Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB-direktør går undercover tirsdag aften på DR1

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 10/1 2011, 09:56 (4847 dage siden)

Pressemeddelelse fra DSB:

Direktør for Fjern- og Regionaltog i DSB Frank Olesen lod skægget stå og gik undercover blandt medarbejderne i DSB. Resultatet kan ses i programmet ”Undercover chef” på DR1 i morgen aften.

Frank blev til Finn. Han lod skægget stå og trak i arbejdstøjet for at gå på gulvet blandt medarbejderne i DSB for blandt andet at undersøge, hvorfor kunderne ikke altid er tilfredse med DSB. Direktørens og medarbejdernes oplevelse kan ses i morgen aften i DR’s program Undercover Chef, der vises på DR1 kl. 20.30. Hér vil seerne blandt andet opleve topchefen gå med salgsvognen gennem toget København-Aarhus tur-retur. Han mærker også på egen krop, hvordan det føles at ordne togsæt på beskidte og farlige rangerpladser om natten. Og så får han også personligt store problemer med at få sine egne tog afsted til tiden.

Fuldskæg og kronraget isse
Der var en særlig grund til, at Frank Olesen, der er direktør for Fjern- & Regionaltog i DSB, sagde ja til at gå undercover med et kamerahold i hælene.

»Jeg er direktør for en masse mennesker, og mine beslutninger påvirker kollegerne. Nogle gange kan togdrift herinde i Sølvgade godt blive et lidt abstrakt begreb, så jeg har længe haft lyst til at komme tæt på både kunder og medarbejdere, uden at der bliver taget hensyn til, at jeg er chef,« siger Frank Olesen.

Derfor lød idéen om at få indsigt i den virkelige verden interessant, og Frank Olesen gik i gang med forandringer, som skulle være med til at skjule hans rigtige identitet. Han lod blandt andet skægget stå.

»Jeg fik fuldskæg, og det er altså ikke behageligt. Det er som at være pakket ind i pels, og det klør og kradser,« siger Frank Olesen, der også, som en del af programmet, kronragede sig selv foran kameraholdet.

»Det var grænseoverskridende at gøre, synes jeg. Det er svært at forklare, for det er jo bare hår, men det var næsten som at tage alt tøjet af,« fortæller han.

Nye sommeruniformer
Frank Olesen blev parret op med erfarne og dygtige medarbejdere, der skulle lære ham op.
»Karin Lund, Jørgen Antony og Benny Jønsson arbejder forskellige steder i DSB, og de er rigtig dygtige. De satte mig i sving med det samme. Mit udgangspunkt for at deltage var at finde ud af, hvordan ledelsen kan gøre vores kollegers arbejdsforhold bedre. For eksempel er der igangsat et uniformsprogram. På baggrund af optagelserne får vi et oplæg til, hvordan en sommeruniform kunne se ud. Da jeg var på job med Karin, fandt jeg ud af, at tøjet er tykt og stift og alt for varmt at arbejde i, når det er lunt udenfor,« siger Frank Olesen.
Direktøren forsinkede toget
Den sidste dag forsinkede Frank Olesen et InterCity-tog fra København til Århus med otte minutter.

»Jeg læssede for langsomt, fordi jeg ikke er øvet i det. Togpersonalet råbte og skreg, og det var umiddelbart meget stressende. Hovedbanegården er ikke indrettet til moderne catering, så arbejdsforholdene er ikke de bedste, men folkene herinde knokler. Jeg oplevede et stort fokus og en præcis arbejdsgang blandt medarbejderne, og det er jo til at blive tosset i hovedet af, at det var min skyld, at toget blev forsinket,« siger Frank Olesen og smiler forlegent.

Benny Jønsson, der er teamleder på Københavns Hovedbanegård, lærte Frank Olesen op, og han ser anderledes på det:

»Vi har som hovedregel fire minutter til at få al mad op i toget, og det kan man selvfølgelig kun gøre, hvis man har prøvet det, så det er meget naturligt, at han kludrede i det. Jeg synes, det var alle tiders, at Frank gik undercover, det må jeg indrømme. Han gjorde det virkelig godt, og de gjorde også et ganske udmærket arbejde med at skjule hans sande identitet,« griner Benny Jønsson.
Bedre og relevante beslutninger
Frank Olesen siger, at deltagelsen i ”Undercover chef” har været en stor oplevelse.

»Kollegerne har nu en chef, som kan træffe endnu bedre beslutninger. Jeg synes, at jeg er blevet et bedre bindeled mellem togdriftsopgaven og det politiske aspekt af ledelsesjobbet. Desværre kan jeg ikke tage tid ud af kalenderen hver uge, selvom jeg gerne ville, men der er mange ting, som kræver min opmærksomhed og fokus,« siger en skægløs Frank Olesen og fortsætter:

»Det har været en rigtig fed oplevelse, og nu ligner jeg efterhånden mig sig selv igen.«

--
[image]

DSB-direktør går undercover tirsdag aften på DR1

af Christian_3120@hotmail.com, 10/1 2011, 14:14 (4846 dage siden) @ Tommy Nilsson

det skal jeg se :D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak