Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark? (Generelt)

af OLL, Ballerup, 14/4 2014, 16:19 (3637 dage siden)

Ja, som overskriften antyder, så tænker jeg om det nyeste medlem af Traxx familien vil være en mulighed i Danmark? Jeg tænker på denne TRAXX 187 og mener at have læst et sted at den også kommer som et duel lokomotiv (diesel og strøm). Hvad mener i? :-)

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af mss ⌂, 14/4 2014, 17:09 (3637 dage siden) @ OLL

Det er en mulighed. Men skal lokomotiverne være gennemprøvede konstruktioner er TRAXX II det bedre valg, da BR 187 endnu er i testfasen.
Naturligvis skal også BR 146.2 godkendes til persontogsdrtift, men det kan ikke være en særligt stor mundfuld fordi godsudgaven (BR 185.2) allerede er godkendt i DK.

DBAG har bestilt en version af BR 187 for 160 km/t (kan opgraders til 189 km/t -godkendelsesmæssig grænse for lokomotiver med "mellem-hastighed"). Indtil videre 20 til DB Regio (BR 147?) og 110 til DB Schenker Rail (BR 187). Rammeaftalen indeholder mulighed for køb af op til 450 lokomotiver frem til 2023.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af steenth, 14/4 2014, 19:45 (3636 dage siden) @ mss

Det er en mulighed. Men skal lokomotiverne være gennemprøvede konstruktioner er TRAXX II det bedre valg, da BR 187 endnu er i testfasen.

Hvorfor skal DSB ikke have den nyeste model? TRAXX III bliver meget sikret klar inden DSB får leveret nye lokomotiver. Og det kunne ligne at BR 187 er tæt på hvor DSB har behov for.

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af esni, Frederikssund, 14/4 2014, 20:25 (3636 dage siden) @ steenth

Det er en mulighed. Men skal lokomotiverne være gennemprøvede konstruktioner er TRAXX II det bedre valg, da BR 187 endnu er i testfasen.


Hvorfor skal DSB ikke have den nyeste model? TRAXX III bliver meget sikret klar inden DSB får leveret nye lokomotiver. Og det kunne ligne at BR 187 er tæt på hvor DSB har behov for.

Hvis DSB køber nye lokomotiver er de 2 mest sandsynlige TRAXX III eller Vectron, og outsiderne er PRISMA II eller Vossloh EuroDual.

Hvis DSB køber brugt er Taurus vel det mest sandsynlige.

Men HVIS man vælger en af disse 5 muligheder, så bliver det første gang i mange, mange år at man har købt nogegt som bare NÆSTEN fandtes i forvejen.

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af Gæst, 15/4 2014, 07:30 (3636 dage siden) @ esni

Dette Skoda lokomotiv har tidligere været nævnt i en tråd om nye Øresundstog.
http://www.skoda.cz/en/press-room/news/skoda-transportation-closed-an-important-contrac...

Vi har godt nok ikke behov for at køre 200 km/h, men det kan vel også leveres til 160 km/h hvis det skal være.

Et andet spørgsmål er om vi har behov for et lokomotiv der både kan køre på el og diesel?

Mvh

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af esni, Frederikssund, 15/4 2014, 08:18 (3636 dage siden) @ Gæst


Et andet spørgsmål er om vi har behov for et lokomotiv der både kan køre på el og diesel?

Det er derfor jeg kalder EuroDual (som er 2.8 MW diesel, der også kan køre på el) for en outsider

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af esni, Frederikssund, 17/4 2014, 13:53 (3634 dage siden) @ Gæst

Dette Skoda lokomotiv har tidligere været nævnt i en tråd om nye Øresundstog.
http://www.skoda.cz/en/press-room/news/skoda-transportation-closed-an-important-contrac...

Vi har godt nok ikke behov for at køre 200 km/h, men det kan vel også leveres til 160 km/h hvis det skal være.

Et andet spørgsmål er om vi har behov for et lokomotiv der både kan køre på el og diesel?

Mvh

Skoda 109E er naturligvis en mulighed, men er nok en lige så stor outsider som Alstom Prima II.

Hvis der købes nyt, bør det være typer der er TSI godkendt, så der kan købes flere efter 2017. Kendte fabrikater med referencer i Europa er Bombardier, Siemens, Alstom og Skoda. Af dem er favoritterne stadig Bombardier TRAXX III og Siemens Vectron; outsidere er Alstom Prima II og Skoda 109E.
Dual mode er lidt speget, da de fleste LastMile projekter til Europa fokuserer på at kunne ragngere til sidespor med godsvogne, og derfor er de begrænset til omkring 50 km/t og ca 600 kW på diesel. Den eneste undtagelse jeg har set er Vossloh Euroligt, der har 2.8 MW diesel, men vist stadig ikke nogen interessant tophastighed.

Hvis der købes brugt, så er det mest sandsynlige ES64U2 (evt. U4)

Alle brugte lokomotiver skal have indbygget ERTMS mv.
MRCE er vist ved at skifte deres ES64U2 og U4 ud til Vectron. Der er derfor mulighed for at anskaffe ES64U2 herfra. Der kan være en sag med støjstrømme. Svenske og Norske operatører er muligvis ved at erstatte TRAXX II (BR185.2) med ældre Rc3 eller lignende, som er blevet overtallige hos GreenCargo. Disse skal i givet fald ombygges med andre boggier for at kunne køre 180 eller 200 km/t,

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af Gæst, 14/4 2014, 20:06 (3636 dage siden) @ OLL

Skal vi ikke bare finde nogle brugte lokomotiver som har samme restlevetid som DD vognene. Maksimal hastighed 160 km/h.

Ellers kan jeg ikke se hvad vi skal bruge lokomotiver til?

Mvh

Avatar

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af mss ⌂, 14/4 2014, 20:39 (3636 dage siden) @ Gæst

De såkaldte "estimerede" levetider der beregnes overholdes aldrig i praksis!
Vognene holder lige så længe man vil. De er stadig topmoderne, vil være det i mindst 10 år endnu. Derefter kan man levetidsforlænge/modernisere dem, og så kører de sagtens 15 år mere.
Altså ingen grund til bekymringer der.
Brugte lokomotiver der i alder svarer til dobbeltdækkerne hænger ikke på træerne, de er jo stadig nye. Og blandt disse findes kun få der svarer til DSB's behov.
BR 146 er den ene, de er alle fuldt optaget.
BR 182 / ES64U2 / 1116 er den anden kandidat. Pga. MRCE's materielpolitik er det muligt at man kan handle med dem. Alternativt skal de lejes, enten hos MRCE eller ÖBB.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af Svend, 14/4 2014, 21:30 (3636 dage siden) @ mss
redigeret af Svend, 14/4 2014, 21:46

BR 182 / ES64U2 / 1116 er den anden kandidat. Pga. MRCE's materielpolitik er det muligt at man kan handle med dem. Alternativt skal de lejes, enten hos MRCE eller ÖBB.

Lige denne type lokomotiver har ikke kunne opnå tilladelse til kørsel i Danmark nord for Padborg. Vist noget med støjstrømme......men flotte er de (og vist også temmelig driftsstabile).

[image]

--
Svend

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af esni, Frederikssund, 14/4 2014, 21:58 (3636 dage siden) @ Svend

BR 182 / ES64U2 / 1116 er den anden kandidat. Pga. MRCE's materielpolitik er det muligt at man kan handle med dem. Alternativt skal de lejes, enten hos MRCE eller ÖBB.


Lige denne type lokomotiver har ikke kunne opnå tilladelse til kørsel i Danmark nord for Padborg. Vist noget med støjstrømme......men flotte er de (og vist også temmelig driftsstabile).

[image]

Hvis det er sandt at de ikke har kunnet opnå godkendelse i Danmark på grund af støjstrømme, så er det pokkers ærgerligt....

Og i grunden sært, da de teknisk set skulle være beslægtet med EG

Avatar

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af mss ⌂, 14/4 2014, 22:22 (3636 dage siden) @ esni

Ja det er jo en Eurosprinter-baseret maskine, som EG og DB's BR 152 og 189.
Skulle DSB gå efter brugte Taurus-lokomotiver, kan man jo nok finde ud af at modificere dem med noget støjfilter. Det gjorde man jo også med ER i sin tid.

Meeen, jeg hælder nu stadig mest til at det bliver nye TRAXX-lokomotiver, uanset om det så bliver Traxx II eller Traxx III.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af Lars Buhrkall, 14/4 2014, 22:59 (3636 dage siden) @ Svend

Lige denne type lokomotiver har ikke kunne opnå tilladelse til kørsel i Danmark nord for Padborg. Vist noget med støjstrømme......men flotte er de (og vist også temmelig driftsstabile).


[image]

..... vist nærmere noget med at der ikke er nogen af lokomotiverne der har dansk ATC....

Nyeste Traxx være en mulighed i Danmark?

af steenth, 15/4 2014, 00:12 (3636 dage siden) @ Lars Buhrkall

..... vist nærmere noget med at der ikke er nogen af lokomotiverne der har dansk ATC....

Det er et mindre problem - de skal alligevel leveres med ERTMS, hvor man også installere STM-DK. Det bliver bedre end nu hvor man installere både dansk, svensk og tysk togkontrolsystem samtidig...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak