Jernbanen.dk
DSB Damplokomotiver
DSB Motorlokomotiver
DSB Lyntog og togsæt
DSB S-tog
DSB Rangertraktorer
DSB vogne
DB Schenker Rail
Øvrige/privatbaner
Jernbanebutikken
Artikler
Lokomotivfabrikker
Jernbaneleksikon
Kontakt
Tilpasset søgning

Jernbanen.dk - Offenligt forum for jernbanesnak
Avatar

Ny station - Roskilde Vest (Jernbanen i dag)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, tirsdag 19. marts, 2013, 14:49 (395 dage siden)

Sakset fra DSB´s Facebook side:

Roskilde får nyt trinbræt
I Store Bededagsferien anlægger Banedanmark et midlertidigt trinbræt ved navn Roskilde Vest. Trinbrættet kommer til at være ny endestation for tog østfra under ombygningen af Nordvestbanen.

I Roskilde Vest kommer der til at være busvendeplads, 400 parkeringspladser og en pavillon, hvor Klaasje & Henry, der har hjemme på Lejre Station, åbner en filial.

Det synes trafikchef Stig Friisbæk er en optimal løsning.

”Et midlertidigt trinbræt løser mange af de udfordringer, vi havde i Lejre sidste år. Vi generer ikke naboerne med den megen buskørsel, vi kommer til at have mere end tre gange så mange parkeringspladser, og så kan kunderne, der ankommer til Roskilde Vest i bus, sætte sig over i et tomt tog, så de behøver ikke bekymre sig om antallet af siddepladser,” forklarer han.

Ombygningen af Nordvestbanen kommer i år til at vare to uger mere end oprindeligt planlagt, men det er givet godt ud, forklarer Stig Friisbæk.

”Vi har aftalt med Banedanmark, at de får to uger mere til ballastrensning, og det betyder, at vi allerede i 2014 kan ibrugtage dobbeltsporet på delstrækningen mellem Roskilde og Hvalsø,” og det er meget værd for kunderne og os,” siger han.
Hvalsø er Nordvestbanens 2. største station med 1.297 daglige påstigninger.

For langt de fleste kunder kommer rejsetiden under sporombygningen til at være 10-20 minutter længere end normalt.

”Vi indsætter shuttlebusser, der kører ad motorvejen mellem Holbæk og Roskilde Vest, så det, der tager tid, er skiftene mellem tog til bus,” forklarer Stig Friisbæk.

Sporombygningen på Nordvestbanen i år er den 2. af i alt fire etaper. Når arbejdet er slut, har Banedanmark anlagt 2. hovedspor på strækningen mellem Lejre og Vipperød, så der er dobbeltspor på hele strækningen mellem Roskilde og Holbæk.

Under spærringen benytter DSB otte MR-tog på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg.

--
[image]

Ny station - Roskilde Vest

af Casper @, tirsdag 19. marts, 2013, 18:35 (395 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mere herom:
http://www.lejre.dk/media/acadre2/1024639E3.PDF

Enden af Lindenborgvej er temmelig langt uden for byen, men trafikalt nok et fornuftigt valg.
http://goo.gl/maps/MBsJK

[image]

Ny station - Roskilde Vest

af Kaj Aage Holdt ⌂ @, Solrød Strand, tirsdag 19. marts, 2013, 19:41 (395 dage siden) @ Casper

Mere herom:
http://www.lejre.dk/media/acadre2/1024639E3.PDF

Enden af Lindenborgvej er temmelig langt uden for byen, men trafikalt nok et fornuftigt valg.
http://goo.gl/maps/MBsJK


Det er jo i dette tilfælde helt ligegyldigt hvor langt uden for byen det er. Stationen har kun til formål at virke som skiftestation mellem tog og bus og her er afstanden til Roskilde Station ikke en vigtig faktor, men derimod tilgængeligheden for busser og pendlere der ønsker og parkere bilen.

Hvis man har prøvet at køre på nogle af de små veje som busserne intenst kørte på sidste år omkring Lejre, Gl. Lejre, Gevninge og Hvalsø, så ved man dette har været et nødvendigt træk. Mobiliteten fra Roskilde Vest er meget større uanset om bussen skal til Lejre, Hvalsø, Holbæk eller som ekspresbus til Kalundborg. Det var i sommermånederne ikke unormalt man kunne møde en 5-6 togbusser køre efter hinanden ved 17:30-tiden på vejene omkring Lejre. Det kunne tydeligt mærkes på vejene efterfølgende ar de ikke var dimensioneret til denne intense tunge trafik.

Tidl. planer om Roskilde Vest, og noget om S-togsforlængelse

af Casper @, mandag 25. marts, 2013, 03:21 (390 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Enden af Lindenborgvej er temmelig langt uden for byen, men trafikalt nok et fornuftigt valg.
http://goo.gl/maps/MBsJK

Det er jo i dette tilfælde helt ligegyldigt hvor langt uden for byen det er. Stationen har kun til formål at virke som skiftestation mellem tog og bus og her er afstanden til Roskilde Station ikke en vigtig faktor, men derimod tilgængeligheden for busser og pendlere der ønsker og parkere bilen.

Ja, det er netop det jeg skriver. Trafikalt et rigtigt sted.

Når jeg var overrasket, var det fordi man tidligere har brugt navnet Roskilde Vest om en station som skulle betjene det vestlige Roskilde f.eks. i projektet S-tog til Roskilde. Endnu tidligere har der vist været et trinbræt ved Roskilde Ring.

Jeg har lige googlet lidt og opdaget at man er begyndt at tage S-togsforlængelse til Roskilde (og Helsingør) op af mølposen igen. Det overrasker mig også. Det er da meget bedre med regionaltog.

Eneste fordel ville være hvis det bliver S-tog som kan køre under flere systemer. Så får man mere fleksibilitet/kapacitet på strækningen Hellerup-København H-Høje Tåstrup.

Hvis det derimod bliver den traditionelle opdeling, fjerntog og S-tog for sig, så får man lige så store ulemper som fordele. Kystbanen bliver til S-tog, og fjernsporet mellem Kh og Østerport bliver mindre belastet, men S-togsrøret mere belastet, hvilket ikke er muligt.

På Vestbanen er det mere fordelagtigt, men næppe nødvendigt, da man ikke har brug for øget kapacitet når man får den nye bane til Ringsted. Man inddrager 2 af de 4 spor mellem Høje Tåstrup og Roskilde til S-tog. S-banen Kh-Høje Tåstrup bliver mere trafikeret, hvilket den formentlig har kapacitet til. Fjernbanen Kh-Høje Tåstrup får lidt mere kapacitet, da nogle regionaltog til Roskilde falder bort.

Fordelene er måske størst på København H, som jo har mangel på fjerntogskapacitet.

S-togsforlængelse til Roskilde/Helsingør virker meget som en stoledans, det vil være meget dyrt, men hvad opnår man ved at ændre én type bane til en anden type bane? Ud over muligheden for nogle nye linjer, f.eks. Helsingør-Køge eller Roskilde-Hillerød.

Ny station - Roskilde Vest

af Jonas, tirsdag 19. marts, 2013, 20:20 (395 dage siden) @ Casper

Wow, metropolis... når man medregner sæson-stationen ved Festivalpladsen (der ligger ret tæt på den nye station) kommer Roskilde op på at have hele fire jernbanestationer, Trekroner medregnet. Det er selvfølgelig lidt letkøbt når kun to af stationerne er permanente, men så mange stationer havde jeg bestemt ikke regnet med, at byen ville have i min levetid...

Så vidt jeg lige kan se, så kommer den nye station til at ligge på et areal, der tidligere har været brugt af et af landbrugets forskningsinstitutter.

Ny station - Roskilde Vest

af Jens V, onsdag 20. marts, 2013, 07:30 (395 dage siden) @ Jonas

Wow, metropolis... når man medregner sæson-stationen ved Festivalpladsen (der ligger ret tæt på den nye station) kommer Roskilde op på at have hele fire jernbanestationer, Trekroner medregnet.

Varde = 7 togkspeditionssteder :-) Og der er jo ikke (heller ikke i Varde) tale om stationer, men for flertallets vedkommende om trinbrætter - set med jernbaneøjne.

Ny station - Roskilde Vest

af Poul Andersen, onsdag 20. marts, 2013, 08:41 (395 dage siden) @ Jens V

Hemm ! - der er kun 6 !. Varde Kaserne, Varde, Varde Nord på BDK og Frisvadvej, Varde Vest og Boulevarden på Vestbanen.

Mvh.
Poul

Ny station - Roskilde Vest

af Jens V, onsdag 20. marts, 2013, 09:35 (394 dage siden) @ Poul Andersen

Hemm ! - der er kun 6 !. Varde Kaserne, Varde, Varde Nord på BDK og Frisvadvej, Varde Vest og Boulevarden på Vestbanen.

Plus Arnbjerg - se TIB(V)

:-)

Ny station - Roskilde Vest

af Poul Andersen, onsdag 20. marts, 2013, 10:00 (394 dage siden) @ Jens V

Der har da ikke standset tog siden Varde Sommerland lukkede for 10 år siden !.
Er slettet i Vestbanens TIB.

Mvh.
Poul:-D

Ny station - Roskilde Vest

af Jens V, onsdag 20. marts, 2013, 10:18 (394 dage siden) @ Poul Andersen

Der har da ikke standset tog siden Varde Sommerland lukkede for 10 år siden !.
Er slettet i Vestbanens TIB.

Det er også derfor jeg kun tæller Arnbjerg som en... Den står i TIB(V) ellers havde vi jo været oppe på 8.
:-)

Ny station - Roskilde Vest

af Poul Andersen, onsdag 20. marts, 2013, 11:49 (394 dage siden) @ Jens V

Der har da ikke standset tog siden Varde Sommerland lukkede for 10 år siden !.
Er slettet i Vestbanens TIB.


Det er også derfor jeg kun tæller Arnbjerg som en... Den står i TIB(V) ellers havde vi jo været oppe på 8.
:-)

Mon ikke den burde slettes næste gang TIB skal rettes ?.

Mvh.
Poul.

Ny station - Roskilde Vest

af Peer, onsdag 20. marts, 2013, 12:04 (394 dage siden) @ Jens V

Hej

Selve pladsen foran den kommende perron er nu gennemgået arkælogisk.
Selv om der kun er en bar mark nu vil stationen ikke komme til at ligge helt øde da der over på den anden side af Ringstedvej i forvejen er p-plads for pendlere (med wc, pølsevogn mm)
Der er i forvejen ind- og udkørsel til det lysregulerede kryds da dette betjener vejen til vogterhuset. (Her var der for mange år siden en form for "station"; på de dage hvor hvor der kom mange kongelige særtog til Roskilde f.eks. i forbindelse med begravelser i Domkirken kørte man særtogene herud på den dengang enkeltsporede Nordvestbane - man ilagde så et midlertidigt sporskifte fra Vestbanen til Nordvestbanen så særtogene kunne blive holdene indtil de returnerede til København uden at toggangen på Nordvestbanen blev påvirket.Man spændte blot maskinerne over på den modsatte togstamme og hermed var der foretaget omløb! Dog kom der en ekstra maskine fra Roskilde til den første stamme.
På disse dage var vogterhuset også udstyret med en stationsbestyrer)

Hilsen
Peer

PS og så findes Viby også med i Roskilde Kommune sammen med Plantagen og Fem Ege på Hedelandsbanen ;-)

Ny station - Roskilde Vest

af Jonas, onsdag 20. marts, 2013, 13:01 (394 dage siden) @ Peer

PS og så findes Viby også med i Roskilde Kommune sammen med Plantagen og Fem Ege på Hedelandsbanen ;-)

Ah ja, Viby hører jo til Roskilde kommune siden 2007-kommunalreformen, hvor man ledlagde Ramsø. Men hvis kommunegrænsen er kriteriet, så skal vi vel også tælle Gadstrup station med..?

Min halvironiske metropolis-optælling gik mere på Roskilde by, defineret som et postnummer og ikke en kommune.

Avatar

Ny station - Roskilde Vest

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, torsdag 25. april, 2013, 13:08 (358 dage siden) @ Tommy Nilsson

Sakset fra DSB´s Facebookside:

"DSB anlægger midlertidig station vest for Roskilde
Under sommerens sporarbejde kører der ingen tog mellem Roskilde og Holbæk. I stedet kører togene mellem Østerport og den midlertidige station, Roskilde Vest. Stationen bliver anlagt i Store Bededagsferien, så den er klar til den 18. maj, hvor sporarbejdet går i gang.

Stationen, der får egen busterminal og over 400 gratis parkeringspladser, kommer også til at rumme en kaffebar, chaufførstue og toiletter. DSB anlægger den midlertidige station for at undgå det trafikkaos, der uvægerligt ville opstå, hvis det store antal busser skulle køre til og fra stationen inde i Roskilde centrum, forklarer specialkonsulent Poul Dreyer, DSB, der er projektleder på byggeriet.

Under sporarbejdet sidste sommer kneb det desuden med at skaffe tilstrækkelig mange parkeringspladser i Lejre.

”Vi forventede at omkring 100 bilister ville køre til Lejre i bil og tage toget resten af vejen, men der kom op til 170 og havde vi kunnet skaffe endnu flere pladser, ville disse sandsynligvis også have være brugt,” siger Poul Dreyer.

Kunderne, der ankommer til Roskilde Vest med togbus eller i egen bil, kan enten vælge at sætte sig direkte over i toget eller fra mandag til fredag lægge vejen forbi stationens kaffebar og få sig en kop kaffe på DSB’s regning.

DSB har nemlig indgået en aftale med forpagterne af caféen på Lejre Station, Klaasje & Henry, der under sommerens sporarbejde rykker ud til Roskilde Vest.

”Da Lejre Station er lukket under sporarbejdet, ville caféen ikke få nogen omsætning. Og vi er derfor glade for at kunne hjælpe caféen gennem en vanskelig tid og samtidig give pendlerne en lille kompensation for de forlængede rejsetider under sporarbejdet,” siger Poul Dreyer.

”Vi anlægger først og fremmest Roskilde Vest for at kunne give vores kunder en pålidelig rejse. Vores erfaring er, at det vigtigste for kunderne er, at de kan stole på, hvornår de kommer frem - også selv om deres rejsetid midlertidigt bliver lidt længere – for de fleste omkring et kvarter,” afslutter Poul Dreyer.

Fakta
I perioden 18. maj – 1. september lukker Banedanmark for trafikken mellem Roskilde og Holbæk for at udføre sporarbejde og anlægge nye stationer i Lejre og Hvalsø.

Roskilde Vest anlægges på en mark for enden af Lindenborgvej ved dens udmunding i Ringstedvej. Marken retableres inden den 1. oktober.

For langt de fleste kunder vil sporarbejdet medføre en forlænget rejsetid på omkring 15 minutter".

--
[image]

Ny station - Roskilde Vest

af Nanna @, Viby Sj, tirsdag 21. maj, 2013, 20:54 (332 dage siden) @ Tommy Nilsson

Endelig kom der en station til Roskilde, hvor det er muligt at parkere og herved pendle frem og tilbage til København med toget. Er dog noget forundret over at det hedder sig, at det er en midlertidig station. Der har jo været behov for dette i årevis? Håber virkelig at Roskilde Kommune og DSB fanger pointen og sørger for at der er masser af busser fra omkringliggende byer der stopper her og at bilisterne vil prøve at hoppe på toget og spare køen på Holbækmotorvejen. Potentialet og kunderne er der i hvert fald.

Ny station - Roskilde Vest

af Jimbow, Ballerup, tirsdag 21. maj, 2013, 21:49 (332 dage siden) @ Nanna

Ja der har jo i flere omgange været ønsker om en station ved Roskilde Vest.

Problemet i forhold til denne midlertidige station, er at der kun er en perron i vestlig retning, og at man skal bygge bro/tunnel samt rampe eller elevator, for at komme til en østlige perron.

Et andet problem er placeringen. I tidlige undersøgelser blev valgt en placering nord for motorvejen, da der er et større opland her, med skoler og boliger. Desværre vil der ved denne placering ikke være lige så meget plads til parkeringsplads som syd for motorvejen.

Ny station - Roskilde Vest

af Jonas, onsdag 22. maj, 2013, 06:37 (332 dage siden) @ Nanna

Trekroner Station er også en oplagt mulighed for at skifte fra bil til tog og omvendt, omend det efterhånden kniber med antallet af P-pladser.

Ny station - Roskilde Vest

af christian Sørensen @, torsdag 13. juni, 2013, 07:04 (310 dage siden) @ Tommy Nilsson

Bevar station Vest - Roskilde som pendler station, og byg sti til banen mod Køge, da man så kan komme til og fra begge baner, og samtidig aflaste trafik ind i Roskilde og ind mod København. Er det ikke oplagt?? SU.

Ny station - Roskilde Vest

af Jimbow, Ballerup, torsdag 13. juni, 2013, 14:20 (309 dage siden) @ christian Sørensen

Se mit tidligere svar længere oppe.

Det er ikke muigt at bevare Roskilde Vest i sin nuværende form, da der ikke er perron ved det østgående spor.
Som du selv skriver kan man evt. også bygge en perron på Lille Syd, men så er vi ude i nogle forholdvise lange gangafstande mellem parkeringspladsen og perronnen for Lille Syd.

Men bortset fra det har du ret i at det er en fin station der er bygget, som er en rigtig god løsning for pendlere på nuværende tidspunkt.

Avatar

Ny station - Roskilde Vest

af Johnni Lassen ⌂, torsdag 13. juni, 2013, 09:53 (310 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hermed nogle billeder fra Roskilde Vest:
[image]
Det er dette syn man møder når man kommer fra vejsiden. 02-06-2013.
[image]
Dobbeltdækkerstamme ved træperronen med stryevognen mod Roskilde 02-06-2013.
[image]
I den anden ende ses spærringen af kalundborgsporet 11-06-2013.
[image]
185 334-7 køre forbi med et godstog 11-06-2013.
Videoklip, hvor i bl.a. kan se ME 1537 ankomme til perronen:
http://www.youtube.com/watch?v=CPYZNs1_nQE

--
[image][image]

Ny station - Roskilde Vest

af Kaspertog ⌂ @, Næstved, lørdag 15. juni, 2013, 21:38 (307 dage siden) @ Johnni Lassen

Her er også et billede og en video fra Roskilde Vest som efter min ejen mening er et godt fotosted.

Mvh Kasper Pedersen

[image]
DSB ME 1536 ved Roskilde Vest d. 7/6 2013

http://www.youtube.com/watch?v=zvJEtqP4Sms

--
[image]