Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

hjælp til slægtsforskning

af Jesper Reinfeldt @, Østermarie, 21/1 2011, 06:35 (4837 dage siden)

Jeg leder efter oplysninger om min oldefar:
Poul Fiskbæk, f. 15/9 1869 i Viborg.
Han var skibsfyrbøder ved DSB og hans sidste tjenestested var Strib. Her boede han
i en tjenestebolig, kaldet Blæsenborg, lige ovenfor drejeskiven.
Jeg ved fra familien, at han også var andre steder: Mommark? Oddesund.
Er der ikke noget med, at DSB udgav fortegnelser over de ansatte.
Er der nogen der har nogle "fiduser" til, hvordan jeg kommer videre?
Hilsen
Jesper Reinfeldt

hjælp til slægtsforskning

af Flemming Jakielski, Rødovre, 21/1 2011, 08:23 (4837 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej.

Du kan prøve med Buch og Gomards bog Danmarks Jernbaner fra 1936. Der er en stor personalefortegnelse, men kun for dem der var ved banerne i 1936.

ALT , gentager ALT, ældre materiale om personale (og meget nyere findes ikke ved DSB personale afdeling mere), men er overgivet til Rigsarkivet, der kun gemmer repræsentative sager af nyere dato og sager med særlige fødselsdage såsom 01 og 15. Ellers skal du være mere end heldig med at finde ældre personalefortegnelser fra DSB i trykt form.

Hilsen

Flemming Jakielski

Jeg leder efter oplysninger om min oldefar:
Poul Fiskbæk, f. 15/9 1869 i Viborg.
Han var skibsfyrbøder ved DSB og hans sidste tjenestested var Strib. Her boede han
i en tjenestebolig, kaldet Blæsenborg, lige ovenfor drejeskiven.
Jeg ved fra familien, at han også var andre steder: Mommark? Oddesund.
Er der ikke noget med, at DSB udgav fortegnelser over de ansatte.
Er der nogen der har nogle "fiduser" til, hvordan jeg kommer videre?
Hilsen
Jesper Reinfeldt

hjælp til slægtsforskning

af jesper Reinfeldt, 21/1 2011, 09:23 (4837 dage siden) @ Flemming Jakielski

Tak for oplysningen.
Han har næppe været ansat i 1936, idet han kom til skade, ihvertfald med det ene øje, ved en eksplosion-jeg ved ikke hvor? Jeg har en gang fået at vide han fyrede på d/f Dan. Han er formentlig gået hjem i 1935. Han døde af lungebetændelse i 1939.
Hilsen
Jesper

hjælp til slægtsforskning

af Georg Schmidt, Højbjerg, 21/1 2011, 14:10 (4837 dage siden) @ jesper Reinfeldt

P M Fiskbæk er ikke med i 1936 udgaven af "De danske statsbaners tjenestemænd".

Avatar

hjælp til slægtsforskning

af Ralph Hørberg, 21/1 2011, 09:25 (4837 dage siden) @ Flemming Jakielski

I bogen "De danske Statsbaners Tjenestemænd 1928" står der om ham flg.:
Overskibsfyrbøder P. M. Fiskbæk, Lillebæltsoverfarten. Født 15/9 69. Lønningstjenestealder fra 1/5 95.

I 1934 udgaven står:
Overskibsfyrbøder P. M. Fiskbæk, Lillebæltsoverfarten. Født 15/9 69. Ansat 1/9 95. I nuværende stilling 1/1 21.

Det kunne næsten se ud som om han har været på Lillebæltsoverfarten, til den blev nedlagt efter 1935, ved broens åbning.

Jeg har ikke andre personalefortegnelser fra den tid, måske andre kan slå ham op for dig.

--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg

hjælp til slægtsforskning

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 21/1 2011, 09:55 (4837 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

Hej Jesper.

Nævnte bogværk: Buch og Gomard. Danmarks Jernbaner fra 1936. Alex Kappels forlag København.

Hefte VIII, side 217.

[image]

Poul Martinius Fiskbæk.

Hilsen,

Erik V.
www.evp.dk

hjælp til slægtsforskning

af Søndenfjords, 21/1 2011, 11:04 (4837 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Familienavnet Fiskbæk er samtidig navnet på en bette landsby 5-10 km vest for Viborg, lige ved bunden af Hjarbæk Fjord. Kan hænde familien stammer der fra.
mvh
Søndenfjords

hjælp til slægtsforskning

af Jesper Reinfeldt, 21/1 2011, 11:15 (4837 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mange tak for det. Sjovt nok har jeg det billede som fotografi. Det hang i min
mormors soveværelse (hans datter) og jeg " lånte" det, da hun døde i 1963. Det sjove
ved historien er, at for at få billedet til at ligge pænt an mod glasset, var der sat
et andet, nok ældre, billede bagpå. Motivet på det, var en ukendt person stående i førerhuset på, tror jeg, en A maskine og så stod der med blyant: Oddesund.
Hilsen
Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak