Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ellidshøj i dag (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2014, 20:42 (3663 dage siden)

Ellidshøj er togfølgestation mandag-fredag kl. 5.55-20.17 og lørdag 7.55-16.55 af hensyn til halvtimesdriften på Aalborg Nærbane.

Til næste år nedlægges overkørsel 476 og erstattes af en bro syd for stationsbygningen. I 2016 etableres ERTMS niveau 2, der fjerner samtlige signaler og mærker fra Ellidshøj og, som jeg har forstået det(?), mangedobler kapaciteten af antal tog på strækningen (uden at der dog er tale om "flydende blok", der ikke er en del af niveau 2 men kun niveau 3), og dermed overflødiggør Ellidshøj som togfølgestation. Jeg forventer, at bygningen efterfølgende rives ned.

Så om 2-2½ år er det hele blot jernbanehistorie.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-234-1-ellidshoej

[image]
Ellidshøj set fra syd søndag den 13. april kl. 9.56. Stationen er ubetjent. Når stationen er ubetjent og der ikke er tog tæt ved stationen, viser signalerne følgende: Det fremskudte signal fra syd viser signal nr. 7.2.3. "Hovedsignalet viser "Kør" med høj hastighed" ("én blinkende grøn") og I-signalet fra syd viser signal nr. 6.5.1. "Kør" ("én grøn - indkørsel"). U-signalet mod nord, der er placeret syd for overkørslen (det er det signal, vi ser på billedet her), viser signal nr. 6.2.1. "Stop" ("én rød"). Det fremskudte signal fra nord viser signal nr. 7.2.2. "Kør forsigtigt" ("én blinkende brandgul") og I-signalet fra nord viser signal nr. 6.2.1. "Stop" ("én rød"). U-signalet mod syd, der er placeret syd for overkørslen, viser signal nr. 6.5.1. "Kør" ("én grøn - udkørsel").

[image]
Sådan ser et sort lyntog ud nu til dags. Ukendt MR/MRD i Lyn 28 på vej mod syd kl. 10.13 syd for Ellidshøj. I forgrunden overkørselssignal for overkørsel 476 (Ellidshøj).

[image]
MFB 5218 i IC 132 kl. 10.33 på vej mod syd ved km 232,2. Til højre Ellidshøjs fremskudte signal fra syd. Til venstre for toget vogterhus 140 (stærkt ombygget i forhold til originalhuset fra 1869).

[image]
Overkørsel 476 set fra vest. Til højre skimtes gavlen af Ellidshøj station.

[image]
Indkørsel til Ellidshøj fra nord. Masser af signaler og mærker, der alle(?) forsvinder i løbet af 2-2½ år. MFA 5075 på vej mod nord kl. 12.02 i Lyn 23. Fotoet snyder lidt: I-signalet er placeret nord for kurven nord for Ellidshøj, hvor strækningen mellem det fremskudte signal og I-signalet er helt lige, så der er fuldt udsyn over alle 800 meter.

[image]
2 grønne i det grønne lyder jo dejligt. Om få år vil udtrykket blive reduceret med i hvert fald én betydning. Indkørsel til Ellidshøj fra nord.

[image]
Lav kvægpassage umiddelbart syd for Ellidshøjs I-signal fra nord. Set fra vest. Den vestlige del stammer fra 1939, hvorimod den østre del er af ældre dato (bemærk granitstenene).

[image]
Overkørsel 476 og stationsbygning set fra nordøst.

[image]
Ellidshøj har fortsat sit emaljestationsskilt og vi bemærker, at det er den model, hvor der er et hvidt areal uden for den røde streg. Til højre har MFB 5289 netop passeret U-signalet mod nord i Lyn 27 kl. 12.59.

Alle fotos: Ellidshøj søndag den 13. april 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Ellidshøj i dag

af Jens V, 13/4 2014, 21:20 (3663 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]


[image]

Et af de meget få tilbageblevne I-signaler uden hastighedsangivelse - og dermed uden den brandgule lampe i Stop-aspektet. Andre var Ardens, men de ER jo allerede historie.
[image]

Avatar

Arden I-signal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2014, 21:50 (3663 dage siden) @ Jens V

Et af de meget få tilbageblevne I-signaler uden hastighedsangivelse - og dermed uden den brandgule lampe i Stop-aspektet. Andre var Ardens, men de ER jo allerede historie.
[image]

Kære Jens

Tak for kigget. Må jeg vise det dejlige billede fra Arden på randers-aalborg.dk? Og hvis jeg må: Har du en dato for billedets optagelse?

Bedste hilsner

Thomas

Arden I-signal

af Jens V, 13/4 2014, 22:19 (3663 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for kigget. Må jeg vise det dejlige billede fra Arden på randers-aalborg.dk? Og hvis jeg må: Har du en dato for billedets optagelse?

Brug det bare... det er optaget i maj/juni 2004, men jeg kan desværre ikke den præcise dato.

Arden I-signal

af L.H. Jensen, 13/4 2014, 22:24 (3663 dage siden) @ Jens V

Tak for kigget. Må jeg vise det dejlige billede fra Arden på randers-aalborg.dk? Og hvis jeg må: Har du en dato for billedets optagelse?


Brug det bare... det er optaget i maj/juni 2004, men jeg kan desværre ikke den præcise dato.

Jeg burde kunne finde datoen - jeg stod lige ved siden af, da billedet blev taget :-) . Jeg skal bare lige have fundet den harddisk, billederne ligger på ...

vh
LH

Avatar

Arden I-signal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2014, 22:43 (3663 dage siden) @ L.H. Jensen

Tak for kigget. Må jeg vise det dejlige billede fra Arden på randers-aalborg.dk? Og hvis jeg må: Har du en dato for billedets optagelse?


Brug det bare... det er optaget i maj/juni 2004, men jeg kan desværre ikke den præcise dato.


Jeg burde kunne finde datoen - jeg stod lige ved siden af, da billedet blev taget :-) . Jeg skal bare lige have fundet den harddisk, billederne ligger på ...

vh
LH

Kære Lars

Det lyder godt. Og skulle der være et billede eller to mere fra Randers-Aalborg på den harddisk, vil i hvert fald jeg blive glad for at få lov til at se dem.

Bedste hilsner

Thomas

Arden I-signal - nu Skørping

af Jens V, 13/4 2014, 23:01 (3663 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lyder godt. Og skulle der være et billede eller to mere fra Randers-Aalborg på den harddisk, vil i hvert fald jeg blive glad for at få lov til at se dem.


Skørping, 25. marts 2010 (denne gang uden Lars Henning...)

[image]

[image]

[image]

[image]
...nok et af landets laveste U-signaler i det fjerne... :-)

[image]

Til nogenlunde fri afbenyttelse, men naturligvis gerne med kildeangivelse... :-)

Avatar

Arden I-signal - nu Skørping - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2014, 23:05 (3663 dage siden) @ Jens V

Til nogenlunde fri afbenyttelse, men naturligvis gerne med kildeangivelse... :-)

Kære Jens

Naturligvis:-) Mange tak for kigget. Fine billeder.

Bedste hilsner

Thomas

Arden I-signal

af L.H. Jensen, 14/4 2014, 21:23 (3662 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for kigget. Må jeg vise det dejlige billede fra Arden på randers-aalborg.dk? Og hvis jeg må: Har du en dato for billedets optagelse?


Brug det bare... det er optaget i maj/juni 2004, men jeg kan desværre ikke den præcise dato.


Jeg burde kunne finde datoen - jeg stod lige ved siden af, da billedet blev taget :-) . Jeg skal bare lige have fundet den harddisk, billederne ligger på ...

vh
LH


Kære Lars

Det lyder godt. Og skulle der være et billede eller to mere fra Randers-Aalborg på den harddisk, vil i hvert fald jeg blive glad for at få lov til at se dem.

Bedste hilsner

Thomas

Kære Thomas (og Jens)!

Mit billede er taget den 14. juni 2004 kl. 15.02 (sommertid) - Jens' billede er nok taget nogle få minutter tidligere ...

I øvrigt er det - sært nok - tilsyneladende det eneste billede, jeg har taget den dag, men da jeg nu har min arkiv-harddisk fremme, kigger jeg da lige, om der kunne være andet spændende fra strækningen.

vh
LH

Avatar

Arden I-signal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2014, 21:28 (3662 dage siden) @ L.H. Jensen

Kære Lars Henning (i går fik jeg vist "forkortet" dit navn til "Lars". Undskyld.)

Mit billede er taget den 14. juni 2004 kl. 15.02 (sommertid) - Jens' billede er nok taget nogle få minutter tidligere ...

Mange tak.

I øvrigt er det - sært nok - tilsyneladende det eneste billede, jeg har taget den dag, men da jeg nu har min arkiv-harddisk fremme, kigger jeg da lige, om der kunne være andet spændende fra strækningen.

Det lyder spændende.

Bedste hilsner

Thomas

Arden I-signal - nogle måneder tidligere (2004) ...

af L.H. Jensen, 14/4 2014, 21:45 (3662 dage siden) @ L.H. Jensen

Kære Thomas (og Jens)!

Mit billede er taget den 14. juni 2004 kl. 15.02 (sommertid) - Jens' billede er nok taget nogle få minutter tidligere ...

I øvrigt er det - sært nok - tilsyneladende det eneste billede, jeg har taget den dag, men da jeg nu har min arkiv-harddisk fremme, kigger jeg da lige, om der kunne være andet spændende fra strækningen.

vh
LH

God aften igen!

Om det ligefrem er "spændende", kan man selvfølgelig diskutere, men faktisk viser det sig, at jeg også var på stedet - endda præcis det samme sted om formiddagen den 20. januar 2004, altså 5 måneder tidligere. Så det er nok mig, der har inspireret Jens til billedet :-)
[image]
Målet for min januar-tur var åbenbart forevigelse af Arden station, inden den helt ændrede karakter med anlæg af underføring, nedlæggelse af overkørslen og etablering af nye sideliggende perroner. Arbejdet var tydeligvis allerede i gang ...
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Og så var jeg tilsyneladende også en tur i Ellidshøj denne vinterdag for 10 år siden
[image]
Billederne må gerne bruges, Thomas - mod kildeangivelse :-)

Mvh
LH

Arden I-signal - nogle måneder tidligere (2004) ...

af KimC, 14/4 2014, 21:55 (3662 dage siden) @ L.H. Jensen

Som det ses af billederne fra Arden, og som jeg erindrer Arden station, var der i U signalerne faktisk monteret 3 lanterner, der var ikke tale om at øverste lanterne var afblændet. Men det giver ikke mening på den strækning. Hvad var mon bagtanken med at U signalerne var forsynet/"klargjort" med denne ekstra lanterne?

Avatar

Arden I-signal - nogle måneder tidligere (2004) ...

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/4 2014, 23:45 (3662 dage siden) @ L.H. Jensen

Om det ligefrem er "spændende", kan man selvfølgelig diskutere

Kære Lars Henning

Jeg synes i hvert fald, det er spændende, for dine fine billeder dækker et "hul" hos mig. De aller fleste af mine billeder er optaget 1978-1980 og igen fra 2005 og frem og lige præcis Ardens "forvandling" fik jeg aldrig foreviget. Så mange tak for det.

Billederne må gerne bruges, Thomas - mod kildeangivelse :-)

Jeg siger endnu engang mange tak!

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Arden station efteråret 1977

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/4 2014, 00:05 (3662 dage siden) @ L.H. Jensen

[image]

Kære Lars Henning

Endnu engang tak. Jeg kvitterer med et billede af lidt ældre dato.

Bedste hilsner

Thomas

[image]
Arden station efteråret 1977. Jeg har ikke kunnet finde frem til den nøjagtige dato, men billedet kan tidligst være taget 27. september 1977. Den lille hvide hus til højre for jernbanen er det originale vogterhus nr. 131 fra 1869. Huset eksisterer stadig, men er nu ombygget til ukendelighed. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Arden I-signal - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/4 2014, 22:34 (3663 dage siden) @ Jens V

Tak for kigget. Må jeg vise det dejlige billede fra Arden på randers-aalborg.dk? Og hvis jeg må: Har du en dato for billedets optagelse?


Brug det bare... det er optaget i maj/juni 2004, men jeg kan desværre ikke den præcise dato.

Kære Jens

Jeg siger mange tak.

Bedste hilsner

Thomas

Ellidshøj i dag

af Jan, 14/4 2014, 16:24 (3663 dage siden) @ Jens V

Meget få indkørselssignaler uden gul er vel et temmelig relativt begreb, det er jo gældende på mange side baner. Struer-Thisted, Bramming-Tønder, Odense-Svendborg og Aarhus-Grenå blandt andet.

Ellidshøj i dag

af Jens V, 14/4 2014, 16:38 (3663 dage siden) @ Jan

Meget få indkørselssignaler uden gul er vel et temmelig relativt begreb, det er jo gældende på mange side baner. Struer-Thisted, Bramming-Tønder, Odense-Svendborg og Aarhus-Grenå blandt andet.

Njae... Svendborg- og Grenaabanen kan du nu godt stryge fra din liste. Det er længe siden. Og hvad angår Bramming-Tønder, er det kun Skærbæk og Bredebro, der ikke har hastighedssignalering på I-signalerne.

Så uden præcist at vide, hvor mange I-signaler, der totalt set findes i Danmark, vil jeg dog mene, at 15 (?) er "få"... :-)

Ellidshøj i dag

af Poul Andersen, 14/4 2014, 16:50 (3663 dage siden) @ Jens V

Meget få indkørselssignaler uden gul er vel et temmelig relativt begreb, det er jo gældende på mange side baner. Struer-Thisted, Bramming-Tønder, Odense-Svendborg og Aarhus-Grenå blandt andet.


Njae... Svendborg- og Grenaabanen kan du nu godt stryge fra din liste. Det er længe siden. Og hvad angår Bramming-Tønder, er det kun Skærbæk og Bredebro, der ikke har hastighedssignalering på I-signalerne.

Så uden præcist at vide, hvor mange I-signaler, der totalt set findes i Danmark, vil jeg dog mene, at 15 (?) er "få"... :-)

Lemvigbanen og Vestbanen (sidstnævnte et års tid endnu), har også I-signaler uden hastighedstavle og brandgul lanterne.

Mvh.
Poul.

Ellidshøj i dag

af Jens V, 14/4 2014, 16:56 (3663 dage siden) @ Poul Andersen


Lemvigbanen og Vestbanen (sidstnævnte et års tid endnu), har også I-signaler uden hastighedstavle og brandgul lanterne.

Tilgiv mit fokus på BDK-infrastruktur, Poul :-) Jeg skal forsøge at se ud over egen næsetip i fremtiden... :-)

Ellidshøj i dag

af Jan, 14/4 2014, 18:10 (3663 dage siden) @ Jens V

Stryge Svendborgbanen, ok. Men hvordan ser signalerne så ud i Fruens Bøge, Højby, og de andre steder med samme hastighed ?

Ellidshøj i dag

af Jens V, 14/4 2014, 19:57 (3662 dage siden) @ Jan

Men hvordan ser signalerne så ud i Fruens Bøge, Højby, og de andre steder med samme hastighed ?

[image]

Det har i mange år været sådan, at et I-signal skal forsynes med mindst hastighedstavle - også selvom den kan synes helt overflødig det pågældende sted. Se f.eks. Tjæreborg, hvor der ikke findes sporskifter, og der derfor - logisk set - ikke er brug for tavlen.

[image]

Ellidshøj i dag

af JensenJ @, Fredericia, 15/4 2014, 21:38 (3661 dage siden) @ Jens V

Men hvordan ser signalerne så ud i Fruens Bøge, Højby, og de andre steder med samme hastighed ?


[image]

Lige netop Fruens Bøge, har i mange år haft hastighedsviser på I-signalerne. I forbindelse med seneste ombygning af sikringsanlæggene, forsvandt hastighedsviserne og blev erstattet af hastighedstavler.

Det har i mange år været sådan, at et I-signal skal forsynes med mindst hastighedstavle - også selvom den kan synes helt overflødig det pågældende sted. Se f.eks. Tjæreborg, hvor der ikke findes sporskifter, og der derfor - logisk set - ikke er brug for tavlen.

[image]

Jeg har ladet mig fortælle, at hastighedstavlerne i Tjæreborg, skyldes at I-signalerne kan vise 'Stop og ryk frem'. Det kan kun lade sig gøre jf. SR hvis I-signaler har hastighedstavle eller hastighedsviser.

Med venlig hilsen Jens

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg

af Jens V, 15/4 2014, 22:53 (3661 dage siden) @ JensenJ


[image]


Jeg har ladet mig fortælle, at hastighedstavlerne i Tjæreborg, skyldes at I-signalerne kan vise 'Stop og ryk frem'. Det kan kun lade sig gøre jf. SR hvis I-signaler har hastighedstavle eller hastighedsviser.

...så mangler der knapper med et X på Tjæreborgs centralapparat... Udsnittet herunder viser de samme to I-signaler som ovenfor.

[image]

Sandheden er nok snarere, at hastighedstavlen (når der ikke er hastighedsviser) er en integreret del af et I-signal. Bemærk også, at tavlen ikke findes som selvstændigt mærke i SR paragraf 17, men kun er forklaret som supplerende udstyr i paragraf 6.

I Anlægsbestemmelserne (gælder ved nyanlæg og større ombygninger) er det fastsat, at et I-signal, som ikke kan/skal hastighedssignalere, skal udstyres med en 40-tavle. Det letter også arbejdsgangen, hvis der skal etableres en hastighedsnedsættelse på stationen.

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg

af JensenJ @, Fredericia, 21/7 2014, 08:52 (3565 dage siden) @ Jens V

...så mangler der knapper med et X på Tjæreborgs centralapparat... Udsnittet herunder viser de samme to I-signaler som ovenfor.

[image]

Sandheden er nok snarere, at hastighedstavlen (når der ikke er hastighedsviser) er en integreret del af et I-signal. Bemærk også, at tavlen ikke findes som selvstændigt mærke i SR paragraf 17, men kun er forklaret som supplerende udstyr i paragraf 6.

I Anlægsbestemmelserne (gælder ved nyanlæg og større ombygninger) er det fastsat, at et I-signal, som ikke kan/skal hastighedssignalere, skal udstyres med en 40-tavle. Det letter også arbejdsgangen, hvis der skal etableres en hastighedsnedsættelse på stationen.

Tak for opklaringen.

Hvad betyder den lysende gule diode under U-signal K?

Med venlig hilsen Jens

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg

af Jens V, 21/7 2014, 09:09 (3565 dage siden) @ JensenJ


[image]


Hvad betyder den lysende gule diode under U-signal K?

Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det er et fastlægningstableau, som man normalt ser på 64-anlæg, og som ikke hører hjemme på Tjæreborgs anlægstype. Hvorfor det så er der (og ved de øvrige U-signaler), ved jeg ikke præcist (læs: har ikke gidet at efterforske...), men jeg TROR, at det har noget at gøre med, at Tjæreborg "mangler" nogle sporisolationer i forhold til en "normal" station.

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg - nu Vejen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/7 2014, 17:32 (3565 dage siden) @ Jens V
redigeret af Henrik Hansen, 21/7 2014, 18:11

Hvad betyder den lysende gule diode under U-signal K?


Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det er et fastlægningstableau, som man normalt ser på 64-anlæg, og som ikke hører hjemme på Tjæreborgs anlægstype. Hvorfor det så er der (og ved de øvrige U-signaler), ved jeg ikke præcist.

Jeg har forsket lidt i det gule tableau ved U-signalet, og det er ganske rigtig et fastlægningstableau.

Den gamle lokalbeskrivelsen fra Vejen Station (dateret 9. december 1988) beskriver tableauet således:

Hovedsignaler

Tableauer

For hvert U-signal findes ved mastens symbol et tableau, som med fast gult lys viser, at der er indstillet en udkørselstogvej i forbindelse med det pågældende U-signal

Betjeningsknapper

Ved hvert U-signal findes en grøn knap (U), som benyttes sammen med signalets gule knap til indstilling af den korte udkørselstogvej, som kun indeholder U-signalets (togvej "stumpen").

Tableauet giver god mening sammen med netop den korte udkørselstogvej, da denne togvej ikke fastlægger nogen isolationer på stationen og fastlægningstableuet er derfor eneste mulighed for at oplyse om fastlægningen.

På Vejen Station fik tableauet dog ingen lang levetid. Lokalbeskrivelsen fra 6. marts 1996, hvor strækning fik linieblok, omtaler ikke længere tableauet, men kun den korte udkørselstogvej - linieblokken har gjort tableauet overflødigt.

Ved den seneste ombygning af Vejen Station blev tableauet ikke genetableret.

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg - nu Vejen

af Jens V, 21/7 2014, 19:30 (3564 dage siden) @ Henrik Hansen

Hvad betyder den lysende gule diode under U-signal K?


Det er et rigtigt godt spørgsmål. Det er et fastlægningstableau, som man normalt ser på 64-anlæg, og som ikke hører hjemme på Tjæreborgs anlægstype. Hvorfor det så er der (og ved de øvrige U-signaler), ved jeg ikke præcist.


Jeg har forsket lidt i det gule tableau ved U-signalet, og det er ganske rigtig et fastlægningstableau.

Tableauet giver god mening sammen med netop den korte udkørselstogvej, da denne togvej ikke fastlægger nogen isolationer på stationen og fastlægningstableuet er derfor eneste mulighed for at oplyse om fastlægningen.

På Vejen Station fik tableauet dog ingen lang levetid. Lokalbeskrivelsen fra 6. marts 1996, hvor strækning fik linieblok, omtaler ikke længere tableauet, men kun den korte udkørselstogvej - linieblokken har gjort tableauet overflødigt.

Man kan godt argumentere for tableauet i forbindelse med stump-togvejen, men så er det lidt underligt, at det ikke findes på andre stationer ud mod den samme linjeblok og med samme funktion:

[image]
Vestenden af Vejen før ombygningen...

[image]
... og efter ombygningen (med en midlertidig for"plade" på centralapparatet).

[image]
Østenden af Bramming station.

Jeg kan ikke se for mig, om stump-togvejen i Vejen og Bramming måske "fastlægger" isolationstableauet lige før U-signalet, og at det er grunden til, at det ikke er nødvendigt. Som nævnt har jeg hørt netop de få isolationer i Tjæreborg som begrundelse.

Jeg har ikke lige adgang til Tjæreborgs lokalbeskrivelse, men vil ved lejlighed se, om der findes en forklaring dér. Om end der nok står nogenlunde det samme, som du citerede fra Vejen.

Endelig kan det jo være, at andre i forum ligger inde med de vises sten...? :-)

Ellidshøj i dag - nu Tjæreborg - nu Vejen

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/7 2014, 19:59 (3564 dage siden) @ Jens V

Her et udsnit af den originale tegning af sportavlen i Vejen, fra før strækningen fik linieblok, her ses angivelse af tableauer på signal L og K

[image]

Sportavlen var forberedt for signalblok ved etableringen i 1989, men måtte alligevel ændres ved etablering af linieblokken i 1997, hvorved fastlægningstableauet forsvandt.

Jeg kan ikke se for mig, om stump-togvejen i Vejen og Bramming måske "fastlægger" isolationstableauet lige før U-signalet, og at det er grunden til, at det ikke er nødvendigt. Som nævnt har jeg hørt netop de få isolationer i Tjæreborg som begrundelse.

Iflg. sikringsplanen fra 1989 fastlægges kun '12' isolationen ved indstilling af den korte udkørselstogvej.

Jeg har ikke lige adgang til Tjæreborgs lokalbeskrivelse, men vil ved lejlighed se, om der findes en forklaring dér. Om end der nok står nogenlunde det samme, som du citerede fra Vejen.

Endelig kan det jo være, at andre i forum ligger inde med de vises sten...? :-)

Det kunne være interessant at få en forklaring på hvorfor man valgte at udstyre U-signalerne med fastlægningstableauer, for siden hen at fjerne dem igen - i hvert fald nogle steder.

Ellidshøj i dag

af keld ⌂, Malling, 13/4 2014, 21:53 (3663 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Herlige billeder. Stor tak til Thomas og Jens.

M.v.h.
Keld Zumbach

Ellidshøj i dag

af Holger Sørensen, Hedehusene, 14/4 2014, 08:21 (3663 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ellidshøj er togfølgestation mandag-fredag kl. 5.55-20.17 og lørdag 7.55-16.55 af hensyn til halvtimesdriften på Aalborg Nærbane.

Til næste år nedlægges overkørsel 476 og erstattes af en bro syd for stationsbygningen. I 2016 etableres ERTMS niveau 2, der fjerner samtlige signaler og mærker fra Ellidshøj og, som jeg har forstået det(?), mangedobler kapaciteten af antal tog på strækningen (uden at der dog er tale om "flydende blok", der ikke er en del af niveau 2 men kun niveau 3), og dermed overflødiggør Ellidshøj som togfølgestation. Jeg forventer, at bygningen efterfølgende rives ned.

Så om 2-2½ år er det hele blot jernbanehistorie.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
http://www.randers-aalborg.dk/home/km-234-1-ellidshoej

[image]
Ellidshøj set fra syd søndag den 13. april kl. 9.56. Stationen er ubetjent. Når stationen er ubetjent og der ikke er tog tæt ved stationen, viser signalerne følgende: Det fremskudte signal fra syd viser signal nr. 7.2.3. "Hovedsignalet viser "Kør" med høj hastighed" ("én blinkende grøn") og I-signalet fra syd viser signal nr. 6.5.1. "Kør" ("én grøn - indkørsel"). U-signalet mod nord, der er placeret syd for overkørslen (det er det signal, vi ser på billedet her), viser signal nr. 6.2.1. "Stop" ("én rød"). Det fremskudte signal fra nord viser signal nr. 7.2.2. "Kør forsigtigt" ("én blinkende brandgul") og I-signalet fra nord viser signal nr. 6.2.1. "Stop" ("én rød"). U-signalet mod syd, der er placeret syd for overkørslen, viser signal nr. 6.5.1. "Kør" ("én grøn - udkørsel").

[image]
Sådan ser et sort lyntog ud nu til dags. Ukendt MR/MRD i Lyn 28 på vej mod syd kl. 10.13 syd for Ellidshøj. I forgrunden overkørselssignal for overkørsel 476 (Ellidshøj).

[image]
MFB 5218 i IC 132 kl. 10.33 på vej mod syd ved km 232,2. Til højre Ellidshøjs fremskudte signal fra syd. Til venstre for toget vogterhus 140 (stærkt ombygget i forhold til originalhuset fra 1869).

[image]
Overkørsel 476 set fra vest. Til højre skimtes gavlen af Ellidshøj station.

[image]
Indkørsel til Ellidshøj fra nord. Masser af signaler og mærker, der alle(?) forsvinder i løbet af 2-2½ år. MFA 5075 på vej mod nord kl. 12.02 i Lyn 23. Fotoet snyder lidt: I-signalet er placeret nord for kurven nord for Ellidshøj, hvor strækningen mellem det fremskudte signal og I-signalet er helt lige, så der er fuldt udsyn over alle 800 meter.

[image]
2 grønne i det grønne lyder jo dejligt. Om få år vil udtrykket blive reduceret med i hvert fald én betydning. Indkørsel til Ellidshøj fra nord.

[image]
Lav kvægpassage umiddelbart syd for Ellidshøjs I-signal fra nord. Set fra vest. Den vestlige del stammer fra 1939, hvorimod den østre del er af ældre dato (bemærk granitstenene).

[image]
Overkørsel 476 og stationsbygning set fra nordøst.

[image]
Ellidshøj har fortsat sit emaljestationsskilt og vi bemærker, at det er den model, hvor der er et hvidt areal uden for den røde streg. Til højre har MFB 5289 netop passeret U-signalet mod nord i Lyn 27 kl. 12.59.

Alle fotos: Ellidshøj søndag den 13. april 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Ja- der er unægtelig sket en jernbanemæssig miljøforringelse siden jeg tog et par billeder af Ellidshøj st. i 1978.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

[image]

[image]

Begge billeder: Holger B.D. Sørensen, 09.07.1978

Ellidshøj i dag

af FS1954, 15/4 2014, 10:16 (3662 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tillad mig at henvise til bogen "Den klarede De sgu godt, Brandmajor" af pens. trafikinspektør Ole Nørregaard Pedersen. Ole N.P., der var ansat ved jernbanerne fra 1943-ca. 2009, skriver i ovennævnte erindringsbog muntre minder fra sin tid på Ellidshøj station i 1945 - bl.a. på selve befrielsesaftenen.

[image]

Mange kender nok Ole fra hans senere virke som historisk konsulent og alvidende rundviser på Danmarks Jernbanemuseum. Vil man have et indblik i hverdagen på store og små DSB-tjenestesteder så som Ellidshøj, er hans bog en glimrende kilde. Heri giver han også forklaringen på bogens lidt mærkværdige titel.

Venlig hilsen,

FS1954

Ellidshøj i dag

af Muncken, 18/5 2014, 20:18 (3628 dage siden) @ FS1954

Halløj.

Nogen der ved hvor man kan købe den omtalte bog?

Mvh Torben Munck
t.munck(a)mail.dk

Ellidshøj i dag

af FS1954, 18/5 2014, 23:00 (3628 dage siden) @ Muncken

Danmarks Jernbanemuseum.

Venlig hilsen,

FS1954

Ellidshøj i dag

af Muncken, 19/5 2014, 11:38 (3628 dage siden) @ FS1954

Den var ikke til at finde på hylderne igår :(

Mvh

Avatar

Ellidshøj i dag - rettelse af tid og tognumre

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2014, 19:37 (3659 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har lavet en klassisk fejl: I forbindelse med overgang til sommertid, fik jeg ikke stillet uret i mit fotografiapparat. Alle tider og tognumre i dette indlæg skal derfor tillægges én time.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Ellidshøj i dag

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2014, 14:52 (3566 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporspærringen Hobro-Aalborg 14. juli - 10. august 2014 er primært iværksat for at etablere en vejunderføring i Skørping. Herudover skal der angiveligt udskiftes 800 meter "blød bund" mellem Skalborg og Svenstrup i det sydgående spor. Arbejdet i Skørping er i fuld gang, hvorimod der endnu ikke er sket noget mellem Skalborg og Svenstrup.

Sporspærringen anvendes også til at udføre en række andre mindre arbejder. Nedenstående arbejdskøretøj kunne ses i dag i Ellidshøj.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Sydgående arbejdskøretøj passerer vogterhus 141. Bemærk manden i grabben.

[image]
Bagskud af ovenstående. Bemærk de medbragte skinner. Hvor man skulle hen og hvad der skulle laves, vides ikke; men man kørte, så vidt jeg kunne se, ikke sydligere end Annerup (vejoverføringen ude i horisonten).

Begge fotos: Ellidshøj 20. juli 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Ellidshøj i dag - rettelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/7 2014, 22:23 (3565 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sporspærringen Hobro-Aalborg 14. juli - 10. august 2014 er primært iværksat for at etablere en vejunderføring i Skørping

Jeg retter mig selv: Sporspærringen er fra 14. juli til 4. august.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Ellidshøj i dag

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/7 2014, 00:25 (3565 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]
Sydgående arbejdskøretøj passerer vogterhus 141. Bemærk manden i grabben.

Jeg er sgu ikke sikker på at det er persontransport efter arbejdstilsynets regler.....
(duk og væk

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak