Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 2/1 2011, 13:04 (4855 dage siden)

hej

har prøvet at se om man ku få den gamle danske spillefilm, Natekspressen, hvor der skulle forekomme adskillige jernbanescener.
Har nogeb ideer om hvordan man evt. kan få fat i den på dvd?

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Svend, 2/1 2011, 13:17 (4855 dage siden) @ ole

har prøvet at se om man ku få den gamle danske spillefilm, Natekspressen, hvor der skulle forekomme adskillige jernbanescener.
Har nogeb ideer om hvordan man evt. kan få fat i den på dvd?

Google er en god hjælp til at give én svar på sådanne spørgsmål. Det to mig tre sekunder at finde ud af, at den (endnu) ikke er udgivet på DVD.

--
Svend

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 2/1 2011, 13:20 (4855 dage siden) @ Svend

ok og tak. havde prøvet at chekke, men havde hørt at den skulle været kommet på dvd nu.
har tidligere vistnok været ude på vhs

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Steff, 2/1 2011, 13:38 (4855 dage siden) @ ole

Hej Ole!

Som foreslået Google først, det gælder iøvrigt rigtigt mange ting her på siden. Derefter - hvis ikke held - prøv en af de store CD/DVD forretninger som TP musik, FONA m. fl. Især den første.
Filmen er med Cars Alstrup, Mogens Wieth, Inger Stender, Victor Montell m. fl., skrevet af den jernbaneinteresserede Emil BønneLycke og instrueret af Svend Methling.

Så har du eventuelle søgeord.

Filmen indeholder MASSER af fine jernbanebilleder fra Mdt. Gb, fra førerhuset på en P-maskine (P 903) samt stationsbilleder med både litra P, S, O m. fl. Hertil "livets gang" på en større landstation med "Mester" og hans ansatte.
Filmen er optaget under den 2. verdenskrig.

Filmen handler om et mord og personerne derom. Den rigtige titel er NAT-EKSPRESSEN (903).

Kan kun anbefales.

--
Steffen Dresler

natekspressen, gl dansk film, dvd? + 1 foto.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/1 2011, 18:06 (4855 dage siden) @ Steff

Som en af dem, der som trafikelev ved DSB, lige nåede at få både de gamle telegrafapparater, gamle telefoner(Magneto-apparater - dem med håndsving), de gamle signalapparater og mange andre gamle ting med, på en lille landstation, og som nåede at "snuse" til atmosfæren sådant et sted, --må jeg både give Steff ret i hans beskrivelse, men også tilføje: Det er den danske film, der giver den mest realistiske gengivelse af hverdags-stationslivet. Det er en fryd for øret, at høre Carl Alstrup af- og tilbagemelde tog. C.A. har virkelig sat sig ind i det jernbane-mæssige, han havde med at gøre.

[image]

Min tilslutning: Kan virkelig anbefales.

Nogen kan måske huske ;-) , at man engang benyttede sig af video: I denne form kunne den, og kan den vel stadig, købes, om ikke andet måske "antikvarisk".

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=litra-p

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/1 2011, 19:20 (4855 dage siden) @ ole

Til gengæld her jeg en film her som kan fås på DVD, og hvor der mange spændende jernbaneklip med. Det er filmen "Fra den gamle Købmandsgård, jul i Købmandsgården" fra 1951 og derfor i s/h.

Her er der bl.a. diverse klip med en G-maskine med tog. En af de berømte scener fra filmen er fra Nørre Broby banen (ved Millinge), hvor man ser et G-maskinetog komme dampende. Bagved maskinen ses en kupepersonvogn med løbebrædder. Der er også et par klip med hvor man ser dels en O-maskine køre gennem snelandskabet, og en O-maskine med tog på den landsstation som danner rammen om filmen. Disse scener må næsten være fra Farumbanen?

På et tidspunkt ankommer filmens "skurk" til Odense og ved Odense Banegård når man lige at se lidt af en Odensesporvogn. Der er også et klip fra lang afstand i vinterlandskab, hvor man ser en mindre dampmaskine foran et godstog.

Mange af datidens skuespillere var med. Og filmen var et stort hit da den kom frem og mange år frem. I en sjov rolle som stationsforstander, ses Helge Kjærulf Schmidt.

På Jernbanemuseet har der været en opstilling med en trolje, hvor der er vist klip fra filmen. Det er da to af filmens medvirkende kommer kørende på en trolje, mens der lige pludselig kommer et G-maskinetog bagved dem.

Mvh
Claus

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/1 2011, 19:45 (4855 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja, --det var lige netop den film, jeg tænkte på, da jeg fandt "roserne" frem til "Natekspressen" (P 903). "Fra den gamle Købmandsgård" er ganske hyggelig, der er mange interessante jernbanescener --bl. a. som nævnt fra København-Slangerup Banen, men kvaliteten -jernbane-ekspeditions-mæssigt- lader nok noget tilbage at ønske.

Ligesom "Olsenbanden på sporet" er "Købmandsgården" gjort/spillet morsomt/hyggeligt, "med et glimt i øjet", men "Natekspressen" har det jernbane-mæssigt rigtige (vi taler ikke om filmenes handling i øvrigt).

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=litra-p

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Jens Gadmar, 3/1 2011, 06:22 (4855 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, og medens talen er om gamle danske spillefilm fra jernbanemiljøet, så synes jeg også, at Saga-filmen: "Lyntoget" fra 1951 er bemærkelsesværdig. Det er en kriminal-historie med Preben Lerdorff Rye i hovedrollen, og den viser en del gode optagelser af de gamle Ms- og MB-lyntog både indefra og udefra. Hilsen fra Jens Gadmar.

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 3/1 2011, 07:24 (4854 dage siden) @ Jens Gadmar

Den kendte jeg ikke. Findes vel heller ikke på dvd?
Gud ved om der ikke er flere gl. danske spillefilm med jernbanerelevans.
Kan pt kun komme på "Ingen tid til Kærtegn", og et par Soldaterkammeraterfilm.

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Doge, 3/1 2011, 07:41 (4854 dage siden) @ ole

Følgende film er der også jernbanescener i.

Sømænd og svigermødre, spøgelsestoget, den første Olsenbanden film, Støv på hjernen, Tarzan Mamamia, Charles tante. m.m.

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af disavelo, 3/1 2011, 08:02 (4854 dage siden) @ Doge

På forum'et Den Danske Filmdatabase har der for nyligt også været en ret udførlig tråd om P903 filmen.

Venlige hilsner
Søren

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af gamle ole, 23/1 2014, 11:12 (3738 dage siden) @ Erik V. Pedersen

men der en anden gammel sort-hvid film, hvor et af temaerne er en stationsansat-miljømæssigt lidt a la stationen/byen i Natekspressen-muligvis jydsk . En ansat rammes af kærestesorg og går helt i "coma", og er ved at afstedkomme en ulykke fordi han ikke får stillet/skigtet sporskifte/signal i forbindelse med en krydsning, idet faren afværges i sidste øjeblik.
Hvad er det den film hedder?
Ved ikke om det er samme film hvor man ser Poul Richardt? i et stopfyldt tog om natten på vej hjem til Jylland? under besættelsen? noget med sabotage eller mere krimiagtig???
Muligvis fejlerindring, men kan det være samme eller en anden film-hvis det overhovedet holder vand???


hilsen Ole

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/1 2014, 13:10 (3738 dage siden) @ gamle ole

I går og i morgen fra 1945.
Jernbanescenerne er optaget på Gadstrup st. med den ulykkelige (kærlighedssorger) trafikekspedient Hylke, som næsten for sent får rettet spsk. op.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af gamle ole, 23/1 2014, 13:39 (3738 dage siden) @ Holger Sørensen

Fremragende, Holger. Jeg ku ikke finde titlen nogen steder. Tak. Nu er du også en helt!:-P

hilsen Ole

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af KSC, 23/1 2014, 20:01 (3738 dage siden) @ gamle ole

Den episode du beskriver er fra natekspressen

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 23/1 2014, 20:32 (3738 dage siden) @ KSC

Øh, hvad mener du? Det jeg har refereret til er fra "Igår og i morgen" med Hylke, der i sidste øjeblik får rettet spsk. Har lige for en time siden set filmen, så det er altså som jeg har skrevet.


Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af gamle ole, 24/1 2014, 10:37 (3737 dage siden) @ Holger Sørensen

Ja Holger, den forstod jeg heller ikke rigtig. Ved du hvilken st/by der er model i Natexpressen?
Lader iøvrigt til at "I går og i morgen" ikke er til at få fat i.
(Den scene med det stopfyldte tog mm mon fra denne film?-eller er det bare en "huskeand"?)

hilsen Ole

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Niels Munch, 24/1 2014, 12:09 (3737 dage siden) @ gamle ole

Ved du hvilken st/by der er model i Natexpressen?

Kvistgård på Lille Nord.

M.v.h.
Niels

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 24/1 2014, 15:59 (3737 dage siden) @ gamle ole

Som Niels rigtig skriver er Natekspressen optaget i Kvistgård.

I går og i morgen er afklaret med Gadstrup. I øvrigt tror jeg det Du refererer til med trængsel i et tog er fra samme film (toget på vej til Gadstrup), men det er Preben Lerdorff Rye, der er på vej til København på sin korte orlov inden han igen skal til søs.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 3/1 2011, 10:24 (4854 dage siden) @ Claus E. Hansen

ok. Har iøvrigt forespurgt på museet om de film de viser rundt omkring i lokalerne var til at købe, og der fik jeg at vide at det var de ikke

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 3/1 2011, 10:29 (4854 dage siden) @ ole

ja det er rigtigt. Lyntogeter på dvd.
Kom pludselig i tanke om en film hvor temaet er en der stiler sporskiftet forkert mm
Gud ved om det er den der er "Natekspressen"?

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Niels Munch, 3/1 2011, 10:36 (4854 dage siden) @ ole
redigeret af Niels Munch, 3/1 2011, 10:51

Gud ved om det er den der er "Natekspressen"?

Ja, hvis Han ikke skulle vide det, hvem gør mon så ..........?

Avatar

Jernbanedrift i danske film

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/1 2011, 15:52 (4854 dage siden) @ Niels Munch

Jeg er nogenlunde sikker på, at jeg et eller andet sted i den danske jernbanelitteratur har stødt på en artikel, der fortæller om (måske) næsten alle de danske film, hvori der indgår jernbanescener. Måske er det i en udgave af jernbanehistorisk årbog og måske var Morten Flindt Larsen medforfatter. Men jeg er ikke sikker. Jeg har godtnok en komplet samling af jernbanehistorisk årbog; men den er pt. ikke lige ved hånden. Så måske vil nogen med litteraturen lige ved hånden kunne be- eller afkræfte min hypotese?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Jernbanedrift i danske film

af Michael Julsrud, Lindholm Sogn, 3/1 2011, 16:31 (4854 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg er nogenlunde sikker på, at jeg et eller andet sted i den danske jernbanelitteratur har stødt på en artikel, der fortæller om (måske) næsten alle de danske film, hvori der indgår jernbanescener. Måske er det i en udgave af jernbanehistorisk årbog og måske var Morten Flindt Larsen medforfatter. Men jeg er ikke sikker. Jeg har godtnok en komplet samling af jernbanehistorisk årbog; men den er pt. ikke lige ved hånden. Så måske vil nogen med litteraturen lige ved hånden kunne be- eller afkræfte min hypotese?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Bogen hedder "Jul på hjul" fra Bane bøger.

Mvh

Michael

Jernbanedrift i danske film

af ole, 4/1 2011, 06:36 (4854 dage siden) @ Michael Julsrud

det var interessant! prøver at få fat på den. Tak

Jernbanedrift i danske film

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 4/1 2011, 14:18 (4853 dage siden) @ ole

Hej Ole.
Jeg ved ikke rigtig om det er dig der har sendt mig en maiel under navnet Ole Ryefeld Kentmarg den viset fejl så jeg kunne ikke åbne den.
Men jeg kan fortælle dig jeg har af vhs film Damp i Danmark,Farvel til dampen og film om H maskinens bygning nplus nogen jeg optaget fra tv ham der havde natekspressen hvis kontakter mig på mobil 29215893 er det bedste.
Egon

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 5/1 2011, 05:48 (4853 dage siden) @ Niels Munch

ja, he he.

Spøg til side. Kom som sagt i tanke om en gl. dansk film, hvor plottet vist nok enten var kærestesorg eller en forbrydelse? i lille (jydsk) by, hvor en ansat på den lokale jernbane st bliver ramt i dette, og i panik glemmer eller sætter signal og sporskifte forkert, således at der er fare for afsporing af et persontog der nærmer sig (handling muligvis under krigen. stopfyldt tog). Der indgår vist også nogele kroscener og muligvis en smart handelsrejjsende.
-og det var den der muligvis ku være Natekspressen?

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Allan Capion @, 5/1 2011, 06:35 (4853 dage siden) @ ole

Filmen med det forkert stillede skiftespor hedder "i går og i morgen"

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 5/1 2011, 07:14 (4852 dage siden) @ Allan Capion

ok. så var der endnu en film i "kassen"

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/1 2011, 11:12 (4853 dage siden) @ ole

Hh 04.01

Hej!

Hvis alt andet glipper har jeg dem på VHS.
Har desværre ingen mulighed pt for at dubbe.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-)

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Egon Schmidt @, Aabenraa, 4/1 2011, 11:20 (4853 dage siden) @ Holger Sørensen

Jeg kan lægge den over på en DVD skive.
Skriv til mig .min mail ards er egonschmidt@youseepost.dk
Mvh. Egon

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Holger Sørensen, Hedehusene, 5/1 2011, 16:53 (4852 dage siden) @ Egon Schmidt

Hh 05.01

Hej!

Har nok været for hurtig! Ikke at jeg ikke har dem, for det har jeg, men jeg er ikke meget for at sende dem med posten.
Så hvad?... mail: my1108@mail.dk

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) :-)

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 5/1 2011, 16:58 (4852 dage siden) @ Holger Sørensen

hej Holger

jeg videresender lige en mail til dig

Avatar

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 5/1 2011, 18:41 (4852 dage siden) @ ole

Jeg ser, at flere udveksler emailadresser i forummet, så her er et tip: Opret dig som bruger i forummet (klik på Registrer øverst til højre) og indtast din mailadresse der. Så kan man skrive til dig via en formular i forummet (ved at klikke på den lille konvolut ud for brugernavnet) uden at din emailadresse er synlig.

--
[image]

natekspressen, gl dansk film, dvd?

af ole, 5/1 2011, 05:42 (4853 dage siden) @ Holger Sørensen

tak Holger.

Har du en mailadr? har vist en teknisk løsning.

Hilsen Ole

Avatar

Danske jernbanefilm

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/1 2011, 05:35 (4852 dage siden) @ ole

Hvis der er stemning for det (og nogen, der vil være med til at indsamle materiale), kan jeg godt lave en side på Jernbanen.dk om danske film med jernbaneindhold.

--
[image]

Danske jernbanefilm

af Torben Villumsen, Odder, 6/1 2011, 06:21 (4852 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej.

Jeg synes det er en god ide - der er tilsyneladende mange der ved fra lidt til meget om emnet.

m.v.h.

Torben Villumsen

Danske jernbanefilm

af ole, 6/1 2011, 06:27 (4852 dage siden) @ Tommy Nilsson

fremragende ide, Tommy!

Avatar

Danske jernbanefilm

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 6/1 2011, 06:45 (4852 dage siden) @ ole

fremragende ide, Tommy!

Ja, det synes jeg også - bare jeg ikke skal lave al arbejdet selv. ;-)

--
[image]

Danske jernbanefilm

af ole, 6/1 2011, 14:50 (4851 dage siden) @ Tommy Nilsson

pt har de lidt tilfældige vidensstumper som fremgå af nærværende streng. Arbejder videre.

Danske jernbanefilm

af ole, 7/1 2011, 12:47 (4850 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej Tommy.

Ideen er jo god, men nu fik jeg fat i det skrift dom blev anbefalet: Jul på hjul, banebøger, hvor artikel "Fut i filmen" giver en meget fyldig oversigt.
Jeg har umiddelbart kun kendskab til to huller, der ikke er omtalt:
1 Den første Soldaterkammeraterfilm, hvor der i begyn delsen er optagelser fra hvad jeg tror er Farum St (?), og
2 Ingen tid til kærtegn, med diverse scener fra Kbh, Nørreport, GDS mm.
Der kan vist ikke mangle ret meget???

Danske jernbanefilm

af ole, 7/1 2011, 12:49 (4850 dage siden) @ ole

ups. en til.

En scene fra HHGB (Dronninbgmølle, Hornbæk?) om en forfatter/brevkasseredaktør der ankommer til en badehotel
Skinnebusoptagelser.
Kan ikke huske titlen

Danske jernbanefilm

af Niels Munch, 7/1 2011, 13:24 (4850 dage siden) @ ole

En scene fra HHGB (Dronningmølle, Hornbæk?) om en forfatter/brevkasseredaktør der ankommer til en badehotel. Skinnebusoptagelser.

"Kærlighedsdoktoren" http://www.danskefilm.dk/film/126.html .

M.v.h.
Niels

Danske jernbanefilm, Kærlighedsdoktoren

af Steff, 7/1 2011, 13:47 (4850 dage siden) @ Niels Munch

Godaften Niels!

Så vidt jeg husker, tager man toget fra Østerport, hvor der bl.a. ses en D-maskine køre til perron på det er idag er S-togssporet mod Svanemøllen. Og så er der optagelser "fra toget" op mod Hg.
Skinnebusserne er faktisk - som jeg husker det - et skinnebus tog med bivogne og det hele.
Ellers hyggelig dansk film a al almindelighed.

Steff

--
Steffen Dresler

Danske jernbanefilm

af ole, 8/1 2011, 07:05 (4850 dage siden) @ Niels Munch

Du har helt ret Nielse. Og det var var vist endda Helge Kjærulff-Schmidt der havde hovedrollen som "Doktoren"

Danske jernbanefilm

af ole, 8/1 2011, 07:52 (4849 dage siden) @ ole

Er der iøvrigt nogen der kan af eller bekræfte at det er Farum st der optræder i den første soldaterkammeraterfilm fra 58 (?).
Det er scenen hvor "flødebollen" vil desertere og bliver hentet tilbage af "helten" på Stationen.
Hvis det ikke er Farum, hvor er det så?

Danske jernbanefilm

af Niels Munch, 8/1 2011, 08:23 (4849 dage siden) @ ole
redigeret af Niels Munch, 8/1 2011, 08:33

Kære Ole,

Ja, det er Farum.

På web-sitet Dansk Film Database ( http://www.danskefilm.dk/ ) kan man finde svar på de fleste spørgsmål, der er stillet i nærværende tråd. Især i sitets forum diskuteres filmlocations på livet løs, og jeg har sporet en ikke uvæsentlig interesse for netop jernbaners optræden i div. danske film.

Der er knyttet glimrende søgefunktioner til sitet og dets forum.

Prøv at surfe rundt på nævnte site, det er lønsomt.

PS: Lidt er der også at hente på Annette Richardts hjemmeside: http://www.filmlokationer.dk/3516366 .

M.v.h.
Niels

Danske jernbanefilm

af ole, 8/1 2011, 09:03 (4849 dage siden) @ Niels Munch

Tak skal du ha.
Kender godt siderne, og har selvfølgelig prøvet dem.
Mdeen lige netop Farum St som lokation er ikke omtalt, ej heller Nørreport mf i relation til "Ingen tid til kærlighed".

Men jeg fik da bekræftet Farum! (Mener at ku genkende den, herunder pølsoboden mm til venstre ud i mod stationspladsen. De særeste ting man husker)

Danske jernbanefilm

af ole, 12/1 2011, 09:03 (4845 dage siden) @ ole

-og mens vi nu er der, var der jo også en senere Soldaterkammeraterfilm, hvor knægtene suser rundt i de smalsporede teglværkstog omkring Allerød/Blovstrød/Hammersholt-området.

Danske jernbanefilm

af ole, 8/1 2011, 09:07 (4849 dage siden) @ Niels Munch

ups. nu rabler det. Fejl: Den hed vist Kærtegn og ikke kærlighed

Danske jernbanefilm

af Anders Madsen, 6/9 2018, 17:07 (2051 dage siden) @ ole

Hej Tommy.

Ideen er jo god, men nu fik jeg fat i det skrift dom blev anbefalet: Jul på hjul, banebøger, hvor artikel "Fut i filmen" giver en meget fyldig oversigt.
Jeg har umiddelbart kun kendskab til to huller, der ikke er omtalt:
1 Den første Soldaterkammeraterfilm, hvor der i begyn delsen er optagelser fra hvad jeg tror er Farum St (?), og
2 Ingen tid til kærtegn, med diverse scener fra Kbh, Nørreport, GDS mm.
Der kan vist ikke mangle ret meget???

Efter at have lånt "Jul på hjul" (banebøger) på biblioteket kan der tilføjes endnu en spillefilm, som ikke er omtalt i artiklen "Fut i filmen":
"Nu stiger den". Spillefilm om Jacob Ellehammer og hans forsøg på at flyve, hvor LJ nr. 19 med personvogne blev benyttet på strækningen ved Holeby. Filmen er fra 1966 og jernbaneoptagelserne fandt sted 14. maj ved Højbygård

Danske jernbanefilm, Familien Gelinde

af Steff, 8/1 2011, 11:34 (4849 dage siden) @ Tommy Nilsson

Godeftermiddag til alle!

Her er et lille eksempel på, at der kan være "guld" i gamle danske film, selvom temaet overhovedet ikke er jernbaner eller noget der ligner.
Filmen "Familien Gelinde" er en hyggelig lidt socialrealistisk film optaget i 1944.
For at gøre en lang historie kort, bliver moderen i filmen sendt på rekreation (vistnok) og rejsen foregår selvfølgelig med jernbane og her kommer "guldet".
En Borsig R II med tidstypiske vogne fra højre mod venstre. Og så i tillæg med blændede forreste førerhusvinduer, a.h.t. mørklægningen under krigen. De blændede vinduer og en Borsig R II under kørsel, er ikke noget man ellers ser:-P .
Et kort glimt, men efter min mening "guld værd".
I filmen medvirker bl.a. Ebbe Rode, Karin Nellemose, Ilselil Larsen m. fl.

Steff

--
Steffen Dresler

Avatar

Jernbanescener i DR-produktioner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/8 2011, 21:02 (4625 dage siden) @ ole
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/8 2011, 21:33

Har lige siddet og "småkigget" afsnit 1 af "Ka' De li' Østers" fra 1967. "Kendt" dansk krimiserie i seks dele, som angiveligt "lagde gaderne øde", da den blev vist første gang. Lige nu genudsendes den på "DR k". Den kan også ses på Bonanza her.

I starten af afsnit 1 (fra 2:10 til 4:08) bringes MY-trukket internationalt nattog til bl.a. Oostende med bl.a. CIWL WR 4607 fra 1926 til ekstraordinær(?) standsning på en ukendt station. "Kendere" vil sikkert kunne kritisere både signalgivning og stationsbestyrerens "optræden". Men kig og døm selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Jernbanescener i DR-produktioner 2

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 29/10 2011, 20:43 (4555 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har lige siddet og "småkigget" afsnit 1 af "Ka' De li' Østers" fra 1967. "Kendt" dansk krimiserie i seks dele, som angiveligt "lagde gaderne øde", da den blev vist første gang. Lige nu genudsendes den på "DR k". Den kan også ses på Bonanza her.

I starten af afsnit 1 (fra 2:10 til 4:08) bringes MY-trukket internationalt nattog til bl.a. Oostende med bl.a. CIWL WR 4607 fra 1926 til ekstraordinær(?) standsning på en ukendt station. "Kendere" vil sikkert kunne kritisere både signalgivning og stationsbestyrerens "optræden". Men kig og døm selv.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ovenstående indlæg med snart 3 måneder på bagen er læst af 142 og gav ingen respons overhovedet. Det skal dog ikke afholde mig fra at bringe endnu et indlæg i samme genre:

Har lige siddet og "småkigget" afsnit 4 af "En by i provinsen" fra 30. april 1977, der sandsynligvis er optaget i 1976. Den foregår i den fiktive by "Svanbjerg", der i virkeligheden er et "mix" af alle mulige provinsbyer. Lige nu genudsendes serien på "DR k". Den kan også ses på Bonanza her (afsnit 4).

I afsnit 4 fra 20:39 til 24:22 ses AB 1 i hovedrollen men bestykket med DSB lokomotivfører og DSB stationsbetjent(!). Så vidt jeg kan se, er scenen optaget på Amagerbanen. Den indeholder bl.a. den sædvanlige forveksling af ordene "lokomotivfører" og "togfører" og lokomotivføreren er udstyret med en håndlygte der aldrig kan have været standard ved hverken DSB eller AB! Men kig selv. Forumdeltagere med lokalkendskab til AB kan sandsynligvis fortælle os, ved hvilken overkørsel på AB "løjerne" foregår.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
AB 1 i "En by i provinsen", afsnit 4, 20:39-24:22.

Jernbanescener i DR-produktioner 2

af re20000, 29/10 2011, 21:55 (4555 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Gooodaften her fra Amager og velkommen til kvissen...
En by i provinsen, ja gomåren: Umiddelbart kan jeg se scener fra overskæringer ved Amagerbrogade og Amagerfælledvej. Mener også at der er noget fra Amager Boulevard og måske også lidt fra Artillerivej. Alle de tre første ligger indenfor 400 meter i det tætteste Amagerbro. Den sidste ligger ca 500 meter før på kanten af Islands Brygge ved Langebro...
Sporet blev først taget op for et par år siden og "Hundeskiderparken" er nu pænt friseret...
Iøvrigt var det DSBs havnebane helt frem til Amagerbro station, der ligger lidt længere ude efter Amagerbrogade, så om DSB uniformerne er en fejl eller anvendelsen af AB 1 er det vil jeg ikke udtale mig om. Det kan jo også godt være sådan det foregik til hverdag, det ved andre her på forum helt sikkert ellers står der nok noget på EVPs Amagerbaneside! måske ved nogen også noget om signallygterne på ABs lokomotiver...

Nold

Jernbanescener i DR-produktioner 2

af Karsten Jacobsen @, 21/10 2012, 17:55 (4197 dage siden) @ re20000

Hej de Danske film i Leder efter kan jeg hjælp med

natekspress p903 og I gaar og i Morgen

karjac@esenet.dk

Karsten

Nat-Ekspressen P903 er netop udkommet på DVD

af mikkelhansen, Lunderskov, 13/10 2018, 09:51 (2014 dage siden) @ ole
redigeret af mikkelhansen, 13/10 2018, 10:07

Nat-Ekspressen P903 er i torsdags udkommet på DVD for første gang. Den kan fås til 70-80 kroner hos forskellige webshops.
En enorm mængde gamle Nordisk Film- og Palladium-film er henover sommeren og efteråret blev (gen)udgivet på DVD, mange af filmene har hidtil ikke været udgivet på andet end VHS, og nogen har endda aldrig før været udgivet.

--
Hilsen
Mikkel

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak