Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Regionaltog i Tyskland (Generelt)

af sejersen, 28/1 2013, 00:07 (4078 dage siden)

En god ven og jeg vil gerne prøve at komme så langt ned i Tyskland som muligt på én dag på en Schönes-Wochenende-Ticket, der er meget billig, men kun gælder til lokal- og regionaltog. Jeg kan se, at en succes vil kræve af en minimering af antal skift, altså lange strækninger uden skift.
Er der nogen, der kender specielt lange regionaltogsløb som fx. det direkte tog mellem Lübeck og Szczecin samt ALEX-toget mellem Hof og München? Helst nord-syd, men også gerne øst-vest (eller omvendt).

Regionaltog i Tyskland

af Information @, 28/1 2013, 00:51 (4078 dage siden) @ sejersen

En god ven og jeg vil gerne prøve at komme så langt ned i Tyskland som muligt på én dag på en Schönes-Wochenende-Ticket, der er meget billig, men kun gælder til lokal- og regionaltog. Jeg kan se, at en succes vil kræve af en minimering af antal skift, altså lange strækninger uden skift.
Er der nogen, der kender specielt lange regionaltogsløb som fx. det direkte tog mellem Lübeck og Szczecin samt ALEX-toget mellem Hof og München? Helst nord-syd, men også gerne øst-vest (eller omvendt).

På bahn.de hjemmeside kan du vælge at du kun vil køre med "lokaltog" og dermed ikke med ICE, IC og EC.

Du skal sætte kryds i feltet "Nur Nahverkehr". Derefter får du f. eks. disse muligheder:

[image]

Regionaltog i Tyskland

af PEL, 28/1 2013, 09:47 (4077 dage siden) @ sejersen

Er der nogen, der kender specielt lange regionaltogsløb som fx. det direkte tog mellem Lübeck og Szczecin samt ...

Hvis du med "nogen der kender" mener om nogen har anvendt forbindelsen (RE6) har jeg benyttet den i juni 2012. En 5 timer lang tur. Meget af tiden i et roligt tempo og 2 stop hvor motoren blev stoppet og der var tid til benmotionering. Som f.eks. her:

[image]

[image]

Antal passagerer i toget vekslede meget undervejs. Omkring Lübeck var der mange lokalrejsende (og mange stop)- men ellers var der god plads. Dog er 5 timer i et regionaltog lang tid, men det var egentlig behageligt nok. Gode køreegenskaber og acceptabelt lydniveau.

På udturen afsluttedes lidt uheldigt: ved indkørselssignalet til Szczecin Glowny forsvandt al strøm til signalerne. Vi kunne se ind til stationen, men måtte ikke forlade toget. Det tog en lille times tid før signalerne igen virkede. Men bortset fra det blev køreplanen begge veje overholdt til punkt og prikke.

Jeg har tidligere rejst til Szczecin Glowny med ICE til Berlin og derfra med RE til Szczecin Glowny. Men jeg ville lige afprøve denne meget billige mulighed:
Flensburg-Grambow (sidste station før polske grænse: enkelt 26€); Grambow-Szczecin Glowny knap 6€
PS: en Schleswig-Holstein billet gælder også i Mecklenburg-Vorpommern[image]

Regionaltog i Tyskland

af sejersen, 28/1 2013, 21:50 (4077 dage siden) @ sejersen

Tak for svar! Jeg kender godt muligheden for at fravælge de hurtige tog (ICE mv), men når jeg søger på en lang rute, får jeg mange skift.
Er der mon en mulighed for systematisk at inde de lange løb ("Kurswagen")?
Turen mellem Lübeck og Szczecin ser interessant ud!

Regionaltog i Tyskland

af Information @, 29/1 2013, 08:45 (4076 dage siden) @ sejersen

Tak for svar! Jeg kender godt muligheden for at fravælge de hurtige tog (ICE mv), men når jeg søger på en lang rute, får jeg mange skift.
Er der mon en mulighed for systematisk at inde de lange løb ("Kurswagen")?
Turen mellem Lübeck og Szczecin ser interessant ud!

DB har "kun" følgende lange løb nu om dage:

ICE
IC
EC
Diverse nattog (EN og CNL)

IR - InterRegio forsvandt for en del år siden. Desværre.

Årsagen til dette er den såkaldte "Regionaliserung" hvor det er de enkelte delstater der bestiller og betaler for kørsel indenfor delstatens grænser (og måske lidt over i den næste delstat).

Så DB består nu af DB Fernverkehr (der tager sig af ICE, IC, EC) og DB Regio (der ofte vinder kørsel indenfor delstaternes grænser).

Tog med Kurswagen er også væk (med enkelte undtagelser skulle der være Kurswagen på enkelte nattog ifølge indlæg fra http://www.ice-treff.de/).

Enkelte privat togselskaber udbyder længere ture. Men der kan du ikke DBs tilbudsbilletter.

Regionaltog i Tyskland

af Hedegaard, 29/1 2013, 20:25 (4076 dage siden) @ Information

IR-systemet eksisterer skam stadig, dog i en minimeret udgave, i form af InterRegioExpress.
Så er der også RegionalExpress togene, som jo er en slags form for lang-distance regionaltog.
Mener den længste RegionalExpress tur varer 6 timer.

Regionaltog i Tyskland

af Information @, 30/1 2013, 14:07 (4075 dage siden) @ Hedegaard

IR-systemet eksisterer skam stadig, dog i en minimeret udgave, i form af InterRegioExpress.
Så er der også RegionalExpress togene, som jo er en slags form for lang-distance regionaltog.
Mener den længste RegionalExpress tur varer 6 timer.

IR-systemet blev drevet af DB - som en billigudgave af IC-systemet. Der skulle ikke betales IC-Zuschlag, ruterne var meget på kryds og tværs i Tyskland (generelt ikke de samme liner/ruter som IC) og der var generelt 2 timers eller 4 timers drift på ruterne, ligesom der blev stoppet ved væsentlig flere mindre byer end IC. Jeg har selv kørt Tyskland tyndt med disse tog med en Eurodomino-billet til 1. klasse i hånden.

IRE bliver ikke drevet af DB, men af de enkelte Bundesländer. IRE er et resultat af SPNV. Se f.eks. denne særdeles informative side:

http://de.wikipedia.org/wiki/Interregio-Express

Regionaltog i Tyskland

af andersj, Aalborg, 29/1 2013, 20:38 (4076 dage siden) @ Information

Der er desuden også stadig Kurswagen mellem Niebüll og Dagebüll.

Regionaltog i Tyskland

af Nordexpress, 30/1 2013, 15:14 (4075 dage siden) @ sejersen

Naturligvis er Schönes-Wochenende ligesom Ländertickets gode tilbud hvis man er flere, der rejser sammen, der synes, at stop på samtlige stationer er en god oplevelse.

En anden fordel er naturligvis, at priserne er de samme også på dage, hvor priserne i fjerntrafikken ellers er høje.

Men når spørgsmålet går på at komme fra den ene ende af Tyskland til den anden med toget vil jeg foreslå, at du søger efter Sparpriser. Sidste sommer kunne man komme fra København til hhv. både Salzburg og Basel Badischer Bf. for 39 Euro én vej én person. Du kan f.eks. også have det meste af dagen til rådighed i Hamburg og så køre med ICE kl. 17 eller 18 og alligevel komme i seng et sted ved den sydtyske grænse samme aften.

Der er der så godt nok ikke tid til at strække benene medens lokoføreren slår motorerne fra:-D Hver sine lyster.

Sparpriser går som bekendt i salg 92 dage før rejsedagen.

Avatar

Regionaltog i Tyskland

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 26/5 2015, 14:46 (3229 dage siden) @ sejersen

Vi har lige været en bande på otte personer fra Flensborg til Szczecin/Stettin i Polen på en Schleswig-Holstein Ticket. 4 personer kom med på en gruppebillet for 37 euro (enkelt).

Rejsen på en Schleswig-Holstein Ticket gælder på forunderlig vis også i Mecklenburg-Vorpomern!

Vi skiftede i Kiel og Lübeck og kørte direkte med Regionaltog fra Lübeck til Stettin.

Turen fra Flensborg til Stettin tager knap otte timer. Det er måske lang tid, men turen med ICE (som billetten ikke gælder til) over Berlin er ikke meget hurtigere - hvis det kan trøste.

Til gengæld er det jo en kanonbillig måde at komme til Polen på - set fra et jysk synspunkt.

Det kan være, at man bliver afkrævet en tillægs-grænsebillet mellem den tysk-polske grænse og Stettin, men det drejer sig blot om et par euro.

Jeg tog et par videoer ud gennem frontvinduerne:

VIDEO FRA LALENDORF

REGIONALBAHN MECKLENBURG-VORPOMMERN

--
Hans Christian Davidsen

Regionaltog i Tyskland

af Thomas Wiltrup @, 27/5 2015, 09:49 (3228 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

... Og turen er det meste af vejen smuk, gennem bølgende morænebakker og sølandskaber. Og med holdt på adskillige små landstationer, hvoraf de fleste desværre er sørgeligt vedligeholdte i det tidligere DDR. Men historiens vingesus blæser!

Regionaltog i Tyskland

af sejersen, 27/5 2015, 09:59 (3228 dage siden) @ Thomas Wiltrup

Jeg overvejer turen til sommer! Har selv tænkt på den flere gange, men jeg finder altid en billig ICE-billet, som jeg ikke kan lade være med at købe.
Er der mulighed for at købe kaffe etc. mellem Lübeck og Szczecin?

Avatar

Regionaltog i Tyskland

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 15/6 2015, 09:22 (3209 dage siden) @ sejersen

Mig bekendt er der ikke mulighed for at købe kaffe på toget. Tag en coffee-to-go med fra Lübeck Hauptbahnhof.

Til gengæld er Szczecin en spændende sporvogns-by. En håndfuld smagsprøver her:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Hans Christian Davidsen

Regionaltog i Tyskland

af Thomas Wiltrup @, 15/6 2015, 09:41 (3209 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

Stettin ER en spændende sporvognsby - for her er stadig gamle boggievogne samt de pudsige små tovogns-sporvognstog, arvet fra Berlin - samt nye moderne flex-linere, der snor sig smukt gennem byen med dens fem led. Og så de postmodernistiske vogne ind i mellem i et design, jeg i al fald ikke har set andre steder.
Og hyggeligt var det at være af sted med dig, Hans Christian!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak