Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af Nla91, 30/12 2010, 17:44 (4859 dage siden)

Jeg stødte fornyligt på Eriks fine reportage med billeder fra DJK's udflugt til Centralværkstedet på Otto Busses vej. Jeg faldt over et særligt billede, som vakte min opsigt.
Billedet viser en DSB Gods skulptur, som henstår allerbagerst imellem akkumulatorværkstedet og det gamle træværksted.
Jeg er meget interesseret i at kende historien bag skulpturen - nogen der kan hjælpe?

[image]

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af Steff, 30/12 2010, 18:47 (4859 dage siden) @ Nla91

Helt ned for enden af Bernstorffsgade ved Kalvebod Brygge, havde det daværende DSB Gods tilhuse. Der var en lille plads foran bygningen og på et græsbelagt areal stod omtalte skulptur som et symbol for jern- og lastbiltransporten ved DSB Gods.

--
Steffen Dresler

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2010, 08:58 (4858 dage siden) @ Steff

Se:

http://evp.dk/index.php?page=godsekspeditionen

næsten nederst på "siden". Desværre, --skulpturen ses ikke, men det omtalte areal med parkerede DSB-lastbiler, Godsekspeditionen og Godsbanegården iøvrigt. Sluttelig ses, hvor gyseligt det hele ser ud i vore dage.

Erik V. Pedersen.
www.evp.dk

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af ole, 31/12 2010, 09:22 (4858 dage siden) @ Erik V. Pedersen

ja, det er squ en jammerdal!:-(

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af SFJ, 30/12 2010, 19:25 (4859 dage siden) @ Nla91

Den skal da bevares! Er der ikke plads til dem op eksempelvis jernbane museet?

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af Svend, 31/12 2010, 04:32 (4858 dage siden) @ SFJ

Når man ser, hvilke bevaringsværdige genstande Jernbanemuseet ikke viser interesse for at redde (sikre for eftertiden), kan jeg ikke forestille mig, at dette "værk" har nogen fremtid Odense.
Men vi tænker dog ikke alle som museumsledelsen, så måske alligevel ....?

--
Svend

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af ole, 31/12 2010, 05:01 (4858 dage siden) @ Nla91

ganske flot og symbolsk skulpur.
Hvis man ville være ond, ku man jo også overveje en skamstøtte måske at poul hjelt, som måske grundlagde nedturen for DSB?
Den var ond!, men godt nytår alligevel

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet?

af Nla91, 31/12 2010, 05:33 (4858 dage siden) @ ole
redigeret af Nla91, 31/12 2010, 06:32

Tak for jeres svar! Det er en rigtig flot skulptur, og jeg føler også, at den har fortjent bedre. Jeg går overvejer måske at kontakte DSB, og høre om de evt. vil sælge denne skulptur, det virker nærmest som om, at de har glemt den eksisterer. Det er jo et forsøg værd...Nogen der har en ide om, hvem jeg skal kontakte hos DSB?

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Steff, 31/12 2010, 09:22 (4858 dage siden) @ Nla91

Kære alle, ingen nævnt, ingen glemt..

Smag og behag er forskellig – og godt for det - og jeg havde, når jeg passerede den omtalte ting altid den følelse, at denne skulptur/vartegn eller hvad det nu er ment som, var et stykke amatøragtigt klamhuggeri! Også at det måtte kunne gøres bedre, hvis man mente det alvorligt. Men som sagt, smag og behag og helt uden for min indflydelse og ikke mindst interesse.
Nu står den så på CvK og glemt. Måske fordi ingen rigtigt syntes, det havde en jernbane kulturhistorisk værdi? Jeg ved det ikke. Men tingesten er IKKE smidt ud eller skrottet.
Men når der nu igen syntes at være en tildens til, at det hele er Danmarks Jernbanemuseums (DJM) skyld og at ledelsen ikke varetager ”vor jernbanehistoriske arv”, syntes jeg at man – selvom nytårsaftens dag – skyder helt forkert.
HVIS nu DJM ikke er blevet gjort opmærksomme på dennes eksistens, kan man vel heller ikke reagere, vel? Og er DJM blevet gjort opmærksomme på denne, er der vel også en prioritering at tage hensyn til! ALT koster MANGE penge og DJM har måske ment, at der var vigtigere ting og at den nok kunne stå på Cvk endnu et stykke tid, indtil man fik den ”bjærget” andetsteds hen.
Det jeg nok vil ende op med – og det også generelt m.h.t. mange andre tråde, der har været her i Forum er, at negativ kritik om dette eller hint er nemt og uforpligtende. Prøv hellere med ”positiv” kritik med et forslag til udførelse, helst inkl. det økonomiske aspekt. Det lytter man til!
Og m.h.t. kritik af DJM, se lidt på hvad der er sket i 2010; en optagelse (og dermed en sikring af materiel) af KLK ind i DSB museumstog, en kæmpestor udvidelse af publikumsarealerne for udstilling af de mere ”bløde” ting (Banedanmark) på den nye balkon, handikap forbedringer, køb af en sovevogn, påvirkning af tusinder af børn gennem ”Thomas” til muligvis at blive interesserede i vores hobby når de bliver større o.s.v. Så alt i alt – og sammen med alle klubberne – har 2010 vel ikke været ”helt så ringe endda” vel?
Jamen, der er masser af ting at gå i gang med i 2011, jeps, tal sammen, hjælp hinanden og kom med løsninger.
Godt nytår til alle læsere og skribenter med et lille symbolsk billede på samarbejde, 2xE med 1200 tons på krogen fra Ro mod Næ via Ri 1957.

[image]
Foto: Ukendt, arkiv HP, Næstved.

Steff

NB: Man kan jo spørge DJM i det nye år om de kender til ”dimsen”, kontakt www.jbmuseum.dk eller ring 66 13 66 30 og spørg efter Museumsinspektør G. Lundager.

--
Steffen Dresler

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af ole, 31/12 2010, 09:36 (4858 dage siden) @ Steff

tja du har da ret i meget. Jernbanemuseet har vel altid været en varm kartoffel påen eller anden måde.
Var med til indvielsen-og særtoget- og var egentlig ret imponeret også over materielets grad af repræsentativitet.
I dag fremstår det flot, men efter min smag ikke længere særligt repræsentatvt mhy driftsmat. Påen eller anden måde for poppet. Det er muligt at kongevogne er interessante for Billedebladtes målgruppe, men næppe for jernbaneentusiaster?
Skjoldnæsholm, mht sporvogne og busser, gør det nok bedre.

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Thomas Jespersen @, 1/1 2011, 08:24 (4857 dage siden) @ ole

Museet er i den grad en varm kartoffel. Man kan ikke stille alle tilfreds. Med hensyn til salonvognene, så er det langt nemmere at søge støtte fra fonde til den slags, end til ordinære vogne. Der mange flere mennesker her i verden end tognørder og de går på museet for at se andre ting end os.

Jeg ville personligt meget gerne CS´eren, der står på cvk istandsat. Den er noget helt unikt, da det er den eneste bevarede boggie kupevogn, men derfor er jeg trods alt glad for at man får renoveret og istandsat nogle af de vogne, man har fundet. Selvom det kan virke en smule poppet.

Med hensyn til den skulptur, så er den efter min mening noget af det mest elendige stykke klamphug jeg nogensinde har set. Smid lortet på en godsvogn og send det til Frederiksværk og lad det indgå i råstof kredsløbet... Så gør det da en smule gavn.

mvh
Thomas

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 31/12 2010, 09:48 (4858 dage siden) @ Steff

Kære Steff.

Ja, ---Museet er nu i tidens løb blevet gjort opmærksom på mange ting, . . . ! ! !

Positiv kritik / negativ kritik kommer vel helt --eller i det mindste meget-- an på, fra hvilken side man ser den. Selv den mest positivt fremsatte kritik vil ofte bleve opfattet negativt af modtageren. Sådan er det bare ! ! !

Apropos de to E-maskiner: Husk at den samlede trækkraft af to (bl.a.) E-maskiner, var 10% lavere en deres samlede trækkraft, når de trak hver for sig :-)

Godt Nytår til Tommy og læserne af /indsenderne til Forum.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af ole, 31/12 2010, 09:51 (4858 dage siden) @ Steff

-og hvis man skal være djævlens advokat- og jeg er ikke meget for at sige det, og risikerer nok at blive hængt i nærmeste lygtepæl: engang imellem ku maqn godt få en mistanke om at der er lidt for mange kokke til at fordærve (jernbane)maden.
sÅ mange klubber, veteranbaner og andre interessenter mm i et så lille land, der i nogle tilfælde modarbejder i stedet for samarbejder?

8første gang jeg hørte om strid var mellem DJK og Helsingør Jernbaneklub vist nok som udbryder engang i 60erne)

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Lars M., 31/12 2010, 21:23 (4857 dage siden) @ Steff

Fatter stadig ikke hvad KLK vil, under DSB museumstog efter.

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af K:E Jørgensen, 1/1 2011, 09:56 (4857 dage siden) @ Lars M.

DERfor nedlagde jeg mit medlemskab Godt nytår kjeld

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Filip Gram, 1/1 2011, 10:52 (4857 dage siden) @ Lars M.

Fatter stadig ikke hvad KLK vil, under DSB museumstog efter.

KLK har da allerede haft god gavn af sammenlægningen: Damptrækkraft nu hvor de ikke selv har noget køreklart, adgang til ATC-maskiner, ganske betragtlige midler til arbejdssikkerhed osv... Det er da meget fornuftigt i mine øjne.

/Filip

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Allan Støvring-Nielsen, 3/1 2011, 19:42 (4855 dage siden) @ Filip Gram

Her ses skupturen på sin rette plads på Bernstorffsgade i 1996

mvh, Allan

[image]

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Nla91, 4/1 2011, 05:31 (4854 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Tak for billedet. Farverne er godt nok falment en lille smule på skulpturen:-)

Nogen der har en ide om, hvem jeg kan kontakte mht skulpturen?

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Steff, 4/1 2011, 06:33 (4854 dage siden) @ Nla91

Hej!

Se tidligere indlæg i denne tråd, Steff af 31.12.2010 nederst:-) .

Steff

--
Steffen Dresler

DSB Gods skulptur på Centralværkstedet + godt nytår

af Nla91, 4/1 2011, 06:45 (4854 dage siden) @ Steff

Hej Steff,

Takker, havde lige overset den nederste tekst:-)

Svenska-lok
ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak