Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner (Generelt)

af PD Hansen, 3/12 2012, 12:50 (4161 dage siden)

PR-snak om Bane Danmarks nyeste penge-spild:

"Med det nye højttalersystem har vi fået den tekniske mulighed for at opdatere meddelelseslyden. Derfor var det naturligt at indføre en ny meddelelseslyd i højttalerne, så vi også på den måde signalerer, at vi har fokus på en moderne og velfungerende trafikinformation,"

Der nævnes intet om at penge-spildet skyldes Bane Danmarks behov for at adskille sig fra DSB.

Hør den nye lyd nederst her:

http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=17479

De gode gamle DSB-toner:

http://www.toglyde.dk/lyd2.htm


Man kan vel i øvrigt godt forudse, at det ikke ender som da TDC forsøgte sig med ny ventetone:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE828687/tdc-skrotter-forhadt-ringetone/

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 3/12 2012, 12:58 (4161 dage siden) @ PD Hansen

- Så var det den underlige klimten jeg hørte på Hovedbanen i Morges. GGG

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af metrohenrik ⌂, Ringsted, 3/12 2012, 14:09 (4160 dage siden) @ PD Hansen

Undrede mig da godt nok da jeg hørte den. Troede at en af operatørerne havde et barn med på job, og glemt at slukke for microfonen...

Hvorfor ikke bare "HER ER BANERNE..."
Jeg er næsten sikker på at Svend Pedersen ikke skal have Koda penge mere...

--
Venlig hilsen
Henrik Værum Høgh

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af Hedegaard, 3/12 2012, 14:10 (4160 dage siden) @ PD Hansen

Det lyder mere som en tone man vil høre på TV inden der kommer reklamer.
Men okay. Den er da ikke lige så hæslig som den franske :-D

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af L.H. Jensen, 3/12 2012, 14:25 (4160 dage siden) @ PD Hansen

PR-snak om Bane Danmarks nyeste penge-spild:

"Med det nye højttalersystem har vi fået den tekniske mulighed for at opdatere meddelelseslyden. Derfor var det naturligt at indføre en ny meddelelseslyd i højttalerne, så vi også på den måde signalerer, at vi har fokus på en moderne og velfungerende trafikinformation,"

Der nævnes intet om at penge-spildet skyldes Bane Danmarks behov for at adskille sig fra DSB.

Hør den nye lyd nederst her:

http://www.bane.dk/visNyhed.asp?artikelID=17479

De gode gamle DSB-toner:

http://www.toglyde.dk/lyd2.htm


Man kan vel i øvrigt godt forudse, at det ikke ender som da TDC forsøgte sig med ny ventetone:
http://politiken.dk/tjek/digitalt/telefoni/ECE828687/tdc-skrotter-forhadt-ringetone/

Hmmm ... - for det første synes jeg nu ikke, den nye lyd er så ringe endda, men jeg har endnu til gode at høre den "skære igennem" øvrige stationslyde og togstøj.

Men det forekommer mig underligt, at Banedanmark nu skal kritiseres for at "adskille sig fra DSB" ... - jeg mener, er der ikke lige netop det indlæg efter indlæg her på dette forum tværtimod har efterlyst, ja ligefrem krævet gennem den seneste måneds tid ????

:-|

Mvh
LHJ

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af JakobBC, 3/12 2012, 14:34 (4160 dage siden) @ PD Hansen

Man må sige at en æra er ved at slutte, men det gør jo ikke den gamle tone ringere.
Når de nu skal ændre tonen, er jeg ganske tilfreds med den nye.
Komponistvalget er også til den bedre side. Gad vide hvordan arbejdslønnen for denne tone har været.

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af Niels, Aarhus, 3/12 2012, 14:39 (4160 dage siden) @ JakobBC

Hej

Når det gælder om at DSB og BaneDanmark skal skille sig ud fra hverandre, kan man jo sige, at der er god logik i at BaneDanmark ikke længere benytter sig af det gamle signal, som jo netop består af tonerne D - Es - Bb - udtalt D S B..;-)

Venlig hilsen

Niels

--
Niels

Udkaldslyd på stationer - pengespild at droppe DSB toner

af PD Hansen, 3/12 2012, 15:08 (4160 dage siden) @ Niels

Ja, det ved vi og andre udvalgte.

Men ændringen af lyd giver næppe nogen mer-værdi for skatteyderne eller slutbrugerne, og derfor virker det som pengespild at komponere en ny lyd, bare for at nogle embedsmænd kan føle sig mere synlige.

Men honoraret har nok heller ikke udgjort en bondegård - det kunne man jo spørge Bane Danmark om.

Udkaldslyd på stationer - pengespild at droppe DSB toner

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 3/12 2012, 15:15 (4160 dage siden) @ PD Hansen

Ja, det ved vi og andre udvalgte.

Men ændringen af lyd giver næppe nogen mer-værdi for skatteyderne eller slutbrugerne, og derfor virker det som pengespild at komponere en ny lyd, bare for at nogle embedsmænd kan føle sig mere synlige.

Men honoraret har nok heller ikke udgjort en bondegård - det kunne man jo spørge Bane Danmark om.

Bruger DSB ikke stadig deres gamle toner i udkald i IC3?
Det bliver de vel ved med?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Udkaldslyd på stationer - pengespild at droppe DSB toner

af Jesper, 3/12 2012, 16:36 (4160 dage siden) @ BlackThorneDK

Jo den bliver i den grad stadig brugt i DSB. Den står ligefrem overfor en renaissance. Således er den også indarbejdet i det nye designprogram. Heri står at melodien skal indgå i alt materiale med baggrundsmusik. Og den er god nok: Check selv de nyeste tvspots, den er der skam , og mange gange endda!

Avatar

Udkaldslyd på stationer - pengespild at droppe DSB toner

af Per Hauberg, 3/12 2012, 17:05 (4160 dage siden) @ Jesper

Jeg brugte en overgang at slå på skrivebordslampen med min kuglepen, fordi den dørklokke, vi normalt brugte (Før Bentzons "DSB") var gået i stykker. -Resultatet var det vanlige: De rejsende blev pissesure, når jeg efterfølgende fyrede en forsinkelse af.... Og det bliver såmænd ikke ændret af endnu en ny tone.

Penge ud i luften !

P.

Udkaldslyd på stationer - pengespild at droppe DSB toner

af Georg Schmidt, 5/12 2012, 12:55 (4159 dage siden) @ Per Hauberg

Den var nu ellers meget stabil den gamle "ding-dong". Husker ikke lige hvordan det var, blev "dørklokken" flyttet med hen i den nye sorte hytte på perronen.?
[image]
Her et foto fra 1973 af vort lille "udkaldsstudie" i perronkiosk 1 på Aarhus H, der var lige plads til 1 opretstående person med lukket dør. Inden vi begyndte udkaldet trykkede vi de steder og perroner ind (den nederste række på det solide skab på væggen) hvor der skulle kaldes ud. Derefter holdt vi mikrofonen ned udfor den hvide dørklokkekasse på væggen og trykkede på knappen. Derefter kom den velkendte lyd og vi kunne begynde.:-D
Systemet var i brug til 1982 eller deromkring. Mener det var i 1938 Aarhus fik udkald med højttalere.

Hilsen Georg

Avatar

Udkaldslyd på stationer - pengespild at droppe DSB toner

af Per Hauberg, 5/12 2012, 22:52 (4158 dage siden) @ Georg Schmidt

Dørklokken fulgte ikke med til Ikt.
I mangel af sådan "vækkefunktion" var det istedet indført, at udkaldene skulle indledes med en "overskrift": "Togankomst..." "Togafgang..." "Togforsinkelse..." eller de mere spontane indfald: "tag lige en liter sød med, når du alligevel er ude".
Sjældent har jeg set Bøf-Larsen komme hen ad perronen med så voldsom afsky malet i ansigtet - og sødmælken blev holdt i to fingre og strakt arm, langt ud fra kroppen. Man oplever meget på overvågnings-tv ! Men mælk til kaffen fik vi !!

Avatar

En anekdote om udkaldslyd

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/12 2012, 09:36 (4159 dage siden) @ BlackThorneDK

Bruger DSB ikke stadig deres gamle toner i udkald i IC3?
Det bliver de vel ved med?

Lyden D - Es - Bb kender vi jo alle. Og når vi hører den i toget, lyder den: Dinnnng, ding-dong.

En Aalborg-togfører, som vi ved denne lejlighed kan give det opdigtede navn Frank, skulle engang i sidste halvdel af 1980-erne foretage et højttalerudkald i et tog. Da han aktiverede højttaleranlægget i toget, konstaterede han, at de automatiskee opmærksomhedstoner D-Es-Bb udeblev. For at sikre sig passagerernes opmæksomhed, gengav han derfor tonerne fonetisk: "Dinnnng, ding-dong, om få minutter ankommer toget til....."

Det turde være overflødigt at anføre, at han siden dengang bar kælenavnet "Frank Ding-dong".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent/togfører København, Aarhus, Aalborg 1980-1986

En anekdote om udkaldslyd

af Ulrik D, 5/12 2012, 11:50 (4159 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Bob-bob!
Ja TBN - hvorfor mon sige "Bob-bob" her? ;-)

Kan i øvrigt tilføje, at TGF "NN Ding-Dong" ikke er ved ved banerne mere.

--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af Peter Matros, Holbæk, 3/12 2012, 15:47 (4160 dage siden) @ JakobBC

Gad vide hvordan arbejdslønnen for denne tone har været.

Og om han får den i "klingende" mønt? (Ordspil kan forekomme)

Duk og væk.

--
[image]

Avatar

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af Ove, Struer, 3/12 2012, 19:36 (4160 dage siden) @ PD Hansen

Ingen har vist beskrevet stationsudkald bedre end Jacques Tati i denne film: Les Vacances de Mr. Hulot


(Sekvensen er længere i selve filmen)..... :-)

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af JakobBC, 5/12 2012, 09:25 (4159 dage siden) @ PD Hansen

Så har Go' morgen Danmark allerede gjort forvirringen yderligere forvirrende og omtalt dette som at DSB skal have ny tone

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af L.H. Jensen, 5/12 2012, 10:46 (4159 dage siden) @ JakobBC

Så har Go' morgen Danmark allerede gjort forvirringen yderligere forvirrende og omtalt dette som at DSB skal have ny tone

DRs "P1 Morgen" klarede sig derimod gennem et - omend lidt pjattet - interview med komponisten Halfdan E helt uden at rode rundt i begreberne ...

Så det kan altså godt lade sig gøre!

Mvh
LHJ

Udkaldslyd på stationer ændres - slut med DSB toner

af PD Hansen, 5/12 2012, 23:59 (4158 dage siden) @ L.H. Jensen

De statselskende journalister i P1 turde vel ikke spørge hvor meget ekstra det kostede at komponere en ny tone?

Og P1 spurgte vel heller ikke hvad mer-værdien for skatteydere og passagerer skulle være ved at udskifte en komposition, der fungerede fint?

(Ja, noget teknik blev udskiftet, men derfor behøvede man jo ikke også at udskifte en lyd, der fungerede - uanset BaneDanmarks forfængelighed)

Ældre toner

af Hedegaard, 6/12 2012, 10:40 (4158 dage siden) @ PD Hansen

Nu hvor vi er ved tonerne. Jeg kan huske da jeg var i København i slutningen af 80'erne / starten af 90'erne. Der var der faktisk 2 typer toner, der blev brugt til udkald. Der var den velkendte "Diiing ding dong", og så var der en mere tysk-lydende "diiiing dooong" tone. Var sidstnævnte en eksperimentel tone eller var det den originale udkaldstone?

Bane Danmarks nye udkaldslyd på stationer kostede 375.000

af PD Hansen, 10/12 2012, 20:31 (4153 dage siden) @ PD Hansen

Bane Danmark har betalt i alt 375.000 kr. for komposition, produktion og rettigheder til lyden.

Kilde: Aktindsigt.

Små penge i det store billede - men stadig spild af skatteydernes/kundernes penge.

Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.

Læs mere
DSB ME1503ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak