Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af ole, 31/12 2010, 06:44 (4836 dage siden)

Hej, og fortsat godt nytår.

Jeg ved ikke om det er alderen der trykker (blir 60 i morgen), eller andre har det på samme måde, men da jeg var barn var det driftmateriellet der var ninteressant, men nu er det tit lige så meget de små og store nips, såsom perronbelysning, telefonpålæ og alverdens dimser, samt de mere bløde ting som kultur/lokalhistorie etc?
Der er jo nogen der hævder at det er et typisk alderstegn at interessere sig for historiske (og andre hunabistiske)emner, selvbiografier etc?

Avatar

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af T. Rithmester ⌂, Struer, 31/12 2010, 07:29 (4836 dage siden) @ ole


Der er jo nogen der hævder at det er et typisk alderstegn at interessere sig for historiske (og andre hunabistiske)emner, selvbiografier etc?

I så fald er jeg åbenbart ældre end dåbsattesten foreskriver (den siger årgang 71) ;-) For når I andre poster billeder, ja så bliver omgivelserne nøje undersøgt for alt muligt. Lige fra tidens cykler, biler, beklædning, reklamer ja næsten alt mulig :-)
Samt selvfølgelig det primære motiv ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Svend, 31/12 2010, 07:52 (4836 dage siden) @ ole
redigeret af Svend, 31/12 2010, 08:07

Så er der lidt at hygge sig med her på årets sidste dag

[image]

Nykøbing F 1958 Arkiv HBDS©

--
Svend

Avatar

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af T. Rithmester ⌂, Struer, 31/12 2010, 08:24 (4836 dage siden) @ Svend

Så er der lidt at hygge sig med her på årets sidste dag

Nykøbing F 1958 Arkiv HBDS©

Lækkert billede, tak for det :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af ole, 31/12 2010, 08:48 (4836 dage siden) @ Svend

ja netop. og der er virkelig mange detaljer på et sådant foto. se f.ex. bare en lille ting som perronlampen, porcelænsklokkerne og selvfølgelig alt det medjul på

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Holger Sørensen, Hedehusene, 2/1 2011, 13:07 (4834 dage siden) @ ole

Hedehusene, 02.01.2011

Hej!

Nej - jeg tror ikke det er alderen, det er snarere ens udvikling i disse tider hvor meget forandres meget hurtigt, og hvor industrikulturen har trange kår.
Er det byhuse eller herregårde fra flere hundrede år tilbage er der normalt ingen bevaringsproblemer inkl. detaljer. Men når det gælder industrikulturen indenfor de sidste 100 år står det sløjt til og særdeles sløjt til med jernbanen. Selvfølgelig kan alt ikke bevares, men enkelte tidstypiske detaljer burde bevares. Ét af de sidste klassiske fejl var nedrivningen af post2 på Lersøen, som var intakt inde som ude og klassisk i den bygningsstil fra 1930'erne (murbindingsværk). Skulle have være nedtaget i det mindste til senere opførelse.
Skælskør stationsområde er sat til salg, hvad sker med den klassiske kran??

Osv, osv.

Hilsen fra Holger i Hedehusene

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Svend, 2/1 2011, 13:13 (4834 dage siden) @ Holger Sørensen

Skælskør stationsområde er sat til salg, hvad sker med den klassiske kran??

... og de noget specielle sporskifter. Desværre har jernbanemuseet ikke den store forståelse eller interesse for at bevare sådanne infrastrukturelementer.

--
Svend

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Steff, 2/1 2011, 13:46 (4834 dage siden) @ Svend

Kære Svend!

"Jernbanemuseet har desværre ikke den store forståelse...............".

ER det noget du ved eller er det - som det hidtil har været mange gange på denne side - bare en floskes der lige skal skydes af. Har du spurgt på museet og har de tilkendegivet at de IKKE er interesserede? For hvis det sidste er rigtigt, kan man jo ytre sin utilfredshed, ikke sandt?

Steff

NB: Iøvrigt godt nytår til ALLE

--
Steffen Dresler

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Svend, 2/1 2011, 14:29 (4834 dage siden) @ Steff


ER det noget du ved eller er det - som det hidtil har været mange gange på denne side - bare en floskes der lige skal skydes af. Har du spurgt på museet og har de tilkendegivet at de IKKE er interesserede? For hvis det sidste er rigtigt, kan man jo ytre sin utilfredshed, ikke sandt?

Det er desværre de iagttagelser og erfaringer jeg selv har gjort mig - også ved samtaler med museets ledelse. Senest har man sagt nej tak til at bevare de sidste typiske dele af køreledningsanlægget på S-banen fra 1934. Der findes andre grumme eksempler, f eks at svingbukken (sikringsanlægget) fra Frederikssund, som ellers var sendt til Odense på en godsvogn i hel tilstand, senest blev set henkastet som gammelt jern i et hjørne af museets område (og ikke er set siden).

Jernbanemuseet har jo - ud over at være en del af weekendunderholdningen for knap så jernbaneinteresserede familier - også en opgave i at samle og bevare typiske genstande fra jernbanens historie. At bevare rullende materiel er en selvfølge, men jernbanen er altså meget andet end lokomotiver og vogne.

Men dermed ikke sagt at jeg har et horn i siden på Jernbanemuseet. Jeg er medlem af museumsklubben og er godt tilfreds med de fleste af de ting og udstillinger jeg ser i Odense. Men visse områder bliver altså - efter min opfattelse - behandlet noget stedmoderligt, ikke bare infrastrukturdelen men også det der viser det daglige liv på en station "anno dengang" f eks billetsalg, godsekspedition, sikkerhedstjeneste. Men måske man p.t.mangler ekspertisen på det område?

--
Svend

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Steff, 2/1 2011, 15:25 (4834 dage siden) @ Svend

Godaften Svend!

RESPEKT, hedder det vist på absolut nydansk. Tager hatten af, fordi du virkelig har GJORT noget for at bevare dette eller hint.
Det ER surt, at noget, der er afleveret i Od, pludselig befinder sig på skrotstadiet. Det var vel ikke det man lige håbede på.
Ikke fordi jeg SKAL tage museet i forsvar, men jeg må desværre også konstatere, at der havner menge ting ved bagindgangen, gamle signalarme, ting fra meldeklokker, krandele o.s.v. som bare er blevet afsendt til Od. Men HVEM skal tage sig af det? Og der er jo ikke plads til fornuftig opbevaring altid. Det er jo ingen hemmelighed, at der mangler arbejdskraft p.g.a. besparelser og indskrænkninger og at der absolut kun er lige det fornødne antal ansatte, der er til at holde butikken DAGLIGT kørende. Og det er jo ikke alt man kan "købe ude i byen" af arbejdskraft, der ved, hvordan ting skal handles.
Jeg ved ikke lige helt hvad der skal på plads på den nye balkon, men det skulle jo bl.a. være det signaltekniske, men lige hvad ved jeg ikke.
Men det kunne jo være, der var noge frivillige "signalgaster", altså gamle DSB´er eller andre med viden og erfaring, der kunne tilbyde sin hjælp?

Men, som sagt, tager hatten af dine for dine anstrængelser og derved også en absolut forståelse for også de lidt negative bemærkninger.

--
Steffen Dresler

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Svend, 2/1 2011, 16:44 (4834 dage siden) @ Steff

Jeg vil så gerne give mig yderligere til kende. For efterhånden nogle år siden fik jeg gjort museet interesseret i at bevare den gamle kommandopostbygning på Frederiksberg station. Den blev pillet ned sten for sten af et professionelt firma - altså på bedste frilandsmuseumsmanér - på museets vegne, og sidenhen tog en signalmekaniker fra den lokale sikringsmesterstrækning initiativ til at nedtage 12/46-anlægget fra stationsbygningen på Frederiksberg og overdrage dette til museet - sammen med andre historiske genstande. Det er således muligt at genskabe et autentisk jernbanemiljø som det så ud fra ca 1930 og 25-30 år frem, hvis .....

Jeg tør ikke engang spørge hvad der er blevet af bygningen ("samlesættet") og centralapparatet, men jeg håber sandelig, at det stadig er opmagasineret et eller andet sted. At det vil være dyrt at opføre, er der ingen tvivl om, men det bør engang indgå som en del af museets samling.

--
Svend

jernbanefilosofiske tanker 2, kulturhistorie mm

af Steff, 2/1 2011, 17:47 (4834 dage siden) @ Svend

Godaften!

Det eksisterer den dag idag, det hele så vidt jeg er orienteret. Det var meningen, at signalposten, som en del af et helt nyt "gammelt" stationsmiljø, skulle genopføres, der hvor Slotslykken station ligger idag.
Men planerne ændres eller skydes ud hele tiden. Bl.a. har Odense kommune været inde med et forslag om cykel- og stisystem over banelinien, ned over museumsarealet og ned til havnen. Så har der været tale om noget nybyggeri på konservesgrunden o.s.v. Derfor er de oprindelige planer bl.a. ikke blevet til noget, da museet ikke har kunnet disponere mere langsigtet.
Hvad planerne er lige nu p.t. ved jeg ikke rigtig.

--
Steffen Dresler


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak