Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

IR4 på Kystbanen? (Jernbanen i dag)

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/4 2014, 19:26 (3668 dage siden)

Faldt over denne video. Kører der egentlig stadig IR4-sæt på Kystbanen i ordinær drift? Ved godt at ringsted-systemet forlænges til Helsingør i myldretiderne, men er det dét togsystem, som skulle ha været kørt med øresundstog, hvis man havde købt de 15 sæt der blev planlagt.
Jeg er bare lidt forvirret over hvilke tog på Kystbanen, der skulle ha frigivet nogle IR4-sæt til IC-trafikken?

Avatar

IR4 på Kystbanen?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 10/4 2014, 19:44 (3668 dage siden) @ kenkari
redigeret af Kaj Aage Holdt, 10/4 2014, 19:56

Der kører en del Litra ER-togsæt (IR4) på Kyst- og Kastrupbanen. Hovedparten af togsættene der kører systemet Nivå-Københavns Lufthavn-Nivå, samt nogle af hurtigtogene mellem Helsingør-København H om morgenen og (Ringsted)-København H-Helsingør om eftermiddagen, køres med ER-togsæt. DSB Øresund råder over sæt 01 til 20 som DSB lejer nogle af for at holde deres egen drift kørende, men de skal være "hjemme" i København om natten hvis de har været hos DSB, hvilket sker hver dag, men er mest udbredt om fredagen. Det er derfor man kan opleve der er DSB Øresund-skraldeposer i et regionaltog til Roskilde/Ringsted eller IC-tog til Odense/Fredericia/Kolding/Sønderborg.

Det er disse ER-togsæt DSB Øresund rådder over der har været tiltænkt erstattet af nyindkøbte litra ET, for at frigive dem til DSB for at opruste på InterCIty-trafikken til Fredericia og ikke mindst Esbjerg. Der er har været flere regnestykker fremme om de kunne frigive et vis antal MF til den øvrige IC- og regionaltogstrafik.

Avatar

IR4 på Kystbanen?

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/4 2014, 20:48 (3668 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Der kører en del Litra ER-togsæt (IR4) på Kyst- og Kastrupbanen. Hovedparten af togsættene der kører systemet Nivå-Københavns Lufthavn-Nivå, samt nogle af hurtigtogene mellem Helsingør-København H om morgenen og (Ringsted)-København H-Helsingør om eftermiddagen, køres med ER-togsæt. DSB Øresund råder over sæt 01 til 20 som DSB lejer nogle af for at holde deres egen drift kørende, men de skal være "hjemme" i København om natten hvis de har været hos DSB, hvilket sker hver dag, men er mest udbredt om fredagen. Det er derfor man kan opleve der er DSB Øresund-skraldeposer i et regionaltog til Roskilde/Ringsted eller IC-tog til Odense/Fredericia/Kolding/Sønderborg.

Det er disse ER-togsæt DSB Øresund rådder over der har været tiltænkt erstattet af nyindkøbte litra ET, for at frigive dem til DSB for at opruste på InterCIty-trafikken til Fredericia og ikke mindst Esbjerg. Der er har været flere regnestykker fremme om de kunne frigive et vis antal MF til den øvrige IC- og regionaltogstrafik.

Nåååårh okay. Tak for hurtig svar. Men hvis det nu var der blev bestilt de 15 ET-sæt, ville de så måske køre på Roskilde/Ringsted togene?

Avatar

IR4 på Kystbanen?

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 10/4 2014, 21:13 (3668 dage siden) @ kenkari

Men hvis det nu var der blev bestilt de 15 ET-sæt, ville de så måske køre på Roskilde/Ringsted togene?

Meningen med at bestille de 15 ET-togsæt var at bruge dem på Kystbanen og derved frigøre de ER-togsæt der er der og bruge dem til at køre IC-tog til eksempelvis Esbjerg (når det bliver muligt). Hvilket ville have betydet DSB Øresund ene og alene skulle råde over ET-togsæt

Avatar

IR4 på Kystbanen?

af kenkari ⌂, Roskilde, 10/4 2014, 22:22 (3668 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Meningen med at bestille de 15 ET-togsæt var at bruge dem på Kystbanen og derved frigøre de ER-togsæt der er der og bruge dem til at køre IC-tog til eksempelvis Esbjerg (når det bliver muligt). Hvilket ville have betydet DSB Øresund ene og alene skulle råde over ET-togsæt

Ville ET-togsættene så kun køre på Kystbanen og Sverige? Altså heller ikke på Ringsted/Roskilde-Østerport/Helsingør?

IR4 på Kystbanen?

af andersj, Aalborg, 10/4 2014, 22:34 (3668 dage siden) @ kenkari

Meningen med at bestille de 15 ET-togsæt var at bruge dem på Kystbanen og derved frigøre de ER-togsæt der er der og bruge dem til at køre IC-tog til eksempelvis Esbjerg (når det bliver muligt). Hvilket ville have betydet DSB Øresund ene og alene skulle råde over ET-togsæt


Ville ET-togsættene så kun køre på Kystbanen og Sverige? Altså heller ikke på Ringsted/Roskilde-Østerport/Helsingør?

Planen er at Ringsted-Østerport skal køres med EA+DD vogne når der er elektrificeret til Esbjerg og EA lokomotiverne er renoveret.

IR4 på Kystbanen?

af Fysikeren, 10/4 2014, 20:48 (3668 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Er IR4-sæt 13-20 ikke returneret efter den seneste leverance af Øresundstog?

Min observation er også, at de fleste (alle) Nivå-tog kører med Øresundstog, mens IR4 kun bruges i myldretiden. I myldretiden kører Nivåtogene jo videre til Sverige, så der nok Øresundstog i myldretiden til, at også dette system kan køre med dem.

IR4 på Kystbanen?

af Anders ⌂, Copenhagen, 10/4 2014, 21:03 (3668 dage siden) @ Fysikeren

Hej

ER kører 44 togene morgen og aften på kysten

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk

IR4 på Kystbanen?

af LasseG, 10/4 2014, 22:13 (3668 dage siden) @ Fysikeren

Min observation er også, at de fleste (alle) Nivå-tog kører med Øresundstog, mens IR4 kun bruges i myldretiden. I myldretiden kører Nivåtogene jo videre til Sverige, så der nok Øresundstog i myldretiden til, at også dette system kan køre med dem.

DSB Øresund har lavet en "lavgulvskøreplan" og derved kan man udlede at de afgange som ikke er med her kan fremføres med IR4

http://dsboresund.dk/koereplaner.asp

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak