Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Matador

af Bent Olsen, 12/12 2010, 05:48 (4882 dage siden)

Nogen der ved hvilket damplokomotiv (og evt. vogne) man ser i flere af afsnittene
i TV serien "Matador"? Er det ikke Gedser station der bliver brugt som Korsbæk station?
M.v.h. Bent

Matador

af Holger Cordtz, Kolding, 12/12 2010, 05:58 (4882 dage siden) @ Bent Olsen

Nogen der ved hvilket damplokomotiv (og evt. vogne) man ser i flere af afsnittene
i TV serien "Matador"? Er det ikke Gedser station der bliver brugt som Korsbæk station?
M.v.h. Bent

Det er D 826 og OHJ nr. 5 (som DSB G 625!) der bliver brugt, og jo
det er Gedser der bliver brugt som Korsbæk

Mvh
Holger Cordtz

Matador

af Bent Olsen, 12/12 2010, 06:00 (4882 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej Holger
mange tak for hjælpen
M.v.h. Bent ;-)

Avatar

Matador - Korsbæk

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/12 2010, 06:04 (4882 dage siden) @ Bent Olsen

Nogen der ved hvilket damplokomotiv (og evt. vogne) man ser i flere af afsnittene
i TV serien "Matador"? Er det ikke Gedser station der bliver brugt som Korsbæk station?

Den 21. maj 1980 var Helsingør Jernbane Klub i Skævinge (på HFHJ) til optagelser til Matador. Maskinen var OKMJ 14 men jeg mener ikke, den kom med på optagelserne.

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Matador - Korsbæk

af Bent Olsen, 12/12 2010, 06:10 (4882 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy
Meget flotte billeder! Er det ikke en personvogn fra OKMJ (Kertemindebanen) man ser
på billederne?
M.v.h. Bent:-)

Matador - Korsbæk

af mb @, 12/12 2010, 06:18 (4882 dage siden) @ Bent Olsen

Hej Tommy og Bent

Jeg er faktisk ret sikker på at man også ser OKMJ 14 i afsnittet Laura´s store dag.
Der bliver i hvert fald brugt nogle af KSB vognene, og uden at være helt sikker, så mener jeg at KSB A6 er med (Grevinden af Bagsværds vogn).

Faktisk er det lidt pinligt at jeg ikke ved mere om det, når jeg er med i klubben.
Og har fået fortalt historien :o(

-Morten Beck

Matador - Korsbæk

af Poul Erik Bjerre, 12/12 2010, 06:24 (4882 dage siden) @ mb

Hej.

Jeg har for nyligt set Matador igennem og kan tilføje, at i de første afsnit bruges D 826, i midten bruges OHJ 5 (men faktisk bemalet som G 627 og ikke som 625) - sikke noget snyd, og til slut bruges OKMJ 14

M.v.h. Poul Erik Bjerre

Avatar

Matador - Korsbæk

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 12/12 2010, 06:24 (4882 dage siden) @ Bent Olsen

Meget flotte billeder! Er det ikke en personvogn fra OKMJ (Kertemindebanen) man ser
på billederne?

Oprangeringen var (frit efter hukommelsen og billederne):
OKMJ 14 - DSB CF 19135 - OKMJ C 9 - FFJ CB 1

--
[image]

Matador - Korsbæk

af Anders Madsen, 12/12 2010, 08:24 (4882 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ifølge DJKs tidsskrift "Jernbanen" 3/1979 blev følgende vogne også anvendt:
Personvognene DSB Cxm 4528, DSB Cu 4011, OMB B5 og postvognen DSB Do 5604

Er der nogle der kan bekræfte det?

Avatar

Matador - Korsbæk

af Per Hauberg, 12/12 2010, 08:34 (4882 dage siden) @ Anders Madsen

Det er så enkelt: Samtlige afsnit af "Matador" ligger på dr.dk/bonanza - det er bare 24 afsnit, du skal se igennem.. ;-)))

Matador - Korsbæk

af J.Jensen, 23/2 2013, 21:49 (4078 dage siden) @ Anders Madsen

Måske i afsnit 23... :-)

Matador - Korsbæk

af tormod, 7/7 2020, 13:12 (1387 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy
Jeg vil bare bekræfte at det er OKMJ 14 og OKMJ C9 ,jeg er helt sikker, jeg er født og opvokset på Dræby S.i 22 år og holder en del foredrag om Kertemindebanen, hvor jeg bla.nevner Matador.

Matador

af Lars Kragh, 13/12 2010, 06:41 (4881 dage siden) @ Bent Olsen

Hej

Jeg kan nævne at de 12 første afsnit af Matador, blev optaget i Gedser med DJK's materiel.

Nordisk film valgte så at flytte optagelserne til Skævninge hvor HgJK fik opgaven at kører tog til de scener de skulle bruges.

Optagelserne blev lavet i med ca. et års mellemrum - da man optog til 6 afsnit af gangen.

Som Tommy nævner var det Skævninge station på HFHJ, som blev bygget om til Korsbæk. Man fjernede alt moderne ting, som postkasser, lystepæle m.m. Jeg var selv med på Nr. 14, og så vidt jeg husker strakte optagelserne sig over 2 dage.

Man kan i et af afsnittende se OKMJ Nr. 14, men hvilken er gået i glemmebogen.

Den lokale kro var så leveringsdygtig til et kæmpe morgen / frokostbord.

Mange hilsner
Lars

Matador

af Kenneth Verting, Helsingør, 2/1 2012, 00:58 (4496 dage siden) @ Lars Kragh

OKMJ 14 ses i det sidste afsnit. (nr. 24)

Avatar

Matador

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/11 2012, 17:08 (4167 dage siden) @ Bent Olsen

Der er meget fin dokumentation i denne tråd om hvilke vogne der blev brugt til Matador.

Der er gået 35 år siden optagelserne og så vidt jeg kan se er alle 3 lokomotiver idag ukampdygtige - D826 endda splittet til atomer (se nederste billed på linket side).

Men hvad med alle de vogne der er brugt "ialt" - OKMJ C9 er kampklar hos NSJK mens for eksempel CF 10135 (ikke 19135 som Tomme skriver i tråden) netop er hentet hjem til Græsted i forgangne weekend. Efter at have stået mange år ved Cvk, er den er næppe køreklar foreløbig.

Hvad med nogle af de andre:
FFJ CB1 (NSJK) Ombygget til café vogn ved remiserne i Græsted og er ikke køreklar.
DSB Cxm 4528, (DJK) (søster til NSJK's CF 10135) Den er muligvis køreklar?
DSB Cu 4011, (DJK) Den er muligvis køreklar?
OMB B5 (DJK) Den ser ud som om den er i drift i Maribo?
DSB Do 5604 (DJK) Den er muligvis køreklar?

Det er ikke til at sige ud fra DJK's materiel oversigt om vognene rent faktisk er køreklar eller ej, men måske nogen her kan bidrage med korrekt status?

Ja, der er selvfølgelig en grund til at jeg undersøger det her - det har noget med et veterantræf at gøre som i 2013 har temaet "Matador" :-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Matador

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 26/11 2012, 17:29 (4167 dage siden) @ Michael Deichmann

Hvad med nogle af de andre:
FFJ CB1 (NSJK) Ombygget til café vogn ved remiserne i Græsted og er ikke køreklar.
DSB Cxm 4528, (DJK) (søster til NSJK's CF 10135) Den er muligvis køreklar?
DSB Cu 4011, (DJK) Den er muligvis køreklar?
OMB B5 (DJK) Den ser ud som om den er i drift i Maribo?
DSB Do 5604 (DJK) Den er muligvis køreklar?

CU 4011 og OMB B 5 er i drift. CXM 4528 er ikke i drift.

--
[image]

Avatar

Matador

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/11 2012, 17:41 (4167 dage siden) @ Tommy Nilsson


CU 4011 og OMB B 5 er i drift. CXM 4528 er ikke i drift.

Tak Tommy. Så er der bare lige logistikken og om de kan lånes sammenholdt med hele økonomien i projektet.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Matador

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 26/11 2012, 17:33 (4167 dage siden) @ Michael Deichmann


Ja, der er selvfølgelig en grund til at jeg undersøger det her - det har noget med et veterantræf at gøre som i 2013 har temaet "Matador" :-)

Hej Michael

Genial idé!
Så er det næsten et "must" at få fat i f.eks. Grisehandler Larsen's lastbil og Bankdirektør Varnæs' statelige vogn, så de også kan være med i løjerne til den tid.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Matador

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 26/11 2012, 17:39 (4167 dage siden) @ Carsten B. Thomsen


Ja, der er selvfølgelig en grund til at jeg undersøger det her - det har noget med et veterantræf at gøre som i 2013 har temaet "Matador" :-)


Hej Michael

Genial idé!
Så er det næsten et "must" at få fat i f.eks. Grisehandler Larsen's lastbil og Bankdirektør Varnæs' statelige vogn, så de også kan være med i løjerne til den tid.

Dem har vi allerede aftaler med. Dansk Veteranbilklub var i Transportministreriet til Kulturnat bla. med en lille håndfuld Matadorbiler (H.C. Varnæs' 1929 Pontiac, Mads Skjerns Morris 12, Kresten Skjerns 1932 Ford V8 og Korsbæk Taxi. Grisehandlerbilen - den ægte - måtte melde afbud) så vi er tyvstartet.

Der kommer flere i Græsted i pinsen bl.a. "Elskerindebilen" (Gitte Grå/Susse Wold's 1934 Austin 7 Roadster) og Oberst Hachels 1922 Fiat 501 Touring og nogle "Statistbiler" (Chevrolet 1926 Touring og 1936 Ford Junior De Luxe Cabrio-Limousine). For alle bilerne gælder at det er de rigtige - altså de der faktisk blev brugt ved optagelserne - ikke nogen look-a-likes.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Matador

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/11 2012, 18:46 (4167 dage siden) @ Michael Deichmann

Kresten Skjerns 1932 Ford V8

Kære Michael

Hatten af for jeres flot planlagte arrangement. Da Matador blev sendt første gang, lykkedes det mig at optage dem på videobånd og i rigtig mange af mine ungdomsår brugte jeg dem som "sovepiller", når jeg ikke kunne falde i søvn. Så jeg vover den påstand, at jeg "kan min Matador".

Ovenstående faktum kombineret med "kærlighed til detaljen" - også på jernbaneområdet - og for at komme "de spidse penne", der i bedste mening også læser med her, i forkøbet, må I love mig at stave hans navn Kristen Skjern, når I engang begynder at "annoncere" for jeres arrangement, som jeg ønsker jer alt mulig held og lykke med.

Med venlige hilsner

Thomas Boberg Nielsen

Matador

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/11 2012, 19:02 (4167 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På et tidspunkt ser vi også LJ Lc 195 (Bursø pakvognen) Det er den Røde læsser gods ud fra. Den er også køreklar hos MBJ

Flemming J

Matador. Grisehandler Larsen bil

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 27/11 2012, 21:30 (4166 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Så er det næsten et "must" at få fat i f.eks. Grisehandler Larsen's lastbil og >Bankdirektør Varnæs' statelige vogn, så de også kan være med i løjerne til den tid.

Så må jeg jo lige nævne Jane Onø der ejer Korsbækbutikken i Roskilde, har en Ford bygget op som grisehandler Larsens bil.
Efter eget udsagn er det den, men det skal være usagt her ;-)

Med Matador hilsen
Klaus

--
[image][image][image]

Avatar

Matador. Grisehandler Larsen bil

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/11 2012, 23:57 (4165 dage siden) @ K.B.Andreasen

Så er det næsten et "must" at få fat i f.eks. Grisehandler Larsen's lastbil og >Bankdirektør Varnæs' statelige vogn, så de også kan være med i løjerne til den tid.


Så må jeg jo lige nævne Jane Onø der ejer Korsbækbutikken i Roskilde, har en Ford bygget op som grisehandler Larsens bil.
Efter eget udsagn er det den, men det skal være usagt her ;-)

Med Matador hilsen
Klaus

Jeg kender den og på et tidspunkt var den også indregistreret med ønskepladen "MATADOR".

Det er ikke den rigtige grisehandlerbil, men en klar fake.

Den rigtige grisehandlerbil var en Chrysler og det var Børge Kaa selv der ejede den. På et tidspunkt havde han solgt den og fik en opgave med Matadorbiler. Han udnævnte så en sort Chevrolet Six pickup han også havde, til at være Grisehandlerbilen. Det var imidlertid en fake - den første. Den nævnte Ford A fra Roskilde var den anden.

Idag ejer et Cateringfirma både Chrysleren og Chevroletten. Chrysleren vil blive vist på Græsted Veterantræf 2013 på Dansk Veteranbil klubs stand.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Matador

af Morten Beck, Græsted, 27/11 2012, 05:49 (4166 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael

En lille rettelse.

FFJ CB1 er køreklar, vognen har været ude og trille denne weekend, og skulle efter planen også de følgende..;-) :-P

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

Avatar

Matador

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 27/11 2012, 17:03 (4166 dage siden) @ Morten Beck

Hej Michael

En lille rettelse.

FFJ CB1 er køreklar, vognen har været ude og trille denne weekend, og skulle efter planen også de følgende..;-) :-P

Tak Morten - det fandt jeg også ud af. Jeg forvekslede den med den der står på spor 16-17 stykker helt ude ved P-pladsen og som er indrettet til stationer bar/kiosk/cafe vogn.

De fleste af vognene ser faktisk ud til at være kørende - DJK vognene som blev brugt på Gedser station, befinder sig bare fortrinsvis på Sydhavsøerne (Maribo-Bandholm).

Det kunne da være morsomt at køre til Maribo for at låne dem, men det er jo ikke gratis, og strengt taget kunne vi sikkert klare os med de Matadorvogne af vores egne og som er køreklar.

Hermed oversendes sagen i udvalg (Erik Zøllner ER engageret :-) )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

Korsbæk

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 29/5 2013, 23:15 (3983 dage siden) @ Bent Olsen

Nogen der ved hvilket damplokomotiv (og evt. vogne) man ser i flere af afsnittene
i TV serien "Matador"? Er det ikke Gedser station der bliver brugt som Korsbæk station?

Korsbæk station genopstår:
http://www.cirkusrevyen.dk/default.aspx?m=2&i=171
Dog næppe med tog.

--
[image]

Avatar

OT: Korsbæk på Bakken

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/5 2013, 10:06 (3982 dage siden) @ Tommy Nilsson

Korsbæk station genopstår:
http://www.cirkusrevyen.dk/default.aspx?m=2&i=171
Dog næppe med tog.

Jeg var faktisk derude til pressemødet da det var mig der kørte Mads Skjerns Morris 10 Six derud.
[image]
Her er jeg med en lille mand, der har lavet noget stor musik (der var en fotograf der insisterede på at det billede skulle tages:-P )
Nej, der er ikke planer om et sidespor fra Klampenborg og op til Bakken, men jeg er da sikker på at NSJK gerne vil hjælpe Torben "Træsko", hvis han gerne vil lave et arrangement, hvor han henter folk på Hovedbanen og kører dem til Korsbæk - som Klampemborg så i dagens anledning kunne omdøbes til, ligesom Græsted var det i Pinsen.
Her er arkitektens oversigtsbillede af projektet:
[image]
Ingen station - men Jernbanerestauranten vil skam være der og der vil tjener Boldt servere jævn mad.

Skal stå klar til Bakkens åbning i 2015. Det kommer i det her hjørne af Bakken:
[image]
Alle nuværende restauranter i området jævnes med jorden umiddelbart efter sæsonslut 2014. Bl.a."Lille Peter" hvor pressemødet blev holdt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

OT: Korsbæk på Bakken - i aviserne

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 30/5 2013, 15:39 (3982 dage siden) @ Michael Deichmann

Pressemødet har sat sig spor i de fleste medier - her er en forholdsvis korrekt gengivelse af projektet fra Politikens IByen.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak