Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Yndlingsbillede - damp

af Niels Munch, 1/1 2011, 14:14 (4863 dage siden)

Kære alle,

Her, i det nye års spæde start, vil jeg gerne præsentere jer for ét af mine favoritbilleder:

[image]
PKP Px48 1754 i Witkovo [PL], oktober 1992 (nm).

Det var i nogen tid "wallpaper" på mit PC-skrivebord.

Efter jerntæppets fald åbnede Polen sig for os som et jernbane-slaraffenland. Selv holdt vi familie-efterårsferie i 1992 i et lejet hus mellem Poznan og Gniezno.

Har I lyst til at se mere, så klik på billedet!

Bedste nytårshilsener fra én, der nu og da kom syd for Kongeåen
Niels

Yndlingsbillede - damp

af TeamBaumann, Hjordkær, 1/1 2011, 14:34 (4863 dage siden) @ Niels Munch

Er det meget normalt for PKP, at køre med de store "projektør" lys på lokomotiver?
De virker meget store, til forhold af toget? hvad lyser de med... 50W pærer:-D
Og selve toget ser meget robust ud eller på en buttet-måde.
Hvis man ser på de danske damp eller også de tyske damptog, der er de nær så store.

Yndlingsbillede - damp

af Niels Munch, 2/1 2011, 07:41 (4862 dage siden) @ TeamBaumann
redigeret af Niels Munch, 2/1 2011, 07:57

Ja, de store frontlanterner er et særkende for polske lokomotiver - men begrundelsen kender jeg ikke.

En fortegnelse over bevarede polske smalsporlokomotiver findes i øvrigt her:

http://www.holdys.pl/tomi/index.php?wykaz=wask .

Det er et interessant site at bladre rundt i, også de normalsporete lokomotiver findes listet her.

M.v.h.
Niels

Avatar

Yndlingsbillede - damp

af Ty2 406 ⌂, 2/1 2011, 08:14 (4862 dage siden) @ TeamBaumann

Hej

Dejligt billede. Besøgte banen i efteråret, til særtogs arrangement.

Det er rigtigt at de polske damplokomotiver har store lygter. Man skal huske på, at på landet i Polen, bliver der meget mørkt. Så der skal noget til for at få lyst op. Det er forøvrigt de sammen lygter der bliver brugt på normalspors lokomotiverne.

Peter

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Dampfmeisteren ⌂, 9/1 2011, 17:48 (4855 dage siden) @ Ty2 406

Jeg sender lige et billede fra samme sted (Witkowo Polskie) fra særtogsturen d.22.oktober 2010.

[image]

mvh. Christian

Avatar

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 9/1 2011, 18:07 (4855 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det var godtnok et stort - og flot - billede. Hvordan bar du dig ad med det? Jeg har ellers sat uploadprogrammet til at skalere alle billeder, der er over 800 pixels i bredden, ned til 800 pixels.

--
[image]

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Svend, 9/1 2011, 18:36 (4855 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billedet ligger vel bare et andet sted end på jernbanen.dk ;-)

--
Svend

Avatar

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/1 2011, 06:18 (4854 dage siden) @ Svend

Billedet ligger vel bare et andet sted end på jernbanen.dk ;-)

Ah - selvfølgelig. Jeg blev narret af, at der stod "Jeg sender lige et billede...". :-)
(Og når man linker til billeder af denne størrelse, så kan jeg anbefale, at man vælger "Miniature" i stedet for "Standard". Så vises der et miniaturebillede der kan klikkes på, hvorefter det store billede vises).

--
[image]

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Svend, 10/1 2011, 06:30 (4854 dage siden) @ Tommy Nilsson

Din kollega på sporskiftet.dk har forbudt - eller forhindret - at man "deep linker".
Et af problemerne er, at hvis billedet fjernes fra den pågældende hjemmeside, forsvinder det også herfra (hvis jeg har forstået det ret).

Se også http://da.wikipedia.org/wiki/Dybt_link omkring hvad der i det hele taget er lovligt. I det aktuelle tilfælde er linket sikkert OK :-)

--
Svend

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Dampfmeisteren ⌂, 10/1 2011, 08:58 (4854 dage siden) @ Svend

Nu er det mit eget billede, så det er vel i orden at lave et dybt link?
Jeg har bare - som jeg altid plejer at gøre - skrevet (img)sti til billede(/img) i kantede paranteser.

Når jeg har min egen hjemmeside, foretrækker jeg at mine billeder bliver der og ikke bliver spredt rundt på forskellige servere på internettet.

Ulempen ved dybe links er ganske som du skriver at hvis billedet fjernes fra hjemmesiden, forsvinder det selvfølgelig også på forummet.
Fordelen er at billedet aldrig forlader hjemmesiden og man er dermed ude over alle problematikker med ophavsret.

mvh. Christian

Avatar

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/1 2011, 10:03 (4854 dage siden) @ Svend

Din kollega på sporskiftet.dk har forbudt - eller forhindret - at man "deep linker".
Et af problemerne er, at hvis billedet fjernes fra den pågældende hjemmeside, forsvinder det også herfra (hvis jeg har forstået det ret).

Se også http://da.wikipedia.org/wiki/Dybt_link omkring hvad der i det hele taget er lovligt. I det aktuelle tilfælde er linket sikkert OK :-)

På jernbanen.dk er det ok at deep-linke til en hvilken som helst underside men det er ikke ok at deep-linke til et specifikt billede.

--
[image]

Yndlingsbillede - damp [+1 billede]

af Dampfmeisteren ⌂, 10/1 2011, 08:59 (4854 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak Niels

Og tak for dine mange fine billeder fra ind- og udland.

mvh. Christian

Jernbanebøger

Nye jernbanestationer på Roskildebanen

Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.

Læs mere
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak