Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC 4 akselkasser. (Generelt)

af Frode S pedersen @, 14/4 2014, 17:58 (3664 dage siden)

Hej Alle.

Kom til at tænke tilbage i tiden da man var i Korsø/Nyborg med færgen der gik en mand med en langskaftet hammer og slog på toget hjul for at høre om der var en revne, det kan jo gå så vidt med IC 4 akselkasser.

Hilsen

Frode

Ballerup

IC 4 akselkasser.

af Grøflegrisen, 14/4 2014, 18:03 (3664 dage siden) @ Frode S pedersen

Hej Alle.

Kom til at tænke tilbage i tiden da man var i Korsø/Nyborg med færgen der gik en mand med en langskaftet hammer og slog på toget hjul for at høre om der var en revne, det kan jo gå så vidt med IC 4 akselkasser.

Hilsen

Frode

Ballerup


Tror du ikke det blot var en bremseprøve han var i færd med?

IC 4 akselkasser.

af esni, Frederikssund, 14/4 2014, 20:15 (3663 dage siden) @ Grøflegrisen

Hej Alle.

Kom til at tænke tilbage i tiden da man var i Korsø/Nyborg med færgen der gik en mand med en langskaftet hammer og slog på toget hjul for at høre om der var en revne, det kan jo gå så vidt med IC 4 akselkasser.

Hilsen

Frode

Ballerup

Tror du ikke det blot var en bremseprøve han var i færd med?

Jeg har altid troet at den lange hammer var til at teste om hjulringene havde løsnet sig

IC 4 akselkasser.

af lolliken, 14/4 2014, 20:33 (3663 dage siden) @ esni

Hej alle i forummet. Jeg husker fra min grønne ungdom på Ab3 at der når der ankom et af de store eksprestog sydfra, f. eks. tog 95 mødte der en mand fra VOPS op med sin lange hammer og slog på en bestemt måde på hjulene. Han kunne så ud fra lyden afgøre om hjulene var intakte og uden revner. Venlig hilsen lolliken

IC 4 akselkasser.

af Thomas, 14/4 2014, 20:16 (3663 dage siden) @ Grøflegrisen

Bremseprøve med en hammer ? !!!
Det var som der står i det første indlæg for at sikre at hjulene var i orden.
Hammer-mændene var også at finde på KH, men de har vel været alle steder i landet.
Venligst Thomas.

Avatar

IC 4 akselkasser.

af Erik H, Frederikssund, 14/4 2014, 20:32 (3663 dage siden) @ Thomas

Jeg undrer mig også stærkt over, hvad en hammer skulle have at gøre med en bremse- prøve. Jeg har også hørt at det var for at afsløre eventuelle defekter ved hjulringene.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IC 4 akselkasser.

af a.nisssen, 14/4 2014, 22:19 (3663 dage siden) @ Erik H

Hammermanden har og havde tre opgaver:
- Kontrol af at bremseklodserne ligger stramt på hjulet så der kan bremses - hammerens længde gør dette nemt.
- Kontrol af at bremseklodserne er løsnet helt fra hjulet så det ikke varmes ved kørslen - hammerlængden: som ovenfor.
- Kontrol for revner i hjul og aksler, hvilket kan afsløres ved slag med hammerhovedet.

IC 4 akselkasser.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 18/4 2014, 15:19 (3660 dage siden) @ a.nisssen

Korrekt. Den øvede vognopsynsmand kunne så let som ingenting høre om alt var i orden (eller ikke).

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak