Avisartikel om Gedser Remise (Generelt)
Lolland-Falsters Folketidende har i dag en artikel om Gedser Remise.
Se evt. på: http://folketidende.dk/artikel/det-skal-g%C3%B8re-os-landskendte
af Erik Kjærgaard, 8/4 2014, 17:19 (3668 dage siden)
Lolland-Falsters Folketidende har i dag en artikel om Gedser Remise.
Se evt. på: http://folketidende.dk/artikel/det-skal-g%C3%B8re-os-landskendte
af Jakob Møller Jørgensen , Århus, 8/4 2014, 19:39 (3667 dage siden) @ Erik Kjærgaard
Uden at lyde som den sure onkel, så ville jeg nu mene at pengene der går til renovering af Gedser remise, ville være bedre brugt på museums banen.
Det er turisterne, der betaler for vi har veterantog herhjemme og 2 meget ligende tilbud så tæt på hinanden, gør ikke markedet større, derimod vil begge attraktioner kæmpe om den samme kundegruppe.
Jeg fuld forståelse og respekt for det arbejde Gedser folkene har lagt i remisen, men for det beløb der bruges på renoveringen , kunne der sagten blive opført fornuftige størrelse 2 haller, og stadig ville der være penge i overskud der kunne gå til renovering af et par km spor.
af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 8/4 2014, 20:18 (3667 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen
Uden at lyde som den sure onkel, så ville jeg nu mene at pengene der går til renovering af Gedser remise, ville være bedre brugt på museums banen.
Det er turisterne, der betaler for vi har veterantog herhjemme og 2 meget ligende tilbud så tæt på hinanden, gør ikke markedet større, derimod vil begge attraktioner kæmpe om den samme kundegruppe.
Jeg fuld forståelse og respekt for det arbejde Gedser folkene har lagt i remisen, men for det beløb der bruges på renoveringen , kunne der sagten blive opført fornuftige størrelse 2 haller, og stadig ville der være penge i overskud der kunne gå til renovering af et par km spor.
For det første så kommer bevillingen, som er omtalt i artiklen, fra "Byggeriets Ildsjæle", som med deres baggrund i Realdania næppe ville have bevilget et sådant beløb, havde det været til veteranbanedrift eller til et par vognhaller af "blik", hvor savnede de end måtte være.
For det andet er det i min optik, en noget fattig indstilling at have til jernbanen som industrikulturhistorie, at det kun er det rent driftsmæssige der bør støttes. Selv om det er veteranbanekørslen der er den primære indtægtskilde til bevaringen af materiel, så er bevaringen af jernbanemiljøer som Gedser Remise mindst lige så vigtig.
--
Mvh
Erik
af Holger Sørensen, Hedehusene, 8/4 2014, 20:53 (3667 dage siden) @ Aabenraabanen
Enig.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
af Jakob Møller Jørgensen , Århus, 8/4 2014, 21:53 (3667 dage siden) @ Aabenraabanen
For det første så kommer bevillingen, som er omtalt i artiklen, fra "Byggeriets Ildsjæle", som med deres baggrund i Realdania næppe ville have bevilget et sådant beløb, havde det været til veteranbanedrift eller til et par vognhaller af "blik", hvor savnede de end måtte være.
For det andet er det i min optik, en noget fattig indstilling at have til jernbanen som industrikulturhistorie, at det kun er det rent driftsmæssige der bør støttes. Selv om det er veteranbanekørslen der er den primære indtægtskilde til bevaringen af materiel, så er bevaringen af jernbanemiljøer som Gedser Remise mindst lige så vigtig.
Hej Erik.
Pengene fra Reeldania gik til renovering af smedeboligen. Det står på hjemmesiden.
Gedser Remise har fra Realdania´s ildesjælepulje modtaget tilsagn om støtte til istandsættelse og renovering på kr. 850.000. Konkret skal pengene bruges til at sætte smedeboligen og selve smedjen i stand for. Smedeboligen skal efter renoveringen være et servicehus, hvor der skal være indgang til museet og receptionen. Selve smedjen skal sættes i stand, så den kommer til at fungere.
nden bygning med tilknytning
Men pengene kunne da lige så godt gå til museums banen og en renovering af deres remiser i Maribo (Jeg skal dog være ærlig og sige, jeg ved ikke hvad tilstand bygningerne er i) eller anden af deres bygninger.
Du mener jeg har en fattig indstilling, det mener jeg nu ikke er tilfældet.
Jeg mener at pengene bør bruges bedst muligt, og i Gedser tilfælde bruges der 800.000 kr. på smede boligen + et stort beløb til renovering af taget, se nedenstående link.
http://folketidende.dk/artikel/14-millioner-eu-kroner-til-gedser-remise
Og i min optik, ville penge blive bedst brugt på de veteranbaner der allerede eksistere, se hvad nogle veteranbaner i England, eller Tyskland kan opbygge.
Man kunne smide telegraftråd op mellem Bandholm og Maribo, eller opbygge et gammelt signal system, med hele pisset og det var bare nogle ideer.
I stedet for at satse på flere forskellige tiltag, så støt dem der allerede eksistere, så vil der både komme mere materiel ud og køre, bedre skinner/sveller og en bedre bevarelse af miljøerne.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 9/4 2014, 05:27 (3667 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen
Men pengene kunne da lige så godt gå til museums banen og en renovering af deres remiser i Maribo (Jeg skal dog være ærlig og sige, jeg ved ikke hvad tilstand bygningerne er i) eller anden af deres bygninger.
Ja men så står det da Museumsbanen frit at definere et renoveringsprojekt og søge Realdania Fonden. De har også sponseret istandsættelse af Rungsted remise.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Jakob Møller Jørgensen , Århus, 9/4 2014, 12:17 (3667 dage siden) @ Michael Deichmann
Ja men så står det da Museumsbanen frit at definere et renoveringsprojekt og søge Realdania Fonden. De har også sponseret istandsættelse af Rungsted remise.
Og mit argument er igen, hellere satse på færre veteranbaner, og få dem udbygget. Istedet for der der er flere foreninger der ligger inde for 1 times kørsel af hinanden der skal konkurrer om de samme fonds midler og de samme turister. Jeg er stor tilhænger af konkurrence, det har gjort vores biler og mobiler, bedre og billigere end for bare 10 år siden. Men jeg mener at når der er tale om frivillige foreninger, så er det bedre at forene ens kræfter, på dem måde kan der skabes langt bedre forhold for alle parter.
Jeg er møg hamrende glad for det arbejde Gedser folkene har udført, og de fortjener virkelig meget respekt for det, men nu ligger der 2 foreninger under 1 times kørsel fra hinanden, der tilbyder den samme ydelse, og som skal leve af den samme kunde gruppe.
af UTJ, 9/4 2014, 12:30 (3667 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen
Ja men så står det da Museumsbanen frit at definere et renoveringsprojekt og søge Realdania Fonden. De har også sponseret istandsættelse af Rungsted remise.
Og mit argument er igen, hellere satse på færre veteranbaner, og få dem udbygget. Istedet for der der er flere foreninger der ligger inde for 1 times kørsel af hinanden der skal konkurrer om de samme fonds midler og de samme turister. Jeg er stor tilhænger af konkurrence, det har gjort vores biler og mobiler, bedre og billigere end for bare 10 år siden. Men jeg mener at når der er tale om frivillige foreninger, så er det bedre at forene ens kræfter, på dem måde kan der skabes langt bedre forhold for alle parter.
Jeg er møg hamrende glad for det arbejde Gedser folkene har udført, og de fortjener virkelig meget respekt for det, men nu ligger der 2 foreninger under 1 times kørsel fra hinanden, der tilbyder den samme ydelse, og som skal leve af den samme kunde gruppe.
1) du skal ikke tro at turister kører langt for at tage en tur med et gammelt tog. det er de seværdigheder som ligger i nærheden som bliver frekventeret og konkurrencen er ikke nødvendigvis andre veterantog, men i lige så høj grad strand, legeplads og lignende aktiviteter. Museumsbanen ved nok ikke meget om hvormange af dets gæster som kommer fra sommerhusområdet Marielyst der ligger klos op ad Gedserbanen.
2) de 'gamle' veteranbaner har i den grad forsømt faste anlæg og et troværdigt miljø - det er der fondsstøtten virkelig giver. Mursten gives der til i langt højere grad end køretøjer og der er man på de gamle baner kommet sent i gang og har i øvrigt heller ikke så mange bygninger at tage vare på. Bevares, det er svært både at tage sig af køretøjer og bygninger, men fokus har været på toget og ikke helheden, hvilker nu giver problemer i fondsprojekt-øjne.
3) endelig må man ikke glemme at Gedser remise tilbyder overdækket plads til nogle køretøjer som sikkert ellers ville stå i det fri (dermed ville de ikke eksistere i 2014).
4) det står da Museumsbanen frit for at udvikle sin bane, hvilket jeg også tror de gør og konkret kan det ses i Bandholm.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 8/4 2014, 21:32 (3667 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen
Det er turisterne, der betaler for vi har veterantog herhjemme og 2 meget ligende tilbud så tæt på hinanden, gør ikke markedet større, derimod vil begge attraktioner kæmpe om den samme kundegruppe.
Det er jeg nu ikke så sikker på. Gedserbanens længde giver mulighed for en anden oplevelse fra en nyere epoke end Maribo - Bandholm.
--
Venligst
Michael Deichmann
af Jakob Møller Jørgensen , Århus, 8/4 2014, 22:02 (3667 dage siden) @ Michael Deichmann
Det er jeg nu ikke så sikker på. Gedserbanens længde giver mulighed for en anden oplevelse fra en nyere epoke end Maribo - Bandholm.
Hej Michael.
Jeg tror nu at hvis turisterne først har kørt med et veterantog på Gedser banen, så deres behov nok rimelig meget dækket
af Nicolai., 9/4 2014, 07:56 (3667 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen
Hvorfor skal det altid handle om DJK?
Ildsjæle der kæmper for at bevare Gedser remise og gedserbanen skal da have lige så meget hjælp som Maribo Bandholm
der køre for resten Veterantog på gedserbanen fra den 14/6
af Jonathan Borch, 9/4 2014, 10:09 (3667 dage siden) @ Nicolai.
Ved du noget om hvem der kommer til at køre de tog? NoJK?
Mvh Jonathan
af Jakob Møller Jørgensen , Århus, 9/4 2014, 12:26 (3667 dage siden) @ Nicolai.
Hvorfor skal det altid handle om DJK?
Ildsjæle der kæmper for at bevare Gedser remise og gedserbanen skal da have lige så meget hjælp som Maribo Bandholmder køre for resten Veterantog på gedserbanen fra den 14/6
Hej Nicolai
Jeg har stor respekt for det arbejde gedser folkene har udført, men jeg mener bare stadig det er bedre at samle kræfterne om færre foreninger istedet for at flere foreninger skal kæmpe om de samme fonds midler og kunde gruppe, og ja jeg ved godt det er de samme argumenter jeg bruger. Men det gør jeg ud fra den overbevisning at 1 mand kan løfte en tung sten, 2 mænd kan løfte en endnu tungere sten.
af Jens, 30 cm bag skærmen, 9/4 2014, 12:18 (3667 dage siden) @ Jakob Møller Jørgensen
Jeg tror nu at hvis turisterne først har kørt med et veterantog på Gedser banen, så deres behov nok rimelig meget dækket
Det som at banen primært skal leve af er de tyske sommerhus-turister på østkysten af Falster, så vidt jeg har forstået. Og hvis man tænker på den tradition og holdning der er til veterantog i Tyskland, er jeg ikke sikker på at dit udsagn holder stik. Især ikke, hvis at konceptet først kommer op at stå. Herhjemme ser man ofte også de samme ansigter når man er ude og køre, for hvis folk får en god oplevelse, vender de som regel også tilbage igen.
Gedserbanen har et kæmpe potentiale i forhold til at det bliver muligt at fremvise en størrelse tog, som at ingen af landets andre veteranbaner har infrastruktur til. Og med en etablering af holdeplads/station i Væggerløse og Fiskebæk inklusive krydsningsmulighed, kan der laves en ganske interessant levendegørelse af en svunden tid i dansk jernbanehistorie.
At Gedserbanen og MBJ ligger så tæt på hinanden, syntes jeg ikke man skal se som en svaghed, det er snarere en styrke. Planen er jo netop IKKE, at det er Gedser Remise der skal drive veterantogsdriften på banen, men at infrastrukturen i lighed med Haderslevbanen befares af de etablerede foreninger. Museumsbanen råder over en meget flot samling af driftsklare enheder, og flere af dem ville fint kunne køre på Gedserbanen side om side med større stålvogne samt damp- og diesellokomotiver fra DSB.
Der er uendeligt mange muligheder for at fremvise materiel, der ellers normalt er for stort til landets andre veteranbaner, og det BØR ske i et samarbejde mellem DJK, DSBm etc.
- Jens
af Nicolai Pulkkinen, sjælland, 9/4 2014, 12:21 (3667 dage siden) @ Jens
Jeg kan sige så meget at toget bliver lokomotivtrukken og det vil blive oprangeret som et blandet tog
--
Med Venlig Hilsen
Nicolai
af Rylle, 9/4 2014, 12:25 (3667 dage siden) @ Nicolai Pulkkinen
det lukter noet lang væk af øsjk..............
af glade-koege , køge, 9/4 2014, 12:34 (3667 dage siden) @ Rylle
ØSJK mangler også et nyt sted at være, har intet nyt hørt efter de er opsagt, for er ikke just mange steder ellers at være for dem
Spg er så hvor længe øsjk kan blive i køge for hele køge kyst projekstet er altså en del bagud umiddelbart og er ikke solgt ret mange grunde, dog er man gået igang med fase 1 omkring ombygning af køge station som ligner en god byggeplads nu..
De danske Sukkerfabrikker opførte i 1883-84 Assens Sukkerfabrik, der i over 100 år var en stor og vigtig arbejdsplads i Assens. Læs i denne artikel om fabrikkens historie med fokus på roebanesystemet og de lokomotiver, der befarede det.
Læs mereHøng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.
Læs mere