Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nordsjælland og Kbh. repræsentativ mht. jernbanedrift?

af ole, 31/12 2010, 09:17 (4858 dage siden)

Sad en dag og funderede over min barndoms "jernbaneland", Nordsjælland og Kbh. (fra 50erne-).
Privatbaner: Bortset fra LNJ som nok må siges at være noget atypisk som privatbane (i nyere tid), er det ejendommeligt at tænke på at de 3 "rigtige privatbaner" i Nordsjælland, på trods af de kørte i samme region, var så forskellige både mht drift og materiel.
GDS, der oprindelig også var en skovgodsbane, og passager/udflugtsbane med efterhånden minimal godsdrift og et hav af skinnebus, triangler, og alskens gammelt skrammel af vogne (bortset fra de 2 stålvogne, og måske et par to-aklede).
HFHJ med masser af, også store, personvogne og umådelige mængder af pakke/postvogne og mange motorloks, men ikke rigtig mange skinnebusser. Til gengæld store godstog.
Dertil gennemgående tog både på GDS og HFHJ.
HHGB havde stort set ingen godsdrift, masser af skinnebusser, og levede vel egentlig temmelig isoleret.
(selvfølgelig også mange andre karakteristika for de 3 baner end de nævnte- men alligevel så forskellige systemer på samme egn!)

DSB: Her må man ,vel sige at nærtrafik var et lokalt fænomen, både på hovedbaneniveau- Nord-og Kystbanen, hvor sistnævnte også var en slags fjerntrafik, herunder internationale tog men dog minus faste lyntog- og sidebaneniveau, lille nord, Frederiksunds-og Hareskovbanen.
Så bortset fra nærtrafikpræget og lyntog var DSB-togene vek egentlig også pænt repræsentatve for jernbanedriften?

(det var squ en ordentlig sang fra de varme lande!)

Nordsjælland og Kbh. repræsentativ mht. jernbanedrift?

af ole, 31/12 2010, 09:20 (4858 dage siden) @ ole

ups. under DSB burde jeg måske også have nævnt Kh-Roskilde, herunder lokaltog Glostrup-Roskilde

Nordsjælland og Kbh. repræsentativ mht. jernbanedrift?

af Erik Kjærgaard, 31/12 2010, 10:36 (4858 dage siden) @ ole

Ikke for at være negativ.

Men, jeg har valgt "Ole" fra i dette forum. Efter min mening hører det mere hjemme på en facebookside i stedet for en faktaside. Besøg er selvfølgelig friviligt. Men relevans kunne være ønskeligt for siden.
De venligste hilsener
Erik Kjærgaard

Nordsjælland og Kbh. repræsentativ mht. jernbanedrift?

af Niels Munch, 31/12 2010, 11:01 (4858 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Mere alment bekymrer det mig, at et forum som dette åbenbart frister til afgivelse af bemærkninger eller kommentarer, der i sig selv er uden informativt indhold, men som hurtigt "spammer" mere substantielle indlæg underud af "seneste indlæg" søjlen - og om på "side 2".

Jeg ved ikke, om det er "chat-, SMS- eller Facebook-kulturen", vi er oppe imod. Men jeg kunne tænke mig, at Tommy's eksperimenteren med et "chat-room" evt. kunne råde bod derpå.

Selv bestræber jeg mig på, at egne indlæg i det mindste rummer én eller anden form for information, og det er mit nytårsforsæt at vedblive med det. Så længe, jeg selv finder det sjovt.

I den bedste mening - og godt nytår!
Niels

Nordsjælland og Kbh. repræsentativ mht. jernbanedrift?

af ole, 31/12 2010, 12:21 (4858 dage siden) @ Erik Kjærgaard

tja, jeg bruger netop ikke face-book, chatrooms etc, fordi jeg ikke rigtigt kan se rationalet bag disse medier, eller også er bare for gammel (60).
Det aktuelle tema er vi bare nogle stykker i en anden sammenhæng der diskuterede, men hvis det er for "langhåret"/filosofisk, så dropper jeg da bare den slags.:-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak