Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark (Generelt)

af JakobBC, 27/8 2012, 20:56 (4231 dage siden)

Hej
Det har ikke været muligt at finde præcist den info jeg søger. Efter en søgning på forumet, stødte jeg for kort tid siden ind i den yderst interessante dokumentar fra 1997 "Go' Nattog".
Hvor kørslen foregik med især WLABr og Bcm, kunne jeg godt tænke mig noget info omkring oprangering. Der var til tider også lokalvogne med.
Jeg mindes at en lokofører i dokumentaren nævner at toget på et tidspunkt (fra Århus?) kører som 9-vogns tog udelukkende med WLABr og Bcm. Hvordan var disse rangeringer?

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Allan Eriksen, 27/8 2012, 22:19 (4231 dage siden) @ JakobBC

Hvis jeg husker rigtigt fra den gang de kørte, fra København til Esbjerg en bcm og en Wlabr så Wlabr og en bcm til Århus så to bcm og en wlabr til Frederikshavn men så var der også en bcm til Struer om lørdagen kørte den kun til Fredericia var det snørklet jeg håber det var nogenlunde rigtigt.


Venlig hilsen

Allan

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Georg Schmidt, 28/8 2012, 11:26 (4230 dage siden) @ JakobBC

Hej JakobBC
Du spørger til oprangering af nattog. Hermed to udsnit af planen en tirsdag i sommeren 1995 af IC-nat tog 590/591. På Fyn og over Sjælland var toget oppe på 9 vogne, nat søndag mandag var der en ekstra Bcm til og fra Frederikshavn så her oppe på 10 vogne. Aarhus-Frederikshavn-Aarhus blev der sat 4 lokalvogne på, hvor de to på turen om aftenen Fh-Ar dog løb aflåste eller som parentesen betyder "tomt materiel". Oprangeringen af 3705 Fredericia-Struer var: MY Ba Ba Bt Bcm 69. Ved ankomne 590 i Aarhus kører MZ frem med lokalvognene til personvognsristen og Köf sætter Bcm og WL bagpå.

Allan huskede således ikke helt forkert, glemte blot en Bcm til Frederikshavn.:-D
[image]
Trækkraften i vest MZ og i øst ME, toget kører til- og fra Helgoland.
[image]

Mvh
Georg

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 28/8 2012, 11:52 (4230 dage siden) @ Georg Schmidt

- Hey Georg.

Jeg mindes altså at have set Bcm 69 komme solo efter et MR-tog i tog 3705, en tidlig morgen rundt 07:30 tiden engang i midten af 80-erne fra Banevolden ude i Mejdal ved Holstebro, er du sikker på det ikke er vogne fra 595 der kom i din benævnte oprangering Fa - Str.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Georg Schmidt, 28/8 2012, 13:31 (4230 dage siden) @ mhv_vsvt

Det er rigtigt, MR har fremført Bc-vognen til og fra Struer, men jeg tror vi skal tilbage i firserne. Tog 3705 blev i sommeren 1995 fremført af en MY med el som stod i Struer hele dagen, og kørte tilbage til Fredericia med vognene om aftenen.

Det gamle klassiske nattog 595/594 "Natteravnen" var i sommeren 1995 kun en skygge af fordums storhed jfr opr. nedenfor. IC-nat 590/591 havde jo helt overtaget nattogskørslen og det gamle nattog fungerede kun som aflastning i weekenden. Tog 595 kørte nat efter fredag Kh-Fh og nat efter søndag Fh-Kh.

[image]
Tog 595 fredag-lørdag Kh afg 0.10, Ar 6.18-6.45, Fh an 9.36. En lokalvogn til Korsør og en fra Aarhus, en B og 2 Bc til Frederikshavn og 1 Bc til fredericia.
[image]
Tog 594 Fh-Kh nat sø-ma med afg Fh 21.30, Ar 0.10-024 an Kh 6.36. 2 Bc og en B Fh-Kh og en Bc fra Fa samt en aflåst BDn.

Mvh
Georg

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Georg Schmidt, 29/8 2012, 22:13 (4229 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 29/8 2012, 22:31

Lidt mere om nattogenes oprangering. Det gamle nattog mellem København og Frederikshavn havde fra 1935 numrene 95/20 og fra 1974 595/594. Toget fik navn "Natteravnen" fra køreplanen af 27/9 1987 og sluttede 1997. Fra 1971-1974 kørte der et særligt ekstra nattog med sidde-liggevognen mellem Frederikshavn/Aalborg og København som erstatning for nedlagte DFDS natbåde til Aalborg og Aarhus.

Nedenfor udsnit af en torsdagsplan sommer 1982 af oprangeringen København-Korsør tog 595
[image]
Forrest fra København en IC-stamme som lokalvogne, derefter vognene til Frederikshavn, Struer og Esbjerg og bagerst sogar en Gs med post til afkobling i Slagelse, hastgheden var af den grund kun 100 km/t Kh-Sg.

Herunder opragering af tog 595 fra Nyborg til Frederikshavn
[image]
P-vognen løb 1, der går op til MZ nordpå til Frederikshavn fra Aaarhus løb retur igen med 594 om aftenen, vognen var kommet til Aarhus en time før med tog 7509. Fra Aalborg blev der bagpå Dh9 sat to fragtstykgodsvogne til afkobling i Hjørring.

Herunder oprangering af 594 fra Frederikshavn til Nyborg. Pmh'en var kommet til Fredericia tidligere på dagen i 7294. Fredag og søndag aften var der en ekstra Bgc65 med til/fra Esbjerg.
[image]

Herunder 594 Korsør-København.
[image]
Pmh'en skulle tilbage til Aalborg med hovedposttog 7593 næste nat P-vognen med 7509 til Aarhus næste nat.

Derblev talt om MR trækkraft til Bcm Fredericia Struer, jeg har fundet en plan for sommer 1990 hvor MR var trækkraft til 3703-3770 i løb 129.
[image]

Hilsen Georg

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Lars Kongshøj, 29/8 2012, 22:35 (4229 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvornår opstod tog 190 & 191. Dem havde vi !"#¤%&/()=? meget sjov med ;-) Især førstnævnte.

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Georg Schmidt, 29/8 2012, 22:38 (4229 dage siden) @ Lars Kongshøj

IC-nat 590/591 begyndte med sommerkøreplanen 1987.
Mvh
Georg

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Lars Kongshøj, 30/8 2012, 00:05 (4229 dage siden) @ Georg Schmidt

IC-nat 590/591 begyndte med sommerkøreplanen 1987.

Nu talte jeg 190. Problemet var at det udgik fra Frederikshavn 23.13 og ankom så vidt jeg husker til Kh klokken 30.06 (i mit kontors tidsregning. Andre steder regnede man med døgn og 24 timer. Desuden regnede vi i deciminutter. Jeg har rygtevis lades mig fortælle at man også har brugt centiminutter i DSB).

Undervejs blev oprangeringen ændret ustandseligt, afhængigt af ugedag, da toget også blev brugt til materieltransport. En af de største udfordringer var at der sommetider blev indsat materiel der kørte dagen efter i et tog der kørte dagen før. Men vi havde rimeligt styr på problematikken de fleste af os.

Mvh. Lars

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af JakobBC, 28/8 2012, 16:11 (4230 dage siden) @ Georg Schmidt

Rigtig mange gang tak for disse utroligt brugbare dokumenter :-)

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Præstkjær, 29/8 2012, 22:47 (4229 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg Schmidt sjov at du sætter alle de lister ind her, er det ikke et eller andet med at man fra DSB vegne ikke ønsker at det kommer ud i daglyset.


M.R. Præstkjær
DSB Lokomotivfører

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Peter Linaa Jørgensen, 29/8 2012, 23:05 (4229 dage siden) @ Præstkjær

Georg Schmidt sjov at du sætter alle de lister ind her, er det ikke et eller andet med at man fra DSB vegne ikke ønsker at det kommer ud i daglyset.


M.R. Præstkjær
DSB Lokomotivfører

Herr Præstkjær

Jeg tillader mig at svare på dit indlæg: Det gælder KUN indeværende køreplan. De indsatte lister ligger 20-25 år tilbage i tiden, og da var der INTET "HEMMELIGHEDSKRÆMMERI", som det er nu om stunder.

M v h
Peter L J

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Georg Schmidt, 29/8 2012, 23:19 (4229 dage siden) @ Præstkjær

Læg mærke til at det er temmelig "gamle nyheder", og at det er udsnit der viser hvad enhver kunne opnotere sig ved at købe en køreplan og møde op på banegårdene. Banerne ser jo ganske anderledes ud idag og nutidig planlægning må man selvfølgelig ikke offentliggøre. Jeg ved det ikke, men jeg tror stadig man slår en streg på papiret eller nu om stunder på computeren når løb eller ture skal planlægges.

En anden ting jer har været særdeles overrasket over er at man offentliggør både tjenestekøreplaner og strækningsinformation på nettet, det havde jeg dog aldrig troet skulle forekomme.

hilsen Georg

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Ottoemil @, Rødovre, 29/8 2012, 23:19 (4229 dage siden) @ Præstkjær

M R Præstkjær sjovt at du skriver som du gør - hvis du er ansat i DSB, ved du vel, hvad firmaet vil have frem i 'daglyset' og hvad ikke.

Det er vel næppe nogen hemmelighed hvordan nattogene var oprangeret for over 20 år siden?

Jeg glæder mig ofte over Georg Schmidts velformulerede og velfunderede svar på alle mulige (og indimellem også umulige) spørgsmål. Og et skan af en køreplan, opragneringsplan eller hvad det nu er kan fortælle mere end mange ord og er et betydeligt bedre kildemateriale end hvad en eller anden mener at kunne huske eller at have hørt.

v.h.
Ottoemil

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Hedegaard, 30/8 2012, 21:36 (4228 dage siden) @ JakobBC

Et lille spørgsmål.

Hvad var ideen med at have en liggevogn Kbh - Fa?
Selv med overfarten kan det ikke have været mange timers søvn man fik.
Holdt den åben for rejsende flere timer inden afgang og efter ankomst?

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Allan Eriksen, 30/8 2012, 21:51 (4228 dage siden) @ Hedegaard

Jeg har kørt med BCM liggevogn til Fredericia, som kun kørte natten efter lørdag( såvidt jeg husker) og man var velkommen til at blive i vognen til klokken 07.30, såvidt jeg husker var jeg ude af vognen lidt før, da jeg skulle med et tidligt tog fra Fredericia til Tyskland jeg kan ikke huske hvor langt jeg skulle ned i Tyskland, jo forresten jeg tror jeg skulle til Stuttgart over Karlsruhe

Men jeg kan ikke huske hvad tid toget til Tyskland afgik, et gæt er, at det var omkring 0740 det er den eneste gang jeg kom med tog ind over Kassel Hbf (interregiotog) ellers har det været udenom Hbf men stop i Kassel Wilhelmshöhe.

Venlig hilsen


Allan

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Peter Linaa Jørgensen, 30/8 2012, 21:56 (4228 dage siden) @ Hedegaard

Et lille spørgsmål.

Hvad var ideen med at have en liggevogn Kbh - Fa?
Selv med overfarten kan det ikke have været mange timers søvn man fik.
Holdt den åben for rejsende flere timer inden afgang og efter ankomst?

Der var adgang til liggevognen fra kl. 22:30, og efter ankomst kunne man blive til kl. 07:30.

M v h
Peter L J

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af OD, Od ⌂, 9/11 2012, 18:19 (4157 dage siden) @ Peter Linaa Jørgensen

Et lille spørgsmål.

Hvad var ideen med at have en liggevogn Kbh - Fa?
Selv med overfarten kan det ikke have været mange timers søvn man fik.
Holdt den åben for rejsende flere timer inden afgang og efter ankomst?


Der var adgang til liggevognen fra kl. 22:30, og efter ankomst kunne man blive til kl. 07:30.

P 591 Kh-Fh på København H den 2/5-1993 kl. 22.30.

[image]

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Søren Jakobsen, Randers, 10/11 2012, 13:49 (4156 dage siden) @ OD, Od

P 591 Kh-Fh på København H den 2/5-1993 kl. 22.30.

[image]

Frækt fotografi. Selv skal jeg køre Kh - Rd i nat, og det havde været fedt at kunne ligge ned!

80'ernes/90'ernes nattog i Danmark

af Lars Kongshøj, 31/8 2012, 01:53 (4228 dage siden) @ Hedegaard

Et lille spørgsmål.

Hvad var ideen med at have en liggevogn Kbh - Fa?
Holdt den åben for rejsende flere timer inden afgang og efter ankomst?

Aner det ikke, men mon ikke det var aht. folk der skulle i alle mulige retninger.

Selv med overfarten kan det ikke have været mange timers søvn man fik.

Generelt mener jeg at man kunne sove videre til 7-8-tiden i de parkerede vogne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak