget mellem Flensburg og Hannover jeg syntes engang jeg registrerede på vej hjem til Danmark at vi ihvertfald bremsede omkring Hamburg men så sov jeg bare videre og fandt ikke ud af det.er der forresten nogen steder idag man udnytter materiellets tophastighed??? Nu vi er i udlandet jeg kan ikke mere på internettet finde køreplans informationer for tyskland, altså de lange forbindelser
ved nogen her i forum adressen på det i sin tid var det HAFAS.de men idag kan jeg ikke finde det???
Med venlig hilsen
Birger Jensen
af Lars Kongshøj, fredag 18. maj, 2012, 11:50 (371 dage siden) @ Birger Jensen
Nu vi er i udlandet jeg kan ikke mere på internettet finde køreplans informationer for tyskland, altså de lange forbindelser
ved nogen her i forum adressen på det i sin tid var det HAFAS.de men idag kan jeg ikke finde det???
Hafas.de må have været en uofficiel adresse, Hafas leverer bare software til DB, men det kan da være at Hafas har haft en kopi liggende.
Adressen er bahn.de
Mvh. Lars
af Ullrich Lück, fredag 18. maj, 2012, 12:52 (371 dage siden) @ Birger Jensen
Hej Biger,
jo, toget stopper ogsaa i Neumünster (dertil er der forbindelse fra Kiel) og siden 2011 ogsaa i Hamborg Hbf.
Ullrich
af Rolf Jensen, lørdag 19. maj, 2012, 08:47 (370 dage siden) @ Birger Jensen
>er der forresten nogen steder idag man udnytter materiellets tophastighed??? Nu vi er i udlandet jeg kan ikke mere på internettet finde køreplans informationer for tyskland, altså de lange forbindelser
Da CNL i sin tid kørte til/fra München, så kørte toget da 200km/t på Schnellfahrstrecke mellem Würzburg og Fulda, også selvom det sner, jeg ved det nemlig, fordi jeg selv har fået lov at sidde oppe hos Lkf'en på den tur.
Jeg var fornylig en tur i Bratislava, der kørte jeg med nattog til Prag, og videre med EC 275 "Slovan" til Bratislava.
Da jeg skulle hjem, så havde jeg muligheden for lige at få kørt lidt med tog i Tyskland, og der var bl.a en tur med et IC-tog fra Frankfurt til Stuttgart, der kører de 200km/t mellem Mannheim og Stuttgart, og da jeg tog med CNl 472 fra Karlsruhe til København, der var det en Br 189 som trak toget ind til Frankfurt, efter afgang, der var toget hurtigt oppe i fart.
af Birger Jensen, lørdag 19. maj, 2012, 09:31 (370 dage siden) @ Rolf Jensen
Jeg har selv luret på den SFS Würzburg Fulda, men da det er mørkt har jeg ikke været sikker at vi kørte så stærkt. Spændende tur du har haft er kun bare lidt misundelig nej indrømmet meget misundelig.
Med venlig hilsen
Birger Jensen
af cck
, onsdag 16. maj, 2012, 21:57 (373 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Hej Thomas
Jeg vil give dig helt ret, det er dejligt med denne forbindelse. Men lidt "salt" skal der lige i såret. Det er synd at der ikke er forbindelse til München med dette nattog. Nu skal man med et overfyldt IC-tog fra Århus til Hamborg og vente 3 timer for at opnå forbindelsen med auto/nattoget fra Hamborg Altona til München. Jeg prøvede det sidste år. Og kun det med overfyldte tog var det triste ved den tur.
Gode rejse hilsner
CCK
af Per Hauberg, onsdag 16. maj, 2012, 22:46 (373 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Rolig, Thomas
Inden der kører tog til Fehmarn, kan du såmænd alligevel ikke længere holde på en ølbajer.
Der sker ikke noget i vores tid !
vh
P.
af Thomas Boberg Nielsen
, Godsbanen i Aalborg, spor 47, fredag 18. maj, 2012, 14:46 (371 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Når vi nu taler om nattog fra Danmark: Der har en enkelt gang tidligere været henvist til denne glimrende hjemmeside:
http://kattler.dk/tips-til-nattoget.html
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Fysikeren, onsdag 16. maj, 2012, 20:57 (373 dage siden) @ Svend
Synes du gør DSB værre end de er. Ser vi mod Sverige, så er SJ vist heller ikke synderligt interesseret i at samarbejde med DSB om den trafik. Set fra dem er det kun en kort forlængelse fra Malmö til København, meget nemmere at gøre det internt. Især efter DSB og SJ's opgør om Øresundstrafikken.
Ser vi mod Tyskland er jeg lodret uenig med dig. DSB har da netop i et samarbejde med DB lavet kraftige forbedringer. Der er indsat ICE-tog og indsættelsen af IC-tog til Flensburg har i mine øjne været en forbedring. Derudover tog DSB i sin tid initiativ til Niebüll.
At DSB så har valgt at internationalt salg sker i regi af DB er nok ganske smart. DB er en del større, og ingen grund til at DSB har sine egne løsninger her.
Personligt tror jeg, at vi vil se en del spændende fremtid når Femern åbner, måske endda at DB alene eller i samarbejde med DSB forlænger flere ICE-tog til København på samme måde som visse ICE-tog fortsætter til Kiel, mens nattog fra Hamburg til den tid vil være nemmere at forlænge mod nord pga. kortere rejsetid, flere to-system-lok og ERTMS. Derudover nok mindst et IC/EC-tog i timedrift fra København til Hamburg.
af andersj, onsdag 16. maj, 2012, 21:57 (373 dage siden) @ Fysikeren
Synes du gør DSB værre end de er. Ser vi mod Sverige, så er SJ vist heller ikke synderligt interesseret i at samarbejde med DSB om den trafik. Set fra dem er det kun en kort forlængelse fra Malmö til København, meget nemmere at gøre det internt. Især efter DSB og SJ's opgør om Øresundstrafikken.
Ser vi mod Tyskland er jeg lodret uenig med dig. DSB har da netop i et samarbejde med DB lavet kraftige forbedringer. Der er indsat ICE-tog og indsættelsen af IC-tog til Flensburg har i mine øjne været en forbedring. Derudover tog DSB i sin tid initiativ til Niebüll.
At DSB så har valgt at internationalt salg sker i regi af DB er nok ganske smart. DB er en del større, og ingen grund til at DSB har sine egne løsninger her.
Personligt tror jeg, at vi vil se en del spændende fremtid når Femern åbner, måske endda at DB alene eller i samarbejde med DSB forlænger flere ICE-tog til København på samme måde som visse ICE-tog fortsætter til Kiel, mens nattog fra Hamburg til den tid vil være nemmere at forlænge mod nord pga. kortere rejsetid, flere to-system-lok og ERTMS. Derudover nok mindst et IC/EC-tog i timedrift fra København til Hamburg.
DSB har deres eget billettilbud til udlandet der hedder DSB Sightseeing og DSB Orange Europa, hvor sidstnævnte er tilgængelig så længe der er pladser at reservere i de pågældende tog. Førstnævnte gælder kun til Hamburg, Berlin og stationer indtil da, med begrænset kontingent. Inden maj er omme vil DSBs internationale webbutik åbne med salg til Hamburg og Berlin med de førnævnte tilbud samt self. normale fleksible billetter, og senere følger øvrige destinationer i Europa. Men hæng mig ikke op på det, da sådan noget har det med at være forsinket.
af Ulrich Albrechtsen
, Thisted Station, torsdag 17. maj, 2012, 00:07 (372 dage siden) @ Fysikeren
Hej Forum...
Jeg vil da også gerne give min mening til kende, i denne snak
om international jernbanetrafik. Jeg kan godt følge Svend i
hans synspunkter om DSB´s måde at "af-brande" sig på ved hjælp af
7-Eleven. For nylig så jeg i en avis en tegning af DSB´s bestyrelse
der alle sammen havde hænderne på en stor rød knap hvor på der stod
"self-destruct", og var på vej til at presse den helt i bund.
Et rigtig godt billede på hvad der er ved at ske !
DSB-Rejsebureau er snart en saga. Togservice er blevet amputeret
kraftigt, til kun at betjene stækningerne Ar-Kh, 7-eleven kan kun
det allermest nødvendige, hvilket ikke skyldes medarbejderne i
7-eleven ! Tgf´erne (de stakkels mennesker) skal levere betjening på
1.klasse, tjekke billetter, kalde ud i højtaleren, samtidig med at de
skal sælge koder så passagerne kan komme på internettet, hvilket kun
kan lade sig gøre på strækningen Ar-Kh.
- Går vi en smule længere tilbage i historien kan nævnes DSB Gods,
og DSB Rederi, som også blev afviklet !
DB er så småt ved at overtage trafikken herhjemme godt fulgt op af SJ.
Som i ganske rigtig har bemærket har SJ en butik PÅ HOVEDBANEGÅRDEN, i mens
DSB Udland for nyligt har valgt at indskrænke deres åbningstider !
DB´s rejsecenter ligger et stenkast fra DSB Udland, og har i den grad medvind
i sejlene ! - Ved mit sidste besøg forspurgte jeg på autotog, og her blev jeg
direkte henvist til konkurrenten (DB´s salgskontor), da man mente at det
var "lettere"
Kommentaren: [i]"At DSB så har valgt at internationalt salg sker i regi af
DB er nok ganske smart. DB er en del større, og ingen grund til at DSB har
sine egne løsninger her."[/i]
Er vi ikke enige om at hvis det er lettere og smartere at få "de andre"
til opgaven, kommer der meget snart en dag hvor man ikke behøver at åbne
"butikken" mere ?
- Er det kun mig der kan høre at det lyder en smule opgivende ???
Nattoget der idag kører er jeg overbevist om er en god forretning. Her benytter
man lokomotivtrukne tog, endda med stor succes. Også en procedure at DSB flere
gange har udtalt at man agter at gå væk fra ! I øjeblikket ser vi endda
lokomotivtrukne tog i Ar, hvilket virkeligt løser DSB´s kapacitetsproblemer, pga.
IC4 (lad os ikke diskutere den), men til trods for det, benægter man at
dobbeltdækker-sættene+ME udfører en fornem tjeneste, og vælger stadig at kalde
det en midlertidig løsning !
Jeg ønsker mig stoltheden og kompetencen tilbage hos Statsbanerne, i en
tidsvarende facon !!! - Ellers overlever DSB ikke !.
Om det er godt eller skidt, eller nogle andre aktører ville kunne varetage
opgaven bedre vil jeg lade være op til forumets brugere !!!!!!
Men Jernbanen og dens passagerer fortjener en god behandling,
og ikke discount løsninger !!!
De bedste Jernbanehilsner
Ulrich Albrechtsen
Thisted Station
af Birger Jensen, torsdag 17. maj, 2012, 02:09 (372 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen
Tak alle sammen for pæne indlæg, jeg blev lidt beroliget med hensyn til nattoget, lige en bemærkning til forbindelsen til München der er en god forbindelse man skifter i Frankfurt am Maim og så ICE tog til München, ser ellers ud til at man har gode knudepunkt forbindelser hvor der bliver rangeret lidt vogne rundt jeg er bekendt med Hannover og har også set at i Berlin bliver der også flyttet lidt vogne rundt, jeg håber man bliver ved med at fynboer og jyder kan komme med enten i Odense eller Kolding og så har vi da ikke at forglemme Padborg/Flensburg.
Måske man skulle foreslå at vogne til München kommer med til Berlin og så sende dem ned over Leipzig Nürnberg (for iøvrigt en køn tur nede ved Probstzella til er det Erlangen og så videre mod Bayerns hovedstad.
Med venligste nattog hilsener
Birger Jensen
af Woodi
, torsdag 17. maj, 2012, 11:27 (372 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen
Nekrolog..
Et gammelt mundheld siger.:
"Hvad man ikke kan tjene på vipperne, det tjener man på karrusellen og gyngerne"
Vi taler her om stordrifts-fordele, fordele som DSB faktisk ikke har mere.
De er blevet amputeret af vores egene folkevalgte politikere, der har savet og suget alt ned og ud af DSB.
DSB Gods, DSB Færger, DSB Busser, DSB Infrastruktur, DSB Rejser og derudover tilkommer et hav af afdelinger og underafdelinger med både egne ingeniører, forskere, udviklere og markeds og system udviklinger, alt er tabt, borte og væk.
Det hele er indskrumpet ind til én virksomhed der kun har "vipperne" tilbage og dem er de ved at save styk for styk over, så kontravægten er ude af balance og ingen får vippeture der mere. Æret være deres minde.!
--
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/DSB_Motor/DSB_EA.gif)
af Hedegaard, torsdag 17. maj, 2012, 15:22 (372 dage siden) @ Birger Jensen
Ville der i forbindelse med den faste Femern-forbindelse være penge i at have et "jysk nattog", som startede i Århus og blev smækket sammen med Københavner-delen i Hannover, hvor toget alligevel skal deles og samles?
Vi har i en tidligere tråd talt om, at der ikke rigtig er efterspørgsel når det gælder internationale tog i Jylland, men alligevel er der jo så en del jyder som benytter nattoget fra Kolding, hvoraf en del af dem uden tvivl må komme fra større byer som Århus og Fredericia.
Det ville da være en kæmpe forringelse for kunderne, hvis de skulle tage en længere tur østpå for at komme sydpå.
I det hele taget, når man ser på hvor mange nordmænd og svenskere som benytter toget, og hvor tit man ser tyskere som skal videre mod Sverige og Norge, så overrasker det mig faktisk lidt, at man ikke har en Frederikshavn-del, som passer med færgerne.
Der er jo ingen der siger at det skal køre året rundt, men i ferie-sæsonerne kunne det da godt blive en god indtjening. Der er vel også en hel del tyskere, som gerne vil direkte op til sommerhus områderne i Nordjylland.
Det ville være endnu bedre, hvis der var ramper til autotransportvogne i Frederikshavn, men det bliver nok aldrig en realitet.
Så hellere have osende campister på motorvejene hele sommeren...
af Fysikeren, torsdag 17. maj, 2012, 16:37 (372 dage siden) @ Hedegaard
Jo svært at sige, men i dag kører man ét nattog pr. dag. Skal jyderne have deres eget, så skal man nok have en mindre vækst i passagertallet. Hvordan udbud og efterspørgsel ser ud her.
Udover det, så er der et lille problem: Trækkraft. Det du snakker om vil vel som minimum kræve el til Aarhus, og at nogen kan stille med lokomotiver. Man kan håbe DSB "om nogle år" sørger for at have en håndfuld el-lok, f.eks. TRAXX, til rådighed. Både for vinter, kongevognen, nattogene og andet i den retning.
af Henrik C
, Kolding, torsdag 17. maj, 2012, 22:43 (372 dage siden) @ Hedegaard
Vi har i en tidligere tråd talt om, at der ikke rigtig er efterspørgsel når det gælder internationale tog i Jylland, men alligevel er der jo så en del jyder som benytter nattoget fra Kolding, hvoraf en del af dem uden tvivl må komme fra større byer som Århus og Fredericia.
Arhh, vi skal lige have styr på det der med størrelsen på byerne...
Kolding er Danmarks 6. største by (7. hvis Randers absolut skal have lov til at regne alle omengens småbyer med!)
Fredericia lander på en 16. plads, så...
Hilsen fra en ægte Koldinger 
--
mvh. Henrik C
af Ullrich Lück, fredag 18. maj, 2012, 12:59 (371 dage siden) @ Hedegaard
Ja, det var nogen gode tide dengang Kattegat-Expressen körte i sommerperioderne mellem Frederikshavn og Hamborg.
Ullrich
af Hedegaard, fredag 18. maj, 2012, 13:10 (371 dage siden) @ Ullrich Lück
Er der egentlig nogen meldinger om hvor benyttet den nye togdel til Prag er?
Der er jo rimelig mange rejsende fra øst som vælger Danmark som rejsemål (med både gode og dårlige intentioner)
Egentlig er jeg overrasket over at København er en af de eneste byer på EN/CNL nettet som ikke har nogen togdel til hverken Moskva eller Warszawa.
Uanset hvilket land du tager til syd for grænsen, om det er Tyskland, Frankrig, Holland, Italien eller Kroatien, så finder du altid en eller flere afgange som har kursvogne til Moskva.
RZD har jo også lige fået renoveret deres materiel med henblik på flere internationale forbindelser.
Kunne egentlig være spændende om de har Danmark i søgelyset.
Med alle de busser man hver dag ser komme til København med polske og russiske turister, så skulle man da næsten tro at der var et potentielt kundegrundlag
af Lars Kongshøj, fredag 18. maj, 2012, 13:53 (371 dage siden) @ Hedegaard
Egentlig er jeg overrasket over at København er en af de eneste byer på EN/CNL nettet som ikke har nogen togdel til hverken Moskva eller Warszawa.
Uanset hvilket land du tager til syd for grænsen, om det er Tyskland, Frankrig, Holland, Italien eller Kroatien, så finder du altid en eller flere afgange som har kursvogne til Moskva.
Kører CNL ikke kun til Warszawa nu?
"Kurswagen" hedder vist gennemgående vogn(e) på dansk.
Mvh. Lars
af Glenn Olesen
, 2000 FRB, fredag 18. maj, 2012, 16:42 (371 dage siden) @ Lars Kongshøj
Her er de præcise destinationer for CNL-kørsel i denne sæson.
af Hedegaard, fredag 18. maj, 2012, 16:51 (371 dage siden) @ Glenn Olesen
Er godt klar over at CNL's vogne ikke krydser den hviderussiske grænse, men en stor del af CNL togene har altid en sovevogn med fra Minsk og Moskva.
Togdelen København - Amsterdam er bla i følgeskab med sådan en vogn fra Hannover, hvilket også var tilfældet på den tidligere del til München.
af Steff
, fredag 18. maj, 2012, 18:13 (371 dage siden) @ Hedegaard
Kære Hedegaard m. fl.
Hvis det ikke kan betale sig, bliver der ikke kørt. Det er vel nøjagtigt lige det det drejer sig om. Danskerne er ikke gode til tog mere af mange årsager. Tit og ofte (næsten altid) vil det være billigere med bus (der køre lige til hotellet) og meget, meget ofte er der tilbud på flyafgange, igen billigere end toget – rejsetid næsten intet i forhold til en togrejse, selv med ventetiden i lufthavnen. Har selv flere gange VILLET med toget, men kan da godt se det fornuftige i at komme hurtigere og billigere til ens destination. Flere ferie/arbejdsdage det pgl. sted.
Og da danskerne ikke er flinke til at tage toget og da SLET ikke til de tidligere østlande, er der ikke noget naturligt returløb ej heller.
Dem der bruger nattogene fra/til de tidligere østlande er befolkningen selv. Det kan betale sig at købe ind i f. eks. Berlin for både polakker, hvidrussere - som ukrainere. Men mange hvidrussere tager nu mere til Polen, da rejsetiden er overkommelig og priserne (og vestlige varer) lige at gå til. F. eks. er Bialystokområdet et sandt mekka for hvidrussere i weekender. Så på stationen der (og til Warszawa) kan man se alle de sove- og liggevogne man ønsker.
Yderligere er der et MEGET stor antal østeuropæere, der arbejder fast i de store byer langs de store baner i Europa, det være sig Berlin, Hamburg, Amsterdam mv., hvorfor der jo også hér er en naturlig trafik. Men næsten 90 procent er indbyggere fra de tidligere østlande ofte med ”russertasker” som standard. Og Danmark ligger IKKE naturligt for rejsende fra hverken Rusland, Hviderusland, Ukraine, Polen og Slovakiet. Tjekkere har opnået et næsten vestligt leveniveau og finder det derfor ikke interessant/nødvendigt at handle ind.
Generelt er fritidsrejser fra de tidligere østlande med fly og går for næsten 75 procent vedkommende til f.eks. de tidligere jugoslaviske lande eller sortehavskysten (Bulgarien). Yderligere er der en stor sprogligt lighed, hvorfor man kan tale sit eget modersmål i udlandet, let ikke sandt, når nu fremmedsprog selv ikke nu er almindeligt.
Altså – en kort opsummering – er og bliver Danmark en appendiks på de store banelinjer i Europa, hvorfor der udefra ikke er interesse for bl.a. indkøb. Og modsat bruger vi herhjemme enten fly, bus eller bil når vi skal ud (også brugerne af denne side
). Danskerne (generelt) ”gider ikke toget”, dyrt, besværligt og tager for lang tid i forhold til tilbudte alternativer.
Skal der nattog til Danmark må der findes et kunderunderlag.
NB: En gennemgående vogn er på ældre jernbanesprog en "Kursvogn"
. Ordet havde man herhjemme jo bare taget naturligt fra det tyske. Så.............
--
Steffen Dresler
af Svend
, Storkøbenhavn, fredag 18. maj, 2012, 21:12 (371 dage siden) @ Steff
Uden at have undersøgt det:
Nattogene (og vel EC-togene til Hamburg) er vel "fri trafik", altså ikke noget som DSB har kontrakt på at skulle køre, men alene gør det af forretningsmæssige grunde, gammel vane eller fordi det vil give dårlig omtale, hvis man holder op med at køre.
Så helt korrekt (hvis det er fri trafik): Kørslen kan høre op fra det ene øjeblik til det andet (som SJs kørsel til/fra Odense)
--
Svend B J
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SB10.gif)
![[image]](http://www.jernbanen.dk/Tegninger/Mini/Pbane/114/SNNB_SM12.gif)
af Fysikeren, lørdag 19. maj, 2012, 01:01 (370 dage siden) @ Svend
DSB har kontrakt med staten på at skulle køre toget, hvis der findes en international samarbejdspartner.
af Søren Jakobsen
, Randers, lørdag 19. maj, 2012, 13:24 (370 dage siden) @ Fysikeren
DSB har kontrakt med staten på at skulle køre toget, hvis der findes en international samarbejdspartner.
Hej Fysiker,
Ved du så hvordan det forholder sig med EC-togene, du virker til at have styr på kontrakten med staten? :)
af Fysikeren, lørdag 19. maj, 2012, 18:58 (370 dage siden) @ Søren Jakobsen
Ved du så hvordan det forholder sig med EC-togene, du virker til at have styr på kontrakten med staten? :)
Tak for kompliment :)
Kilden er her: http://trm.dk/~/media/Files/Publication/2004/kontrakt_fjern-og_regional.ashx
Kontrakten gælder til 2014.
Se side 44-53 for trafikering generelt, se side 45 samt side 9 for det med nattoget, kun en kort bemærkning.
Kan ikke se noget om togene og Femern, men Rødby Færge skal have en grundbetjening hver anden time.