Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spørgsmål om billet. (Generelt)

af OLL, Ballerup, 30/12 2013, 20:34 (3741 dage siden)

Hej alle! Jeg skal til Vig i morgen, og har tænkt mig at købe en billet derud til via automaten på "min" S-togs station (Kildebakke), og da jeg har Ungdomskort som gælder til Roskilde, så tænker jeg om jeg ikke kan købe en billet der gælder fra Roskilde til Vig herfra, eller skal den gælde fra Kildebakke?

Rigtig godt nytår til alle!

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Spørgsmål om billet.

af Svend Jensen, 30/12 2013, 20:41 (3741 dage siden) @ OLL

Det ved jeg ikke, men så vidt jeg ved lukker DSB alle automater fra i dag og nytåret ud fordi de vil undgå hærværk i forbindelse med nytåret.

Spørgsmål om billet.

af LasseG, 30/12 2013, 20:42 (3741 dage siden) @ OLL

Rigtig godt nytår til alle!


Husk at billetautomaterne er lukket i disse dage grundet nytår :)

Spørgsmål om billet.

af OLL, Ballerup, 30/12 2013, 20:44 (3741 dage siden) @ LasseG

Rigtig godt nytår til alle!

Husk at billetautomaterne er lukket i disse dage grundet nytår :)

Iiiii have a big problem now then... :-(


Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Spørgsmål om billet.

af LasseG, 30/12 2013, 20:46 (3741 dage siden) @ OLL

Rigtig godt nytår til alle!

Husk at billetautomaterne er lukket i disse dage grundet nytår :)


Iiiii have a big problem now then... :-(


Du kan vel købe din billet på København H eller Roskilde ?

Jeg brugte så i dag tre kvarter på København H, så indberegn god tid hvis denne løsning anvendes!

Spørgsmål om billet.

af OLL, Ballerup, 30/12 2013, 20:48 (3741 dage siden) @ LasseG

Du kan vel købe din billet på København H eller Roskilde ?

Jeg brugte så i dag tre kvarter på København H, så indberegn god tid hvis denne løsning anvendes!

Takker! :-)

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Spørgsmål om billet.

af Dennis Lyng Desezar, 30/12 2013, 20:56 (3741 dage siden) @ OLL

Da DSB lukker billetautomaterne kan du købe billet hos togpersonalet uden at betale tillæg på 50 kr.
Dog kan togpersonalet ikke lave billet til Vig, men til nærmeste DSB.

Du skal ha en ung billet Hvalsø - Holbæk.

God fornøjelse og godt nytår :-)

Dennis

Spørgsmål om billet.

af OLL, Ballerup, 30/12 2013, 21:07 (3741 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Da DSB lukker billetautomaterne kan du købe billet hos togpersonalet uden at betale tillæg på 50 kr.
Dog kan togpersonalet ikke lave billet til Vig, men til nærmeste DSB.

Du skal ha en ung billet Hvalsø - Holbæk.

God fornøjelse og godt nytår :-)

Dennis

Mange tak for det informative svar Dennis! :-)

Mange tak og du må også få et godt nytår :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Spørgsmål om billet.

af Ulrich Albrechtsen ⌂ @, Thisted Banegård, 2/1 2014, 22:09 (3738 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Hej Dennis.

Er der en grund til at togpersonalet hos statsbanerne kun kan udstede
en billet til en DSB-station ?

Lidt mystisk når vi i de betjente salg har manuelle billetter som kan
udstedes til en hvilken som helst station i kongeriget.

De bedste hilsner

Ulrich Albrechtsen
Thisted Banegård

Avatar

Spørgsmål om billet - OT: Sådan var det 1980-1986

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/1 2014, 22:41 (3738 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Er der en grund til at togpersonalet hos statsbanerne kun kan udstede
en billet til en DSB-station ?

Jeg har ingen viden om, hvorledes DSB togpersonale nu til dags udsteder billetter i togene. Jeg gætter på, at det sker på en håndholdt computer/printer, der indeholder alt hvad der er at vide om takster.

"I min tid" som DSB togbetjent/togfører 1980-1986, skete billetudstedelsen manuelt fra et såkaldt togbillethæfte. Vi kunne udstede togbilletter til alle DSB-stationer, men ikke til privatbanestationer. Jeg kender ikke begrundelsen for, at vi ikke kunne udstede til privatbanestationer - udover at det naturligvis ville have betydet, at vi skulle have slæbt rundt på noget mere takstmateriale og at togbillettens udseende skulle have været ændret og udstyret med yderligere et par felter til udfyldelse.

For god ordens skyld anføres, at vi udover det normale togbillethæfte også var udstyret med et HT-togbillethæfte. Det var dog kun togpersonale, der kørte i eller til/fra HT-området, der også var udstyret med HT-togbillethæfte. På et HT-togbillethæfte kunne udstedes togbilletter fra en nummergiven HT-zone til en anden nummergiven HT-zone.

Afslutningsvist (og blot for at komme et eventuelt spørgsmål i forkøbet): "I min tid" var en togbillet en billet, der var udstedt af togpersonalet i toget. En billet var en billet, der var udstedt på en station/i et billetkontor.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Spørgsmål om billet.

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 23:19 (3734 dage siden) @ Ulrich Albrechtsen

Hej Dennis.

Er der en grund til at togpersonalet hos statsbanerne kun kan udstede
en billet til en DSB-station ?

Lidt mystisk når vi i de betjente salg har manuelle billetter som kan
udstedes til en hvilken som helst station i kongeriget.

De bedste hilsner

Ulrich Albrechtsen
Thisted Banegård

Det ved jeg faktisk ikke.. Det har været sådan lige siden jeg startede ved togtjenesten i 1998. Måske kan Thomas Boberg Nielsen svare på dette da han jo også har været togbetjent i 80'erne.

Jeg ved at vi kunne lave til Nakskov men kun når vi kørte igennem til Nakskov fra København med regionaltoget

I hvert fald har det været ønskeligt fra togpersonalet at vi kunne lave billetter til en hvilken som helst station i kongeriget på vores elektroniske udstyr.

Spørgsmål om billet.

af Allan, 30/12 2013, 21:01 (3741 dage siden) @ OLL

Hej alle! Jeg skal til Vig i morgen, og har tænkt mig at købe en billet derud til via automaten på "min" S-togs station (Kildebakke), og da jeg har Ungdomskort som gælder til Roskilde, så tænker jeg om jeg ikke kan købe en billet der gælder fra Roskilde til Vig herfra, eller skal den gælde fra Kildebakke?

Rigtig godt nytår til alle!

Mvh. Oliver

Hej Oliver

Man kan ikke købe billetter med anden udgangs station end den man "står" på i automaterne....

Det nemste er nok en print selv billet. Roskilde - Vig... Så skal du ikke stå i kø..

Vh
Allan

Spørgsmål om billet.

af Dennis Lyng Desezar, 30/12 2013, 21:33 (3741 dage siden) @ Allan

Det er IKKE korrekt billetudstedelse, i forhold til ungdomskort.

Måske burde i ikke svare på dette spørgsmål medmindre i kan give Oliver
det korrekte svar..

Jeg er togfører og kører til hverdag så jeg mener nok at jeg har givet Oliver det korrekte svar på hans spørgsmål.

Dennis Lyng Desezar
København H

Spørgsmål om billet.

af Erik Kjærgaard, 30/12 2013, 21:42 (3741 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Ak ja, Dennis.

Hvis folk ville spørge de rette steder ville det gøre det meget lettere for os andre. Det indlæg som dette spørgsmål startede tråden med er dog i den grad medvirkende til, at skræmme folk væk fra Jernbanen. Uha, uha, så det.:-(

Hilsen

Erik Kjærgaard

Spørgsmål om billet.

af Dennis Lyng Desezar, 30/12 2013, 22:09 (3741 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Men Oliver uanset hvilken løsning du foretrækker har du disse 3 muligheder:

1:
Print selv billet, ungbillet Hvalsø - Vig (husk at printe den)

2:
Købt hos togpersonalet, ungbillet Hvalsø - Holbæk (sælges uden tillæg) og barne billet TMV Holbæk - Vig (kan ikke sælges af DSB togpers)

3:
Smartphone, hent DSB app'en og køb billet via den som i mulighed nr. 1

Det var nu ikke for at skræmme nogen væk, men det er vigtigt at man har korrekt billet til rejsen man ønsker ellers kan det komme til
at koste lidt guld....

Godt Nytår til jer alle :-)

Dennis

Spørgsmål om billet.

af OLL, Ballerup, 30/12 2013, 22:12 (3741 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Men Oliver uanset hvilken løsning du vælger:

Print selv billet, ungbillet Hvalsø - Vig

Købt hos togpersonalet, ungbillet Hvalsø - Holbæk (sælges uden tillæg) og barne billet TMV Holbæk - Vig (kan ikke sælges af DSB togpers)

Det var nu ikke for at skræmme nogen væk, men det er vigtigt at man har korrekt billet til rejsen man ønsker ellers kan det komme til
at koste lidt guld....

Godt Nytår til jer alle :-)

Dennis

Jeg takker for det du skriver Dennis, og tror min ven og jeg vælger din mulighed nummer 2 :-)

Til alle: Det var ikke for at skræmme nogle væk eller for at gøre noget ulovligt eller forkert, for spurgte jo netop så jeg ville undgå at gøre noget forkert :-)

Godt nytår til alle! :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Spørgsmål om billet.

af Allan, 31/12 2013, 19:44 (3740 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Det er IKKE korrekt billetudstedelse, i forhold til ungdomskort.

Måske burde i ikke svare på dette spørgsmål medmindre i kan give Oliver
det korrekte svar..

Jeg er togfører og kører til hverdag så jeg mener nok at jeg har givet Oliver det korrekte svar på hans spørgsmål.

Dennis Lyng Desezar
København H

Hej Dennis

Bliver da lige nød til at spørge til hvad det var du mente ikke var korrekt ???

Er du sikker på hans ungdoms kort gælder helt til Hvalsø ?? Det kommer jo helt an på hvilken type ungdoms kort han har:

1. Er ungdoms kortet i forbindelse med en ungdomsuddannelse så glæder det til allezoner.

2. Er det til en videregående uddanelse gælder til kun til de zoner der er fra bopæl til uddannelse sted.

Spørgsmålet var til muligheden for billet køb Roskilde til Vig og derfor svarede jeg for den strækning.

( prisen for en ungdoms billet er den samme fra Roskilde og Hvalsø til Vig, dermed ingen penge tabt. )

Vh
Allan

Avatar

Spørgsmål om billet.

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 2/1 2014, 01:27 (3739 dage siden) @ Allan

Er du sikker på hans ungdoms kort gælder helt til Hvalsø ?? Det kommer jo helt an på hvilken type ungdoms kort han har:

1. Er ungdoms kortet i forbindelse med en ungdomsuddannelse så glæder det til allezoner.

2. Er det til en videregående uddanelse gælder til kun til de zoner der er fra bopæl til uddannelse sted.

Jeg er nu sikker på Dennis har ret godt styr på det, hvis jeg kender ham ret! ;-)

Men kan godt høre du ikke helt følger med Allan. Det tidligere UddannelsesKort (det lilla) til videregående uddannelser findes ikke mere og er erstattet af et UngdomsKort. Det tidligere HyberCard (det blå) til ungdomsuddannelser er også erstattet af selvsamme UngdomsKort. Hvilket vil sige at alle (undsdoms- og videregående uddannelser) benytter samme kort. Med begge kort har man fri rejse til alle zoner i den region man bor uanset uddannelsestype og til rejser uden for "hjemmeområdet" gæler kortet som WildCard. Dermed formodes det, og han nævner det selv, at der er rejsehjemmel til TMH med UngdomsKortet.

Spørgsmål om billet.

af Dennis Lyng Desezar, 2/1 2014, 02:29 (3739 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Hej....

Oliver skrev at han har et ungdomskort til Roskilde
derfor er det et ungdomskort til takstområde TMH
Som er Takstområde Movia Hovedstaden (alle zoner)
Roskilde ligger i område A, hvor Hvalsø også ligger.
I dette tilfælde er det sidste station i grænseområdet
som er gældende i dette tilfælde Hvalsø.
Selv om prisen er den samme er billet udstedelsen
forskellig hvis vi skal følge reglerne for benyttelse af
ungdomskortet.

Roskilde - Vig (ungbillet) næsten korrekt, men forkert
da Hvalsø er sidste station i gyldigheds området.

Korrekt billet udstedelse:

Hvalsø - Vig (ungbillet)

Iøvrigt har jeg 23 års ansættelse bag mig
hvor de 16 år er ved togpersonalet som togfører så jeg
mener at jeg ved hvad jeg snakker om og jeg har
rigtig mange gange vejledt omkring korrekt billetudstedelse
på ungdomskort.

Iøvrigt beskriver Kaj Aage jo de to typer ungdomskort
på en god måde så derfor har jeg ikke forklaret
noget omkring disse.

Spørgsmål om billet.

af Svend, 2/1 2014, 13:54 (3738 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Iøvrigt har jeg 23 års ansættelse bag mig hvor de 16 år er ved togpersonalet som togfører så jeg mener at jeg ved hvad jeg snakker om .........

Utvivlsomt, men hvor mange års erfaring og uddannelse skal passagererne have for at kunne administrere reglerne korrekt, så de ikke kommer i klemme?
Mange steder kan man jo ikke spørge nogen og de steder, steder hvor der er kioskpersonale, kan man der altid regne med at få et kvalificeret (og korrekt) svar?

--
Svend

Avatar

Spørgsmål om billet.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/1 2014, 16:22 (3738 dage siden) @ Svend

Iøvrigt har jeg 23 års ansættelse bag mig hvor de 16 år er ved togpersonalet som togfører så jeg mener at jeg ved hvad jeg snakker om .........


Utvivlsomt, men hvor mange års erfaring og uddannelse skal passagererne have for at kunne administrere reglerne korrekt, så de ikke kommer i klemme?
Mange steder kan man jo ikke spørge nogen og de steder, steder hvor der er kioskpersonale, kan man der altid regne med at få et kvalificeret (og korrekt) svar?

Det er vel ikke rimeligt at forlange at Dennis skal stå på mål for de spørgsmål, bare fordi han trådte hjælpende til her?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Spørgsmål om billet.

af Peter Hansen, 2/1 2014, 16:51 (3738 dage siden) @ Michael Deichmann

Iøvrigt har jeg 23 års ansættelse bag mig hvor de 16 år er ved togpersonalet som togfører så jeg mener at jeg ved hvad jeg snakker om .........


Utvivlsomt, men hvor mange års erfaring og uddannelse skal passagererne have for at kunne administrere reglerne korrekt, så de ikke kommer i klemme?
Mange steder kan man jo ikke spørge nogen og de steder, steder hvor der er kioskpersonale, kan man der altid regne med at få et kvalificeret (og korrekt) svar?


Det er vel ikke rimeligt at forlange at Dennis skal stå på mål for de spørgsmål, bare fordi han trådte hjælpende til her?

Bare ignorer ham - det er Svends måde at forsøge at skabe lidt gang i gaden på.

Spørgsmål om billet.

af Svend, 2/1 2014, 19:05 (3738 dage siden) @ Peter Hansen

Slet ikke. Men det kan da ikke være rigtigt, at det skal være vanskeligt og omstændigt at købe en korrekt DSB-billet (med mindre man vælger at købe en til fuld pris).
Dennis´svar var da helt fint og hjalp forhåbentlig med til - i dette tilfælde - at købe en billet til en fornuftig pris, men hvad med alle de, der ikke kan få hjælp på samme måde?

--
Svend

Spørgsmål om billet.

af LasseG, 3/1 2014, 02:37 (3738 dage siden) @ Svend

Slet ikke. Men det kan da ikke være rigtigt, at det skal være vanskeligt og omstændigt at købe en korrekt DSB-billet (med mindre man vælger at købe en til fuld pris).
Dennis´svar var da helt fint og hjalp forhåbentlig med til - i dette tilfælde - at købe en billet til en fornuftig pris, men hvad med alle de, der ikke kan få hjælp på samme måde?

Det er da heller ikke særligt omstændigt? ellers få et rejsekort....

Spørgsmål om billet.

af Peter Hansen, 3/1 2014, 03:22 (3738 dage siden) @ LasseG

Slet ikke. Men det kan da ikke være rigtigt, at det skal være vanskeligt og omstændigt at købe en korrekt DSB-billet (med mindre man vælger at købe en til fuld pris).
Dennis´svar var da helt fint og hjalp forhåbentlig med til - i dette tilfælde - at købe en billet til en fornuftig pris, men hvad med alle de, der ikke kan få hjælp på samme måde?


Det er da heller ikke særligt omstændigt? ellers få et rejsekort....

Ja, det er nok mere indviklet for nogle end andre.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Casper, 3/1 2014, 13:33 (3737 dage siden) @ Peter Hansen

Da DSB lukker billetautomaterne kan du købe billet hos togpersonalet uden at betale tillæg på 50 kr.

Jeg troede slet ikke man kunne købe billet i toget? Så hvor kommer gebyret på 50 kroner ind i billedet?

Kan togpersonalet i særlige tilfælde - efter skøn - udstede en billet mod gebyr på 50 kroner?

I "Priser og rabatter" fra januar 2012 står der:

Det koster 750 kr. i kontrolafgift i S-tog og DSBFirst tog, hvis du ikke har købt billet i forvejen eller ikke har klippet dit kort. I øvrige DSB tog udstedes et indbetalingskort på billetprisen inkl. gebyr på 100 kr.

I DSB's forretningsbetingelser står der:

3.5 Billetsalg i tog - Billet kan ikke købes i toget

Er det korrekt at DSB har afskaffet kontrolafgiften i fjerntog for passagerer der ikke decideret prøver at snyde, men bare ikke har købt billet før påstigning, som nu kan købe billet mod at få et indbetalingskort til billettens pris + gebyr på 100 kr.?

De 50 kroner figurerer ikke rigtig nogen steder, så det må være en intern regel?

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 02:15 (3735 dage siden) @ Casper

Da DSB lukker billetautomaterne kan du købe billet hos togpersonalet uden at betale tillæg på 50 kr.


Jeg troede slet ikke man kunne købe billet i toget? Så hvor kommer gebyret på 50 kroner ind i billedet?

Svar: Som udgangspunkt er svaret nej. Men kunderne skal ikke straffes fordi DSB valgte at lukke billetautomaterne
ned for at forebygge hærværk.
50kr tillægget er gebyr for udstedelse af billetkøb i toget, men dette tages ikke såfremt billetautomaterne ikke er virksomme.


Kan togpersonalet i særlige tilfælde - efter skøn - udstede en billet mod gebyr på 50 kroner?

Svar: Ja! Det kan vi godt...


I "Priser og rabatter" fra januar 2012 står der:

Det koster 750 kr. i kontrolafgift i S-tog og DSBFirst tog, hvis du ikke har købt billet i forvejen eller ikke har klippet dit kort. I øvrige DSB tog udstedes et indbetalingskort på billetprisen inkl. gebyr på 100 kr.

Svar: Dette er korrekt! Men ændres pr. 01/01-2014!


I DSB's forretningsbetingelser står der:

3.5 Billetsalg i tog - Billet kan ikke købes i toget


Er det korrekt at DSB har afskaffet kontrolafgiften i fjerntog for passagerer der ikke decideret prøver at snyde, men bare ikke har købt billet før påstigning, som nu kan købe billet mod at få et indbetalingskort til billettens pris + gebyr på 100 kr.?

Svar: Sådan var det indtil 31/12-2013 kl. 00:00


De 50 kroner figurerer ikke rigtig nogen steder, så det må være en intern regel

Svar: Ja! Dette er en intern regel ( der har altid været tillæg for billetkøb i tog )

Nyt år, nye tider pr. 01/01-2014:

http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/forretningsbetingelser/forretningsbetingelser/

For at der ikke er nogen som skulle betvivle mine svar vil jeg for god ordens skyld gøre opmærksom på at jeg er togfører ved DSB

De bedste hilsner

Dennis Lyng Desezar
Togfører København H

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Gjæst, 6/1 2014, 10:12 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Svar: Ja! Dette er en intern regel ( der har altid været tillæg for billetkøb i tog )

"Altid" er en lidt ultimativ betegnelse. Jeg har oplevet at købe billet i toget uden tillæg på Hareskovbanen inden elektrificeringen.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Svend, 6/1 2014, 10:49 (3734 dage siden) @ Gjæst

"Altid" er en lidt ultimativ betegnelse. Jeg har oplevet at købe billet i toget uden tillæg på Hareskovbanen inden elektrificeringen.

Før billetautomaternes tid:
Når man stod på på en station uden åbent billetsalg, skulle der ikke opkræves tillæg i toget. Ellers var det - efter hukommelsen (og PR §7.1 og 7.2) - et spørgsmål om enten at betale et tillæg på 2 kr eller dobbelt billetpris (sidste hvis den rejsende - "defraudanten" - forsøgte at rejse uden billet). Måske nogen kan erindre om der var en overgrænse for den dobbelte billetpris - ellers må vi have fat i nogle af de gamle reglementer og ordresamlinger.

--
Svend

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Gjæst, 6/1 2014, 18:37 (3734 dage siden) @ Svend

Før billetautomaternes tid:

"Før billetautomaternes tid" er ligeledes en alt for upræcis benævnelse. På København H var der tidligt billetautomater hvor man kunne købe enten bybanebilletter (gældende for en rejse i takstområde bybanen) eller perronbilletter (gældende for adgang til perronerne på København H).

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Casper, 6/1 2014, 19:23 (3734 dage siden) @ Gjæst

De gamle regler:

Det koster 750 kr. i kontrolafgift i S-tog og DSBFirst tog, hvis du ikke har købt billet i forvejen eller ikke har klippet dit kort. I øvrige DSB tog udstedes et indbetalingskort på billetprisen inkl. gebyr på 100 kr.

Der står således i de nye regler:

Passagerer, der forsøger at unddrage sig kontrol, forsøger at anvende ugyldig billet eller kort eller nægter at vise billet eller kort, skal betale en kontrolafgift på 750 kr. pr. voksen passager ... DSB kan nedsætte kontrolafgiften til kr. 125 mod samtidig betaling af den ordinære billetpris, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Så indbetalingskortet må altså være afskaffet, og nu hedder det en kontrolafgift på 125 kr. + billetpris.

Men der står "DSB kan nedsætte", så man får formentlig først en regning på 750 kr. og må derefter forhandle med kundeservice.

Derudover findes så det helt særlige gebyr på 50 kr.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 20:29 (3734 dage siden) @ Casper

De gamle regler:

Det koster 750 kr. i kontrolafgift i S-tog og DSBFirst tog, hvis du ikke har købt billet i forvejen eller ikke har klippet dit kort. I øvrige DSB tog udstedes et indbetalingskort på billetprisen inkl. gebyr på 100 kr.


Der står således i de nye regler:

Passagerer, der forsøger at unddrage sig kontrol, forsøger at anvende ugyldig billet eller kort eller nægter at vise billet eller kort, skal betale en kontrolafgift på 750 kr. pr. voksen passager ... DSB kan nedsætte kontrolafgiften til kr. 125 mod samtidig betaling af den ordinære billetpris, hvis særlige forhold gør sig gældende.


Så indbetalingskortet må altså være afskaffet, og nu hedder det en kontrolafgift på 125 kr. + billetpris.

Svar: Ja, indbetalingskortet som togpersonalet udstedte er afskaffet pr. 01/01-2014 og der er IKKE længere noget der hedder "en kontrolafgift på 125 kr. + billetpris" hos togpersonalet.

Der udstedes kontrolafgift på 750 kr. eller 375 kr. såfremt der IKKE er gyldig billet.

Dog er der 8 undtagelser hvor togpersonalet kan udstede billet med eller uden tillæg

Hvad Kundecenteret så gør i den pågældende sag er for så vidt togpersonalet uvedkommende

Uddrag af DSB's forretnings betingelser:

§ 4 Kontrol af billetter og kort, kontrolafgifter og rykkerregler

4.1 Kontrol af billetter og kort
Passageren skal ved rejsens begyndelse være i besiddelse af gyldig billet eller kort, der opbevares under hele rejsen. DSB accepterer kun billet eller kort, der vises i umiddelbar tilknytning til personalets anmodning herom.

Klippekort samt 1- og 2-klipsbillet skal være stemplet, inden rejsen begyndes, for at være gyldig til den aktuelle rejse. Passageren skal selv kontrollere, at afstemplingen (zonenummer, dato, klokkeslæt m.v.) på billet eller kort er korrekt.

Billetter på mobiltelefon skal være modtaget og læsbare inden rejsen påbegyndes og umiddelbart kunne forevises ved billetkontrol. Efterfølgende visning eksempelvis på grund af manglende strøm accepteres ikke.

Print-Selv billet på papir eller skærm skal sammen med det valgte ID vises ved billetkontrol. Hvis billetten vises på skærm, skal skærmen være så stor, at billetten i sin helhed umiddelbart kan aflæses, og billettens 2D barcode scannes.

Billetter og kort inddrages ved misbrug, herunder ved ubeføjede ændringer.
En passager, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, skal på forlangende af DSB’s personale opgive sit fulde navn, adresse og fødselsdag og -år samt legitimere sig ved kørekort eller andet retsgyldigt dokument med foto. Passageren får udstedt en kontrolafgift. Passageren skal kvittere for modtagelsen med navn, adresse, fødselsdato og underskrift samt legitimere sig som beskrevet ovenfor. DSB kan kontrollere oplysninger i CPR-registeret.

4.2 Kontrolafgifter
Passagerer, der ikke viser gyldig billet eller kort til deres rejse, skal betale en kontrolafgift på 750 kr. Kontrolafgiften er samtidig billet til rejsen til den DSB eller DSB S-togsstation station, passageren oplyser. Fremgangsmåden ved betaling fremgår af den udstedte kontrolafgift.

Som passager uden gyldig billet eller kort betragtes også passagerer, der benytter kort med spærretid (f.eks. pensionistkort) uden for kortets gyldighedstid, og kunder, der rejser på rabatterede billetter på afgange, som billetten ikke er gyldig til.

Børn, der ikke viser gyldig billet eller kort til deres rejse, skal betale en kontrolafgift på 375 kr. Denne regel gælder også for hunde. For cykler, herunder cykler der medtages i spærrede tidsrum, betales 100 kr.

Passagerer, der forsøger at unddrage sig kontrol, forsøger at anvende ugyldig billet eller kort eller nægter at vise billet eller kort, skal betale en kontrolafgift på 750 kr. pr. voksen passager, 375 kr. pr. barn og hund og 100 kr. pr. cykel.

DSB kan nedsætte kontrolafgiften til kr. 125 mod samtidig betaling af den ordinære billetpris, hvis særlige forhold gør sig gældende.

Passagerer der er tilmeldt ”Glemt-kort” ordningen og ved kontrol ikke kan forevise deres kort kan ved at identificere sig med CPR-nummer, 2 gange pr. løbende år rejse i periodekortets gyldighedsområde.

4.3 Salg på kredit og kontrolafgifter
For billetter og kort solgt på kredit samt kontrolafgifter gælder følgende rykkerprocedure og gebyrer:

Hvis der indgås en afdragsordning, kan DSB opkræve et gebyr på 40 kr. pr. afdrag.
Hvis der må erindres om betaling, kan DSB opkræve et ekspeditions-gebyr på 100 kr. pr. brev.
Betales beløbet ikke efter 2. rykker, overgives fordringen til inddrivelse via SKAT

Inddrivelsesenheden. Ved overtagelse af gælden beregner SKAT Inddrivelsesenheden sig et gebyr. Dette gebyr tillægges gælden.

På baggrund af tilføjelsen til fogedretsprotokollen eller ved misligholdelse af betalingsaftaler registreres passageren i RKI Kredit Information A/S.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af UTJ, 6/1 2014, 21:00 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Det er nok sådanne regler der gør DSB uattraktiv som leverandør af transportydelser.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 22:24 (3734 dage siden) @ UTJ

Det er nok sådanne regler der gør DSB uattraktiv som leverandør af transportydelser.

Man kan da bare have sit rejsehjemmel i orden.

Skulle Movia, Lokalbanen, Regionstog og andre så også være u attraktiv som leverandør af transportydelser fordi man har sådanne regler?

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af UTJ, 6/1 2014, 22:34 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Det er nok sådanne regler der gør DSB uattraktiv som leverandør af transportydelser.


Man kan da bare have sit rejsehjemmel i orden.

Skulle Movia, Lokalbanen, Regionstog og andre så også være u attraktiv som leverandør af transportydelser fordi man har sådanne regler?

Dennis. Du har jo sådan set ret, men konsekvensen ved at glemme står ikke mål med ydelsen. Kort sagt er straffen for hård i forhold til forseelsen - og for lemfældig, bygget på skøn. Det er ikke noget du kan gøre noget ved. Det ved jeg og du er nok også en af de gode medarbejdere som kan skønne godt og rigtigt i en given situation.

Og selvfølgelig skal du ikke lægge internt modtagne retningslinjer ud her i forum.

Alt i alt kører jeg gerne med dig en anden gang og hvis alle var ligesådan, havde DSB nok et væsentligt bedre omdømme.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 23:20 (3734 dage siden) @ UTJ

Dengang da jeg startede ved togtjenesten i 1998 sagde min praktikindøver som var en fantastisk togfører af den gamle skole: Dennis, brug din sunde fornuft! Så kommer du aldrig galt afsted ;-)

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/1 2014, 21:05 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Dog er der 8 undtagelser hvor togpersonalet kan udstede billet med eller uden tillæg

Hvilke 8 undtagelser er der tale om ??

Billetter og kort inddrages ved misbrug, herunder ved ubeføjede ændringer.
En passager, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, skal på forlangende af DSB’s personale opgive sit fulde navn, adresse og fødselsdag og -år samt legitimere sig ved kørekort eller andet retsgyldigt dokument med foto.

DSB er formodentlig klar over, at ikke alle personer i Danmark er i besiddelse af et 'retsgyldigt dokument med foto'. Der findes personer der hverken har kørekort eller pas, og som deraf ikke har det påkrævede dokument. Der er ikke i Danmark krav om at personer skal være i besiddelse af sådanne 'ID kort', hvilket DSB formodentlig er klar over.

Det virker derfor besynderligt, at DSB i sine forretningsbetingelser kan stille krav om et sådant dokument... - ikke engang politiet kan gøre krav på sådan dokumentation.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 22:15 (3734 dage siden) @ Henrik Hansen

Dog er der 8 undtagelser hvor togpersonalet kan udstede billet med eller uden tillæg


Hvilke 8 undtagelser er der tale om ??

Svar:

I det informationsmateriale som alt togpersonale ved Fjern & Regionaltog har fået personligt i dueslag er der beskrevet hvilke 8 undtagelser som der er tale om.

Disse 8 undtagelser vil jeg ikke komme ind på her i det jeg efterhånden synes at dette emne er ved at køre lidt af sporet og jeg i øvrigt ikke vil lægge de informationer ud jeg får i mit dueslag fra min arbejdsgiver som ansat i offentligt forum

(Såfremt du eller andre ønsker info omkring disse vil jeg bede jer om at henvende jer til DSB kundecenteret)

Billetter og kort inddrages ved misbrug, herunder ved ubeføjede ændringer.
En passager, der ikke er i besiddelse af gyldig billet eller kort, skal på forlangende af DSB’s personale opgive sit fulde navn, adresse og fødselsdag og -år samt legitimere sig ved kørekort eller andet retsgyldigt dokument med foto.


DSB er formodentlig klar over, at ikke alle personer i Danmark er i besiddelse af et 'retsgyldigt dokument med foto'. Der findes personer der hverken har kørekort eller pas, og som deraf ikke har det påkrævede dokument. Der er ikke i Danmark krav om at personer skal være i besiddelse af sådanne 'ID kort', hvilket DSB formodentlig er klar over.

Det virker derfor besynderligt, at DSB i sine forretningsbetingelser kan stille krav om et sådant dokument... - ikke engang politiet kan gøre krav på sådan dokumentation.

Svar:

Politiet har også mulighed for at f.eks.. tilbageholde eller anholde borgere i dette land.

DSB har ud fra en juridisk vurdering ønsket at der nu er ens regler i hele DSB uanset om man kører hos S-tog eller hos Fjern & Regionaltog.

Såfremt du eller andre ønsker info omkring hvor vidt man ikke kan legitimere sig om beskrevet i DSB forretningsbetingelser, vil jeg bede jer om at henvende jer til DSB kundecenteret.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/1 2014, 22:33 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Disse 8 undtagelser vil jeg ikke komme ind på her i det jeg efterhånden synes at dette emne er ved at køre lidt af sporet og jeg i øvrigt ikke vil lægge de informationer ud jeg får i mit dueslag fra min arbejdsgiver som ansat i offentligt forum

Jo - men det er vel ganske naturligt at spørge til de 8 undtagelser, når du vælger at omtale dem - og underskrive dig som togfører ved DSB. At du så ikke ønsker at uddybe emnet kan jeg kun beklage - men hvorfor omtale dem ???

Det virker derfor besynderligt, at DSB i sine forretningsbetingelser kan stille krav om et sådant dokument... - ikke engang politiet kan gøre krav på sådan dokumentation.

DSB har ud fra en juridisk vurdering ønsket at der nu er ens regler i hele DSB uanset om man kører hos S-tog eller hos Fjern & Regionaltog.

Såfremt du eller andre ønsker info omkring hvor vidt man ikke kan legitimere sig om beskrevet i DSB forretningsbetingelser, vil jeg bede jer om at henvende jer til DSB kundecenteret.

Jeg forstår, at DSB ønsker ens regler i alle tog vedr. billetter, men man er vil også klar over at man ikke umiddelbart kan sammenligne S-tog og Fjerntog - endnu - men med alle de 'kundevenlige' tiltag som DSB nye ledelse tager, så bringer man efterhånden fjerntogene på niveau med S-togene.

DSB krav om billedlegitimation for at bruge deres tog, vidner desværre om at DSB ledelse ikke er i synkron med de generelle regler vi lever under i Danmark, det er beklageligt at en statsvirksomhed kan tillade sig at agerer sådan...

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Dennis Lyng Desezar, 6/1 2014, 23:38 (3734 dage siden) @ Henrik Hansen

Disse 8 undtagelser vil jeg ikke komme ind på her i det jeg efterhånden synes at dette emne er ved at køre lidt af sporet og jeg i øvrigt ikke vil lægge de informationer ud jeg får i mit dueslag fra min arbejdsgiver som ansat i offentligt forum


Jo - men det er vel ganske naturligt at spørge til de 8 undtagelser, når du vælger at omtale dem - og underskrive dig som togfører ved DSB. At du så ikke ønsker at uddybe emnet kan jeg kun beklage - men hvorfor omtale dem ???

Jeg omtalte kun at der var 8 undtagelser for ikke at tage tillæg på 50 kr. i toget

Det virker derfor besynderligt, at DSB i sine forretningsbetingelser kan stille krav om et sådant dokument... - ikke engang politiet kan gøre krav på sådan dokumentation.

Politiet kan tilbageholder person eller personer indtil ID er fastslået
Den mulighed har politiet jfr. politiloven

DSB har ud fra en juridisk vurdering ønsket at der nu er ens regler i hele DSB uanset om man kører hos S-tog eller hos Fjern & Regionaltog.

Såfremt du eller andre ønsker info omkring hvor vidt man ikke kan legitimere sig om beskrevet i DSB forretningsbetingelser, vil jeg bede jer om at henvende jer til DSB kundecenteret.


Jeg forstår, at DSB ønsker ens regler i alle tog vedr. billetter, men man er vil også klar over at man ikke umiddelbart kan sammenligne S-tog og Fjerntog - endnu - men med alle de 'kundevenlige' tiltag som DSB nye ledelse tager, så bringer man efterhånden fjerntogene på niveau med S-togene.

DSB har skam allerede bragt fjerntogene på niveau med S-togene, det gjorde de 01/01-2014.

De "kundevenlige" tiltag kan vi altid diskutere ;-) for tro mig at det er svært
for os som togpersonale på fjerntogene at igen skulle "slå" hårdt ned på en stakkels pensionist i spærretiden, eller en på rejsekort som ikke har foretaget korrekt check -in, eller en der lige nåede toget, men ikke fik klippe sit klippekort.

Så man "binder" os på hænder og fødder i forhold til de gamle regler, men man kan jo heldigvis altid bruge sin sunde fornuft og måske "bøje" reglerne lidt, i den retning man nu måtte ønske sine passagerer efter de omstændigheder der nu engang måtte og kunne være.

Man skal jo vælge sine kampe med omhu og huske på at der også er en dag i morgen :-)


DSB krav om billedlegitimation for at bruge deres tog, vidner desværre om at DSB ledelse ikke er i synkron med de generelle regler vi lever under i Danmark, det er beklageligt at en statsvirksomhed kan tillade sig at agerer sådan...

Ny ledelse, nye toner i statsvirksomhed

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Rolf Jensen, Nexø, 6/1 2014, 23:54 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Ny ledelse, nye toner i statsvirksomhed

ÅH ja, det vil jeg gerne give dig ret i.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 7/1 2014, 07:39 (3734 dage siden) @ Dennis Lyng Desezar

Så man "binder" os på hænder og fødder i forhold til de gamle regler, men man kan jo heldigvis altid bruge sin sunde fornuft og måske "bøje" reglerne lidt, i den retning man nu måtte ønske sine passagerer efter de omstændigheder der nu engang måtte og kunne være.

Det er også sådan jeg ser det. Reglerne er efterhånden blevet så 'firkantede' at man fjerner togpersonalets mulighed for at benytte sin sunde dømmekraft. Det er trods alt dem der står med udfordringerne i dagligdagen og ikke 'Maersk'-ledelsen i Telegade.

Jeg synes generelt, det er bekymrende man laver så firkantede regler i DSB. I moderne virksomheder prøver man at ligge mere ansvar ud på de 'menige' medarbejdere, men hos DSB fjerner man den istedet. Der tegner sig et billede af en ledelse der ikke har tillid til sine medarbejdere - det er absolut ikke befordrene for samarbejdet i virksomheden...

Man skal jo vælge sine kampe med omhu og huske på at der også er en dag i morgen :-)

Helt enig :-)

DSB krav om billedlegitimation for at bruge deres tog, vidner desværre om at DSB ledelse ikke er i synkron med de generelle regler vi lever under i Danmark, det er beklageligt at en statsvirksomhed kan tillade sig at agerer sådan...


Ny ledelse, nye toner i statsvirksomhed

Jeg har faktisk tænkt mig at skrive til DSB, for at spørge til kravet om billedlegitimation. Når DSB har så firkantede regler, så må der nødvendigvis også være en regle for hvad personalet skal gøre, hvis passageren IKKE er i besidelse af den af DSB krævede legitimation.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Gjæst, 7/1 2014, 08:38 (3733 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg synes generelt, det er bekymrende man laver så firkantede regler i DSB. I moderne virksomheder prøver man at ligge mere ansvar ud på de 'menige' medarbejdere, men hos DSB fjerner man den istedet. Der tegner sig et billede af en ledelse der ikke har tillid til sine medarbejdere - det er absolut ikke befordrene for samarbejdet i virksomheden...

Jeg har set det samme i andre virksomheder, typisk "halvoffentlige" selskaber. Det hænger nøje sammen med hvordan man betragter sine medarbejdere: Som "hænder og fødder" eller som mennesker med individuelle egenskaber og kvalifikationer.

Billetkøb i toget og 50 kr. gebyr - findes det?

af Casper, 7/1 2014, 18:23 (3733 dage siden) @ Gjæst

Jeg vil gerne takke Dennis for et ret grundigt og imødekommende svar, og jeg forventer selvfølgelig ikke at alle de interne retningslinjer skal ud.

Jeg undrede mig bare over det med de 125 kr. og 50 kr., som var lidt selvmodsigende, sådan som DSB beskriver det. Det mindede mig lidt om de orange billetter, som sælgeren kun må omtale hvis kunden spørger. :-)

Spørgsmål om billet.

af Svend, 16/1 2014, 09:25 (3724 dage siden) @ OLL

Lidt mere nyt om emnet, Pressemeddelelse/nyhed fra DSB:

Nye rabatter for unge og pensionister med rejsekort

Med en ny prisstruktur gør DSB og Arriva fra 19. januar det lettere for unge og pensionister med rejsekort at opnå tidsbestemte rabatter og mængderabatter. DSB og Arriva tjener ikke flere penge på den nye prisstruktur. Den indeholder tværtimod en ny fordeling af rabatterne, som blandt andre Forbrugerrådet og Ældre Sagen har efterlyst.

Hvor det i dag er muligt at opnå tidsbestemte rabatter i størrelsesordenen 50-65 procent i nogle få timer af døgnet, introducerer DSB og Arriva fra 19. januar en rabat på 40 procent uden for myldretiderne.

”Nogle kunder vil opleve, at den nye prisstruktur medfører stigninger, og andre vil opleve fald. 67 procent af de rejser, vores kunder har foretaget på rejsekort indtil nu, ville have været billigere med den nye prisstruktur, så for langt de fleste medfører den nye prisstruktur lavere priser,” siger forretnings- og produktchef i Arriva Tog A/S, Thomas Rosendal.

De unge og pensionister, der rejser mest, får større mængderabatter og mulighed for at opnå en samlet rabat på op til 70 procent.

”Med den nye prisstruktur ønsker vi at gøre det endnu mere attraktivt for unge og pensionister at rejse uden for myldretiderne, hvor der er bedre plads i togene. Det er til gavn for alle,” siger chef for salg og produktmarketing i DSB, Christian Linnelyst.

De væsentligste ændringer i den nye prisstruktur

• DSB og Arriva tildeler nu tidsbestemte rabatter i de samme tidsrum som de lokale trafikselskaber.
• Unge og pensionister får nye tidsbestemte rabatter:

1) Uden for myldretiderne har rabatterne indtil nu varieret. Kunderne har kunnet opnå rabatter i størrelsesordenen 50-65 procent nogle få timer i døgnet. Nu får kunderne 40 procent rabat uden for myldretiderne.
2) I myldretiderne stiger rabatterne fra 20 til 25 procent.

• Unge og pensionister får desuden større mængderabatter. Det betyder, at de, der rejser mest, får mulighed for at opnå op til 70 procent rabat. Tidligere kunne kunder, der havde et Rejsekort Ung eller 65, og som primært rejste i myldretiderne, opnå større mængderabatter med et Rejsekort Voksen. Det er nu ændret, så unge og pensionister opnår de samme eller større rabatter i myldretiderne med Rejsekort Ung eller 65.

Ændringerne træder i kraft 19. januar. Kunder med Rejsekort Ung eller 65 skal ikke foretage sig noget aktivt for at få del i rabatterne.

--
Svend


Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak