Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ? (Generelt)

af jtaship ⌂, Fredericia - Danmark, 1/6 2012, 17:39 (4340 dage siden)

Var forbi havnen her til eftermiddag, der står 26 Eanos vogne efter hinanden med noget der minder om et langt kabel. Nogen som ved mere om dette projekt eller hvad det er som er transporteret til Fredericia ?
Har vedhæftet et par billeder.
Venlig hilsen
Jesper T Andersen

[image]
[image]
[image]

--
jtashipphoto.com

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ?

af cck @, 1/6 2012, 19:52 (4340 dage siden) @ jtaship

Hej

Du har ret det er et kabel, til DONG, rygtet siger at det skal bruges i lillebæt.
Der er 420 meter vogne som ikke kunne skilles af før efter aflæsning.

Claus:-D

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 1/6 2012, 20:22 (4340 dage siden) @ cck

Hej

Du har ret det er et kabel, til DONG, rygtet siger at det skal bruges i lillebæt.
Der er 420 meter vogne som ikke kunne skilles af før efter aflæsning.

Claus:-D

Det er da rart at se, at der stadig er gods, som ikke kan køres via landevejen. ;-)
Først 100m skinner og nu 400m kabler. :-D

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ?

af jtaship ⌂, Fredericia - Danmark, 1/6 2012, 21:17 (4340 dage siden) @ BlackThorneDK

Takker for svar, så er det altså det nye søkabel der skal lægges ned under bæltet i Snoghøj, istedet for de to store 120m høje master. De skal fjernes i efteråret har jeg læst. Ville mene der skulle være 2 kabler så,for der er ca 800m bredt der ude i Snoghøj. Studsede godt nok over at der holdt 2 x Mx ude ved strandvejen forleden morgen, der kommer jo ikke cement tog på havnen mere. Mysteriet løst ;-)
Hilsen Jesper
Go Weekend.

--
jtashipphoto.com

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ?

af JcA, 24/1 2015, 15:07 (3373 dage siden) @ jtaship

Ved godt det er 2.5 år for sent. Men jeg stødt lige ind i tråden mens jeg ledte efter lidt info om Fredericia havnebane. Ville bare lige informere at kablet i vognene ikke var det nye søkabel til lillebælt, men derimod et søkabel til en vindmøllepark. (Kan desværre ikke længere huske hvilken.)

Det kabel de lagde ned i lillebælt blev lastet på et kabelskibe ved ABB's fabrik i sverige.

Til gengæld så ankom jordkablerne, der skulle bruges til den nye forbindelse mellem søkablet og de gamle master, til fredericia havn på stor kabeltromler, hvor de blev omlastet til lastbil.


(Havde problemer med at uploadte til siden så endte med at sætte dem in her)
Billeder af trumlerne.

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ?

af nk, 24/1 2015, 17:30 (3373 dage siden) @ JcA

Er der nogen der ved, hvem der trak stammen fra Padborg til Fredericia?

mvh
Niels Kristiansen

Class 66

af nk, 26/1 2015, 16:30 (3371 dage siden) @ OD, Od

Tak for det.

Jeg vidste ikke at der havde kørt andre class 66 loks i dk - udover TGOJ's og CFL's - er der flere, der har været i dk i alm drift?

mvh
Niels

Class 66

af OD, Od ⌂, 26/1 2015, 17:07 (3371 dage siden) @ nk

Jeg vidste ikke at der havde kørt andre class 66 loks i dk - udover TGOJ's og CFL's - er der flere, der har været i dk i alm drift?

CFL Cargo har i perioden 2010-2012 kørt med tre forskellige lok.

RN 266 453-0 - http://www.oledinesen.dk/danmark-cfl-cargo/?album=200&gallery=289&pid=7980

T66K 714 - http://www.oledinesen.dk/danmark-cfl-cargo/?album=200&gallery=289&pid=7991

ASCENDOS RL001 - http://www.oledinesen.dk/danmark-cfl-cargo/?album=200&gallery=290&pid=7998

Mvh. Ole

Det lange træk på Fredericia Havn, hvad er det ?

af Gæst, 2/6 2012, 10:14 (4340 dage siden) @ jtaship

Sikke dog nogle flotte mørkeblå godsvogne. Utroligt godt farvevalg istedetfor den sædvanlige brune palette.

Minder om Schweiz´s jernbaner som i starten af 90´erne om-malede en stor del af deres gods-vogne i andre farver: Grå, blå, pink osv.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak