Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Et par spørgsmål om indriges-nattoget (Generelt)

af Hedegaard, 20/7 2012, 08:25 (4296 dage siden)

Jeg har et par spørgsmål omkring det indlandske nattog, som jeg desværre aldrig tog mig sammen til at studere nærmere dengang det faktisk kørte.

Hvilken kategori hørte det tog egentlig under? I folkemunde blev det jo kaldt "IC-Nat", men hvis jeg ikke husker helt galt, så blev det betegnet som et InterRegionaltog i tjenestekøreplanerne, hvilket jeg ikke kan se den store mening med.

Dernæst er jeg meget interesseret i en køreplan for toget. Både delene til Frederikshavns, Struer og Esbjerg.
Jeg er nemlig ret nysgerrig efter at vide hvordan man egentlig købte tid til de sovende rejsende på de kortere ture, såsom fra Århus og Esbjerg.
Jeg mener at have hørt, at Århus-liggevognen holdt "parkeret" på Europaplads 1 time eller 2 før den blev samlet med Frederikshavn-delen, således at de rejsende kunne få den ekstra søvn.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 20/7 2012, 09:52 (4296 dage siden) @ Hedegaard

Angående hvor den var parkeret i Århus, der kan jeg tilføje at den faktisk vistnok altid holdt ved DSB skolen i Århus, Jeg mener også alle steder hvor toget udgik fra der var der adgang til sove liggevognene fra klokken 22.30 Så teoretisk kunne man få en god nats søvn. Sovevognen var selvfølgelig unik, dejlig behagelig kørsel, det var jo også forholdsvis nye vogne i forhold til de ældre BCM vogne.


Venlig hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 20/7 2012, 10:10 (4296 dage siden) @ Allan Eriksen
redigeret af mhv_vsvt, 20/7 2012, 10:43

- Det er nemlig korrekt, en Sovevogn og liggevogn holdte altid nede ved perronen bag DSB-Skolen i Ny Banegårdsgade i Aarhus, og der var der adgang til svjh et par timer før afgang.

Og når så Vogn 63-64-65-66 var ankommet fra Frh, så blev vognene 61 og 62 rangeret fra perronen bag Skolen og ud i Grenaa-sporet og rangeret ned i Spor 2-3 hvor resten af nattoget ventede, i Fa blev vogn 60 fra Struer(-Thisted) sat på bagerst - som faktisk kom med det sidste RE-tog Nord-vestfra - og 67 fra Es og 68 og 69 fra Sønderborg kom på forrest, og hele herligheden EA-22-21-(lokalvogne optaget i Korsør)-69-68-67-66-65-64-63-62-61-60 i IC-nat 590 endte på hovedbanen klokken 06:56 hvis jeg ikke husker forkert.

For at have fuldendt det tog helt, så kunne DSB faktisk godt have sat en BK-vogn i mellem vogn 62 og 63 fra Aarhus, men det gjorde man ikke.

Jeg har i øvrigt engang i perioden fra 1983 til 87 set Struer-delen af IC-nat ankomme til Holstebro en tidlig morgen ved 07:30 tiden - Trukket af et MR-tog.

Egentlig så får alt det her Nat-togs nostalgi mig til at tænke, hvorfor er der dog ikke en gren af EN 472/473 der udgår fra samme perron i Ar - man bumler jo allerede med at skifte Lok i Pa - gjorde det nogen forskel om der lige var et par vogne der skulle af også og afgå med nyt tog-nr mod Ar?

(tak til gæsten som lagde den You-tube film ud der kunne jeg se at der var 4 og ikke 3 fra Frh)

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Et par spørgsmål om indenrigsnattoget

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2012, 11:29 (4296 dage siden) @ mhv_vsvt

og 67 fra Es og 68 og 69 fra Sønderborg

Det er vist ikke helt korrekt:-). Esbjerg blev betjent af liggevogn og sovevogn. Sønderborg blev ikke betjent. Jf. i øvrigt fodnote her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Et par spørgsmål om indenrigsnattoget

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 20/7 2012, 11:39 (4296 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

- nej jeg var heller ikke sikker på delene fra Sønderjylland, så tak for rettelsen.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Casper @, 20/7 2012, 15:30 (4296 dage siden) @ mhv_vsvt

i Fa blev vogn 60 fra Struer(-Thisted) sat på bagerst - som faktisk kom med det sidste RE-tog Nord-vestfra ...

Jeg har i øvrigt engang i perioden fra 1983 til 87 set Struer-delen af IC-nat ankomme til Holstebro en tidlig morgen ved 07:30 tiden - Trukket af et MR-tog.

Der har aldrig kørt nattog til Thisted, mig bekendt. Hvilket ellers kunne have været ret praktisk for os thyboer, som rejser frem og tilbage til København. De længste distancer (København til Struer/Thisted, Ålborg og nord herfor) savner nattoget i dag. Det var meget rart at kunne stå ud af liggevognen i Struer og kun have en god time til Thisted. Jeg har tit været fristet til at lægge mig op i bagagehylden på IC3, men har kun gjort det én gang da jeg var ret ung. Senere er der dog kommet klapsæder, så det kan da gøre det lidt ud for en køje.

Hvorfor Struer-vognen skulle indgå i Natteravnen og ikke i IC-nat, ved jeg ikke. Tiderne med IC-nat ville være mere gunstige. Men måske korresponderede de ikke med regionaltoget Fa-Str.

Materiellet til Struer har skiftet lidt. Liggevognen var i 80'erne vist typisk efterhængt et MR, som Michael skriver. I 90'erne brugte man bl.a. et lille lokomotivtrukket tog med liggevogn og 1-2 passagervogne af forskellig skæv model, f.eks. en tidligere storrumsvogn med 1. klasse, nedklasseret til 2. kl., men stadig med mørke træpaneler og 1. klassesstribede sæder. Døre som i Bn-vognene, men muligvis var vognen lidt kortere. Jeg ved ikke hvor denne vogn ellers har kørt henne. Kan nogen give et bud på hvad den hedder?

Dette er rent ud fra hukommelsen, men jeg tror nu jeg husker rigtigt.

Jeg har også oplevet kongevognen køre med i nattoget Kh-Struer. Efter sigende når de kongelige skulle til jagthytten i Trend, men det passer nu ikke så godt med Struer, ville passe bedre med Viborg, men Struer er måske nærmeste station med rangerfaciliteter? Kongevognen kører stadig somme tider til Struer, jeg har set den i spor 5 en formiddag for få år siden.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 20/7 2012, 15:42 (4296 dage siden) @ Casper

Har den været sat på MR tog??? hvordan klarede man så at vognen fik el varme var ihvertfald påkrævet en del af året, som vores klima er. Kan da godt være at i har ret, men jeg kan nu ikke rigtig se det for mig.

Venlig varme hilsener

allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Casper @, 20/7 2012, 15:59 (4296 dage siden) @ Allan Eriksen

Nogle vogne har vist selvstændigt varmesystem? Det har jeg f.eks. oplevet med visse ligge- og sovevogne. Det giver mening, da ligge- og sovevogne tit henstår længe på perroner inkl. passagerer.

(For ikke at tale om russiske tog, hvor hver vogn tit har sit eget kulfyrede centralvarmesystem, passet af en togfører i hver vogn, som også udskænker te og varmt vand... men det er en anden genre).

Jeg ved ikke om de danske sovevogne havde en togfører i hver vogn, men der var i hvert fald aflåst mellem vognene samt i enden fjernest fra tjenestekupéen, og man blev billetteret ved indgang.

I øvrigt var Struer-liggevognen af en særlig og lidt ussel type, muligvis tyske vogne med en underlig skæv køje med bordeauxrødt stof, der havde en bule mod hele langsiden ud mod kupéen. Enten som sikring mod at falde ud, eller måske fordi over/mellemkøjen kunne slås ned og bruges som ryglæn.

De blev vist brugt fald indtil engang i 1990'erne, hvor man muligvis skiftede til samme standard som på de andre strækninger, med almindeligt DSB-interiør, beigestribet 2. kl.-uldstof på køjerne, som det kan ses i filmen om de sidste nattog fra 1997.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Peter Linaa Jørgensen, 20/7 2012, 19:48 (4296 dage siden) @ Casper

Nogle vogne har vist selvstændigt varmesystem? Det har jeg f.eks. oplevet med visse ligge- og sovevogne. Det giver mening, da ligge- og sovevogne tit henstår længe på perroner inkl. passagerer.

I øvrigt var Struer-liggevognen af en særlig og lidt ussel type, muligvis tyske vogne med en underlig skæv køje med bordeauxrødt stof, der havde en bule mod hele langsiden ud mod kupéen. Enten som sikring mod at falde ud, eller måske fordi over/mellemkøjen kunne slås ned og bruges som ryglæn.

De blev vist brugt fald indtil engang i 1990'erne, hvor man muligvis skiftede til samme standard som på de andre strækninger, med almindeligt DSB-interiør, beigestribet 2. kl.-uldstof på køjerne, som det kan ses i filmen om de sidste nattog fra 1997.

Mon ikke det har været denne vogntype, som har kørt 591-3705 og 3794-590:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=Bcm-o&typenr=

M v h
Peter L J

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 20/7 2012, 21:16 (4296 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Hmm jeg kunne ikke huske der var nogen BCM der havde oliefyr, så jeg giver mig med hensyn at MR kan have kørt med dem.

Men man må nok sige at der var stor forskel med nattoget herhjemme, det var forholdsvis nye engelske sovevogne måske var sidegangen ikke den bredeste der findes, men BCM liggevognene havde da ret mange år på bagen og jeg tror at hvis DSB havde vidst at det tog faktisk var blevet en succes, så havde man haft anskaffet nyere liggevogne til kørslen herhjemme.

Jeg så et indlæg i denne tråd hvorfor var der aldrig en Bk vogn med og jeg tænker ja hvorfor egentlig ikke f.eks Århus til Kh men skyldes måske også de skulle føres over storebælt med færge og der var jo ikke uanet plads ombord, man skulle vel jo også helst have godsvogne med over hver gang såvidt muligt.

Venlig hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Leif Jørgensen, København Ø., 20/7 2012, 23:20 (4296 dage siden) @ Allan Eriksen


Jeg så et indlæg i denne tråd hvorfor var der aldrig en Bk vogn med og jeg tænker ja hvorfor egentlig ikke f.eks Århus til Kh men skyldes måske også de skulle føres over storebælt med færge og der var jo ikke uanet plads ombord, man skulle vel jo også helst have godsvogne med over hver gang såvidt muligt.

Jeg tror nu nok, at en del af de rejsende har været glade for, at der netop ikke var en Bk-vogn med. Folk der benytter kiosker på den tid af døgnet er ikke nødvendigvis de mest ædru...

Med venlige ædru hilsner
Leif Jørgensen

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Søren Jakobsen, Randers, 20/7 2012, 23:31 (4296 dage siden) @ Leif Jørgensen

Folk der benytter kiosker på den tid af døgnet er ikke nødvendigvis de mest ædru...

Ja man skal huske at købe en pose øl inden ombordstigning, det er min erfaring, fra utallige europæriske nattog.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 20/7 2012, 23:40 (4296 dage siden) @ Leif Jørgensen

Ja jeg overvejede længe om hvad mon var bedst eller værst, men jeg har kørt i nattog mange gange og specielt om morgenen glæder man sig til lidt kaffe og en eller anden form for morgenmad.

God ide at nattogene i Europa har en eller anden form for bistro/cafe i toget.

Venlig godnat hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Søren Jakobsen, Randers, 20/7 2012, 23:52 (4296 dage siden) @ Allan Eriksen

Ja jeg overvejede længe om hvad mon var bedst eller værst, men jeg har kørt i nattog mange gange og specielt om morgenen glæder man sig til lidt kaffe og en eller anden form for morgenmad.

God ide at nattogene i Europa har en eller anden form for bistro/cafe i toget.

Ja, især de tog der ender godt op på formiddagen. Men det er dog min erfaring at spisevognen også er en udøende race, på nattoget Rom - München / Wien var der ihvertfald ikke spisevogn de to gange har brugt det i år. Heller ikke mellem Zürich - Wien / Zagreb, samt München - Zagreb var der spisevogn. Iøvrigt kørte jeg sidste fredag fra Zagreb til Zürich i en nyere liggevogn fra de Kroatiske baner HZ, det var en noget mere behagelig oplevelse end med CNL's liggevogne. . .

Jeg havde købt mig en stor pose øl og var klar til at komme nordpå!

[image]

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 21/7 2012, 00:16 (4296 dage siden) @ Søren Jakobsen

det lyder spændende de tog du har kørt med, min drøm er hvis jeg kommer til Spanien, at køre hjem med hotel tren fra Barcelona til Zürich, de videoklip jeg har set på youtube ser meget lovende ud, ihvertfald hvis man har sovevogn.


Venlig hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Søren Jakobsen, Randers, 21/7 2012, 21:01 (4295 dage siden) @ Allan Eriksen

det lyder spændende de tog du har kørt med, min drøm er hvis jeg kommer til Spanien, at køre hjem med hotel tren fra Barcelona til Zürich, de videoklip jeg har set på youtube ser meget lovende ud, ihvertfald hvis man har sovevogn.

Der kører også nattog Milano - Barcalona, er det mon også talgo?

Og sku vi så ikke lige tage et billede, fra en tur jeg tog i December? [image]

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Casper @, 23/7 2012, 00:27 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Der kører også nattog Milano - Barcalona, er det mon også talgo?


http://www.eurorailways.com/products/night_trains/barcelona_to_milan.htm .

Den hjemmeside er for et amerikansk agentur, som sikkert tager en fed kommission. Det er også meget dyrere at købe Eurail (for ikke-europæere) end Interrail (for europæere).

Trenhotel køres af jernbaneselskabet Elipsos, som ejes halvt af de spanske statsbaner RENFE og halvt af det franske SNCF.

her: http://www.elipsos.com/en/
Jeg bliver sendt videre til http://www.tgv-europe.com for at booke.

Den dyreste billet Barcelona-Milano koster 5439 kr. hos amerikanerne, men 3727 kr. købt på den europæiske side.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Casper @, 23/7 2012, 00:35 (4294 dage siden) @ Casper

Den dyreste billet Barcelona-Milano koster 5439 kr. hos amerikanerne, men 3727 kr. købt på den europæiske side.

Her er forresten en prisoversigt:
http://www.elipsos.com/en/PreciosFolleto.aspx

Der findes tilbud, og med Interrail kan man købe en soveplads til prisen for et godt hotel.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 23/7 2012, 07:52 (4293 dage siden) @ Casper

Ja man skal se sig for hvis man køber på internettet, pas på med leverandører man ikke kender.

Personligt kan jeg nu bedst lide at man går til et billetsalgssted, men det er nok ikke så nemt mere, hvis man i alle lande afskaffer billetsalg.Og så risikerer man at hjemmesiden bliver hacket.

Nu forstår jeg hvorfor der står elipsos på trenhotel togsættene at det er et halv spansk og halv fransk tog.

Apropos nattog og i det hele taget tog i Spanien, tjek nogle hjemmesider fra videotrain.com de har adskillelige klip liggende fra det meste af spanien og også andre steder i Europa.

Venlig hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 22/7 2012, 08:23 (4294 dage siden) @ Søren Jakobsen

Rigtig flot tog, jeg kan se det er fra Zürich. Ja toget er også TALGO jeg har set og hørt at Spanierne har en anordning hvor de kører igennem når de skal skifte sporvidde, det tager kun et par minutterog så køree man videre på normalspor eller bredspor. Meget smart når man tænker på at snart er der mange strækninger (nye) der bliver nybygget på europæisk sporvidde. Ja faktisk bliver Portugal også koblet på nettet (de har et nattog Madrid Lissabon og Irun/Hendaye til Lissabon som
Køres af RENFE materiel)

Men tak for billede det er godt.

Venlig søndags hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 22/7 2012, 08:28 (4294 dage siden) @ Allan Eriksen

Også tak til Niels for henvisning til billetpriserne i de forskellige kupeer. Det er jo ikke gratis men absolut noget der er værd at prøves.

Venlig nattog hilsen


Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Allan Eriksen, 23/7 2012, 07:36 (4293 dage siden) @ Søren Jakobsen

Jeg må tilstå at jeg nu kun kender citinightline toget fra København til Karlsruhe, ellers kender jeg ikke nattog så godt i Europa, jo jeg har set videoklip youtube af RENFE Trenhotel. Så jeg ved ikke hvor store mulighederne er for at spise undervejs, kun jeg ved fra tidligere rejser at man havde forsynet sig med proviant til turen, (måske købt i butik hvor jeg var) så lidt kakaomælk og almindelig mælk og lidt brød. Køber kun en enkelt eller to øl med så den store pose øl er nu ikke mig.

Venlig god morgen hilsen

Allan

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Gæst, 20/7 2012, 15:50 (4296 dage siden) @ Casper

"I 90'erne brugte man bl.a. et lille lokomotivtrukket tog med liggevogn og 1-2 passagervogne af forskellig skæv model, f.eks. en tidligere storrumsvogn med 1. klasse, nedklasseret til 2. kl., men stadig med mørke træpaneler og 1. klassesstribede sæder. Døre som i Bn-vognene, men muligvis var vognen lidt kortere. Jeg ved ikke hvor denne vogn ellers har kørt henne. Kan nogen give et bud på hvad den hedder?"

Tænker du på denne her:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=BDan&typenr=

Har ganske vist samme lændge som Bn-vognene.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Casper @, 20/7 2012, 16:11 (4296 dage siden) @ Gæst

"I 90'erne brugte man bl.a. et lille lokomotivtrukket tog med liggevogn og 1-2 passagervogne af forskellig skæv model, f.eks. en tidligere storrumsvogn med 1. klasse, nedklasseret til 2. kl., men stadig med mørke træpaneler og 1. klassesstribede sæder. Døre som i Bn-vognene, men muligvis var vognen lidt kortere. Jeg ved ikke hvor denne vogn ellers har kørt henne. Kan nogen give et bud på hvad den hedder?"

Tænker du på denne her:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1966&litra=BDan&typenr=

Har ganske vist samme lændge som Bn-vognene.

Ja, det kan vist godt være en BDan. Men uden interiørbillede er det svært at sige.

Avatar

Kongevogn og kongelig ventesal i Hobro

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2012, 16:17 (4296 dage siden) @ Casper

Jeg har også oplevet kongevognen køre med i nattoget Kh-Struer. Efter sigende når de kongelige skulle til jagthytten i Trend, men det passer nu ikke så godt med Struer, ville passe bedre med Viborg

Jeg boede lige ved siden af Hobro Banegård 2001-2009 og i denne periode har kongevognen ofte holdt i spor 1 og ventet - ofte mange nattetimer - på at de kongelige skulle ankomme i bil fra Trend, inden turen gik til København med tog.

Af en eller anden grund holdt lokomotivet med "høje omdrejninger" konstant, vel for at producere strøm til de 2-3 vogne i toget.

Dette er vel meget forståeligt - rent teknisk; men for os naboer var det uforståeligt, at man ikke havde etableret en eller anden form for strømforsyning i spor 1.

I øvrigt fandtes der en kongelig ventesal på Hobro station. Jeg ved dog ikke, hvornår den blev nedlagt.

Med ikke-royal - men venlig - hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 20/7 2012, 20:03 (4296 dage siden) @ mhv_vsvt

Jeg har i øvrigt engang i perioden fra 1983 til 87 set Struer-delen af IC-nat ankomme til Holstebro en tidlig morgen ved 07:30 tiden - Trukket af et MR-tog.

I oktober 1987 filmede jeg Mz 1425 med struerdelen af nattoget i Vildbjerg.

http://www.youtube.com/watch?v=yylH4pn0Gxw

Hilsen
henrik

--
[image]

Avatar

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af mss ⌂, 20/7 2012, 10:51 (4296 dage siden) @ Hedegaard

Der var endda to nattogsløb: "IC Nat" og "Natteravnen".
Natteravnen var dog blot et supplementstog der afgik lidt senere (1 time?) og indeholdt ret få vogne, en liggevogn og et par siddevogne (f.eks BD og Bf, senere sågar Bn(!)). En sjov størrelse ;-)
Her en tråd med nogle oprangeringer mv:
http://www.sporskiftet.dk/forum/nattog

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Georg Schmidt, 20/7 2012, 11:13 (4296 dage siden) @ Hedegaard

Nedenfor et uddrag af sommerkøreplanen 1990 hvor man ser de to nattog IC-nat 590-591 og Natteravnen (det klassiske nattog) 594-595. Jeg har selv ekspederet disse tog utallige gange i Århus, vognene til IC-nat 590/91 var placeret på spor 00 øst for banegården. Rangering med vognene til tog 590 var med 2. pladsmaskine og med ankommende vogne i tog 591 var det med togmaskinen. Sove- og liggevognene kunne benyttes fra kl 22.30 om aftenen til 7.30 om morgenen i Århus, Struer, Esbjerg, Fredericia og København.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mvh
Georg

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af andersj, Aalborg, 20/7 2012, 11:58 (4296 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvad er 1595/1502 for et togpar?

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Georg Schmidt, 20/7 2012, 13:16 (4296 dage siden) @ andersj

1595 og 1502 var en almindelig søndagsforbindelse (soldatertog) som havde kørt i mange år. Fra K 91 hed toget Re 3178 fra Frederikshavn og IC 878 fra Aalborg og kun med forbildelse til Nyborg. Fra København hed toget 589 og der var ikke forbindelse længere end Korsør. Fra K 91 indførtes interregionaltogene (IR)og regional øst og vest (Re) med flere faste minuttal.

Et par spørgsmål om indriges-nattoget

af Erik Olsen, 20/7 2012, 14:43 (4296 dage siden) @ Hedegaard

Jeg er nemlig ret nysgerrig efter at vide hvordan man egentlig købte tid til de sovende rejsende på de kortere ture, såsom fra Århus og Esbjerg.
Jeg mener at have hørt, at Århus-liggevognen holdt "parkeret" på Europaplads 1 time eller 2 før den blev samlet med Frederikshavn-delen, således at de rejsende kunne få den ekstra søvn.

Det er næsten rigtigt, de holdt ikke på Europaplads, men på et sidespor ved et pakhus ved Ny Banegårdsgade.

Jeg har nogle få gange været med nattoget Århus-København og retur. Man kunne om aften stige på sove- og liggevognene ved 22-tiden. Om morgenen vel ankommet til Århus fra København, blev vognene parkeret på samme spor, og man kunne snue der indtil kl. 08.

Billige jernbane T-shirts

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak